Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 1 100.00%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 1. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 01-09-2018, 21:48   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Lukas'

Buitenwipper Lukas (Jean-Claude Van Damme) raakt verzeild in een netelig parket wanneer hij door Interpol onder druk wordt gezet om zijn nieuwe werkgevers te bespioneren.

Op het hoogtepunt van zijn populariteit was Jean-Claude Van Damme een naam om rekening mee te houden binnen de actiecinema. Ik herinner me nog goed hoe ik 25 jaar geleden de bioscoop binnenwandelde en er niet 1 maar 2 films met Van Damme geprogrammeerd stonden. Van Damme bevond zich toen in de pikorde van actiehelden net onder de grote twee, Schwarzenegger en Stallone. En hoewel Van Dammefilms altijd een hoger B-filmgehalte hebben gehad dan het geweld van Arnie en Sly waren het wel ideale knokfilms om met een paar maten te bekijken. Fysiek stond Jan-Kloot steeds zijn mannetje en hij heeft enkele echte guilty pleasures op zijn palmares staan ('Timecop'! Hard target!).

De 21ste eeuw is echter niet mals geweest voor onze muscles from Brussels. De meeste van Van Dammes films verschijnen rechtstreeks op Netlix en consoorten en in de cinema komen we hem nog maar zelden tegen. De laatste keer dat ik bewust naar een film met Van Damme ben gaan kijken zal 'The expendables 2' geweest zijn, een film waarin hij overigens de show stal in een zeldzame rol als schurk. In 'Lukas' vinden we een oudere, gerijpte Van Damme terug. Het vel staat minder strak, de ogen ogen uitgeblust, alles gaat net wat moeizamer maar wanneer het er op aankomt deelt hij nog steeds mokerslagen uit. Het maakt van onze nationale actiester meer een mens van vlees en bloed, iets wat regisseur Julien Leclercq uitbuit om een down to earth verhaal te vertellen over een alleenstaande vader die de eindjes aan elkaar tracht te knopen en gedwongen wordt deel te nemen aan een gevaarlijke illegale operatie.

'Lukas' is een rechttoe-rechtaan misdaadfilm zonder franjes die van bij de eerste scène de aandacht van de kijker grijpt. Met 82 minuten houdt Leclercq het bewust kort. Er zit geen scène teveel in deze snedige film. Alles is steeds zeer duidelijk, ook tijdens de actiescènes, de spaarzaamheid van het scenario vertaalt zich ook in de dialogen en de casting is er knal op. Kevin Janssens en Sam Louwyck vormen een geloofwaarig duo gangsters en Dimitri Vegas bedankt Van Dammes cameo in zijn videoclip voor 'The hum' met een kleine passage die de fans zeker plezier zal doen. En Van Damme zelf was nooit beter in een weinig glamoureuze rol. Leclercq haalt ook veel uit de locaties en sets en schetst een overtuigend beeld van de Brusselse onderwereld. Verschillende knappe lange tracking shots springen in het oog en 'Lukas' bevat net genoeg drama om de actie aan te vullen. De sociaal-realistische ondertoon is goed uitgewerkt.

Nooit gedacht dat ik dit ooit ging schrijven: wie zich ooit de vraag heeft gesteld hoe de kruising tussen een film van de Dardennes en een Van Damme flick eruit zou zien kan zich nu naar 'Lukas' reppen. Prima genrefilm!

3 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules