Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 0 0%
2.5 sterren 1 33.33%
2 sterren 1 33.33%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 1 33.33%
0 sterren 0 0%
Voters: 3. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 16-09-2018, 12:07   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'The nun'

Een priester en een novice worden door het Vaticaan naar Roemenië gestuurd om er de zelfmoord van een non in een afgelegen klooster te onderzoeken.

Het lijkt wel alsof de cineplexen de laatste weken overspoeld worden door fel bevochten duels tussen oerkrachten. Jason Statham tegen een megalodon! Van Damme tegen Kevin Janssens! En nu een priester en een novice tegen een demonische non! Mijn brein dat vooral opereert op regenbogen en snoepgekleurde peperkoekenhuisjes dreigt door al dat antagonisme zoetjesaan in een soort permanente lockdown te gaan, maar gelukkig is 'The nun' een behoorlijk leutig prul waarin het gezellig rillen en duimen is voor de met een spectaculair cheezy accenten uitgeruste pastoor en boerenjongen die samen met een onschuldig duifje dat toevallig in een nonnenopleiding is belandt op demonenjacht gaan in het Roemenië van de jaren '50.

'The nun' laat er geen gras over groeien en opent meteen met de dood van enkele nonnetjes die onder luid gekrijs hun laatste amen uitblazen. Nog geen tien minuten bevindt ons katholieke hit squad zich al aan de poort van het klooster waar het rottende lijk van een de zusters vrolijk aan een touw hangt te bengelen. Het gaat allemaal zo snel vooruit dat er van enige opbouw geen sprake is. 'The nun' is meer kermisattractie dan film, een spookhuis waarin elke scène een kamer is met een nieuw schrikeffect. Het moet gezegd dat de makers niet op een kruis meer of minder hebben gekeken en de rookmachine op maximum hebben gezet. De sets ogen sfeervol en overtuigend op dezelfde bordkartonnen manier dat ook de klassieke Hammerhorrorfilms zich een weg naar het collectieve netvlies wisten te branden.

Corin Hardy, de regisseur van deze nieuwste aflevering binnen het Conjuring cinematic universe (dat is blijkbaar echt een ding), doet zijn best om hier en daar een mooi shot af te leveren. De scène met de belletjes en de grafstenen vond ik goed gevonden en de bewegende schaduw van de titulaire non op de muren van het klooster is een leuk effect. Voor de rest is 'The nun' precies de opeenstapeling van clichés en bombast die je verwacht. Geinig detail: als de paternoster op de grond uiteen valt weet je dat er stront aan de knikker is. Het is allemaal behoorlijk silly en de makers proberen vooral op de juiste knopjes te duwen om het niet al te veeleisende publiek uit zijn stoel te laten schieten. Geen probleem mee: 'The nun' was voldoende sfeervol om ook mij te plezieren. Geen hoogvlieger maar ondanks de beperkte ambitie die de makers hadden heeft 'The nun' me wel een geestige tijd bezorgd.

2.5 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2018, 17:05   #2   link
minion
beefcake!

minion's Avatar

Wat een totale schijtfilm, dat het bijna komisch werd.. Totaal niet eng, buiten cheap jump scared, matige acteerprestaties (die accenten jezus)

Mijn tip: hard pass
minion is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2018, 17:48   #3   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

DarthJabbaBoulet's Avatar

Zeer sfeervol, jammer dat ze niet meer interieur locaties lieten zien. Met die korte speeltijd was er ruimte genoeg voor meer van dat. Ook de muziek vond ik best wel passen.

Maar dan, inderdaad slecht acteerwerk. Me mateloos geërgerd aan dat frans-canadees poging tot humor boerenjongen geval. Zelfs de jump scares worden op voorhand al zo goed als aangekondigd.

2/4

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
DarthJabbaBoulet is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules