Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 1 33.33%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 2 66.67%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 3. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 25-09-2018, 22:23   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Blackkklansman'

'Blackkklansman' vertelt het onwaarschijnlijke verhaal van Ron Stallworth (John David Washington), een afro-amerikaanse man die in de jaren '70 infiltreerde bij de Ku Klux Klan.

Het moet makkelijk 10 jaar geleden zijn dat ik nog eens echt goed nieuw werk van Spike Lee zag. Met 'Blackkklansman' komt er een einde aan die droogte. Dit bizarre verhaal van een zwarte politieagent die lid wist te worden van de Ku Klux Klan is het perfecte uitgangspunt voor Lee om er zijn gekende black power agenda aan te hangen. Met zwier en de nodige dosis humor neemt hij ons mee naar het rustige Colorado Springs aan het begin van de jaren '70. Een moment waarop de Amerikaanse samenleving zich onder invloed van de Black Panthers en de burgerrechtenbeweging op een keerpunt leek te bevinden. Lee maakt de elektriciteit die er toen in de lucht hing mooi tastbaar en schuwt daarbij de politiek geladen scènes niet.

Met de gebalde vuist hoog in de lucht en de leren vestjes strak om de schouders van de brothers en sisters schetst Lee op overtuigende wijze de tijdsgeest. Het mooie aan 'Blackkklansman' is dat Spike Lee de ernstige thema's op een erg vermakelijke manier brengt. Er kan serieus worden gelachen om de bijna idiote manier waarop de Klan zich laat rollen door Ron Stallworth en zijn Joodse collega Flip Zimmerman. John David Washington is da man with da plan en ademt cool uit, en Adam Driver is hier goed gecast als Stallworths partner.

'Blackkklansman' zou geen Spike Lee joint zijn moest de regisseur het publiek geen geweten proberen te schoppen. We mogen dan wel 2018 zijn, voor Lee brandt het vuur van de black power beweging duidelijk hevoger dan ooit. Aanvankelijk kan hij zijn enthousiasme om ook een politiek statement te maken nog intomen tot enkele lichte vegen uit de pan richting Trump. Op het einde legt Lee het er echter te nadrukkelijk op met een montage die de brug naar enkele recente gebeurtenissen moet slaan maar nogal als een nagedachte aanvoelt en door de plotse montage na de finale ook nogal ongemakkelijk uit de rest van de prent vloeit. 'Blackkklansman' is op zijn best waar Lee gewoon op hoogst entertainende manier het verhaal van Stallworth brengt en ons laat proeven van de jive van de seventies. Een vermakelijke film met een politieke boodschap die wat al te nadrukkelijk maar daarom niet minder relevant is.

3 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2018, 16:19   #2   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Top film. Top cast. Behalve dan David Duke, ik dacht dat ik de hele tijd naar Eric Foreman uit That 70s show aan het kijken was, totaal misplaatst. Tot je die echte David Duke ziet spreken op het eind, makes sense.

Ik stoorde me niet aan die plotse sprong naar het recente verleden/heden - vond dat best nog wel relevant. Vind je dat niet, dan sluit de film ook gewoon perfect af zonder die laatste 5 minuten.

Last edited by Magnum_; 01-10-2018 at 16:25.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules