Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 27-01-2016, 20:06   #13961   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Luidop moeten lachen met David Edelstein opnieuw:
In my press notes, Iñárritu says, “Glass’s story asks the questions: Who are we when we are completely stripped of everything? What are we made of and what are we capable of?” I would answer that some of us are capable of crawling a long way with grievous wounds while others are not. Me, probably not.
...
Glass does some self-surgery (though he doesn’t treat himself with maggots, as the real man reportedly did), falls in with a helpful Native American, wanders into a ruined church for the inevitable glimpse of Jesus suffering amid the inhumanity, and shoots some people. But mostly he limps and grunts. Stripped of everything, he’s not that interesting.

En exact dit:
DiCaprio, Iñárritu, cinematographer Emmanuel “Chivo” Lubekzi, and their collaborators hauled themselves through the Canadian Rockies and deserve what respect one can muster, although their artistry is finite, a test of will and pyrotechnics and, yes, traditional masculinity instead of a search for what illuminates man’s inhumanity to man. In some ways, I prefer Quentin Tarantino’s gleeful nihilism to Iñárritu’s holy splatter — at least Tarantino knows how silly he is.

Last edited by eye; 29-01-2016 at 10:03.
eye is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2016, 20:16   #13962   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Quote:
Originally Posted by eye View Post
Weinig om het lijf, imo. Mooie beelden, ja, maar de stijl vond ik met momenten haaks staan op de inhoud. Weer zo'n sterk subjectieve filmmakerij die visceraal en emotioneel hoort te werken maar het voor mij niet doet, vergelijkbaar met Son of Saul. En dan kijk je gewoon vanop een afstandje toe op iets dat sterk op een superheldenfilm gelijkt, met wraakverhaaltje op een leuke maar ééndimensionale Tom Hardy. Enfin, ergens rond het midden vond ik de film eventjes echt goed worden, maar dat vervaagde weer. Die berenjongen die op hun moeder huilden, zo'n dingen mochten er voor mij meer in zitten.
Ja, het is zeker niet de beste film ooit en de kans dat hij op nummer 1 gaat staan op't einde van het jaar bij mij is redelijk klein tot onbestaand maar ik vond het toch een ervaring om in de cinema te zien: dat was dan ook wat er voor mij met kop en schouders boven stak: de cinematografie. Ik kan daar echt van genieten en ik ga hem zeker terugzien in de UGC maar de kans dat ik deze film nog eens ga zien buiten de cinema op bluray ligt al véél véél lager. Het begin dat aanhoudt als één lang shot en op die manier in beeld gebracht, kweeni, misschien ben ik daar een goedkope sucker voor met mijn beperkte filmkennis maar dat toverde een brede glimlach op mijn gezicht, ook al worden er op die moment een hele hoop mensen nog al brutaal afgeslacht. Ik hoop dat de mensen in mijn buurt niet dachten dat ik een psycho was.

Son of Saul ging wel degelijk hard emotioneel op mij in en ik kon mij dan ook vinden in de sombere/bruingrijze toon, hier is het meer genieten van een regisseur die duidelijk weet wat hij aan't doen is. Ik was nog altijd iets of wat emotioneel invested in Hugh zijn reis door al die miserie maar veel meer aan de oppervlakte omdat ik soms meer bezig was met hoe de film eruit zag dan wat hij in bepaalde scènes probeerde aan te tonen, als dat steek houdt: sommige mensen vinden dat dan een incomplete film met weinig om het lijf maar als ik buitenkom met een goed gevoel, dan is dat super ok voor mij.
Old 27-01-2016, 20:24   #13963   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Heb trouwens ineens zo'n abonnement gekocht voor de UGC nu ik toch van plan ben dit jaar veel meer naar de cinema te gaan, had het duurder verwacht. 19 euro is zeker te doen.
Old 27-01-2016, 20:26   #13964   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Da's dan een esthetische ervaring, hé, niks mis mee

Een deel van het probleem:
In all these films, the virtuosity of the storytelling can’t quite disguise a leadenness and lack of modulation that suggest Inarritu’s chief talent is for bludgeoning his audience — sometimes artfully, sometimes merely artily — into submission. The final reckoning between Glass and Fitzgerald is grippingly staged, and audiences hoping to see payback exacted in full will find satisfaction. But here and elsewhere, Lubezki’s camera, with its creeping, darting movements and stealthy 360-degree turns, doesn’t seem to observe the action so much as instigate it. The long-take action sequences begin to feel almost sadistic in their pre-planning. Developments that should be shocking instead take on an air of grinding predictability.

Last edited by eye; 29-01-2016 at 10:01.
Old 27-01-2016, 22:27   #13965   link
Dorfmeister
O_o

Zojuist naar The Revenant gekeken en ik kon 'm wel smaken. Tegenvaller was toch wel de rol van Tom Hardy, hoewel dat voor een groot stuk ook ligt aan hoe het geschreven is.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2016, 22:56   #13966   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Send a message via MSN to DM
Hardy was toch fantastisch ?
DM is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2016, 08:07   #13967   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Chewing the scenery, of je dat nu goed of slecht vindt
Old 28-01-2016, 10:01   #13968   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Enkel spoilertekst post is very confusing.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2016, 17:22   #13969   link
Pleun
blorp

Pleun's Avatar

Send a message via ICQ to Pleun
allez sepul wa zegt gij nu
Pleun is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2016, 20:56   #13970   link
Dorfmeister
O_o

Quote:
Originally Posted by DM View Post
Hardy was toch fantastisch ?
Huh, ik vond het een slecht geschreven personage wat totaal ongenuanceerd werd neergezet door Hardy. Een beetje hetzelfde als in Peaky Blinders hoewel hij daar buiten categorie is in z'n overacting. Ik vind Hardy een enorm sterke acteur in z'n meer ingetogen rollen zoals in The Drop en Locke. Hier wordt z'n talent amper of niet aangesproken.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2016, 09:26   #13971   link
Cage
Reetman

Cage's Avatar

Straight Outta Compton.

Leuke film! Casting is spectaculair, die mannen zijn percies dubbelgangers. Vooral Ice Cube is scary.
Vette soundtrack, boeiend verhaal en voornamelijk het eerste uur is goed gedaan. Hierna vermindert het wat maar toch zeker een aanrader imo.

Last edited by Cage; 29-01-2016 at 10:14.
Cage is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2016, 10:03   #13972   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sepulfly View Post
Enkel spoilertekst post is very confusing.
Fixed. Leek gewoon wat lullig om meteen in te gaan op een film die net uit is

Gisteren Carol gezien. Deed het helemaal voor mij: instant meeleving, esthetische prikkels en zen. Had wat zwemen van Wong Kar-Wai, vond ik.

Last edited by eye; 29-01-2016 at 10:17.
Old 29-01-2016, 17:51   #13973   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Dat, en Kate kan mij kei hard krijgen.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2016, 17:55   #13974   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Maandag gezien: 'Carol'

Zeker een aanrader, technisch uitstekend.

Maar op empathisch niveau bleef ik net iets te veel op mijn honger zitten.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2016, 20:26   #13975   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sepulfly View Post
Dat, en Kate kan mij kei hard krijgen.
Zo hard
Old 29-01-2016, 22:49   #13976   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
de trailer van the revenant is wel behoorlijk droevig, zag ik in de cinema bij de nieuwe tarantino
overhyped met veel te veel goedkope trukjes om indruk te maken
Jup, ben net geweest en die typische bijna gênante Lubezki actiescènedemonstraties zijn onontkoombaar aan 't worden. Gelukkig mocht de leiband er maar een paar keer echt af voor The Revenant, de trailer is misleidend op dat vlak en hiervoor zou ik hem niet links laten liggen.

De ergste stukken zitten in 't begin en daarna krijgt hij nog maar heel sporadisch de kans om te spazzen, dan is 't grotendeels gedaan met dat geruk en na ik schat een dikke 30-45 minuten zat ik wel "in" de film in plaats van er gewoon naar te zitten staren (en mij zorgen te maken dat dat zo nog een uur of twee ging doorgaan).
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2016, 23:25   #13977   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Quote:
Originally Posted by eye View Post
En exact dit:
DiCaprio, Iñárritu, cinematographer Emmanuel “Chivo” Lubekzi, and their collaborators hauled themselves through the Canadian Rockies and deserve what respect one can muster, although their artistry is finite, a test of will and pyrotechnics and, yes, traditional masculinity instead of a search for what illuminates man’s inhumanity to man. In some ways, I prefer Quentin Tarantino’s gleeful nihilism to Iñárritu’s holy splatter — at least Tarantino knows how silly he is.
Naar analogie met muziek en bij gebrek aan een betere term, 't is alsof Tarantino z'n "samples" ook beter uitkiest en gebruikt vind ik. Heb het er in de Hateful Eight thread al over gehad maar of die nu gewoon iets obscuurs citeert dan wel een bescheiden klassieker als The Thing remixt, het wordt nooit te voor de hand liggend voor mij. The Revenant is meer: ahja da's Gladiator, da's The fucking Empire Strikes Back, beetje L'ours hier, Aguirre daar... je kan ze gerust allebei een gebrek aan originaliteit verwijten maar het ene pakt bij mij en 't andere niet, niks aan te doen.

Over muziek gesproken, die's wel af bij The Revenant.

En al bij al vond ik hem heel goed, 'k ben maar weer aan 't zeveren.
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2016, 09:02   #13978   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Quote:
Originally Posted by Clipper View Post
Jup, ben net geweest en die typische bijna gênante Lubezki actiescènedemonstraties zijn onontkoombaar aan 't worden. Gelukkig mocht de leiband er maar een paar keer echt af voor The Revenant, de trailer is misleidend op dat vlak en hiervoor zou ik hem niet links laten liggen.

De ergste stukken zitten in 't begin en daarna krijgt hij nog maar heel sporadisch de kans om te spazzen, dan is 't grotendeels gedaan met dat geruk en na ik schat een dikke 30-45 minuten zat ik wel "in" de film in plaats van er gewoon naar te zitten staren (en mij zorgen te maken dat dat zo nog een uur of twee ging doorgaan).
Ik heb principieel geen problemen met long take actiescènes in die stijl en ben niet zeker of je alleen Lubezki als schuldige kunt aanduiden. Uiteindelijk beperkt het doorgedreven gebruik daarvan zich tot maar een paar van zijn laatste films en hield het daar ook steek: in Children of Men die vlotte take waarin ze in een auto zitten en chaotische handheld shots bij stadsgevechten, het gewichtloze gezweef in Gravity en dan Birdman. 'k Denk dat het pas als virtuoos geruk gaat aanvoelen op het moment dat er een breuk is tussen de shots en de inhoud van de scène, wanneer er geen reden is om een shot zo te doen. Het was dat dat mij hier stoorde en dan vooral in die openingsactiescène. De camera kruipt tot op de huid van willekeurige personages en volgt hen dan tot ze eraan gaan, rijdt zelfs mee op paarden of is gericht op de hemel terwijl het personage rond zich aan't speuren is naar gevaar - dat houdt allemaal weinig steek en creërt voor mij een afstand, eens te meer omdat een steadicam gewichtloos aanvoelt en alles dus te smooth maakt. Wanneer DiCaprio wegrijdt met dat gestolen paard, is dat een heel indrukwekkend shot, maar de impact van op een paard springen en snel wegrijden gaat wat verloren als de camera geen enkele moeite heeft om hem voor te blijven Ik kan wel respect opbrengen voor de poging om het op deze manier te doen, maar klassiek aan elkaar gemonteerd zou misschien beter hebben gewerkt. Het voelt als een verkeerde stijlkeuze, waarvoor Inarritu evenzeer te blamen is als Lubezki. Het betert inderdaad wel naarmate de film vordert.

Terzijde: in Lubezki's films met Malick heb je die gewichtsloze en hemelstarende shots ook, maar werken ze als indrukken die samenvloeien met de voice-over. Het spiritueel gedoe en magisch realisme dat Inarritu in The Revenant introduceert, vond ik vooral genânt. 't Voelt inderdaad soms als een weinig doordacht allegaartje van films die je al eens hebt gezien. Op zich ook weer niks mis mee

Last edited by eye; 30-01-2016 at 09:05.
Old 30-01-2016, 22:20   #13979   link
wukedadde
Senior Member

wukedadde's Avatar

Welke films zag je gisteren?

Everest

Wat een teleurstelling, had beter het boek gelezen. Paar mooie beelden hier en daar en je leeft een beetje mee met de personages maar dat is enkel omdat het echt gebeurd is. De meeste vertolkingen vond ik ook matig, vooral dat mens in base camp was echt slecht.

Touching the Void bv is in dit genre veel, veel beter.

Edit: lees net Maniac zijn review. Denk er dus exact hetzelfde over. Ben feitelijk vooral teleurgesteld dat ze met zo een straf verhaal zo weinig gedaan hebben, jammer!

Last edited by wukedadde; 30-01-2016 at 22:27.
wukedadde is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2016, 22:47   #13980   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules