Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Reply

Thread Tools
Old 28-07-2020, 11:30   #1841   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
- Steeds duurder. Omwille van het succes, omwille van meer een meer deluxified. Waar is de tijd dat ik mijn all time classics zoals Puerto Rico, Concordia, enz kocht voor 25 EUR?
- Steeds meer FOMO. Je moet NU! op kickstarters springen. Leer je een spel pas een jaar na uitgave kennen en is het plezant? Pech. out of print en achterlijke prijzen op 2e hands
- Cult of the new. Elke week een ander spel.
Ik erger me ook aan alle drie. Het gros van de nieuwe hypes (zeker op kickstarter) lijken mij ook helemaal niet zo geweldig te zijn (deels omdat ik ook al meerdere malen ontgoocheld ben).

Maar anderzijds, er komen ook af en toe echt wel nieuwe pareltjes uit. Een van mijn laatste aanwinsten was Forgotten Waters - da's nu 2x op tafel gekomen en door iedereen als geweldig ervaren (verwacht je evenwel helemaal niet aan doordachte strategieen! Is gewoon simpele en grappige fun). Zal wel geen 20x gespeeld worden, maar ongetwijfeld veel fun terwijl we 1x door de campaign gaan. Ik back dus af en toe nog wel iets, en koop af en toe iets nieuws (weliswaar na wat opzoekwerk en echt overtuigd te zijn dat het goed gaat zijn - het gros van de kickstarters schrijf ik af op minder dan 1 minuut). Ik word elk jaar wel sceptischer.

Ik stop wel met van die mega-games te kopen/backen. Laatste 2 waren Tainted Grail en Etherfields. Tainted Grail nog niet op tafel gekregen terwijl het hier al een jaar ligt. Zal er wel eens van komen, en zal dan wel niet slecht zijn ; maar het lijkt dan ook weer zo'n campaign van 40h te zijn - kans dat dat effectief uitgespeeld wordt, is klein (en da's dan nog maar enkel de core box die ik al ontvangen heb, er volgen er nog 2!) Nu is dat onmiddelijk pass - als er binnen 5 jaar nog over gesproken wordt, dan kan het nog es herbekeken worden (zo heb ik recent Gloomhaven: jaws of the lion preordered ; dat gaat ook nooit uitgespeeld worden, maar het is makkelijker om in te stappen en zal msh wel een play of 10 zien & is niet terug een giga-box aan bijhorende kostprijs).
Idem met die deluxified versies van 75+EUR voor een spel waarvan het nog helemaal niet duidelijk is of het effectief goed gaat zijn. Dat zijn nu easy passes geworden. Ergens verschiet ik ervan hoe sommige mensen die er al even lang mee bezig zijn als mij, nog steeds aan hetzelfde tempo blijven backen/kopen aan die prijzen. Weinig nieuwe euro's komen aan de hielen van Concordia, geen enkel social deduction game komt aan de hielen van Avalon (ik koop af en toe wel es een nieuwe, ter variatie, want dat spel heb ik intussen 50+ keer gespeeld). Ik houd er nog steeds van geregeld es een nieuw spel te spelen, maar de backlog in mijn eigen collectie is intussen groot genoeg dat ik daar niets nieuws meer voor moet kopen.

Het grootste waar ik nog mee sukkel, zijn expansions/sequels op games waar ik fan van ben. Na architects of the west kingdom heb ik ook paladins en viscounts gebacked. Paladins nog niet op tafel, viscounts zal wel even lang duren voor het ooit es op tafel geraakt. Ikzelf vind expansions wel leuk, maar meeste mede-gamers willen dat pas nadat ze de base game toch een keer of 2-3 gespeeld hebben. Gegeven de grootte van de collectie (en de variatie in medespelers) is dat absoluut geen evidentie

Last edited by Mr.E; 28-07-2020 at 11:37.
Mr.E is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2020, 12:28   #1842   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mr.E View Post
Het grootste waar ik nog mee sukkel, zijn expansions/sequels op games waar ik fan van ben. Na architects of the west kingdom heb ik ook paladins en viscounts gebacked. Paladins nog niet op tafel, viscounts zal wel even lang duren voor het ooit es op tafel geraakt. Ikzelf vind expansions wel leuk, maar meeste mede-gamers willen dat pas nadat ze de base game toch een keer of 2-3 gespeeld hebben. Gegeven de grootte van de collectie (en de variatie in medespelers) is dat absoluut geen evidentie
Expansions zijn altijd lastig.

Zo zijn er die nog nooit gebruikt zijn (die van Keyflower bv) omdat het spel daar niet om vraagt of het onnodig moeilijk maakt.
Maar er zijn ook heel veel auto includes, zelfs bij first timers (prelude bij TFM, Tuscany, Tzolkin exp, Artisans, Skullport, ...) omdat ze het gewoon beter maken.
Qua sequels zijn Paladins en Viscounts toch redelijk anders dan Architects

Maar bv bij Puerto Rico (wss mijn meest gespeelde ooit) heb ik ze nog altijd niet gebruikt.

Zo zit ik bv ook met die Snowdonia box. base nu een paar keer met plezier gespeeld, maar er nog niet klaar mee. Zitten daar nog 20 expansions/varianten in
Old 28-07-2020, 12:55   #1843   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Ik heb 4 Deluxified spellen: Luna, Yokohama, Gentes en Crusaders. Luna nog niet gespeeld, maar die andere 3 zijn leuke spellen met een toffe bling. Het is wel opvallend: TMG heeft de laatste maanden (of jaar) geen Deluxified spellen meer naar Kickstarter gebracht.
Old 28-07-2020, 13:32   #1844   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ja maar dat zijn dan spellen waar er ook een "betaalbare" retail versie van bestaat.
(Al had ik wel graag een deluxe van Yoko omdat het zo'n goeie is)

Als je dan kijkt naar de tendens voor de spellen van Lacerda. Daar zitten ze over de 100$ msrp voor hun nieuwe games.
Ik heb in de tijd 50€ betaald voor Kanban en ik vond dat veel.
Nu kost die 130$

Het is en blijft persoonlijk. Maar voor mij moet al die bling, triple layered en metaal niet. Beetje hout wel graag, maar dat moet niet geprint zijn.
Zie naar die expansion van Underwater Cities. Paar kaarten, maar de prijs is bijna even hoog als de basis game omwille vd bordjes.

Last edited by Turtle; 28-07-2020 at 13:35.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2020, 13:35   #1845   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Ik begrijp je punten enigszins, spellen worden steeds duurder en ik ben steeds op zoek naar het goedkoopste spel (lees: zo dicht mogelijk bij de inkoopprijs + btw). The grind is real.

Kanban EV kostte in onze groepsaankoop 79.70 euro ipv 112 euro. Dat scheelt al een stuk op de borrel en de Eagle-Gryphon games met de art van Ian O'Toole zijn altijd erg mooie uitgaves.
Old 28-07-2020, 13:38   #1846   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Het feit dat dat kan, is ook wel een teken dat ze enorme marges nemen, niet? Idem bij Snowdonia en CO2, dat was ook telkens bijna -50%.

Los van het werk en liefde door de designers, blijft dat maar wat karton
Old 28-07-2020, 13:41   #1847   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Ze nemen grote marges, maar vergeet niet dat het nog meer geld kost als ze hun spellen naar de retailers laten gaan. Kickstarter groepsaankopen zijn altijd interessant voor hen: ze verkopen een groter volume met een beetje minder werk (dan als ze 100 backers individueel zouden behandelen). Op dit moment >250 deelnemers voor Perseverance. Beetje zot, maar ik heb al een plan van aanpak
Old 28-07-2020, 13:50   #1848   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

ik zal wel dealer spelen hier in de geburen :P

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2020, 13:22   #1849   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Woensdag voor het eerst Brass: Birmingham gespeeld (en gewonnen).

Leuk spel, op het einde zaten alle vier spelers binnen de 4 overwinningspunten van elkaar met 2 spelers die tied waren. Gezien de anderen ook geen casuals waren best wel een goed teken. Voelde behoorlijk gebalanceerd aan.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2020, 19:05   #1850   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Brass Birmingham is de max. Staat niet voor niets ondertussen op nr3 in de BGG ranking.
Old 23-08-2020, 08:29   #1851   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Brass Birmingham en Lancashire vind ik zeer goed. Birmingham is iets moeilijker door het handelen met bier.

Deze week 2x DinoGenics gespeeld: woensdag de base game en vrijdag mét Controlled Chaos expansie. Zeer leuke medium waarin je je eigen dinopark moet uitbouwen en runnen. De Controlled Chaos expansie is een must voor mij want het maakt het spel zoveel rijker en interessanter: je hebt meer mogelijkheden om met (e)DNA kaarten dino's te maken, er zijn nu personeelsleden die je kan inhuren, er zijn waterdino's en bassins, en er zijn extra worker placement spots met andere acties. Het basisspel op zich is natuurlijk ook al goed, maar de expansie maakt het echt compleet.

Dat klinkt natuurlijk als Dinosaur Island, maar met DinoGenics heb ik iets meer een euro gevoel. Beiden blijven in de collectie, want ze zijn verschillend genoeg

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Thread Tools

Posting Rules