Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 17-06-2020, 14:48   #1181   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Net de afrekening van Essent gekregen. Precies toch een stuk meer verbruikt in de lockdown dan verwacht
Ik heb ineens maar de voorschotten bij de nieuwe leverancier maar wat opgetrokken. Mede omdat ik daar pas in juli moet beginnen betalen en zodoende al 2 maanden geen voorschot heb betaald.

Wat me wel verbaasd is dat de heffingen ed ondertussen al bijna de helft van de factuur zijn oO.
Afrekening elektriciteit 450 EUR, de rest 400 EUR.
Schandalig eigenlijk, zeker met de 21% BTW die vadertje staat ook nog eens verdiend op een basisbehoefte

Last edited by Turtle; 17-06-2020 at 14:57.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2020, 16:36   #1182   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

+ binnenkort geen kerncentrales (gaat nooit gebeuren)
+ capaciteitsbetaling voor gascentrales
+ nogeens subsidies voor zon
+ industrie die zen vrijstellingen ziet slinken, maar nog altijd maar een fractie van de kosten van een consument moet betalen
+ aanpassing digitale meters
+ aanpassing nettarieven op max piek

Begin al maar te sparen
Teki is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2020, 19:58   #1183   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

+ offshore windenergie in elektriciteitsfactuur

de subsidies voor zon (residentieel) zitten in de algemene begroting dacht ik
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2020, 22:11   #1184   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Net de afrekening van Essent gekregen. Precies toch een stuk meer verbruikt in de lockdown dan verwacht
Ja, hier ook. Een geweldige lente qua zonne-energie maar dat compenseert niet ons meerverbruik door drie maand aan homeworking
acku is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2020, 16:58   #1185   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Even een vraagje over energieleveranciers.... Wij verbruiken op onze zaak nogal veel elektriciteit en zitten sinds een tijdje bij Essent. Werd vandaag opgebeld door Mega, nooit van gehoord maar ze zitten wel een héél stuk onder de prijs van Essent.

Hier wat gegevens van vorige maand:
Dagverbruik: 5.504 kWh
Nachtverbruik: 2.137 kWh
Verbruikte reactieve energie: 3.422 kVArh

Dagprijs: 0,078€/kWh
Nachtprijs: 0,056 €/kWh

Voor zover ik me herinner hang ik wel vast een contract bij Essent voor een hele tijd, maar volgens Mega kan dat zowiezo maandelijk opgezegd worden.
Metal is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2020, 18:03   #1186   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Ik zit binnenkort ook bij mega, heb een variabel formule genomen voor electriciteit. Prijsverschil met vast is best groot, leek met het 'risico' wel waard, met zonnepanelen zou mijn verbruik sowieso moeten meevallen nu.
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2020, 18:17   #1187   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Quote:
Originally Posted by frenzal View Post
Ik zit binnenkort ook bij mega, heb een variabel formule genomen voor electriciteit. Prijsverschil met vast is best groot, leek met het 'risico' wel waard, met zonnepanelen zou mijn verbruik sowieso moeten meevallen nu.
Ga je nog wel verbruik hebben denk je?
Ik heb hier met panelen een negatief verbruik, en ben dus gewoon aangesloten bij een leverancier die géén jaarlijkse vast kost heeft. (geen idee of mega dat heeft).
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2020, 19:03   #1188   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Dunno, nieuwe woning met lucht-water warmptepomp en geen gas. Maar met variabel is er ook geen vaste kost bij Mega.
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2020, 19:03   #1189   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Metal View Post
Hier wat gegevens van vorige maand:
Dagverbruik: 5.504 kWh
Nachtverbruik: 2.137 kWh
Verbruikte reactieve energie: 3.422 kVArh

Dagprijs: 0,078€/kWh
Nachtprijs: 0,056 €/kWh
Das enorm veel 78 & 56 EUR/MWh, als je 7.5MWh/maand verbruikt, zit je aan 85 MWh/jaar. Dan scheelt 10 EUR je direct 850 EUR Dat gaan die online calculatoren niet meetellen dat verbruik trouwens.

Vanaf ~50 MWh kun je beginnen onderhandelen.
+ Let wel op, je zit op b2b, daar tellen je contractvoorwaarden qua opzeg, dat is niet zoals bij consumente.

Ik zou Essent al eens bellen om te zeggen dat dit niet meer representatief is, en dat je een beter voorstel wilt. Is het niet beter? Dan maar naar een andere.

Hou er ook wel rekening mee dat service soms ook nodig is, je wilt geen 3 foute facturen, niet kunnen bellen als er een probleem is etc...

Spotcontracten gaan nog altijd het goedkoopste zijn. Er is wat risico met nuclear in Frankrijk, maar hier in Belgie lijkt het mee te vallen deze winter.
Old 20-07-2020, 19:27   #1190   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Net eens gekeken op mijn factuur en daar staat inderdaad dat ik niet kosteloos het contract vroegtijdig kan beëindigen aangezien ik meer dan 50 MWh/jaar verbruik. Wat "niet kosteloos" precies inhoudt, is wel niet duidelijk... Deze week maar eens bellen. Of ze geneigd zijn de prijs aan te passen, betwijfel ik ergens wel.. Zeker aangezien er nog een aardige duur op het contract staat.

Heb me er nooit écht serieus mee bezig gehouden, maar het afgelopen jaar zijn hier wel aardig wat machines bij gekomen die 24/24 draaien dus nu wordt het wel eens tijd van serieuzer te bekijken.. Voor corona dacht ik nog ca va... maar nu..

Last edited by Metal; 20-07-2020 at 19:33.
Metal is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2020, 15:45   #1191   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Ik heb via de Vreg een contract bij Essent genomen. In de mail maakt men 2x gewag van die vaste jaarvergoeding. Wordt dat 2x aangerekend bij Essent?

Bij Eneco waar ik nu bijzit wordt die vaste jaarvergoeding 50/50 over mijn gas en elec. factuur verdeelt.
LukeSoloSalade is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2020, 11:47   #1192   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
+ aanpassing digitale meters
+ aanpassing nettarieven op max piek

Begin al maar te sparen
Eigenlijk bizar hoe weinig wij verbruiken op excl nacht tarief voor onze accumulatoren/boiler. Wij zakken elk jaar serieus (zachtere winters). Vorig jaar "maar" 2600Mw verbruikt daarvoor. Daardoor vraag ik me af of, zelfs met de nieuwe piektarieven, de installatie van lucht-lucht units veel verschil zou maken op de jaarlijkse kost.

Last edited by Turtle; 12-09-2020 at 12:02.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2020, 19:52   #1193   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by LukeSoloSalade View Post
Ik heb via de Vreg een contract bij Essent genomen. In de mail maakt men 2x gewag van die vaste jaarvergoeding. Wordt dat 2x aangerekend bij Essent?

Bij Eneco waar ik nu bijzit wordt die vaste jaarvergoeding 50/50 over mijn gas en elec. factuur verdeelt.
Internetformules? Dat is normaal een eur of 30, een keer voor gas, een keer voor elektriciteit.

Daar is het meeste op te winnen op die vaste kosten. Op het elektriciteitsaandeel zelf kun je nog amper besparen.

Diegene met geen kosten = altijd het goedkoopste
Old 14-09-2020, 22:21   #1194   link
matias
Senior Member

matias's Avatar

Aan het overwegen om in onze tijdelijke loft/studio. Bedoeling is dat we er nog 1 of 2 winters in wonen totdat de verbouwing af is.

Huidige situatie is dat het een apart schoolgebouw is met 1 klaslokaal waar we in leven (open slaapkamer, keuken, woon & eetkamer) en een hele brede gang met open badkamer en apart toilet. Alles met plafonds van 4,5m. En 2 gaskachels in het leefgedeelte.

Die twee gaskachels zijn aangesloten op een gastank die we vorige winter aan €500 per keer, 3 keer hebben moeten bijvullen. Heel dat spel is niet geisoleerd en het is van dat dubbel glas dat niets waard is.

Is dat de moeite om daar zo'n simpele pelletkachel in te steken? Installeren zouden we zelf doen, en het lijkt me dat zo'n pelletkachel beter zijn warmte opslaagt en afgeeft dan de plooimetalen kachels die we nu hebben.
Iemand die zoiets thuis heeft staan en daar tevreden van is?
matias is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2020, 22:32   #1195   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Mijn moeder heeft dat thuis staan (zo een grote kachel met van die blauwe stenen op die warmte bijhouden) in combinatie met gewone CV. Die is daar content van, maar ik weet niet waarom dat een meerwaarde zou bieden in uw situatie.
kar is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2020, 07:31   #1196   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Ik denk ook niet dat het veel verschil zal maken. Mijn schoonouders hebben dat ook en dat verwarmt goed in hun niet geisoleerd kot, maar wel naast traditionele verwarming. Die hebben dat gepakt omdat ze uit ecologische overwegingen hun kolenkachel weg deden "maar zo'n kachel is toch gezellig!" Oude mensen moeten altijd zowat hun gewoontes kunnen verder zetten...

Volgens mij is het sowieso niet te doen om heel dat kot opgewarmd te krijgen en kan je beter zoveel mogelijk van de directe stralingswarmte proberen gebruiken. Daarom zou ik zelf gaan voor een iets mobielere oplossing gelijk een elektrische verwarming of een petroleumkachel.

Die heb ik hier beide een winter in de verbouwing gebruikt en dat gaf een relatief gezellige warmte.
(Ook efkes warmtekannon geprobeerd maar dat was een beetje te)

Is het de bedoeling van vooral warmer of vooral goedkoper te zijn?
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2020, 07:40   #1197   link
Horla
Senior Member

Hier hebben we een pelletkachel in onze living/open keuken staan. 13m op 6m en 2.60m hoog en die verwarmt dat zonder problemen.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2020, 00:01   #1198   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Voila, afrekening gehad. Mijn dagdagelijkse jobs is het traden van energie... als particulier kun je niet veel doen behalve switchen van vast naar variabel en zo goed mogelijk locken.

2.767MWh verbruik, energiekost 32.1 EUR/MWh, oftewel 88.8 EUR aan elektriciteit verbruikt. Veel beter gaat niet lukken

Der komt wel 473 EUR aan taxen & distributie bij, en dan nogis 21% btw. totaal 677.53 EUR. Exact 13% van mijn factuur is energie... de rest is een verdoken belastingbrief.

Op gas is het iets minder erg, dat staat op historisch lage prijzen, en de kosten zitten op elek, maar dan nog

4.6MWh verbruik, aan 11 EUR/MWh, 50.6 EUR gas... factuur van 278 EUR, 18% gas, rest taxen & transport.
Old 18-09-2020, 08:10   #1199   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ik vind het wel raar dat gas zo goedkoop blijkt. Itt tot elektriciteit is dat toch niet vernieuwbaar?
Old 20-09-2020, 18:05   #1200   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

5 jarige investeringscyclussen voor LNG, geen stijging vraag, 3 milde winters, Australie verzekert azie van gas, europa is enige continent met pijpleidingen en storages. = last resort markt. Deze zomer was het 3 eur per MWh
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules