Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 01-09-2020, 20:23   #2301   link
matias
Senior Member

matias's Avatar

Quote:
Originally Posted by matias View Post
Aannemers zijn klojo's van de hoogste graad.

Na onmenselijk lang te zitten zoeken achter ene voor zaken te doen in onze verbouwing, uiteindelijk beslist dat het makkelijker en goedkoper is om het merendeel zelf te doen. (buiten den gepolierde beton, ramen en keuken)

Van de 6 die hier gepasseerd zijn, hebben er 3 na veel te lang zagen en pushen een offerte opgemaakt, waar er maar 1 ietwat duidelijk en gespecifieerd was. Uiteindelijk waren ze alle drie rete fucking duur voor alles dat ze moesten doen.

Iets dat letterlijk gewoon 250 gaten van 10cm boren in nen bakstenen muur was, da gat uitspuiten met perslucht en proper maken met een borstel, vroegt er ene €1200.
1 van die gasten met een rete vage offerte heeft nu een factuur gestuurd van €125 voor het opmaken van die offerte. Nergens op mail of mondeling heeft die gezegd dat em dat zou doen.

Los van het feit dat ik daar bezwaar tegen aan ga tekenen en dat ik no fucking way da ga betalen, zeker niet voor de 5 lijnen tekst die em op zijn offerte had gezet, denk ik dat ik die een factuur ga sturen van €1250. Nu nog verzinnen voor wat.
matias is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2020, 11:33   #2302   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Ik heb enkele jaren geleden gebouwd en ook op verschillende plaatsen prijzen aangevraagd... Nooit zo'n fratsen meegemaakt. Sta er van te kijken dat ze dat durven.
Metal is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2020, 21:54   #2303   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

hier zijn we bezig met zo'n "ingrijpend energetische renovatie", waarmee je 1% van de registratierechten kan terugkrijgen

we doen het meeste zelf, best wel complex om alles te integreren

je moet daarvoor 75% van je schil isoleren, je verwarmingsketel vervangen (was accumulatie) en een bepaalde E waarde halen en ventilatie voorzien

denk dat we nu aan 15 k€ zitten voor de verwarming, 3 k€ voor de spouwmuur, 5k€ voor ventilatieunit D + leidingen, 2 k€ zolderisolatie

dan nog architect voor basisplan en vergunning (1 k€), en epb (0,5 k€)

we zouden dan in totaal zo'n 5 tot 6 k€ moeten kunnen terugkrijgen, en hebben dan ook wel een relatief goede energieprestatie voor een huis van de jaren 80

maar damn da's veel werk en gedoe voor uiteindelijk iets dat onzichtbaar is
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2020, 08:12   #2304   link
Horla
Senior Member

Om het terug te verdienen moet je het alleszins niet doen. €26.5k uitgeven om max. 6k terug te krijgen. Voor 20k kan je veel elektriciteit verbruiken (Even rekenen om het in perspectief te zetten aan 21cent/kWh dat geeft 95.238 kWh want 27 jaarverbruiken voor een gemiddeld gezin is)
Ik begrijp je wel hoor. In het oudste gedeelte hebben we ook buitenmuurisolatie laten steken en ik ga dat ook nooit terug verdienen maar het is een groot deel puur voor het comfort maar damn, bij u is het wel een stuk grotere uitgave.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2020, 08:55   #2305   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Hier zijn zo veel ingrepen gebeurd die ik nooit ga terugverdienen. De regenwaterrecuperatie, de regenwaterinfiltratie, de nieuwe ramen,...
kar is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2020, 15:35   #2306   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Tis voor de kinderen later
LukeSoloSalade is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2020, 15:40   #2307   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Om het terug te verdienen moet je het alleszins niet doen. €26.5k uitgeven om max. 6k terug te krijgen. Voor 20k kan je veel elektriciteit verbruiken (Even rekenen om het in perspectief te zetten aan 21cent/kWh dat geeft 95.238 kWh want 27 jaarverbruiken voor een gemiddeld gezin is)
Ik begrijp je wel hoor. In het oudste gedeelte hebben we ook buitenmuurisolatie laten steken en ik ga dat ook nooit terug verdienen maar het is een groot deel puur voor het comfort maar damn, bij u is het wel een stuk grotere uitgave.
doordat we met accumulatieverwarming zaten was de uitgave voor full electric verwarmen 3-4 k€/jaar, dus echt wel duur. Ten opzichte van dat scenario halen we het er wel uit (2-3k€ per jaar besparing aan stookkosten). Denk dat we nu stoken met cv voor iets van 1k€/jaar, dus er was wel een 'burning platform' om te veranderen.

(de vorige eigenaars compenseerden dat door massas hout te stoken in de haard, da's goedkoper, maar toch niet echt handig als hoofdverwarming)

De case om daarbovenop nog te isoleren en ventilatie te plaatsen, is inderdaad moeilijker, maar daar zitten we dan met een kost van 10-15 k€ en als alles lukt dan 6k€ premies.

Ik ga ervan uit dat het huis daarmee wat meer futureproof is, en dat ook de toekomstige verkoopwaarde stijgt. Ik zag het ook niet zitten om pakweg binnen 10 jaar te beginnen isoleren, het is dan rendabeler het ineens te doen

Ik apprecieer het wel, het concept van in een verduurzaamd huis te leven. We halen E80, en kunnen dat opdrijven tot onder E60 als we PV leggen.

Last edited by Freddie Wasbak; 03-09-2020 at 15:44.
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2020, 17:56   #2308   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Freddie Wasbak View Post
doordat we met accumulatieverwarming zaten was de uitgave voor full electric verwarmen 3-4 k€/jaar, dus echt wel duur
Wut. Hoe hard staat die?
Ons totaal jaarverbruik is atm nog geen 2K, waarvan 2/3e de accumulatieverwarming en de elektrische boiler.

Omdat dat imo nog redelijk meevalt, zal dat enkel maar vervangen worden door nieuwe accumulatie of door airco met warmtepomp.
Niet dat precies kapot kan gaan, maar eerder voor comfort.

Last edited by Turtle; 03-09-2020 at 18:03.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2020, 08:33   #2309   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ik dacht initieel vloerverwarming te leggen met onze verbouwing (keuken/leefruimte +-50mē).
Maar dan moest er ook ineens airco komen.

Dus waarom zou ik die vloerverwarming dan nog nemen? Ik kan ook met die airco verwarmen. Right?
Nooit vloerverwarming gehad, dus comfort missen ga ik niet doen. De zonnepanelen moeten er dan wel komen.
Old 18-09-2020, 10:23   #2310   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Waarom moest er ineens airco nemen als je vloerverwarming wil leggen?
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2020, 11:19   #2311   link
Horla
Senior Member

Je kan voor een paar honderd euro extra uw vloerverwarming ook gebruiken om koel water er door te laten lopen zodat je kan afkoelen. Mijn ouders hebben dat in hun nieuwbouwappartement en hadden geen warmteprobleem deze zomer.
Old 18-09-2020, 12:59   #2312   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lacroix View Post
Waarom moest er ineens airco nemen als je vloerverwarming wil leggen?
Omdat mijn vriendin arico wilt en vloerverwarming.
Old 18-09-2020, 14:07   #2313   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Vloerverwarming kan inderdaad ook koelen. Het is niet helemaal hetzelfde als airco omdat vanaf een bepaalde temperatuur condens zal veroorzaken. Info zat op het internet. Ik ken een handvol huizen waar het gebruikt wordt, en die zijn er toch allemaal erg tevreden over.
Old 20-09-2020, 19:31   #2314   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Wij hebben dat, is passieve koeling. Geen grote meerkost (rond 1000 euro), enkel uitbreiding op de warmtepomp nodig om dat te doen.
Het is actieve koeling die pak duurder was (denk 5000 euro) omdat dan je hele installatie erop moet aangepast worden, neem aan dat dat inderdaad vooral om condens gaat maar mogelijk ook om flexibilteit van uitzetting etc.

Passieve koeling bezorgt je koele voeten, maar zal maar max paar graden verschil maken (niet zoals aitco die alles perfect kan regelen). In de hittegolf was onze vloer inderdaad twee graden koeler dan de ruimte een meter erboven.
Het mooie eraan is dat je (gebruikte) warmte terug in de bodem brengt, en dus een seizoensgegebonden energiecyclus op gang brengt. Theoretisch toch
acku is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2020, 16:41   #2315   link
Ja-Rune
Hij/hun/cis/non-poc

Ja-Rune's Avatar

Krijg je dan wolken en regenbuitjes binnen? Zo op een halve meter hoogte?

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
ik kan u verzekeren, het gras groeit.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2020, 20:48   #2316   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Alleen als je ze zonneoptie ook neemt, maar die is +- 4000 eur extra.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2020, 23:25   #2317   link
Ja-Rune
Hij/hun/cis/non-poc

Ja-Rune's Avatar

Ik zou het er voor over hebben.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
ik kan u verzekeren, het gras groeit.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old Yesterday, 15:33   #2318   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Stopcontacten in de vloer. Doen of niet?
Old Yesterday, 15:35   #2319   link
Horla
Senior Member

Ik heb er al slechte verhalen van gehoord maar langs de andere kant hadden mijn ouders dat 20 jaar geleden al zonder er ooit problemen mee gehad te hebben. Dus: hangt af van implementatie. Bij mijn ouders zat er een rubbertje in en met schroefsysteem om de dop er af te krijgen.
Old Yesterday, 16:22   #2320   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kolb View Post
Stopcontacten in de vloer. Doen of niet?
Zeker doen. Wel zien dat ge goed gerief pakt, want anders krijgt ge op termijn miserie.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules