Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Reply

Thread Tools
Old 30-06-2020, 11:57   #81   link
Karel
Senior Member

Karel's Avatar

Quote:
Originally Posted by frenzal View Post
kun je dat niet beter dit jaar doen voor de terugdraaiende teller?
Voor de meeste mensen klopt dat, maar voor ons niet. Wij werken veel thuis, dus het is voor ons niet moeilijk om ons verbruik te concentreren op de piekuren. Wij kunnen perfect onze was doen, auto opladen, etc tijdens de middag.

En vanaf volgend jaar is er terug een premie voor zonnepanelen waar we dan van kunnen genieten.
Karel is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2020, 15:36   #82   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Karel View Post
Voor de meeste mensen klopt dat, maar voor ons niet. Wij werken veel thuis, dus het is voor ons niet moeilijk om ons verbruik te concentreren op de piekuren. Wij kunnen perfect onze was doen, auto opladen, etc tijdens de middag.

En vanaf volgend jaar is er terug een premie voor zonnepanelen waar we dan van kunnen genieten.
Zo werkt Belgie niet

1. Van wanneer is u huis? Hopelijk voor 2013 of die premie telt niet
2. Premies in Belgie? Die gaan niet naar de consument, die blijven plakken.

Genre
'oej het is druk nu zenne meneer, veeel vraag, nu kost een installatie 750 EUR meer om te zetten'

Tot 4kW peak is het 1200 EUR. En dat is eenmalig. Een terugdraaiende teller heb je nog een tijdje. 6MWh dat je niet kunt terugdraaien en je voordeel is weg.

Wat een kluwen weeral al die premies.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2020, 12:49   #83   link
Deff
!= Deffe

Ik ben uiteindelijk toch voor een Model 3 LR gegaan. Het is eigenlijk toch absurd hoe weinig modellen op gebied van bereik, afmetingen en prijs echt de concurrentie met Tesla aankunnen. Dat model is ondertussen al drie jaar op de markt en Tesla hun productie is bij momenten al notoir inefficiënt gebleken, je zou dan toch verwachten dat de rest van de industrie een competitieve auto klaar zou hebben.

Persoonlijk heb ik nog even getwijfeld over een e-niro als 'sensible' alternatief voor de Standard Range model 3, maar uiteindelijk toch voor maximaal bereik gekozen, en op dat vlak waren geen alternatieven. De Polestar 2 zou nu iets of wat in de buurt komen, maar lijkt mij over het algemeen toch nets iets kleiner en minder praktisch. Ben ook geen fan van Android Auto en van de styling in het algemeen, maar dat is natuurlijk 100% subjectief.

De ID3 heb ik nog niet in het echt gezien, maar de eerste reviews zijn toch ook zeer gemengd wat betreft afwerking en kwaliteit, terwijl een goed uitgeruste versie ook niet veel goedkoper uitkomt als een standard range. Op het einde nog een interessante offerte gekregen voor de BMW iX3, maar de dealer verwacht hem eigenlijk maar in April 2021 (officieel voorjaar, maar de dealer was redelijk eerlijk) en het bereik zal amper in de buurt van de standard range model 3 komen (lease kost lag in lijn met Model 3 LR).
Deff is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2020, 15:34   #84   link
B0Yke
Senior Member

B0Yke's Avatar

Congrats en enjoy
B0Yke is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2020, 12:46   #85   link
rooz
Bange Blanke Man

rooz's Avatar

Hoe is de afwerking van die nieuwere Tesla's?
De oudere is toch echt om van te huilen, superieure batterij en vooral laadsnelheid maar voor de auto zelf moet je toch geen Tesla kopen alleszins.
rooz is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2020, 21:41   #86   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

De eerste 3s die arriveerden in de states en Australië waren zeer pover van kwaliteit. Opvang van het water van de achterruit werkte niet. Dus als er water lag en je deed de koffer open, baf.

De stuurkolom was ook een probleem bij veel Tesla's, dat begon te kraken en te piepen na 1000 km. Dan waren er nog issues met de onboard systemen die pas en te onpas updates begonnen uit te voeren, of zelfs bricked geraakten.

Geen idee of die issues er wat uit zijn, ik ben gestopt met de reddit van de tesla eigenaars te lezen.
Guru is online now   Reply With Quote
Old 16-08-2020, 04:10   #87   link
Horla
Senior Member

Ik heb een neef die eind dit jaar een Tesla heeft gekocht en ik heb hem nog niet horen klagen.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2020, 14:37   #88   link
Deff
!= Deffe

Heb al met twee verschillende testmodellen gereden, kon er weinig op aanmerken. Eind september heb ik die van mij normaal. Fingers crossed maar als er issues zijn zal je mij zeker wel horen.

Er waren aanvankelijk flagrante issues bij de carrosserie, belachelijk hoge toleranties op die panelgaps, problemen met panoramisch dak dat hierdoor ging barsten etc. Dat lijkt mij grotendeels verholpen, al gaan ze uiteraard nog altijd niet in de buurt komen van de toppers in de industrie, het lijkt mij wel aanvaardbaar.

Verf / lak: Is nog altijd maar matig afgewerkt. Dat is zoiets waar ik echt niet bij kan, maar wat ik er ook wel bijneem gegeven de andere voordelen van de wagen.

Interieur: Het spartaanse interieur maakt dat er niet zeer veel slecht geassembleerd kan zijn. De meeste kemels uit de initial run (loskomende afwerking aan A-stijlen, make-up spiegels...) zijn ook hier verholpen. Heb er tijdens mijn laatste testrit actief op gelet. Afwerking rond bv. interieur verlichting en zonneklep kan beter, maar is naar mijn mening niet echt slechter als de budget 'luxewagens' genre Mercedes A/B en BMW 1/2. Daar tegenover staat wel dat zowat alle materialen enorm kwalitatief zijn, dus de zetels en het namaakleer moeten wat mij betreft amper onderdoen voor het materiaal in kwalitatieve C/3/A4. En om bij die merken een dergelijke materiaal te hebben moet je toch serieus wat optiebudget spenderen.

Hun vals leer is (naar mijn mening) pakken beter als bv. Sensatec van BMW, ook comfort van de zetels is beter als wat ze standaard in een kale Duitser steken. Interieur afwerking van middenconsole en deuren is eigenlijk ook (quasi) vergelijkbaar met die modellen. De geluidsinstallatie is echt top en kan wat mij betreft ook mee met de top-end opties bij de Duitsers.

Wat betreft zaken als software issues of vreemde geluiden tijdens het rijden: voor zover ik kan zien zijn dat issues die niet persé couranter voorkomen als bij willekeurige modellen van willekeurige merken. Ik heb ooit met een Golf gereden waar ik bluetooth van moest uitzetten of mijn hele software crashte wanneer ik in de wagen stapte, een Passat waar achteraan iets bleef rammelen elke keer ik over een drempel reed, het slot van de achterdeur langs passagier kant van mijn huidige C-klasse hapert soms waardoor de deur zeer moeilijk te openen is. De automatische hoedenplank van diezelfde C opent of sluit 1 op 4 niet automatisch...

Algemeen is het duidelijk dat aan Tesla hun productielijnen nog een pak werk en ruimte voor verbetering is. In de laatste conf call gaven ze zelf aan dat de Model Y voor Europa in Europese fabriek gemaakt zal worden en volgens een drastisch gereviseerd proces. De kwaliteit van de eerste Europese Model Y's zal een goede indicatie zijn om te zien of Tesla in staat is om hier de nodige stap vooruit te zetten. (maar dat is wss pas voor Q3-Q4 2021).
Old 17-08-2020, 16:38   #89   link
Deff
!= Deffe

Net mail gekregen dat ik hem over 2 weken mag gaan ophalen. Laadpaal komt wel pas in oktober
Old 03-09-2020, 23:15   #90   link
Deff
!= Deffe

Net geen 300km op de teller van mijn Model 3 LR.

Eerste indrukken:
- Afwerkingsniveau buitenkant is echt wel in orde. Enige waar ik echt van geschrokken ben is de ruimte tussen de ramen van de deuren en de B-stijl. Daar zit grote strip dichting en isolatie dus het is er duidelijk op voorzien, blijkt zo te zijn bij alle exemplaren maar was mij nooit eerder opgevallen en ziet er toch speciaal uit (had nooit eerder een wagen met frameless windows, daar kan het ook aan liggen)
- Afwerkingsniveau van het interieur is ook meer dan in orde. Letterlijk niets dat kraakt of rammelt (kon ik over mijn vorige C-klasse niet zeggen). Enige 'afwijking' tegenover de Duitsers hier is dat de onderkant van de B stijl van hard plastic is. Voor de rest is het echt wel overal goed afgewerkt.
- Rijervaring is belachelijk goed. Zowel op lage als hoge snelheden.
- One-pedal driving is de max!
- Geluidsisolatie is even goed of beter als die van de C-klasse.
- Autopilot is leuk, maar naar mijn gevoel zijn er nog wel merken die redelijk evenwaardige adaptieve cruise control en lane assist hebben tegenwoordig (veel meer als dat doet het toch niet voor zover ik het al getest heb). Heb de wagen zelf het viaduct van Vilvoorde laten overrijden en zelfs van de ring van Brussel de A12 op (voor de onbekenden: best stevige bocht) en ging perfect. Op een afrit vermindert de cruise control vanzelf snelheid naar het einde van de afrit.
- Autopilot in fileverkeer is een revelatie.
- Software is goed, maar sinds 1 september mag je maar 100 km op de ring en dat lijken al die camera's en software vooralsnog niet op te pikken. Beetje bizar, want de camera herkent oa. verkeersborden, verkeerslichten en zelfs wegmarkeringen van voorsorteerstroken.
- Ruim interieur vooraan, echt voordeel voor grote mensen (ben zelf 193cm). Ik heb meer ruimte en zit beter als in de C-klasse. Komt vooral door zeer cleane cockpit en het iets kleinere stuurwiel denk ik. Ik heb in nog niet veel berlines of breaks zoveel beenruimte gehad als hier.
- Op elk moment belachelijk veel vermogen beschikbaar hebben is zalig en ga ik denk ik nooit beu worden. Nog nooit eerder met een wagen gereden die zoveel power had zonder agressief te voelen. Denk niet dat ik dat gaspedaal al meer als 2-3 seconden heb kunnen doorduwen. Echt absurde hoeveelheid kracht.

TLDR: Als ik carte blanche heb kies ik voor Guru zijn 340i, maar tot dan is dit toch echt een zalige wagen
Old 04-09-2020, 11:03   #91   link
eXeTeR
The Tuner

eXeTeR's Avatar

Quote:
Originally Posted by Deff View Post
Denk niet dat ik dat gaspedaal al meer als 2-3 seconden heb kunnen doorduwen. Echt absurde hoeveelheid kracht.

duidelijk niet veel gewoon
Old 04-09-2020, 12:32   #92   link
Deff
!= Deffe

Quote:
Originally Posted by eXeTeR View Post

duidelijk niet veel gewoon
Mijn courante auto's de laatste 10 jaar hadden PK ranges van 65 tot 150, dus inderdaad groot contrast. Occasioneel wel al eens met wat meer performance wagens gereden voor een paar uur (Porsche 718, Mercedes CLS 350, Stelvio Quadrifoglio...). Heb ook de Model 3 Performance al wat kunnen testen, en hoewel ik niet hetzelfde whiplash effect behaal met de LR lijkt mij dat niet persé een probleem.

Eigenlijk is het feit dat krachtige 'motoren' nu fiscaal niet afgestraft worden toch wel het leukste neveneffect van die elektrische wagens. Zeker in vergelijking met typische leasebakken, waar meerkost in taksen van bv 316-318-320 echt significant is. Is de eerste keer dat ik een redelijk 'gewone' wagen heb die vermogen op overschot heeft.

Laat maar iets weten wanneer jullie mijn long range kunnen omtunen naar een performance versie eXeTeR
Old 06-09-2020, 09:51   #93   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Ik heb gisteren een proefrit met een Polestar 2 gedaan, vertrek vanuit centrum Antwerpen en met maar 45minuten niet het meest ideale test parcours kunnen afleggen. Maar uiteindelijk wel de ring op geraakt en de wooosh-acceleratie kunnen testen, indrukwekkend.

Voor de rest een zeer mooi afgewerkte wagen. Helaas is er een vrij hoge middenconsole waar mijn rechter knie tegen zit heel de tijd. Op een korte rit was dit lichtjes storend, ik denk op langere ritten dat het voor mij wel een probleem zou kunnen zijn.
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2020, 16:09   #94   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Ben sinds vorige week ook een blije EV bezitter, en IMHO, met het enige merk die momenteel dat met verve doet
Als vrij vroege belegger erin heeft dat toch een deel van de kosten hiervan betaalt (in leasing van t werk, maar aan 900 euro bruto per maand ipv de 500 euro die mijn Renault Scenic kostte dus ik leg een 200 euro netto op hiervoor).

Ziet die blinken! In rood vond ik hem t beste, is een statement en die mag ie maken.

Het dak van bovenuit gezien is geweldig.

Het interieur is minimalisme ten top, en heel erg rustgevend en comfortabel.

Hier wat pluspunten:
- 100% electrisch, geen olie, geen lawaaierige motor. In 1 keer is het tijdperk van benzineverbranders voorbij. Weg naftstations, weg lawaai. Weg versnellingen en koppeling. Weg onderhoud.
- 100% Tesla. Weg vervelende verdelers! Weg oud design op steeds dezelfde principes.
- Dit is software op wielen. Alles is geintegreerd in een centrale computer. Voordien met Renault, Audi en Mercedes gereden. Dat komt niet in de buurt, simpelweg omdat ze alles op een hoop gooien. Hun oplossing voor een probleem is 'zet er een knopje bij'. Tesla zijn oplossing: stuur een update over wifi, volgende keer je rijdt is t er.
- Het centrale scherm is erg groot en erg leesbaar. Het is ook dicht bij uw gezichtsveld. Je kan dat gevaarlijk vinden, maar deze auto heeft ook ogen. Hij rendert alles wat ie ziet op t scherm, en waarschuwt als ie denkt dat jij iets niet ziet. Remt vanzelf indien nodig.
- Dus de zelfbesturing is zot. Heb geen full-driving, dat was 7000 euro extra. Dus moet het stellen met adaptive cruise control en auto-steer. De cruise control is geniaal, dat werkt overal en aan elke snelheid. Het rijdt ook in files. Eerste paar minuten was ik bang maar vertrouw het nu al helemaal. Die blijft op een mooie afstand van uw voorligger en rijdt zoals een mens zou rijden, zij het ietwat slomer.
- Muziek in de premium uitvoering is loepzuiver, en je kan eender wat. Digitale radio, Bluetooth, Spotify. Supersimpel te controleren op dat groot scherm.
- Apps bij de vleet zoals games, netflix etc. In de auto wachten is leuk.
- De app is uw sleutel, moet gewoon bij auto komen of wegwandelen. Het heeft ook allerlei remote opties. Zoals vergrendelen, verluchten, alarm aanzetten, verwarmen etc.
- Laden is erg eenvoudig en snel. Halve batterij doe ik op 3 uur terwijl ie geparkeerd staat, en ga er nauwelijks onder aangezien ie 500km doet (560 wltp, 530 EPA). Een supercharger zou 80% op kwartier doen trouwens.
- Het is sexy
- de zetels en spiegels onthouden wie ik ben en passen zich aan aan mij
- er is wireless smartphone charging op de middenconsole. Zot.
- er is een continue dashcam en beveiliging met 4 cameras. Je kan opslaan als t nodig is. T detecteert mensen die aan uw auto komen!
- de voice is intuitief en bruikbaar. 'navigeer naar huis'. t werkt.
- je rijdt maar met 1 pedaal want is beide gas en remmen. De rem is enkel voor noodgevallen

Heb er nog veel maar laat me stellen dat eender welke andere auto die ik nu zie rijden, hoe nieuwe en./of duur ook... het lijken de laatste Nokia's of Blackberries terwijl dit iPhone is.
Dit is als de eerste keer internet thuis, de eerste keer een smartphone. De regels zijn anders, je kan niet meer terug.
acku is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2020, 20:46   #95   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
Ik zit toch ook te denken om elektrisch te gaan, veel zal afhangen van wat de vrouw haar werk gaat doen qua thuiswerk.
1° thuiswerk wordt de nieuwe standaard - overschakelen op één wagen ipv twee. Onze twee benzineslurpers wegdoen en één elektrische auto.
2° thuiswerk wordt niet de nieuwe standaard ...
in geval 1° steekt dan de nieuwe Mustang Mach E wel in m'n been
Old 11-09-2020, 06:48   #96   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Veel van de pluspunten die je opnoemt Bavo heeft een deftig uitgeruste Audi, Merc of BMW ook hoor. Mijn BMW heeft ook 'zelfbesturing', als jij het zo noemt: adaptive cruise control en active steering. Werken beide prima (zelfs op mijn vorige BMW, die ondertussen al 7 jaar geleden gemaakt werd). App is ook de sleutel, daarmee kan je ook de standverwarming bedienen, ramen openen, ... zetels en spiegels passen zich ook aan aan de sleutel / app, wireless charging, intuitieve voice control, ...

Ik wil helemaal geen afbreuk doen aan Tesla, integendeel, maar niet alles wat jij als waauw ervaart is eigen aan Tesla.

En 200 eur / maand opleggen aan een bedrijfswagen is iets wat ik helemaal niet begrijp. Dan gooi je toch gewoon 9600 eur weg, om 4 jaar met een 'iets leukere' wagen te kunnen rijden?

Last edited by Erik701; 11-09-2020 at 06:53.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2020, 07:08   #97   link
rooz
Bange Blanke Man

rooz's Avatar

Denk wel dat het een leuke ervaring is, al een beetje proeven van de toekomst.
Als je het kan en wil betalen, waarom niet?
Blijf het wel een verschrikkelijk lelijke auto vinden.
rooz is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2020, 07:19   #98   link
Dorpsidioot
Senior Member

Dorpsidioot's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Veel van de pluspunten die je opnoemt Bavo heeft een deftig uitgeruste Audi, Merc of BMW ook hoor. Mijn BMW heeft ook 'zelfbesturing', als jij het zo noemt: adaptive cruise control en active steering. Werken beide prima (zelfs op mijn vorige BMW, die ondertussen al 7 jaar geleden gemaakt werd). App is ook de sleutel, daarmee kan je ook de standverwarming bedienen, ramen openen, ... zetels en spiegels passen zich ook aan aan de sleutel / app, wireless charging, intuitieve voice control, ...

Ik wil helemaal geen afbreuk doen aan Tesla, integendeel, maar niet alles wat jij als waauw ervaart is eigen aan Tesla.

En 200 eur / maand opleggen aan een bedrijfswagen is iets wat ik helemaal niet begrijp. Dan gooi je toch gewoon 9600 eur weg, om 4 jaar met een 'iets leukere' wagen te kunnen rijden?
Klopt, maar als je bij BMW die opties wil aanvinken, (zeker bij een 3 reeks) dan tikt dat wel wat aan, en bij de Model 3 is dat gewoon standaard (en het werkt beter soms dan BMW....vooral alles wat met media te maken heeft). Plus als je een gelijkaardige BMW met evenveel PK's wil....dan zit je al aan de 80-90k+.

Maar 200 euro opleggen per maand netto is veel te veel dan, je moet ook je VAA betalen en dan wordt er wel een serieus stuk uit je maandelijks budget weggenomen. Maar het is Bavo's eigen keuze natuurlijk. Hier viel hij binnen budget als ik niet de velgen nam die Bavo genomen had(want die zijn 1200 euro meer).
Dorpsidioot is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2020, 07:32   #99   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Bij BMW misschien wel maar had een jaar of 7 geleden een Passat en daar viel dat qua prijs héél goed mee hoor. Ook adaptive cruise met rijgeleiding, ook memory zetels en spiegels en die warmde zich ook op op voorhand 's morgens. Kon dingen vanop Google maps doorsturen naar de auto om mijn GPS al in te stellen etc.
Wireless charging had hij niet maar ben niet zeker of dat geen optie was.

Kan me voorstellen dat hij blij is met die dingen in zijn auto maar de helft van wat je opsomt is vér van nieuw of revolutionair hoor.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2020, 07:41   #100   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by Dorpsidioot View Post
Klopt, maar als je bij BMW die opties wil aanvinken, (zeker bij een 3 reeks) dan tikt dat wel wat aan, en bij de Model 3 is dat gewoon standaard (en het werkt beter soms dan BMW....vooral alles wat met media te maken heeft). Plus als je een gelijkaardige BMW met evenveel PK's wil....dan zit je al aan de 80-90k+.
X3 x-drive 30e M-sport, comfort pack plus, ... zowat alle opties eigenlijk behalve BMW individual. Enkel het vermogen is inderdaad niet gelijk, maar met een 0 tot 100 van 6,1s is die ook niet traag te noemen. Daar tegenover staat ook het veel grotere bereik (dankzij de benzinemotor natuurlijk). Voor een leaseprijs 100 eur lager dan Acku zijn model 3. (4 jaar, 120k km)

edit: correctie, ik ken de leaseprijs niet. Wij werken met de TCO van de wagen, niet de leaseprijs.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Thread Tools

Posting Rules