Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 1 100.00%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 1. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 26-07-2020, 10:46   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'The outpost'

'The outpost' vertelt het waargebeurde verhaal van de slag bij Kamdesh, waar 53 Amerikaanse soldaten omsingeld en aangevallen werden door 400 talibanstrijders.

'The outpost', een film die door de droogte aan grote nieuwe zomerreleases zijn kans krijgt in onze bioscopen, is een film die in normale omstandigehden waarschijnlijk op de streamingdiensten zou zijn gereleased. En dat zou best jammer geweest zijn want 'The outpost' is een oorlogsfilm die goed gebruikt maat van het grote formaat dat een bioscoopscherm biedt. Hier is een film die je midden in de actie plaatst, met alle chaos en dramatiek van dien. De strijd om Kamdesh wordt met een shaky cam, een truuk waar ik normaal gezien geen fan van ben, in al zijn brutaliteit in beeld gebracht. Hier werkt het wel omdat Rod Lurie heel de film door de soldaten van kamp Keating nauw op de huid zit en zeker in het eerste deel een intiem beeld schetst van het leven in een kleine basis in Afghanistan.

De opbouw van 'The outpost' is zeker een van de sterkste punten. Tijdens het eerste deel laat Rod Lurie de kleine, banale dagtaken zien waarmee de soldaten zich in Afghanistan bezig houden. Het gesmeerd houden van de wapens, verbranden van de uitwerpselen en nachtelijke gitaarpartijtjes rond het kampvuur geven deze op ware feiten gebaseerde film een graad van realisme die in grotere producties vaak afwezig is. Het gaat zelfs zo ver dat een van de soldaten gewoon zichzelf speelt. Toch heerst er een constant gevoel van spanning. Om de zoveel tijd wordt het kamp beschoten en moeten de soldaten zich verschansen. Omdat Lurie zich focust op de Amerikaanse soldaten krijg je de sluipschutters eigenlijk nooit te zien, wat het gevoel versterkt dat de vijand echt onzichtbaar is.

Wanneer de actie tijdens het tweede deel losbarst is het een ware overlevingsstrijd met de nodige hero´sche interventies. De grimmige details worden echter niet geschuwd. Lurie brengt het intens, net voldoende overzichtelijk en meeslepend in beeld. Actiefans komen hier volop aan hun trekken.

'The outpost' is in feite weinig meer dan een reconstructie op basis van de memoires van de echte soldaten van kamp Keating. De schaal en het doel van de prent reiken niet veel verder dan een weergave van de slag zoals de soldaten hem beleefd hebben. Dat mag beperkt lijken, maar wat de film beoogt doet hij Úcht goed. Ik had geen enkele moeite om me in de schoenen van de eenheid te plaatsen. De sympathieke vertolkingen brengen het leven als soldaat in een land ver weg goed over. Over de Amerikaanse politiek om Afghanistan binnen te vallen kan je discussiŰren, 'The outpost' plaats er trouwens zelf een aantal subtiele vraagtekens bij, maar dat is hier weinig relevant. Wat telt is hoe deze soldaten dit beleefd hebben. En dat komt zeer levensecht over.

3 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2020, 12:34   #2   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ik vond het net niet het niveau halen van black hawk down, waar ze zo duidelijk naartoe wouden gaan. Ik had net iets te veel moeite de meeste personages uit elkaar te houden in het begin. Sommigen waren heel duidelijk zoals scusa maar toch had ik vaak last. Ik ben blij dat ze niet te overduidelijk de Murica fuck yeah-tour op gingen doorheen de film.

Het einde (laatste 20 minuten) was dan weer wel ijzersterk vond ik. Er waren minder personages en de spanning werd meer opgebouwd rond keuzes van sommige personages.

Desalnietemin, beter dan de gemiddelde legerfilm over het amerikaanse leger.
kar is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules