Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 2 40.00%
2.5 sterren 2 40.00%
2 sterren 1 20.00%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 5. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 06-09-2020, 15:35   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Tenet' (IMAX)

Een man (John David Washington) wordt bij een geheime operatie gehaald om te voorkomen dat de hele wereld en onze realiteit vernietigd worden.

Zeggen dat de verwachtingen rond 'Tenet' hooggespannen zijn is een eufimisme. Nog meer dan bij andere films van Christopher Nolan, de man die de laatste 15 jaar zijn handelsmerk heeft gemaakt van grote, spectaculaire blockbusters, is de inzet hoog. Dit is de eerste blockbuster die het grote publiek terug naar de bioscoop moet lokken, de reddingsboei waar de bioscoopuitbaters zich aan vast willen klampen. En eerlijk: 'Tenet' is ook echt een film om op het grootste mogelijke scherm te bekijken. Nolan staat erom bekend dat hij graag op IMAX-formaat filmt en 'Tenet' heeft hij opnieuw met dat formaat in gedachten gedraaid. De spektakelwaarde is dan ook verzekerd. De actiescènes mogen gezien worden. Vanaf de eerste minuut, een aanval op de opera van Kiev, probeert Nolan alles en iedereen omver te blazen met bombastische actie waarin tijd een prominente rol speelt.

Dat de film het dan ook goed lijkt te doen aan de kassa zal bij veel bioscoopuitbaters een zucht van opluchting ontlokken. Als bioscoopervaring staat 'Tenet' er. Als film heeft het echter gemengde gevoelens achtergelaten. Nolan heeft een idee rond zijn fetisjthema tijd genomen en is vervolgens all the way om er een plot rond te schrijven die zo complex is gemaakt dat de kijker serieus zijn best moet doen om bij de les te blijven. Nochtans valt het allemaal eenvoudigweg samen te vatten als 'Een schattenjacht tegen de klok om een doomsday device in handen te krijgen'. Al het technische gewauwel en de pseudo-wetenschappelijke blablabla ten spijt is 'Tenet' weinig meer dan een opgeblazen soort James Bond-vehikel, minus de charme van het echte ding.

Begrijp me niet verkeerd, 'Tenet' is een film waarvan ik de 150 minuten zonder problemen heb uitgezeten zonder ook maar één keer naar mijn uurwerk te kijken. Het is een film waarbij ik bewonder hoe ingenieus Nolan de verschillende scènes op elkaar tracht te laten aansluiten en inspelen. Het is een film waarvoor ik mijn hoed afdoe wanneer er een groots opgezette aanval in real time, in gewone tijd en achteruit lopende tijd in een en hetzelfde beeldkader gevat wordt. Het is helaas ook een film waar ik me om frustreer omdat de personages weinig tot geen diepgang en ontwikkeling kennen, omdat de motieven van de slechterik veel te laat worden duidelijk gemaakt en dan ook nog behoorlijk flauwtjes blijken, en vooral omdat ik er bitter weinig om gaf. 'Tenet' is een film die ondanks zijn prijskaartje van 200 miljoen dollar onvoldoende geld bleek over te hebben om een scenarist in te huren die geloofwaardige personages kan schrijven die echt tot leven komen. En bij de editing van de scènes, die nogal abrupt eindigen in plaats van rustig uit te spelen.

Kortom: een film die zoals verwacht een hoop cinemaspektakel biedt, maar op de lijst der Nolanfilms ergens onderaan bengelt.

2.5 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2020, 16:38   #2   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Is er dan 1 Bondfilm met personages met diepgang, ontwikkeling of geloofwaardigheid?
Old 06-09-2020, 19:32   #3   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Hmmmm, denk wel dat je bvb Daniel Craig kan zien als een karakter waar je met meevoelt. Anders zou bvb Skyfall nooit gewerkt hebben. Niet zo in Tenet.
acku is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2020, 19:40   #4   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jonah View Post
Is er dan 1 Bondfilm met personages met diepgang, ontwikkeling of geloofwaardigheid?
Octopussy?
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2020, 19:46   #5   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Hmmmm, denk wel dat je bvb Daniel Craig kan zien als een karakter waar je met meevoelt. Anders zou bvb Skyfall nooit gewerkt hebben. Niet zo in Tenet.
Skyfall was wel de derde Bondfilm met Craig. Maar laat het me dan anders vragen: ga je een Bondfilm afrekenen op het gebrek aan karakterontwikkeling? Ik vraag me gewoon af waarom dat in een film als dit belangrijk is.
Old 06-09-2020, 21:19   #6   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

En BTW een review die niks zegt over de vreselijke sound editing is op zijn minst onvolledig .
Old 07-09-2020, 09:34   #7   link
The one and only Buffalo
Kwek

The one and only Buffalo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
Nolan heeft een idee rond zijn fetisjthema tijd genomen en is vervolgens all the way om er een plot rond te schrijven die zo complex is gemaakt dat de kijker serieus zijn best moet doen om bij de les te blijven.
Wow, compleet mee oneens. Op geen enkel moment is deze film complex, het is allemaal enorm duidelijk en het werd imo vaak zelfs té hard uitgelegd zodat ge zeker mee zou zijn met de tijdslijn waarin de film toen zat.

Soit, ondanks een paar mankementen (Kat als karakter, 2020 sound editing), vond ik hem immens cool en heb ik er veel plezier uitgehaald.
Old 07-09-2020, 09:43   #8   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Ja hij was te simpel en de uitleg was te saai!
Zei enkel Buffalo terwijl de rest van de wereld er vrede mee nam dat het niet te vatten is.

Mogelijk is het eenvoudiger als je er u geen vragen bij stelt, als je u geen zorgen maakt rond grandfather-paradoxen waarmee heel de film vol mee zit. Elk sleutelmoment wordt terug opgezocht in inverse tijd die de boel beinvloedt.

Allez, ergens zeggen ze letterlijk: 'als je contact maakt met uzelf vernietig je beide'. En dan blijkt ie heel de tijd met zijn eigen te vechten. Als ge dat ziet, ontspoor je dan niet? Of snap ik t niet

Last edited by acku; 07-09-2020 at 11:31.
Old 07-09-2020, 09:45   #9   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Quote:
Originally Posted by The one and only Buffalo View Post
Wow, compleet mee oneens. Op geen enkel moment is deze film complex, het is allemaal enorm duidelijk en het werd imo vaak zelfs té hard uitgelegd zodat ge zeker mee zou zijn met de tijdslijn waarin de film toen zat.
Op zich mee eens in hindsight, maar pakweg de eerste 45 min wordt de uitleg gewoon te warrig en nodeloos complex gemaakt, waarschijnlijk om er wat mysterie in te laten.
Old 07-09-2020, 09:47   #10   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Skyfall was wel de derde Bondfilm met Craig. Maar laat het me dan anders vragen: ga je een Bondfilm afrekenen op het gebrek aan karakterontwikkeling? Ik vraag me gewoon af waarom dat in een film als dit belangrijk is.
Voor mij is dat belangrijk omdat ik na halfuur gestopt ben met proberen de logica te zien (scifi/spionage plot) en dan maar ga voor de spanning (drama/thriller). Waar er weinig van is als je niks geeft om de hele opzet. Dan rest er enkel nog explosies (actie) om te kijken, en dat hele genre ontgaat mij persoonlijk.
Allez heb Mission Impossible gezien onlangs en goh ja. Dat is toch veel zever?

Niettegenstaande wil ik hem wel nog eens zien om toch de logica te vinden als die er zou zijn
Old 07-09-2020, 09:47   #11   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Quote:
Op zich mee eens in hindsight, maar pakweg de eerste 45 min wordt de uitleg gewoon te warrig en nodeloos complex gemaakt, waarschijnlijk om er wat mysterie in te laten.
dus nolan heeft dezelfde film weer voor de twintigste keer gemaakt, zie ik?

y'all motherfuckers are crazy
Ferrex is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2020, 09:49   #12   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ferrex View Post
dus nolan heeft dezelfde film weer voor de twintigste keer gemaakt, zie ik?
Neenee, Inception snapte niemand op t einde en Interstellar ook niet. Volgens Buffalo en Jonah slaat deze wel op iets als ge aandachtig blijft. Zal nog eens proberen
Old 07-09-2020, 10:01   #13   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Ergens in't begin bij de tutorial zit er letterlijk een "I don't understand it" - "Yes, but can you feel it?" in de dialoog. Nolan zegt ook al jaren dat zijn films beter werken als je er niet te hard over nadenkt. "Didn't get it but did enjoy it":

eye is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2020, 10:06   #14   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Wat ik overhou aan de dialogen:

World war 3?
-Worse.
Nuculur holcaust?
-Worse.
Cold war?
-Ice cold.

It will mean the death of us and all of humanity.
-And MY SON!
eye is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2020, 10:45   #15   link
Karel
Senior Member

Karel's Avatar

Quote:
Originally Posted by eye View Post
It will mean the death of us and all of humanity.
-And MY SON!
Dat heb ik ook onthouden als de domste dialooglijn uit de film.

Los van de lege personages en domme dialogen vond ik sommige scenes ook eerder lachwekkend dan wat anders (vooral die vechtscene halverwege).

Echt geen goede film.
Karel is online now   Reply With Quote
Old 07-09-2020, 10:52   #16   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Quote:
Originally Posted by Karel View Post
Dat heb ik ook onthouden als de domste dialooglijn uit de film.
Haha yup, hard mee moeten lachen.

Maar ik vond hem wél goed. En ik háátte Interstellar en ben met heel veel scepsis naar Tenet gaan kijken .
Old 07-09-2020, 10:55   #17   link
Karel
Senior Member

Karel's Avatar

Ah, ik vond Interstellar eigenlijk zowat zijn beste film. En die was wel perfect te begrijpen .
Karel is online now   Reply With Quote
Old 07-09-2020, 10:59   #18   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Ik snap geen enkele film waar vanuit de toekomst invloed wordt uitgeoefend op het verleden omdat dan die versie van de toekomst niet meer kan bestaan om dat te doen.

Vond dat wel een geweldige film, vooral door zijn emotionele impact tussen vader/dochter komende uit zotte relativiteitsconcepten die wel duidelijk te vatten zijn. Ook de andere karakters hadden allemaal interessante verhalen doorheen de film, bvb Matt Damon. Snap niet goed hoe je interstellar slecht kan vinden, het zit vol met leuke zaken en goed drama. Dat er kritiek is op een teveel aan emotie, bah, ik voelde dat ook dus het werkte voor mij. Vond dat allemaal erg ontroerend.

Interstellar is de scifi van de fantasy die Big Fish is
Old 07-09-2020, 11:25   #19   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by acku View Post
....
Moet die zin niet in spoilertags staan? Allé, ik heb hem nog niet gezien maar als dit de clou was, dan is het niet meer nodig...

Last edited by Horla; 07-09-2020 at 14:00.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2020, 11:32   #20   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Yep sorry. Het was niet zo belangrijk, een verrassing maar niet de clou. Kunt nog steeds gaan zien
Gaat nu wel uw quote ook moeten editeren
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules