Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 14-09-2018, 11:30   #5801   link
Horla
Senior Member

Lightning is al het langst op de markt (2012 vs 2014) maar aangezien Apple zelf nu usb-c gebruikt op de macbook, heb ik het gedacht dat usb-c langer gaat meegaan dan de lightning aansluiting.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2018, 11:40   #5802   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

https://www.forbes.com/sites/johnarc...xpect-a-refund

courageous
Old 14-09-2018, 11:43   #5803   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

stel u voor dat ge een fysieke kopie koopt van nen film in pakt de fnac en dat op nen gegeven morgen iemand van de fnac aan uw deur staat

"ja meneer, de studio wilt nie da we die filmen nog verkopen, we komen helaas uwen film terughalen. onze schuld niet hé, we zijn maar de winkel die het verkoopt! ma ge krijgt wel een bonneke om 3 filmen te huren voor een paar dagen"
Old 14-09-2018, 11:50   #5804   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Is dat niet hetzelfde verhaal als Bruce Willis die zijn gekochte iTunes albums niet kon doorgeven aan zijn kinderen na zijn dood? Het zijn dan ook geen fysieke kopies he. Zal wel in de EULA gestaan hebben.

Dick move in dit geval, maar lijkt me een jammer gevolg van de move naar streaming. Stel u eens in de plaats van al de mensen die tienduizenden euro’s gedokt hebben voor digitale albums die je nu onbeperkt kan beluisteren voor een paar euro per maand.

Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor films gekocht op Google Play, als het een licentie-issue is?

Last edited by ]as]e; 14-09-2018 at 11:56.
]as]e is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2018, 11:57   #5805   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sepulfly View Post
Maar dan kan je hem niet opladen? Want dat tussenstukje van 9 euro is niet voorzien van dubbele poort, neem ik aan? Enfin, je mist het punt een beetje he. Je noemt 3,5mm een verouderde tech. Maar er wordt geen deftig alternatief als standaard aangeboden. Voor mijn telefoon heb ik een usb-c -> 3.5mm. En een versterker van morgen gaat dan nog een derde standaard gebruiken. Ahja, want 3.5mm is verouderd en de alternatieven zijn ontoereikend. Dus moet ik straks 3 dongles mee pakken om iets te gebruiken dat al een halve eeuw de zowat meest universele standaard ter wereld is voor audio? Om nog maar te zwijgen van het feit dat de standaard meegeleverde iphone earphones lightning zijn, en dus niet zonder dongle gaan werken op je nieuwe macbooks, die ofwel usb-c ofwel 3,5mm (die verouderde toestand) hebben...

Je ziet toch zelf dat ze daar zelf niet helemaal begrijpen wat ze aan het doen zijn?
Ik gebruik al sinds 4 jaar terug wireless headphones, meestal op bluetooth. Ik vermoed als non-muzikant of geen audio-fiel dat het goed werkt en propere kwaliteit is. Nu ik ben geen audio expert dus ik weet het niet.
Ik trek mij al een tijd niets meer aan van kabels en 3,5mm. Het pairen van je bluetooth headphone op uw Macbook is redelijk eenvoudig en als die daar gepaired, is dat ook ineens in orde op uwe iPhone. Die delen hun bluetooth settings.

De rest van het betoog vind ik een beetje "far" fetched. Toen die 2016 uitkwam met alleen usb-c had ik ook wel eerst iets va: owla fuck dat is mega onhandig.

Maar wel beseffen dat die I/O technisch gezien superieur was aan de rest, niet alleen de snelheid lag veel hoger. Maar ook het aantal zaken dat je kon connecteren via een hub was super. 4K scherm+ external ssd + headset + netwerk kabel aan super snelheden. En dan had je 1 poort verbruikt. Misschien was het in 2016 wel te snel om dat te releasen, maar huidig jaar niet meer volgens mij.

Ik zou enkel nog kunnen denken dat ze voor hun fotografen die slot er nog zouden laten in steken aangezien veel beeldbewerkers zweren bij een Macbook.

Dit neemt niet weg dat ik het ook niet eens ben met een aantal zaken dat ze hebben gedaan en geen probleem heb met die zaken aan te duiden zoals:

- Keyboard: Het typt misschien iets beter, maar in kwaliteit is het serieus gezakt tegenover de vorige generatie

- Thermal Design: Als je je hardware niet aan acceptable snelheden kan draaien zonder een thermische nachtmerrie te hebben ben je verkeerd bezig. Niet dat andere ultrabooks dit niet hebben maar het i9 verhaal was iets te gortig voor woorden bij Apple

- OpenGL debat: Het feit dat Apple OpenGL gaat laten vallen voor Metal gaat veel indie developers wegduwen van MacOS als platform. Grote bedrijven kunnen zich een metal en directx licentie veroorloven, maar de kleinere mensen gaan hier van afzien.

- Prijs: Ja het blijft een hekel punt, het is duur en vaak te duur voor marktwaarden akkoord. Re-sell value blijft een positief punt.

Neemt niet weg dat werk productie eenmaal je 2 of meer devices hebt dramatisch hard naar omhoog gaat. Files sharen zonder kabel tussen je smartphone en macbook. Ik heb nog geen een keer m'n telefoon moeten aansluiten aan m'n macbook en alles werkt (backups,updates,foto's).

Ik ben geen gebruiker van Safari en iCloud drive; ik gebruik Google Drive en Chrome en Google Keep,.... Al die applicaties draaien beter op MacOS dan op Windows. Ik switch vaak tussen de 2. iCloud drive was voor mij te beperkt aangezien de switch tussen Windows en MacOS dus Google heeft dat gat goed gevult. Iemand die klaagt dat Google services op MacOS niet goed zouden werken moet zijn ogen beter open doen, ik werk nu al een jaar op Google Cloud services via een macbook en dat is gewoon steengoed. Native terminal gebruik met iTerm of de native mac client. Heerlijk gewoon, 10 plug-ins later in Windows loopt het nog vast.
Guru is online now   Reply With Quote
Old 14-09-2018, 11:59   #5806   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ferrex View Post
stel u voor dat ge een fysieke kopie koopt van nen film in pakt de fnac en dat op nen gegeven morgen iemand van de fnac aan uw deur staat

"ja meneer, de studio wilt nie da we die filmen nog verkopen, we komen helaas uwen film terughalen. onze schuld niet hé, we zijn maar de winkel die het verkoopt! ma ge krijgt wel een bonneke om 3 filmen te huren voor een paar dagen"
Lees de EULA een keer van Google Play en Youtube Play
Old 14-09-2018, 12:10   #5807   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Quote:
Originally Posted by ]as]e View Post
Is dat niet hetzelfde verhaal als Bruce Willis die zijn gekochte iTunes albums niet kon doorgeven aan zijn kinderen na zijn dood? Het zijn dan ook geen fysieke kopies he. Zal wel in de EULA gestaan hebben.

Dick move in dit geval, maar lijkt me een jammer gevolg van de move naar streaming. Stel u eens in de plaats van al de mensen die tienduizenden euro’s gedokt hebben voor digitale albums die je nu onbeperkt kan beluisteren voor een paar euro per maand.

Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor films gekocht op Google Play, als het een licentie-issue is?
als het voorkomt op andere platformen zal ik er ook over zagen maar voorlopig is't alleen apple en dees is de apple thread

en euh ja, natuurlijk verschuilen ze zich achter een hele hoop legale zever. in ieder geval, dat ge een abbonement hebt bij zoiets als netflix en ze halen daar zaken weg wegens licenties, dat kan ik nog begrijpen, ge betaalt niet voor één bepaalde film maar gewoon de toegang om hun aanbod te streamen. maar als ge letterlijk nen film koopt is het blijkbaar nog altijd geen eigendom van u en das triestige zever

en dan verschieten ze er van dat mensen dan maar beginnen te torrenten
Old 14-09-2018, 12:12   #5808   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

altijd geweten dat apple dé innovators zijn he

dus ook legaal uw veronderstelde eigendom terug wegnemen
Old 14-09-2018, 12:13   #5809   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Ik heb nooit gesnopen dat providers rechten hebben op bepaalde content.

Laat elke streaming dienst maar alles streamen en klanten trekken met goede service.
Old 14-09-2018, 12:19   #5810   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

in ieder geval, er moet dan toch iets te veranderen zijn aan die wetgeving? ik kan mij onmogelijk (het zal dan ook zo zijn bij bepaalde games op steam, veronderstel ik) voorstellen dat al die grote bedrijven als "storefronts" zo maar het recht hebben om shit die ge hebt gekocht weg te nemen omdat één van hun licenties zijn "vervallen". enfin, ik begrijp dat het wettelijk zo in elkaar steekt, ik vind het gewoon absurd.

het zal allemaal wree ingewikkeld in elkaar zitten met licenties en whatnot maar in der tijd van dvd en vhs in de winkel kopen zal daar toch ook een licentiewetgeving achter hebben gezeten? want als ge de vergelijking maakt met fysieke kopies en digitale, dan is 't echt grellig wat voor nen zak lucht ge feitelijk koopt, waar ge volledig afhangt van de goodwill van het bedrijf zelf en of ze u willen compenseren. het lijkt mij aan dat artikel te zien dat het bij apple wree hard afhangt of ge dien dag vriendelijke tony of kutwijf maria aan den telefoon hebt
Old 14-09-2018, 12:25   #5811   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Digitale films en albums "kopen" heb ik altijd maar een tussenoplossing gevonden (en dus ook nog nooit gedaan)

Met streaming diensten is die discussie hopelijk van de baan, zeer spijtig voor al de mensen die albums of films aangekocht hebben.

Dit geval is ook maar vaag (vind er niet veel over buiten dat Forbes artikel en deze oude link).

Films zouden ook nooit verwijderd worden van je lokale machine, dus hier was het kwestie van de films te downloaden voor de licentie vervalt (wat dat ook mag betekenen)

Last edited by ]as]e; 14-09-2018 at 12:30.
]as]e is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2018, 12:38   #5812   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Quote:
Originally Posted by ]as]e View Post
(wat dat ook mag betekenen)
euh, geen zak hé. een hele groep mensen die filmen verzamelen (dus in eigendom in plaats van netflix/hbo/etc) hebben tegenwoordig de volgende criteria

1) mogelijkheid tot 4K definities, waar apple blijkbaar ook met aan't kloten is maar bon
2) geen rommel meer in de kasten (zijn natuurlijk nog wel een deel filmbuffs die dat juist graag hebben maar dat is het punt niet)
3) computer moet niet volstaan met files

en dan wordt ge op een gegeven moment wakker en zijn er van één studio plots een hele resem films uit uw collectie weg, zonder enige info van apple. gewoon, poef, weg. en je moet zelf ook nog eens gaan vragen achter informatie, mooi gedaan van onze "storefront". moest apple nu bijvoorbeeld iets doen als "de licentie van x gaat vervallen op die datum, deze filmen in uw collectie worden daar door beïnvloed, gelieve te downloaden voor die datum", dat zou ik nog juist ok vinden. en zelfs dan.

je onderschat hoeveel mensen nog graag filmen en albums als eigendom hebben (ja, ook digitaal) in tegenstelling tot gewoon stream abbonementen, want daar heb je al helemaal geen controle meer over de content.
Old 14-09-2018, 12:42   #5813   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Ik denk dat dat een sneeuwbal gooien is in een oven. Heel die markt is gewoon aan het switchen naar een abonnement voor streaming.

Daar gaat het volledig naar toe, Gaming ook trouwens.
Old 14-09-2018, 12:47   #5814   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Quote:
Originally Posted by Guru View Post
Ik denk dat dat een sneeuwbal gooien is in een oven. Heel die markt is gewoon aan het switchen naar een abonnement voor streaming.
kan best zijn maar voorlopig is het digitaal en fysiek kopen van muziekalbums en filmen nog een realiteit en een redelijk onderdeel van de markt. en zo lang dat is, moeten de eigenaars beschermd worden en is -waar het feitelijk op neerkomt- een /shrug reactie van een bedrijf zoals apple niet echt een mooi voorbeeld van consumentenservice. zelfs al hebben ze legaal gezien het recht om u te kloten.

zeker als je u als bedrijf profileert als een "community".
Old 14-09-2018, 12:55   #5815   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

geen probleem kon mijn film toch niet bekijken zonder dongles
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2018, 13:25   #5816   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Really makes you think...
Old 14-09-2018, 13:34   #5817   link
rooz
siii

rooz's Avatar

np ik maak m'n eigen films met mijn 7nm cpu
Old 14-09-2018, 14:02   #5818   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Die gouden kleur zou nochtans goed samen gaan met uw Gucci heup tasje. Of lijkt ge dan teveel op ne vluchteling?
Old 14-09-2018, 14:08   #5819   link
rooz
siii

rooz's Avatar

iphone is idd voor makaks en wijven, goed gespot
Old 14-09-2018, 14:51   #5820   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

hoe ge zo kunt zijn

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software