Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 18-12-2007, 09:24   #201   link
zinno
Senior Member

Damn door deze thread werd ik toch ook curieus en heb ik mij gisteren een fles Glenfiddich 12yo gekocht, gisteravond bij de open haard een proeverke gedaan en miljaarde dat was goed.
Ik ben eerder een Cognac drinker maar vanaf nu ga ik toch een deftige fles Whisky in huis hebben.
zinno is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2007, 09:37   #202   link
Bavo
Moeten er nog posts zijn?

Als Cognac drinker zult ge content zijn te weten dat de Whisky-periode stilaan voorbij is en Cognac the next big thing is in trendy-land

Ga me er ook op toeleggen, omdat ik met Cognac als sterke drank ben opgegroeid (ok Vodka eigenlijk, maar dat was zuipen), nadat ik de Whiskys wat ken.
Bavo is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2007, 09:47   #203   link
zinno
Senior Member

off-topic maar goeie tip: Cognac Courvoisier X.O. Imperial = Godendrank
Old 18-12-2007, 10:06   #204   link
Bavo
Moeten er nog posts zijn?

Und very expensive too
Bavo is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2007, 10:11   #205   link
zinno
Senior Member

Als je beetje uitkijkt moet je die rond de 60 a 70 euro kunnen vinden. Niet goedkoop maar elke druppel waard.
Old 18-12-2007, 10:21   #206   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

daar gaat deze thread uiteindelijk om, zo duur mogelijk drank posten en zeggen dat je het lekker vind
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2007, 10:53   #207   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Enkel Beauté du Siècle van Hennessy mag over mijn lippen gaan dan.
Old 18-12-2007, 13:35   #208   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Er is blijkbaar onlangs in Houthalen een whiskywinkel geopend: Whiskycorner. Ze hebben ongeveer 1.400 verschillende whiskies. Daar ga ik toch eens langsgaan denk ik.
Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2007, 13:37   #209   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Weet iemand een goeie in Oost-vlaanderen zijn?
Oban is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2007, 13:40   #210   link
zinno
Senior Member

Niet in Oost-Vlaanderen maar dicht genoeg, Affligem: http://www.thewhiskyhouse.com/

(en zeggen dat dat achter mijnnen hoek is)
Old 18-12-2007, 13:51   #211   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

Quote:
Originally Posted by The_Imagizer View Post
het stinkt en smaakt zoetig-vies, als dat uw definitie van mannelijk is...
En niemand die hier iets op zegt? Een open goal is alleen maar aan open goal als ge hem ook effectief binnentrapt. KEKEKEKE.

Anyway, Glenfiddich 12y special reserve is hetzelfde als de gewone 12y, maar ligt met de eindejaarsperiode in de winkel. Feestversie aye.
DUR0N is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2007, 13:57   #212   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Niemand dacht daar gewoon aan, Duron. Zou niet weten waarom
Old 18-12-2007, 14:13   #213   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

http://www.pinart.be/ in mechelen heeft ook een ruim aanbod.
(wel veel op bestelling precies)
Screamer is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2007, 00:34   #214   link
black
Senior Member

black's Avatar

Ik volg dus wijnkennis, is een sommelier opleiding aansluitend op tso hotel, heb tal van wijnen en cognac degustaties gehad (makkelijk over de 200 wijnen nu, af en toe 6-7 per dag). Ik snap eigenlijk al die commotie niet rond whiskey/cognac en dan zeker niet in vergelijking met een goeie wijn.
Ik heb laatst een griekse (zoete rode-)wijn gedronken van €80 voor een demi fles (halve, 37cl)(was genummerd, ik geloof slechts 50 ter wereld). Ik heb een cheval blanc gedronken van 1988 en een mouton rotchild. Ik vond alle wijnen die ik opsomde stuk voor stuk beter (degusteerbaarder/aangenamer) dan elke whiskey of cognac die ik gedegusteerd heb. Mij lijkt dat volledige whisky gedoe een doodgewone rage.

Ik zeg wel niet dat er geen prachtige whiskey's of cognac's bestaan, maar in de mate dat het soms aangeprezen wordt is het voor menig wijn/drankenkenner soms wel grappig om te lezen. Wat ik wil zeggen is als je wat verder zoekt dan bestaan er betere alcoholische dranken, als je bereid bent natuurlijk om 1) minstens evenveel geld te betalen als wat jullie een "goeie" whiskey noemen, 2) verschillende wijnen / druivensoorten / appelaties / ... uitproberen.

O ja, mijn pa zijn lievelingsdrank is ook whiskey , maar hij drinkt wel nooit wijn. Dus ergens versta ik jullie wel. Maar voor mij (ik spreek (nog niet) als kenner (ook al hou ik mijzelf buiten dat en wow met niet veel anders meer bezig), hecht ik meer waarde aan een goede fles wijn dan whiskey.

En om iedereen nog wat bij te leren;
Schotse en Canadeese whiskey schrijf je als "Whisky"
Ierse en Amerikaanse whiskey schrijf je als "Whiskey"
Old 19-12-2007, 00:51   #215   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Niet iedereen vindt hetzelfde lekker. Toch niet moeilijk om te begrijpen?
En waarom zou iemand die graag goede whiskey drinkt niet graag een goed glas wijn drinken? Precies of het één sluit het ander uit.
Screamer is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2007, 00:58   #216   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Tjah, als je natuurlijk Cheval Blanc en Mouton Rotchild drinkt... Zijn (waarschijnlijk) niet voor niets bij de grootste namen van de wijn- en drankwereld.

Toch ook nogal erg duur, niet? Cheval blanc niet over 300 euro voor een fles?

Whisky heeft een totaal andere smaak, en een totaal andere rol. Een fles whisky drink je ook niet in 1 keer leeg, wat de iets hogere prijs verantwoord. Een fles Cheval Blanc is enorm veel geld om er op een avond door te jagen. Van een fles goeie whisky heb je wat langer geniet. Maar ik twijfel er inderdaad niet aan dat het smaak en geurenpalet niet zo rijk is als dat van een 1er grand cru 1855.

Heb ooit vakantiewerk gedaan op een wijnveiling, en daar toch kisten Petrus aan 12500 euro en een fles Romanée Conti voor 2500 euro zien geveild worden. Kan me niet voorstellen ooit zoiets op een avond open te doen en leeg te drinken...
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2007, 01:12   #217   link
black
Senior Member

black's Avatar

Quote:
Originally Posted by ran View Post
Heb ooit vakantiewerk gedaan op een wijnveiling, en daar toch kisten Petrus aan 12500 euro en een fles Romanée Conti voor 2500 euro zien geveild worden. Kan me niet voorstellen ooit zoiets op een avond open te doen en leeg te drinken...

En toch valt het voor. Overlaatst heeft een opa'tje gevraagd of ik een fles wou mee uitdrinken met hem die een tijdje in z'n kelder lag. Blijkt een fles te zijn van €12000 euro . Een kleine auto dus.

@ Screamer; Wat ik wil zeggen is dat vaak mensen een soort
automatische status krijgen wanneer ze zeggen dat ze een liefhebber zijn van het betere soort whiskey, terwijl wanneer iemand zegt dat ze af en toe een wijntje drinken er niet bij stilgestaan wordt dat ze eigenlijk fortuinen meer uitgeven soms.
En dat bovendien de wereld van de wijnen minstens even interessant is als die van de whiskey en de cognac.
En dat vindt ik een beetje grappig. Duurste fles cognac dat ik in mijn handen gehad heb was trouwens 679€, kweet niet of er veel duurdere cognac's bestaan want ik ken het milieu niet zo uitgebreid. Was een genummerde fles, nummer stond in de fles gegraveerd op een soort metalen plaat die ertegen was gesmolten. Gek om te zien, een eer om het vast te hebben.

Last edited by black; 19-12-2007 at 01:14.
black is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2007, 08:15   #218   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Ik heb gisteren de Whisky Encyclopie van Michael Jackson gekocht en ik vind het gewoon ongelooflijk interessant hoe wisky gemaakt wordt. Alle factoren die een invloed hebben op de smaak
Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2007, 09:08   #219   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cakeman View Post
Ik heb gisteren de Whisky Encyclopie van Michael Jackson gekocht en ik vind het gewoon ongelooflijk interessant hoe wisky gemaakt wordt. Alle factoren die een invloed hebben op de smaak
Voila, terroir net zoals dat bij wijn zo is. Whisky ontleent zijn unieke karakter aan het gebied waar hij gemaakt wordt, en dat levert vaak erg subtiele verschillen op. Dat en natuurlijk de verschillende soorten van productieproces (graan, gerst, mais, single malt, vatted malt, single cask, cask strength, blended malt, grain, bourbon om enkele grote verschillen op te noemen).

Dat is net zo bij wijn. Als je een beetje wijnkenner bent is het niet moeilijk u voor te stellen wat mensen leuk vinden aan Whisky. Enkel de geschiedenis al is bijzonder boeiend. En Whisky ruikt enorm goed.

Ik kan ook wijn appreciëren, maar het heeft vaak niet het effect op mij als een slokje Whisky. Whisky domineert iets meer, en het heeft iets meer karakter voor me daardoor. En zoals Ran zei, je mag de prijzen niet rechtsreeks vergelijken, puur op alcohol bekeken drink je Whisky 3 keer trager.
Old 19-12-2007, 19:35   #220   link
Cage
Reetman

Cage's Avatar

Quote:
Originally Posted by Random View Post
Je moet het op de juiste manier proeven he.
zeer schoon filmpje, ongelooflijk veel bijgeleerd.
Cage is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules