Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 15-12-2007, 00:47   #1   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

spaaradvies... nog maar eens

Ik zoek dus manieren om mijn spaarcenten ergens rendabel te deponeren.

Het meeste spaaradvies dat ik hier al gelezen heb is omtrent pensioensparen, en daar loop ik niet bepaald warm van.
Van de grootte van mijn pensioen lig ik op dit moment niet wakker.

Wat ik dan wel denk te doen:

a) Een spaarrekening/ met als enige doel interest te vergaren, wat zijn populaire rekeningen (banken) hiervoor? Dit mogen ook obligaties, kasbons en weetikveel zijn, zolang het kapitaal maar risicovrij is.

b) Woonsparen, bvb Home Invest van Fortis. Heb zo'n brochure bekeken en ik snapte er de ballen van eerlijk gezegd. Ben 22j en ben niet van plan om op korte termijn te kopen/bouwen, maar deze manier van belasting-aftrekbaar lenen staat me alvast meer aan dan pensioensparen.
Ik weet dat een bank mij waarschijnlijk aan half uur uitleg kan geven hieromtrent, maar eerst zou ik al eens willen weten of dit een uberhaupt een aan te raden keuze is.

Alvast bedankt.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2007, 01:16   #2   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Eens bij de bank gaan voor dat Home Invest Plan is misschien wel een goed idee.
Ben daar onlangs ook voor uitgenodiged geweest bij Fortis.
Het komt er dus op neer dat, zoals je zei, dat aftrekbaar is van je belastingen en dat dient als een soort spaarpot voor als je ooit, eventueel, een stuk grond en/of een huis wil kopen. Daar is dus ook een vaste rente aan verbonden ed. Als je bij je pensioen dat niet hebt gebruikt dan kan dat ook dienen als een bijkomend budget voor uw pensioen.
Als ik me niet vergis ben je bij dit systeem niet vrij om uw geld te raadplegen wanneer je dat wil, enkel als voorschot bij een lening om een huis te kopen.

Pensioensparen is trouwens ook aftrekbaar van de belastingen.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing is life. Everything else is just waiting.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
DaHitch is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2007, 14:32   #3   link
deev´
feel the music.

deev´'s Avatar

Ik ben zeer tevreden van mijn spaarrekening bij Rabobank.

Paar maand terug rekening bij geopend, niks kosten, alles verliep snel.
Gestart met 3.5% basisrente, momenteel is dat al 3.75% en vanaf januari merk ik net op, zou het 4% worden

Dit soort sparen lijkt me ideaal als je nog niet zo lang werkt, toch niet meteen al je geld opdoet maar er toch ten alle tijden aan wilt kunnen.
deev´ is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2007, 15:22   #4   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Quote:
Originally Posted by deev´ View Post
Ik ben zeer tevreden van mijn spaarrekening bij Rabobank.

Paar maand terug rekening bij geopend, niks kosten, alles verliep snel.
Gestart met 3.5% basisrente, momenteel is dat al 3.75% en vanaf januari merk ik net op, zou het 4% worden

Dit soort sparen lijkt me ideaal als je nog niet zo lang werkt, toch niet meteen al je geld opdoet maar er toch ten alle tijden aan wilt kunnen.
Klinkt inderdaad goed. 4% is zeker niet slecht.

Heeft er iemand ervaring met soort van beleggingen (ben naam kwijt) met x aantal % aandelen (maar kapitaal toch risicovrij)?
Het zou neerkomen op 5-6% op jaarbasis.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2007, 15:26   #5   link
Chirox
Junior Member

Chirox's Avatar

Voor overzicht van de best spaarmogelijkheden bij de verschillende banken kunt ge eens bij spaargids.be gaan kijken. Op het forum daar kunnen ze u waarschijnlijk ook wel verder helpen.
Chirox is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2007, 15:32   #6   link
deev´
feel the music.

deev´'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Lacroix View Post
Heeft er iemand ervaring met soort van beleggingen (ben naam kwijt) met x aantal % aandelen (maar kapitaal toch risicovrij)?
Het zou neerkomen op 5-6% op jaarbasis.
Aandelen en toch risico vrij? Lijkt me sterk.
Ik had vroeger zo'n gedoe bij Fortis, 50% kasbons 50% aandelen.
Volgens mij beheerden slechtgetrainde aapjes die aandelenportfolio. Dat bracht geen bal op, tot zelfs bijna verlies.
Sindsdien blijf ik er ver van weg.
Old 15-12-2007, 15:42   #7   link
leJean
Junior Member

leJean's Avatar

Quote:
Originally Posted by deev´ View Post
Aandelen en toch risico vrij? Lijkt me sterk.
Meestal obligaties om uw basisbedrag te garanderen, aangevuld met opties en turbo's op aandelen om zo een hefboom te creëren.
leJean is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2007, 15:44   #8   link
deev´
feel the music.

deev´'s Avatar

Mja, al te vaak sta je dan voor de keuze om het a) safe te houden, maar het brengt eigenlijk amper iets op, b) risico, dus mogelijk deftige opbrengst of ...

Ik ben er dus niet echt voor gewonnen. Dat geld staat sowieso dan vast, en als je zekerheid wilt en dus voor a) gaat brengt het ookal niet zo bepaald veel op.

Meer info over zaken als Home Invest, zou hier eigenlijk ook wel welkom zijn.
Zit zowat in dezelfde situatie als Lacroix denk ik.
Old 15-12-2007, 15:45   #9   link
ChildeRoland
Corporate sellout

Artikel van deze week op De Standaard:

Quote:
Risico's op de beurs even wat te groot voor particuliere belegger

BRUSSEL - Een goede huisvader laat de aandelenbeurs de komende maanden beter even voor wat ze is.

De particuliere belegger keert de beurs de rug toe. De verliezen van de jongste weken maken hem nerveus. Beleggingsfondsen lopen als het ware leeg. De particulier is van de markt verdwenen, luidt het bij ING. En hoewel het gedrag van de kleine belegger door de professionelen vaak als een tegenindicatie wordt gezien, zou hij deze keer wel eens gelijk kunnen hebben. Zeker vanuit zijn standpunt.

Het meest waarschijnlijke scenario voor de komende maanden is er volgens ING België een van geleidelijk dalende Amerikaanse rentetarieven die in staat blijken een inkrimping van de economie nipt te vermijden. Op de beurs kan je dan een gemiddeld rendement halen van3 tot 7 procent.

De kans dat het scenario zich voordoet, schat ING op 40 procent. Veel zal afhangen van de resultaten van de financiële instellingen voor dit jaar. Pas in de loop van het eerste kwartaal krijgen we daar een zicht op.

Maar de kans dat de Amerikaanse economie wél krimpt, dat de rente fors moet worden verlaagd om erger te voorkomen en dat een beursbelegger gemiddeld minstens 5procent —en mogelijk meer— moet inleveren, is nauwelijks kleiner. Zo'n 35procent raamt ING. En enkele maanden geleden gaven de modellen nog maar een waarschijnlijkheid van 25 procent. Het risico loopt dus op.

Waarom zou een goede huisvader in die omstandigheden het risico lopen op een klap van 5procent of meer als hij in het beste geval toch maar 7 procent rendement haalt, allicht minder? Vooral omdat de situatie na publicatie van de jaarcijfers van de banken allicht snel een stuk duidelijker wordt.

Officieel luidt het bij ING dat de belegger moet kiezen voor een defensieve tot zeer defensieve strategie. Aandelen met beter dan gemiddelde winstverwachtingen en een sterke balans krijgen daarbij de voorkeur. Dus ook liever grote dan kleine bedrijven.

Voor de professionele belegger gaat die strategie allicht op. Met zijn langetermijnperspectief keert hij de beurs zelden de rug toe. Maar eigenlijk, hoor je bij ING in de wandelgangen, kan een kleine belegger maar beter enkele maanden kiezen voor een hoogrentend spaarboekje of een termijnrekening en tegen einde maart beslissen of hij al dan niet terugkeert naar de beurs.
Daarnaast was er ook de melding dat Rabobank.be zijn rente optrekt tot 4%. Er stond vermeld dat de meeste banken wel speciale aanbiedingen doen in de eindejaarsperiode, maar dat dit bij Rabobank zonder bijkomende speciale voorwaarden was (gesteld dat je onder 1 miljoen Euro bleef ofzo).
Old 15-12-2007, 20:34   #10   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Mja ik volg het zo een klein beetje en ben nu volop aan het lezen en wat aan het testen de afgelopen 2 jaar met van die beursspelletjes.

Vooral die gemengde fondsen zien er zo verschrikkelijk goed uit, maar ik durfde niet met mijn arme spaarcentjes.

Al een geluk dat ik het ook niet heb gedaan, op het eerste zicht ziet dat er zalig uit.

Google maar eens op op het emerging markets fund van JP morganchase, of de world emerging van fortis. Die 2 fondsen haalden vorig jaar bijna 25% rendement... Maar ze hebben geen s&p rating en geen morningstars. EN ze noteren nogeens in dollar ook, waardoor je dus ferm gescheten bent.

Als ik 10 000 euro had van iemand anders waarmee ik mocht doen wat ik wilde, pak ik de Emerging Europe van Merrill Lynch. Als je dat 5 jaar geleden had gedaan, dan was je 10 000 euro nu 24 000 eur...

Last edited by Teki; 15-12-2007 at 20:42.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2007, 01:18   #11   link
Awoujol
Ancien

Awoujol's Avatar

Als als, als je 2 jaar geleden google of apple aandelen gekocht had dan was je nu stinkend rijk. Slecht klimaat of niet, wij zijn hier thuis altijd al beurs mensen geweest. Gewoon verstandig omspringen met je geld en daar voldoende me bezig zijn. Als je per week niet enkele uren kan uitrekken om met de beurs/economie bezig te zijn, laat het dan beheren door iemand van de bank.
Awoujol is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2007, 18:28   #12   link
Dorfmeister
O_o

Quote:
Originally Posted by DaHitch View Post
Eens bij de bank gaan voor dat Home Invest Plan is misschien wel een goed idee.
Ben daar onlangs ook voor uitgenodiged geweest bij Fortis.
Het komt er dus op neer dat, zoals je zei, dat aftrekbaar is van je belastingen en dat dient als een soort spaarpot voor als je ooit, eventueel, een stuk grond en/of een huis wil kopen. Daar is dus ook een vaste rente aan verbonden ed. Als je bij je pensioen dat niet hebt gebruikt dan kan dat ook dienen als een bijkomend budget voor uw pensioen.
Als ik me niet vergis ben je bij dit systeem niet vrij om uw geld te raadplegen wanneer je dat wil, enkel als voorschot bij een lening om een huis te kopen.

Pensioensparen is trouwens ook aftrekbaar van de belastingen.
Dat Home Invest Plan komt eigenlijk op hetzelfde neer als pensioensparen met het verschil dat je bij Home Invest Plan spaart voor de schuldsaldoverzekering in plaats van het pensioen. Als je ze op de belastingsbrief gaat aftrekken, moet je hetzelfde vakje invullen. Zo'n HIP kan je trouwens moeiteloos omzetten naar een pensioenspaarrekening als je afziet van bouwplannen.

Quote:
Originally Posted by Awoujol View Post
Als als, als je 2 jaar geleden google of apple aandelen gekocht had dan was je nu stinkend rijk. Slecht klimaat of niet, wij zijn hier thuis altijd al beurs mensen geweest. Gewoon verstandig omspringen met je geld en daar voldoende me bezig zijn. Als je per week niet enkele uren kan uitrekken om met de beurs/economie bezig te zijn, laat het dan beheren door iemand van de bank.
De beurs is gewoon je gezond verstand gebruiken en vooral op lange termijn denken. Zelf had ik aandelen van Midway gekocht een paar weken geleden. Ze stonden toen historisch laag en op de PS3 kwam er één of ander wazig spel uit, genaamd Unreal Tournament III. Je moet geen waarzegger zijn om te weten dat de koersen dan gaan stijgen...
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2007, 18:38   #13   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dorfmeister View Post
Dat Home Invest Plan komt eigenlijk op hetzelfde neer als pensioensparen met het verschil dat je bij Home Invest Plan spaart voor de schuldsaldoverzekering in plaats van het pensioen. Als je ze op de belastingsbrief gaat aftrekken, moet je hetzelfde vakje invullen. Zo'n HIP kan je trouwens moeiteloos omzetten naar een pensioenspaarrekening als je afziet van bouwplannen.
En is dat niet exact wat ik zei?

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing is life. Everything else is just waiting.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
DaHitch is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2007, 18:51   #14   link
Dorfmeister
O_o

Quote:
Originally Posted by DaHitch View Post
En is dat niet exact wat ik zei?
Dat doet die inderdaad wel vermoeden, enkel heb ik het woordje schuldsaldoverzekering toegevoegd. Wat overigens een heel mooi woord is.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2007, 18:55   #15   link
deev´
feel the music.

deev´'s Avatar

De komende vakantie eens gaan horen bij Fortis.
Als de luiheid het niet tegen houdt tenminste.
Old 18-12-2007, 10:44   #16   link
Bavo
Moeten er nog posts zijn?

Het heet eigenlijk 'langetermijnsparen' en is een extra pensioenspaarplan.

Quote:
Als u nog niet aan pensioensparen doet, moet u daar dringend aan beginnen. U geniet immers 30 tot 40 % belastingvoordeel op uw jaarlijkse stortingen van maximaal 810 euro. Bij Dexia kunt u kiezen tussen verschillende formules.
Quote:
Met een individuele levensverzekering kunt u jaarlijks tot 1950 euro beleggen. (cijfers 2007) Met de belastingbesparingen (30 tot 40 % van de gestorte bedragen) alleen al kunt u een mooi pensioenspaarpotje opbouwen. En u kunt deze rendabele vorm van langetermijnsparen bovendien cumuleren met pensioensparen.
je kan dus beide doen, en beide zijn even voordelig. Verschil is dat je langetermijnsparen dus in een schulsaloverzekering kan omzeten wanneer je koopt (dat is een dure verzekering om je te beschermen tegen onafbetaalde leningen). Fiscaal erg aantrekkelijk.

Verder kan je gaan beleggen, en dan kies je een houding zoals offensief, neutraal of defensief. Verschil is hoeveel men in aandelen belegt en hoeveel in obligaties. Obligaties zijn veilig en garanderen u een kleine opbrengst, aandelen zijn risicovol maar op lange termijn meestal voordeliger.
Op lange termijn is offensief sparen normaal het meest rendabele.

Ps: obligaties via Dexia brengen meer op dan kasbonnen, ook al is de rente iets lager. De lasten zijn dat ook.
Bavo is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2007, 10:47   #17   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Moet ook eens dringend gaan pensioensparen ofzo. Mijn vader (adviseur sparen en beleggen bij KBC) zegt mij dat ik het zelfs meerdere malen zou moeten doen om er volledig voordeel uit te halen. Via het werk, en zelf twee keer ofzoiets
Talos is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2007, 10:50   #18   link
Bavo

Zie boven, dat zijn de twee formules buiten het werk en beiden ook fiscaal onafhankelijk daarvan
Old 18-12-2007, 11:00   #19   link
Vantham
Senior Member

Vantham's Avatar

fortis heeft ook nog een vrij sterk spaarplan (als je het zo kan noemen) waar je een sterke rente krijgt, maar je bent je geld voor langere tijd kwijt.
ik kan enkel niet op de naam komen en vind het niet direct terug op hun site.
Vantham is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2007, 11:07   #20   link
Bavo

Nuja, elke grootbank heeft zowat dezelfde formules, enkel de namen zijn anders. Enige wat ik kan zeggen is dat een spaarrekening best op een kleine bank, liefst internetbank, wordt geopend.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules