Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 22-01-2020, 09:09   #3781   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Maar 2000 jaar? De Gilgamesh is al 4000 jaar onderweg en zij is van het old empire dus zal het misschien eerder 20000 zijn?

Vond dat een rare reactie. Ik had verwacht dat ze op zijn minst zou vragen om asap "gered" te worden uit haar satteliet. Anyway, het gaat als een trein en is super entertainend. Ik hou wel van die verhalen die grote tijdsspannes verkennen. Ook in dat boek van Reynolds dat je me aangeraden had.
Oh ja dat kan , ik meen mij te herinneren 2000, maar dat dan ook 20000 zijn.

Mja Kern is zeer excentriek. Ze voelt zich ook vanaf het begin al superieur (en qua intelligentie en verwezenlijkingen is ze dat ook). En wat er gebeurt versterkt dat nog eens. Liever alleen in haar pod bij wat haar grootste verwezenlijking had moeten zijn, dan tussen mensen, mensen die altijd alles om zeep helpen.

Naar de Gilgamesh meegenomen worden beschouwt zij niet als redding.
Old 22-01-2020, 09:17   #3782   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Belgatom View Post
The Travelling Cat Chronicles - Hiro Arikawa

Begint lekker licht maar ontwikkelt naar iets veel meer dan dat.

Op naar de volgende: Nick Hornby - High Fidelity. Meer dan 20 jaar geleden gekocht en nooit echt gelezen. Film gezien maar alweer vergeten.

Lees jij regelmatig boeken van japanse schrijvers Belgatom? Buiten Murakami heb ik daar eigenlijk totaal geen ervaring in. Heb je aanraders?
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2020, 09:48   #3783   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bjorn View Post
Echt een aangenaam boek om te lezen en op veel vlakken toch wel een eye opener. Jammer dat hij er niet meer is, geen idee of zijn kinderen het werk nog kunnen voortzetten of niet.
Hij heeft de gapminder foundation samen met zijn zoon en schoondochter opgericht en zij waren ook vooral de cijfermensen. Dus ik denk dat dat geen probleem zal zijn. Het is momenteel vooral zijn schoondochter die voor publiek spreekt maar die heeft natuurlijk niet dezelfde energie als Hans.
kar is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2020, 17:26   #3784   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Lees jij regelmatig boeken van japanse schrijvers Belgatom? Buiten Murakami heb ik daar eigenlijk totaal geen ervaring in. Heb je aanraders?
Hangt af van wat je regelmatig noemt.

Haruki Murakami - daar heb ik alles van gelezen. Die mens ligt echt in mijn bovenste schuif. Een stuk nostalgie is hier wel verantwoordelijk voor maar de mens schrijft gewoon in een stijl waar ik me volledig in kan vinden. Voordeel van Murakami is dat het niet echt nodig is een japanofiel te zijn. Zijn boeken gaan over universele thema's en steunen niet op bepaalde zaken die een doorsnee europeaan niet kent.

Ondertussen ook 2 boeken van zijn naamgenoot gelezen - Ryu Murakami. Ook hier geen probleem met japanse obscure gewoontes. Sure, er wordt wel eens over eten gesproken, mensen dragen nog steeds een zomerkimono (yukata) om naar het vuurwerk (Hana-bi) te gaan maar als je daar door leest zonder op te zoeken, verlies je niets van het verhaal. Kan geen kwaad om nu en dan eens iets op te zoeken om het verhaal wat meer lokale kleur te geven.

Kobo Abe - wordt soms wel eens de Franz Kafka van Japan genoemd. Ik las eerst The Woman in the Dunes. Echte klassieker. Ook hier staat de japanse cultuur niet centraal maar wel het verhaal. The Magic Chalk - een van zijn kort verhalen prijkt hemelshoog in mijn lijst. Gewoon lezen. .

Yukio Mishima - hier gaat het al wat meer over de cultuur. Voor je begint aan zijn oeuvre, best eens wat lezen over de persoon zelf. Dit is al een stuk zwaarder. Voor mij waren Confessions of a Mask en The Temple of the Golden Pavilion prachtige boeken. Het feit dat hij naast de Nobel prijs heeft gegrepen, lijkt met echt spijtig maar heb Kawabata (hij won dus de Nobel wanneer Mishima genomineerd was) nog niet gelezen.

Nog klassieker is Natsume Soseki - verplichte literatuur in japanse scholen. Zijn gezicht prijkt op het 1000 yen biljet (beetje onze 5 euro). Heb van hem Bochan en Kokoro gelezen. Ook hier is wat kennis van de japanse cultuur geen luxe. Ben ooit begonnen in I am a Cat (waar de openingzin van Travelling Cat Chronicles naartoe verwijst) maar heb opgegeven. Ik was niet in de juiste mood om een joekel van 900 pagina's te lezen. But one day...

Kenzaburo Oe - deze staat loodrecht tegenover Murakami en niet enkel op literatuur vlak. Kenzaburo vindt dat Murakami's boeken cheap lit zijn die niet waardig zijn om op papier te zetten. Pak maar eens een boek van van hem en je weet direct waar je staat. Zinnen van halve pagina's en meer. Veel te intelectueel voor mij. Het is me nog nooit gelukt om meer dan 20 pagina's ver te lezen in zijn boeken. Maar ik kan niet oordelen over de man tot ik zelf op zijn minst eentje beŽindigd heb.

And there is more, much more maar daar ben ik nog niet geraak of kan ik niet onmiddellijk voor de geest halen.
Noot: Kazuo Ishiguro, schrijver van the Remains of Day mag je niet echt beschouwen als een japanse schrijver als heeft zijn geboorteland (heeft nu Britse nationaliteit) wel een invloed op zijn stijl en inhoud.

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules