Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 5 55.56%
3 sterren 3 33.33%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 1 11.11%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 9. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 14-10-2013, 16:51   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Prisoners'

Wanneer Keller Dovers (Hugh Jackman) dochter verdwijnt en de politie de hoofdverdachte, een mentaal zwakke man (Paul Dano), moet laten gaan, neemt hij het recht in eigen handen en ontvoert hij, er vast van overtuigd dat de man schuldig is, samen met de vader van een ander verdwenen meisje (Terrence Howard) de verdachte. Ondertussen probeert inspecteur Loki (Jake Gyllenghaal) met de moed der wanhoop de waarheid achter de verdwijning te achterhalen.

Een aantal jaren geleden brak de canadees Denis Villeneuve potten met het warm onthaalde 'Incendies'. Afgaande op de positieve buzz die errond hangt is hij goed op weg om dit succes te herhalen met 'Prisoners', een inktzwarte thriller over een vader die het recht in eigen handen neemt wanneer de politie de enige verdachte in de verdwijningszaak van zijn dochtertje laat gaan. Villeneuve kan deze keer bogen op een handvol sterke vertolkingen van populaire acteurs als Hugh Jackman, Jake Gyllenhaal, Paul Dano, Terence Howard en Viola Davis. Vooral de Jackman zijn bijzonder overtuigend in de hoofdrollen, en zullen er ongetwijfeld voor zorgen dat 'Prisoners' een ruim publiek zal trekken.

'Prisoners' teert op een aardedonkere sfeer. Het is het soort film waarin sympathieke mensen met goede waarden zich laten verleiden tot wandaden, welke ze voortdurend rechtvaardigen met de meest onlogische argumenten. Niet alleen de toon van het verhaal is duister: Villeneuve filmt baadt in een grauwe, deprimerende kleurenfilter wat van 'Prisoners' een neerslachtige, deprimerende prent maakt. Uiteraard is het verhaal niet bepaald iets om vrolijk van te worden maar de manier waarop Villeneuve zijn film tweeëneenhalf uur lang eentonig op je gemod laat werken speelt naar het einde toe niet in zijn voordeel. De film lijkt er nog langer door te duren en put de kijker danig uit.

Bovendien stelt zich de vraag wat Villeneuve eigenlijk wil vertellen. Alles wordt op een bijzonder gewichtige manier gepresenteerd maar au fond vertoont 'Prisoners' meer gelijkenissen met trashy wraakfilms als 'Death wish' en 'Death sentence' dan met thrillers als 'Gone baby gone' en 'Mystic river'. Dat de kijker fel reageert op de gebeurtenissen in de film is eerder omdat we ons als toeschouwer kunnen inbeelden dat een mens in zijn radeloosheid zo ver wordt gedreven dat hij in staat is de wreedheden te plegen zoals 'Prisoners' ze toont dan dat we geneigd zijn ons vragen te stellen bij de morele ambiguïteit ervan.

Het geweld en de horror in 'Prisoners' is namelijk bijzonder schokkend omdat het niet alleen erg realistisch is maar ook uitermate wreed. 'Prisoners' biedt geen lichtpunt en kadert alles binnen een dermate dagdagelijkse omgeving dat de gruwel erg dicht bij onze belevingswereld wordt gebracht. Deze prent kent enkele van de hardste, intense gruwelscènes die ik de laatste jaren in de bioscoop heb gezien.

Net daarom bleef ik achteraf een beetje met een dubbel gevoel zitten: dit is enerzijds een technisch uitstekende prent, mooi en sfeervol in beeld gebracht, puik vertolkt en geregisseerd en met een duidelijke ambitie om méér te willen zijn dan de doorsnee thriller, anderzijds kan Villeneuve de ambities die hij zichzelf duidelijk vooropstelt niet waarmaken omdat 'Prisoners' te eentonig voor de sensatie van de vergelding kiest. Wat extra kanttekeningen bij de drijfveren van de protagonisten had de prent geen kwaad gedaan en 'Prisoners' naar een nog hoger niveau getild dan waar hij zich nu bevindt.

Kort gezegd: een sterke, intense thriller zonder al te veel nuance.

3 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2013, 00:19   #2   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Motherfucker, zo spannend. Zonder echt een uitzonderlijk goede film te zijn .

Al vind ik het einde wel een beetje gerusht. Enfin ja, past wel bij de film natuurlijk, écht een happy end kon er niet meer zijn nadat Dover die autist had gefolterd.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2013, 02:59   #3   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Het einde verpeste de film voor mij. Enfin, verpeste. Het zorgde ervoor dat ik hem niet tussen mijn top 10 van het jaar kan zetten, eerder.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2013, 10:03   #4   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Vond het inderdaad ook nogal abrupt, maar goed, zoals ik zei: kon moeilijk een happy ending shot maken na wat er gebeurd was, zo'n "MURICAH - we nemen het recht in eigen handen"-pretentie heeft de regisseur gelukkiglijk niet gehad
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2013, 11:38   #5   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Ik vond dit eigenlijk al happy ending genoeg. Moet de pa echt nog leven? Hij zit echt al effe in da kot é.. Is het niet genoeg dat de kinderen (although a bit scarred) nog in leven zijn?
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2013, 15:36   #6   link
Cage
Reetman

Cage's Avatar

Sterke sobere film.
Cage is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2013, 18:22   #7   link
Holly Martins
a real pantload

Holly Martins's Avatar

Quote:
Originally Posted by Disabled View Post
Ik vond dit eigenlijk al happy ending genoeg. Moet de pa echt nog leven? Hij zit echt al effe in da kot é.. Is het niet genoeg dat de kinderen (although a bit scarred) nog in leven zijn?
Het is te zien wat je happy noemt, natuurlijk. Hij zal toch ook enkele jaren slijten in de bak.

In ieder geval een zeer solide en zeer spannende thriller.
Holly Martins is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules