Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 1 33.33%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 2 66.67%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 3. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 18-09-2014, 17:03   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Sin City: a dame to kill for' (3D-versie)

Bijna 10 jaar na 'Sin City' nemen Robert Rodriguez en Frank Miller ons in 'Sin City: a dame to kill for' opnieuw mee naar de straten van Basin City, het oord des verderfs waar kleine criminelen proberen het hoofd boven water te houden en waar machtige, corrupte politici de plak zwaaien. Dit tweede deel verfilmt de verhalen 'Just another saturday night', 'A dame to kill for', 'Long bad night', and 'Nancy's last dance'. De laatste twee van deze verhalen werden door Frank Miller speciaal voor deze sequel geschreven. Aan de opzet is niet veel veranderd: ook 'Sin City: a dame to kill for' is een hard boiled film noir, zonder uitzondering bevolkt door archetypes en clichés, vol ultrageweld en en pikzwarte situaties.

Ik ben zelf fan van het werk van Frank Miller (zijn 'Born again' in de Daredevilreeks is een van de allerbeste verhalen die ik totnogtoe in een mainstream comic heb gelezen) en van de donkere aanpak en gave om zijn materiaal een onmiddellijk herkenbare duistere stijl mee te geven. 'Sin City' is tot op de dag van vandaag een van de weinige films die er in mijn ogen in is geslaagd de essentie van een echte comic op het scherm weer te geven. De doorgedreven stilistische aanpak die bijna een één-op-één vertaling van de strip was bleek voor Miller en Rodriguez een schot in de roos en zorgde voor een memorabele prent die ook vandaag nog staat als een huis. Na zijn fenomenaal debacle met 'The Spirit' moest Miller zich herpakken. Geen wonder dan ook dat Rodriguez en hij weinig aan de formule hebben veranderd. Enkel de toevoeging van wat 3D-effecten en de vervanging van Clive Owen door Josh Brolin herinneren eraan dat we met een tweede deel te maken hebben.

Hoewel de term sequel niet volledig correct zou zijn: een deel van de verhalen overlappen met de verhalen die in 'Sin City' verwerkt waren.Centraal staat Ava Lord, de ultieme femme fatale die letterlijk en figuurlijk met veel lust gestalte wordt gegeven door Eva Green. Oe-la-la! De acteurs werpen zich allemaal met veel plezier op hun personages. Mickey Rourke keert terug als Marv, Powers Boothe is opnieuw senator Roark en Joseph Gordon-Levitt is prima gecast als de hanige Johnny. Veel diepgang zit er niet in 'Sin City: a dame to kill for'. Miller en Rodriguez zetten vrijwel alle vrouwen neer als lustobjecten. De machtigen zijn zonder uitzondering smeerlappen en de kleine criminelen hebben, naast een opvliegend temperament, altijd wel het hart (een beetje) op de juiste plaats. Alles is letterlijk en figuurlijk zo zwart/wit dat het bijwijlen komisch wordt. Mensen die een film die zo ongegeneerd over the top is en de clichés opblaast tot groteske proporties aanstoot nemen aan de manier waarop de vrouwen en mannen worden geportretteerd zoeken meer achter deze genreoefening dan het feitelijk is.

Voor Rodriguez is er weer veel ruimte om de digitale trukendoos boven te halen en het resultaat is ook dit keer een hypergestileerde prent die, als we zijn voorganger even buiten beschouwing laten, best uniek mag worden genoemd. Ik heb dan ook best genoten van 'Sin City: a dame to kill for' en kan zeggen dat de makers in hun opzet geslaagd zijn. Dat neemt niet weg dat de frisheid van het eerste deel ontbreekt. Ook vond ik de verhalen die Miller in het origineel serveerde gewoon sterker. Maar het pulpkarakter, de visuele stijl, de gebalde kracht van Millers dialogen en de unieke sfeer zijn ook deze keer absoluut aanwezig. Een geslaagde vertaling naar het witte doek!

3 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2014, 16:01   #2   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Ik ga vanavond The Drop zien en volgende week donderdag deze. Ben benieuwd
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 10:20   #3   link
Sentinel
Senior Member

Sentinel's Avatar

Send a message via MSN to Sentinel
Ik vond hem nogal tegenvallen eigenlijk. Een zwak afkooksel van de eerste film.
Sentinel is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules