Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 3 60.00%
3 sterren 1 20.00%
2.5 sterren 1 20.00%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 5. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 16-02-2016, 20:58   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Steve Jobs'

Aan de hand van drie sleutelmomenten in zijn carrière, de lancering van de Macintosh, de lancering van de NeXT, en de lancering van de iMac, schetst 'Steve Jobs' het portret de man die als een van de invloedrijkste mensen van de voorbije eeuw wordt beschouwd.

Dat Steve Jobs een haast mythische status had is ook Hollywood niet ontgaan. 'Steve Jobs' is na 'Jobs' de twee film over de man die Apple weer op de kaart zette. Steve Jobs was geen doorsnee programmeur. Danny Boyle en Aaron Sorkin hebben van 'Steve Jobs' dan ook passend geen traditionele biopic gemaakt. In plaats van voor het vaste, voorspelbare stramien te kiezen heeft Sorkin het scenario rond drie keynote speeches, het handelsmerk van Jobs, opgebouwd. De man zelf zou het ongetwijfeld geweldig gevonden hebben. Boyle is meer dan getalenteerd en professioneel genoeg om zijn visuele stijl en regie die normaal gezien nogal flashy is te temperen en ten dienste te stellen van het heerlijke script van Sorkin. Toch heeft Boyle een paar kleine ingrepen toegevoegd die nooit de bovenhand halen maar weldegelijk iets toevoegen: elk van de drie keynote speeches ('Steve Jobs' is opgebouwd als een klassieke drie-akter) is gefilmd in een ander formaat (16 mm, 35 mm en digitaal) dat het tijdperk en de vooral de technologische vooruitgang in de verf zet.

Maar dat script dus. Dat is heerlijk. Vol vlijmscherpe dialogen, woeste confrontaties, tragiek en menselijke drama. Vanaf de eerste minuut was ik aan het scherm gekluisterd. Veel is ook te danken aan de waarlijk uitstekende vertolkingen van de topcast. Kate Winslet, Jeff Daniels, Seth Rogen en Perla Haney-Jardine (die ik, schrijf het maar op, nu al een grote carrière voorspel) excelleren stuk voor stuk. Michael Fassbender torent daar bovenuit met een vertolking die ik niet anders dan briljant kan noemen. Het gebeurt zeer zelden maar Fassbenders vertolking heeft me echt weggeblazen. De energie, het dynamisme en de drive die hij hier tentoon spreidt zijn fenomenaal. Fassbender raast niet door de film, hij verscheurt hem. Fysiek is er geen grote gelijkenis. 30 seconden en je bent er echter 200% van overtuigd dat je naar de echte zit te kijken. Een onwaarschijnlijk straffe prestatie die de Oscar (sorry Leo!) dubbel en dik verdient.

'Steve Jobs' schetst geen fraai beeld van zijn subject. In de handen van Boyle, Sorkin en Fassbender verwordt Jobs tot een macchiavellistische despoot, een commerciële manipulator, een visionaire klootzak, een geniale CEO vol ijskoude ambitie, een man van enorme talenten maar evenveel gebreken. Het soort figuur dat recht uit de misdaadfilms van Scorsese lijkt weggelopen. 'Steve Jobs' biedt scènes vol heftig menselijk drama, conflict. Wat je te zien krijgt is niet fraai, wel mateloos fascinerend. Het is meer dan waarschijnlijk niet het portret dat de aanhangers van de Jobs-sekte graag hadden gezien. Het is met absolute zekerheid wel een topfilm, fraai geschreven, vertolkt en geregisseerd. En met een vertolking voor de eeuwigheid.

Geniaal.

3.5 sterren op 4

Last edited by Maniac; 16-02-2016 at 23:56.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2016, 22:23   #2   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Send a message via MSN to DM
100% akkoord.

In tegenstelling tot de opgekuiste versie die Jobs was is dit een fantastische film die ook de minder goede kant van Steve Jobs laat zien.

Fassbender, wat een held man. Zoals je zegt is de film doordrongen van talentvolle acteurs die sterke prestaties neerzetten, maar dit... ? Elke keer ik een nieuwe film van hem zie wordt ik meer en meer fan.
DM is online now   Reply With Quote
Old 16-02-2016, 22:53   #3   link
wukedadde
Senior Member

wukedadde's Avatar

Sinds Shame ben ik ook ongelofelijke fan. Zelden zo overdonderd geweest door een acteerprestatie als toen.
Old 16-02-2016, 23:16   #4   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Bekijk ook eens Hunger als je Fassbender fan bent. Een waanzinnige film.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2016, 10:39   #5   link
Cage
Reetman

Cage's Avatar

Sterke film, had er ook weinig verwachtingen van.
Originele en leuke insteek om voornamelijk te focussen op de relatie met zijn dochter/vrouw en het verhaal telkens te kaderen juist voor de launch van een nieuw product.

Sorkin is zohard de max. Exact hetzelfde als bij The Social Network en Moneyball, ongelooflijk hoe die een film echt vooruit kan stuwen aan de hand van prachtige dialogen. Telkens opnieuw zit je daar vanaf de eerste minuut aan vastgeklampt, niet te doen

EDIT : Ik heb verkeerd gestemd, wou eigenlijk 3.5 geven

Last edited by Cage; 23-02-2016 at 10:42.
Cage is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2016, 00:38   #6   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Coole film.

Zowat eerste keer dat ik een fuck care over jobs gezien ik nog nooit geld gegeven heb aan iets van apple en de hele idolisatie van het bedrijf en zijn persoontje dus ook bs vind.

Maar heel die periode over de guru's van de informatica is wel cool. goed tempo ook, door de opdeling in 3 periodes, leuke side story over zijn prive leven, goede acteer prestaties, deftige soundtrack... heel knap gedaan allemaal.

8/10 voor mij

Last edited by Jack Carver; 02-03-2016 at 21:24.
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 28-02-2016, 03:20   #7   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Waar speelt die eigenlijk nog? Ik vind precies geen cinema terug waar die nog in de zalen is.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing is life. Everything else is just waiting.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
DaHitch is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2016, 16:20   #8   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Wreed entertainende film inderdaad.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2016, 20:46   #9   link
Cybdm
★★★★★

Cybdm's Avatar

Zalige film. Wat een mens, wat een verlies.
Cybdm is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2016, 21:00   #10   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Wat nen eikel.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2016, 11:00   #11   link
blumcole
Chairman of the bored

Send a message via MSN to blumcole
Wel nen toffen eikel