Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 07-12-2008, 23:34   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Appaloosa'

De bende van Randall Bragg (Jeremy Irons) knalt de sheriff van het stadje van Appaloosa neer. De notabelen van de stad laten Virgil Cole (Ed Harris) en Everett Hitch (Viggo Mortensen) komen en bieden hen de job van ordehandhaver aan. De twee vrienden accepteren het aanbod en laten meteen aan Bragg en zijn bende zien dat er met hen niet te spotten valt. Dan arriveert pianiste Allison French (Renée Zellweger) in het stadje. Dit gaat de mannen niet onopgemerkt voorbij...

Iedereen klaar om in het zadel te stijgen voor een ouderwetse western? Ed Harris trommelt Jeremy Irons, Viggo Mortensen en Renée Zellweger op voor de verfilming van Robert Parkers roman over twee cowboys die ingehuurd worden om de orde te herstelen in een klein stadje in New Mexico. Harris, hier toe aan zijn tweede film als regisseur, heeft goed gekeken naar de klassiekers in het genre. Zijn 'Appaloosa' is daarom ook een zeer traditionele genreoefening, maar tegelijkertijd in vergelijking met de andere recente westerns die volop de kaart van de actie kiezen verfrissend.

'Appaloosa' is een film van een totaal ander soort orde dan '3:10 to Yuma' of 'Unforgiven'. Begrijp me niet verkeerd, ik schat beide films zeer hoog in, maar dit is gewoon iets anders. Ik zou 'Appaloosa' bijna een psychologische western noemen. Centraal staat de relatie tussen Virgil en Everett, twee mannen die al jaren met elkaar optrekken, van dorp tot dorp, en hun diensten aanbieden aan wie bereid is hun prijs te betalen en hun regels na te leven. Vanaf het begin is duidelijk dat er een innige verstandhouding heerst tussen beide mannen, maar stukje bij beetje krabt Harris wat van de mystiek die er rond hen hangt weg en krijgen we een completer beeld van de protagonisten. 'Appaloosa' is geweldig geschreven. Het verhaal is erg rechtlijnig. Het zijn vooral de dialogen die aanvankelijk de aandacht trekken. Op een komisch manier, maar zonder onnozel te zijn, serveert Harris een soort buddy movie met Virgil en Everett in de hoofdrol.

Harris tekent de hoofdfiguren realistisch. Het zijn prachtige, prachtige personages die 'Appaloosa' bevolken. Er gaat een enorme menselijke warmte van 'Appaloosa' uit. Deze film klinkt gewoon echt. De handelingen van karakters zijn logisch. Hetzelfde geldt voor het bewust niet-sensationele einde, dat voor bepaalde mensen misschien nogal een sisser is of vreemd zal overkomen, maar dat in het licht van het geheel erg logisch klinkt. Ed Harris werd met zijn karakterkop geboren om de rol van Virgil Cole op zich te nemen. De chemie tussen hem en een alweer uitstekende Viggo Mortensen druipt van het scherm. Ook de casting van Jeremy Irons en Renée Zellweger is prima.

Het westerngenre is eigenlijk toch wel erg tof: net als je denkt dat het op sterven na dood is komt er weer een nieuwe film uit die laat zien dat alle goede verhalen binnen het genre nog lang niet verteld zijn. Harris regisseert dit verhaal met vaste hand, de fotografie is prachtig en het belangrijkste: 'Appaloosa' ademt voor 200% de sfeer van het wilde westen uit. Als aan het eind de cowboy op zijn paard de ondergaande zon tegemoet rijdt besef je hoe mooi 'Appaloosa' is. In al zijn facetten. Sommige regisseurs willen vernieuwen. Anderen willen de klassiekers imiteren. Ed Harris keek naar de archetypische zaken in de western en puurde er, geholpen door het mooie, eenvoudige verhaal een zeer knappe prent uit. 'Appaloosa' is geen film die je wegblaast. Wel eentje die je in alle intimiteit bekruipt en blijft hangen. Prachtfilm.

3.5 sterren op 4

Trailer

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2008, 10:01   #2   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Send a message via MSN to DM
Ed Harris, perfect voor die rol
DM is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2009, 11:12   #3   link
SkY
Senior Member

SkY's Avatar

Deze film gisteren bekeken en kan niet echt volgen met de review.

Vond het maar een zeer matige tot slechte western, film. Ik spreek hiermee nogthans de meeste reviews tegen maar deze kon mij écht niet bekoren. Het verhaal, de personages,... alles vond ik maar zeer flauw en mager.

Spijtig want ik zie ook wel graag eens een goeie western.
SkY is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2009, 20:06   #4   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Toch akkoord met Sky hier. De beste western van de laatste jaren is imo toch 3:10 to Yuma.
Metal is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2009, 11:18   #5   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

'Appaloosa' leunt veel dichter aan bij wat ik een 'klassieke' western zou noemen, dan '3:10 to Yuma', wat eerder een actiefilm in een westernsetting is. Begrijp me overigens niet verkeerd, '3:10 to Yuma' vond ik vet, maar die film leunt meer aan bij de pastiche 'The quick and the dead' dan bij de films van John Ford, om maar eens iemand te noemen.

'3:10 to Yuma' als het voorbeeld van een typische western nemen vind ik daarom nogal... vreemd, maar begrijpelijk als je naar veel 'westerns' van de laatste jaren kijkt.
Old 08-01-2009, 14:19   #6   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Volledig akkoord met Maniac hier. Afgaande op Sky zijn uitleg zijn er velen die de film gewoon niet begrijpen (no offence uiteraard). Wat Virgil en Everett verbindt is prachtig knap in beeld gebracht en komt zo fucking authentiek over - en daar draait de film wat mij betreft om. Niet geheel toevallig ben ik een enorme fan van Viggo Mortensen...

De film is op zich daadwerkelijk 'mager' in vergelijking met pakweg 3:10 to Yuma.
Maar dat is zoals Maniac reeds in zijn review aangaf een totaal ander soort Western.
Old 08-01-2009, 15:50   #7   link
Bregt
Senior Member

Bregt's Avatar

Zou je 'm durven vergelijken met The Assassination of Jesse James by the coward Robert Ford, Maniac? Ik krijg in je review de indruk dat Appaloosa er dicht tegen aanschurkt, maar je vernoemt 'm niet als voorbeeld.

Sowieso ga ik 'm wel eens bekijken. The Assassination was de beste film die ik in jaren gezien heb terwijl ik 3:10 to Yuma maar een onnozel doorslagje van Deadwood vond. Als deze film wat meer naar de eerste leunt, klinkt dat veelbelovend.
Bregt is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2009, 16:35   #8   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Ja, toch wel dichter bij 'The assassination...' qua tempo. Maar echt hetzelfde is het ook niet.

Een aanrader is het wel
Old 09-01-2009, 16:37   #9   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

ik vond dat the assassination.... net iets te traag ging, er had iets meer zwier in gemogen.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2009, 17:04   #10   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Originally Posted by DM View Post
Ed Harris, perfect voor die rol
Het is dan ook een film van Ed Harris.

Vond het best ok, maar toch niet echt gedenkwaardig imo. Het heeft op een of andere ambachtelijke manier veel goeds van Hollywood anno 2008 meegekregen, vooral picturaal - veel heel sfeervolle en krachtige beelden, maar ik vond eigenlijk de acteerprestaties niet zo geweldig - zeker niet die van Renee Zellweger, die niet veel meer moet doen dan opgemaakt worden en grijnzen, maar ook de andere rollen vond ik niet geweldig. Enkel Viggo Mortensen overtuigt met momenten, maar staat teveel alleen. Ed Harris is ok, maar volgens mij gaat er iets teveel energie naar het proberen Clint Eastwood zijn en iets te weinig naar het zelf uitbouwen van de rol, want ik vind het best een goeie acteur.
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.

Last edited by ran; 09-01-2009 at 17:08.
ran is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2009, 16:03   #11   link
Sloefke
Senior Member

Sloefke's Avatar

Gisteren gaan kijken, vond het een schoon en aangenaam fielmke. Einde vond ik trouwens geweldig en tamelijk kurkdroog. Everett Hitch
Sloefke is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2009, 22:31   #12   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

Send a message via ICQ to DeathKnight
Quote:
Originally Posted by Lijkkist View Post
ik vond dat the assassination.... net iets te traag ging, er had iets meer zwier in gemogen.
Een goeie western gáát tergend traag. Je moet eens kijken naar The Searchers. Een steengoede, knappe film, en terecht een klassieker in het genre.

Maar: met ons 21ste-eeuwse brein gaan we zogezegd bijna dood van verveling omdat we niet meer weten hoe we naar een film moeten kijken, en hoe we ervan kunnen genieten. Etc.
Old 14-01-2009, 20:54   #13   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Man, deze vrijdag gepland om er naar te gaan kijken, heeft Kinepolis die al uit roulatie gebracht, na 1 fokking week.

Goesting om midden in hun inkomhal op hun tapijt te gaan pissen, big lebowski style.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2009, 21:25   #14   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Triestig, weer een goede film die als negatief argument voor studiobazen zal dienen.
Old 15-01-2009, 09:37   #15   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Ze spelen hem alvast nog in de kleinere bioscopen. De Studio Skoop in Gent heeft hem.

Droevig dat deze film al niet meer in de grote multiplexen draait, een wijdse western verdient het grootst mogelijke scherm.
Old 15-01-2009, 10:33   #16   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

UGC draait hem nog, Utopolis niet meer. Misschien problemen met de verdeler ofzo?

't Zal waarschijnlijk toch DVD worden dan.

Last edited by Fieldy; 15-01-2009 at 10:46.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2009, 15:40   #17   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Neenee, echt, ik gebied je om deze in de bioscoop te gaan zien
Old 17-01-2009, 11:10   #18   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Waarom? Ik kan me niet meteen voorstellen waarom je deze in de cinema moet gezien hebben.
Old 18-01-2009, 23:21   #19   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

De beelden, de fotografie. Het westerngevoel
Old 19-01-2009, 00:35   #20   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Bwah, op een beetje Plasma komen die dingen even goed naar voren. Een film als '300', die zie je best in de cinema. Maar ieder zijn ding uiteraard

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules