PDA

View Full Version : [Catch-up] Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean

Takeshi
19-03-2007, 17:21
Ik heb Baten Kaitos (BK) al enkele maanden, maar wegens tijdsgebrek heb ik het net uitgespeeld. Achteraf beschouwd: een threadje waard om andere RPG liefhebbers te overtuigen.

Heel belangrijk vooraf: BK is een vrij uitgebreid spel (rond de 60 uur voor main story) en zoals vaak heeft het wat tijd nodig om 'los' te komen. Het vechtsysteem, de stijl, de graphics,... het moet allemaal wet wennen. Vooral het verhaal is achteraf beschouwd ongelofelijk knap. Het originele aan de manier van vertellen is dat jij als speler erbij betrokken wordt als 'Guardian angel' van een andere dimensie. Bizar? Ja, zo klinkt het, maar het vergroot de betrokkenheid enorm, ook al is het in begin beetje bizar als personages zich tot jou als speler richten.

http://img.clubic.com/photo/00206792.jpg

BK speelt zich af in een wereld van vliegende eilanden, sinds eeuwen hermetisch afgesloten van het vaste land door de taintclouds. Maar de legendes over de grote oceaan en het vasteland zijn nog heel levendig aanwezig onder de bevolking. De vrede wordt echter verstoord door 'The Empire' onder leiding van emperor Geldoblame die het plan heeft opgevat de wereld te veroveren door de slechte god Malpercio tot leven te wekken. Dit kan door de kracht van 5 speciale kaarten, de 'End magnus' te combineren. Deze zijn verspreid over de 5 grootste eilanden. Het spel begint als jij, als guardian spirit, het hoofdpersonage Kalas ontmoet en samen de eerste end magnus vindt. Deze wordt echter snel afgenomen door the empire, dus trek je er samen met een toffe bende op uit om de andere te vinden voor het grote rijk ze in de handen krijgt. Maar er is enorm veel meer aan de hand en het verhaal is stukken complexer dan dat. Plotwendingen a volonté dus, maar deze ga ik natuurlijk niet spoilen.

http://www.planetgamecube.com/media/1098/1/18547.jpg

BK is een typische Namco/Japanse RPG met turn based combat en een Final Fantasy -achtig party scherm. Maar zowat alles, inclusief de combat, draait rond Magnus. Dit zijn kaarten die zowel de essentie van voorwerpen kunnen bevatten, spreuken, wapens, voedsel, armor, enz. Zo heb je geen inventory voor voorwerpen, maar quest magnus waar je de essentie van een voorwerp in kan bewaren en op een andere plaats terug gebruiken. Het klinkt allemaal een beetje bizar, maar het went vrij snel.

Positief is ook dat er geen random gevechten zijn. Je ziet de vijand ronddwalen en is vrij makkelijk te ontwijken (behalve bosses natuurlijk). Natuurlijk mis je veel experience en uitrustingskaarten als je alle vijanden skipt. Het is mij echter opgevallen dat als je per nieuw scherm 1 keer alle vijanden uitdaagt (gemiddeld 3 a 4 per scherm), dat je meer dan high level genoeg bent om het spel uit te spelen. XP farmen is dus niet echt nodig. Level uppen kan je echter enkel via een bepaalde save-bloemen en class-uppen (zodat je meer magnus in je hand hebt en kan uitspelen) via een bepaalde class-up magnus die je kan vinden. Gelukkig komen deze bloemen, inclusief gewone save-bloemen meer dan frequent genoeg voor en kan je ook FF-gewijs saven op de wereldkaart.

http://www.dignews.com/admin/screenshoot/e3_04_baten_14.jpg

Eens je tegen een vijand aanloopt verschijnt het combatscherm en zie je onderaan je deck en enkele handkaarten. Wil je bvb aanvallen met een zwaard, dan moet je simpelweg de kaart met een zwaard uitspelen en afhankelijk van de sterkte van de magnus doe je damage. Als een vijand aan de beurt is, kan je een defense kaart spelen zoals armor, extra resistance tegen bepaalde spreuken enz. Het is dan ook belangrijk je deck gevarieerd samen te stellen zodat je in je hand steeds een goede combinatie hebt van offensieve en defensieve magnus. Gelukkig kan je sommige kaarten zowel defensief als offensief gebruiken. De meeste aanvals- en defensieve kaarten zijn ook slechts bruikbaar door 1 personage. Dit wil zeggen dat bvb je magiër geen zwaardenmagnus zal hebben maar spreuken. Met andere woorden: een spreuk casten is simpelweg de magnus van die spreuk uitspelen. Wil je iemand healen? Dan volstaat het om een groepslid te targetten en helende magnus uit te spelen.

Maar, zo simpel is het allemaal niet. Je moet immers rekening houden met de 6 elementen. Zo heb je naast gewone fysieke schade, vuur-water, licht-donker en wind-tijd magnuskaarten. Naargelang je class kan je een bepaald aantal kaarten spelen per beurt waarbij je moet rekening houden met de elementen. Als je bvb een waterspreuk cast die 20 water damage doet en een vuur spreuk die 16 fire damage doet, resulteren in 4 waterdamage. Daar wordt dan nog eens de (fire) defense afgetrokken van de vijand. Jij kan natuurlijk op dezelfde manier counteren: als een vijand een fire spell uitvoerd, kan je een harnasmagnus met water defense uitspelen om te counteren. In het begin is dat allemaal vrij simpel, maar eens class 6 kan je tot 9 kaarten per beurt uitspelen en dan moet je verdomd goed opletten dat je geen tegenwerkende kaarten in het spel brengt. Bovendien kan je als je een aantal magnus hebt gespeeld ook een finishing move magnus spelen voor extra damage. Maar dan is het opnieuw opletten geblazen, aangezien een water based finishing move wel eens al je fire spells zou kunnen neutraliseren.

http://image.jeuxvideo.com/images/gc/b/a/bakagc367.jpg

Alsof dit nog niet genoeg is, hebben de meer geavanceerdere magnus ook nog eens verschillende nummers in de hoeken staan. Je kan je magnus selecteren via de C-stick en afhankelijk van de richting dat je hem uitduwt, krijgt de gespeelde magnus het corresponderende nummer. Hiermee kan je pokercombinaties maken voor extra schade. 3 dezelfde nummers zorgen voor een klein percentage meer schade, maar een grote straat (1 tot 9) verdriedubbelt zo maar eventjes de totale schade van al de 9 kaarten die je in je beurt hebt gespeeld. Het jammere is dat de keuze je hand uitspelen tijdsgebonden is en dat die tijd afneemt eens je sterker wordt (initieel 30 seconden bedenktijd, maar later slechts 5 seconden meer). Gelukkig is het niet echt nodig deze techniek te gebruiken, je kan gerust zonder met die nummers te klooien het spel doorkomen. Maar eens deze techniek onder de knie, gaat het vechten een stuk vlotter. Bovendien is het van extreem groot belang je deck up to date te houden met de sterkste magnus en eventueel aan te passen aan een bepaalde regio of boss. Het is dan ook heel jammer dat er geen mogelijkheid is om decks te saven.

Een ander leuk weetje over de magnus is dat je de raarste combinaties kan maken. Zo zal je kaarten vinden die op het eerste zicht geen effect hebben, maar in combinatie met een andere een nieuw sterk voorwerp kunnen opleveren. Een voorbeeldje: een omgekeerde helm in combinatie met rijst, een water- en een vuur spreuk zal gekookte rijst opleveren. Combineer later met curry voor een goede healmagnus. Zo zijn er letterlijk honderden combinaties en duizenden magnus te ontdekken. Leuk!

http://a248.e.akamai.net/f/248/5462/2h/images.gamezone.com/screens/23/9/77/s23977_gc_10.jpg

Grafische gezien is BK 'ok'. De gevechten zorgen dat er een paar mooie effecten op het scherm getoverd worden, maar ongelofelijke over the top summons ala Final Fantasy moet je niet verwachten. De achtergronden buiten de gevechten om zijn in 2D voorgerenderd. Ik vind dit persoonlijk alles behalve storend, aangezien ze propvol details zitten en vaak heel creatief en kleurrijk zijn. Zo is er een dorpje op het eiland Mira dat compleet psychedelisch en geflipt is. Dit in scherp contrast met het koele, metalen Alfard en het rustige idillysche Anouenoue. Naargelang het spel vordert ben je ook vrij om van eiland naar eiland te reizen om enkele subquestjes te doen. Zo moet je onder andere familieleden zien te vinden van een op sterven liggende bompa, magnus van sterrenstelsel verzamelen, enz. Volledig optioneel, maar best eens leuk tussendoor.

En dan het geluid *zucht*. Ik zal beginnen met het positievere: de muziek. Soms een beetje repetitief (zeker bij gevechten) maar er zitten enkele mooie composities in. De stemmen echter zijn vreselijk slecht. Niet alleen vind ik de acteurs niet capabel om Musti in te spreken, maar de opnamekwaliteit is ook slecht. Ik kan ze nog het best omschrijven als: nasaal, gesproken in een leeg blik bonen in tomatensaus of ingesproken door de tracheotomie-club. Jammer tot de derde, aangezien het vaak stoort in combinatie met het sublieme gevaar. Niet naar de stemmen luisteren en gewoon de ondertitels lezen doet al veel.

http://www.nintendodomain.net/newsimages/screenshots/batenkaitos_1.jpg

Maar goed, zijn deze stemmen een reden om het spel niet te spelen? Verre van. Wie moet het spel dan wel mijden? Gamers die uit zijn op enkel actie, rpg's haten en niet open te staan voor een 'nieuw' concept en vechtsysteem. Iedereen die echter houdt van een grote, originele singleplayer RPG in een bizarre wereld, een spannend verhaal en openstaat voor alternatieve combat zou dit spel een kans moeten geven. Na enkele uurtjes ben je immers opgeslorpt in het verhaal en ga je een 60tal uren plezier tegemoet.

(geen zin om na te lezen nu, excuses voor eventuele spelfouten)

ecko
19-03-2007, 18:11
Ik zoek het nog steeds aan een voordelige prijs. Momenteel heb ik echter niet echt tijd, dus laat ik de zoektocht even voor wat het is. Het staat wel op mijn "catch-up" lijstje :)

Prumpy
19-03-2007, 18:12
Het leek me fijn maar dat kaart-systeem lijkt me ENORM irritant.

jefpet
19-03-2007, 18:18
Het leek me fijn maar dat kaart-systeem lijkt me ENORM irritant.

Which isn't.
Enige irritante is de voice acting. I approve.

Wanneer komt BK2 in PAL vorm? Nooit? :(

Takeshi
19-03-2007, 18:29
Which isn't.
Enige irritante is de voice acting. I approve.

Wanneer komt BK2 in PAL vorm? Nooit? :(
Ik vrees ervoor :(
Ik heb hier nog een JAP/US Cube staan, misschien eens importeren.
En het kaartsysteem is niet irritant eigenlijk. Ik heb ooit andere 'kaart'games gespeeld (Summoner bvb.) en het kon mij nooit boeien, behalve dit. Vergeet niet, BK is een vrij snel spel. Naar het einde toe 5 seconden bedenktijd waarin je EN de eerste kaart moet selecteren (en rekening houden met de elementen en die van andere kaarten in de hand) EN target moet selecteren. Na de eerste kaart gespeeld te hebben moet je de volgende spelen VOOR dat de vorige kaart is uitgevoerd. Bij sommige personages is dat enorm snel. Het is zeker geen game waar je per beurt een paar minuten moet reflecteren en taktieken uitwerken. Het systeem kan je eigenlijk zo complex maken als je zelf wil, maar het is en blijft snel. Een gewone fight duurt echt maar een minuutje of 2.

blumcole
19-03-2007, 19:05
Even offtopic eigenlijk :)

Wat mij de laatste tijd nogal irriteert zijn die typische corny dialogen en stereotype figuren in JRPGs. In FFXII hebbek ook wat last van, in KH2 vonnek het al helemaal idioot, diene luchtpiratenRPG van op de dreamcast (naam ontsnapt me) moet de meest sucky dialogen bevatten ooit... het is alsof veel van die scenaristen vergeten om wat gevoel en ziel in hun dialogen te steken. vond bvb FFVII meer volwassen dialogen hebben dan de meeste gevoice-acte RPG's.
De vertelstijl van Okami is wel goed, maar hier en daar zie'k toch ook zo wat sullige humor. Conker was dan weer brilliant, maar geen RPG :-)

KIemand geen idee van een (J)RPG die me echt verhaalgewijs kan boeien?

Takeshi
19-03-2007, 19:17
Even offtopic eigenlijk :)

Wat mij de laatste tijd nogal irriteert zijn die typische corny dialogen en stereotype figuren in JRPGs. In FFXII hebbek ook wat last van, in KH2 vonnek het al helemaal idioot, diene luchtpiratenRPG van op de dreamcast (naam ontsnapt me) moet de meest sucky dialogen bevatten ooit... het is alsof veel van die scenaristen vergeten om wat gevoel en ziel in hun dialogen te steken. vond bvb FFVII meer volwassen dialogen hebben dan de meeste gevoice-acte RPG's.
De vertelstijl van Okami is wel goed, maar hier en daar zie'k toch ook zo wat sullige humor. Conker was dan weer brilliant, maar geen RPG :-)

KIemand geen idee van een (J)RPG die me echt verhaalgewijs kan boeien?

In BK zijn de dialogen op zich niet slecht, ze klinken gewoon sullig en onsamenhangend door de slechte kwaliteit van de stemmen.