PDA

View Full Version : (archief) 3 underappreciated maar niet te missen cube games

jefpet
10-01-2007, 22:09
Level Up! is dood. Lang leve Level Up!... Nuja. Typisch. Het was te verwachten. Maar we gaan het zo niet laten gebeuren. Oei, te laat zeker. Goed, bij deze even iets anders dan PC RPG games: totaal overlooked gamecube games. Dat is zowat 50% van de hele collectie aangezien geen kat nog om de kjoeb geeft vandaag de dag, maar toch. Namco heeft zijn best gedaan om wat (japanse stijl) RPGs op de cube te smijten, en zeker met stijl. Kijk snel even mee. Beknopte bespreking wegens beknopte interesse van iedereen.

Tales of Symphonia

http://www.ntsc-uk.com/reviews/ngc/TalesOfSymphonia/03.jpg http://www.ntsc-uk.com/reviews/ngc/TalesOfSymphonia/02.jpg
ToS Battle sequences. Combo's vliegen om je oren

ToS is een van de beste Tales of ... spin-offs van Namco, voor de gamecube. Het spel is een actie RPG voor een keer zonder random battles - laten we zeggen, in de overworld spawnen creatures random maar je kan ze zien en dus ook ontwijken. Zodra men in een tegenstander botst verdwijnt de overworld en mag men als een bezetene op de knoppen rammen om verschillende combo's tevoorschijn te toveren. Het vecht veld is in feite 2D en simpel om mee te beginnen: kies één tegenstander en voer aanvallen uit. Na verloop van het spel ontvang je extra skills of magic attacks die je kan koppelen aan B + [richting analog stick of gele stick]. Er zijn ook leuke anime cutscenes voorzien (blergh, anime. Een hele verandering/aanpassing voor mij als western RPG junk. Ik blijf het maar niets vinden maar zal het voor een keer door de vingers zien).

Baten Kaitos

http://feeds1.wazap.de/products/images/5722/16262/baten_kaitos,1.jpg
Card based battle. Hey, niet gaan lopen nu!

Een card based RPG op de gamecube? Maak dat keer mee. Etherlords II was een van mijn favorieten op de PC, dus misschien kan dit ding me wel bekoren? Tijdens battle kan je "battle magnus" gebruiken van het actieve deck om zowel aan te vallen als te verdedigen. Buiten gevechten worden 'camp magnus' eenmalig gebruikt om health etc bij te vullen. Daarnaast zijn er ook quest magnus die gebruikt worden om de essentie van een object in een kaart te vatten en zo obstakels te overkomen zoals bvb een dynamiet magnus gebruiken om stenen die in de weg liggen op te blazen. De achtergronden in de overworld zijn pre-rendered 2D en magnifiek! Het hele ding heeft zijn eigen sfeertje en dat scheelt.

Fire Emblem: Path of Raidance

http://www.gamerevolution.com/images/games/gamecube/fire_emblem/fire_emblem_005.jpg
Turnbased gameplay. Intelligent Systems kan er wat van!

Mijn favoriete console/handheld developer stoomde een derde Fire Emblem voor USA/EUR klaar na beide handheld releases. Net zoals deze is de cube versie niet te missen. Het ding heeft zelfs indrukwekkende CG cutscenes en er zijn een aantal (minieme) features aan toegevoegd zoals "shove" in battle: een persoon of vijand aan de kant schuiven of juist in battle om de vijand te misleiden (uw tank) of uw mage net uit de reach van iemand anders te zetten nadat zijn beurt geweest is. Extreem handig. Het verhaal gaat om Laguz, een race die zich kunnen veranderen in dieren zoals een havik, een panter en een draak. In deze vorm zijn ze uiterst sterk maar het duurt niet voor eeuwig, dus weer strategie en denkwerk extra tijdens gevechten.
Ike (de hoofdpersonage) is trouwens een van de sterkste Lords van alle FE games en zeker mijn favoriet. De item shop reist met je mee en nu is het mogelijk om custom items in elkaar te vlammen, zolang er maar genoeg cashflow is natuurlijk.

Flandria
11-01-2007, 03:18
Heb al een tijdje mijn oog op Tales maar ik vermoedt dat ik alleen met een normale controller op mijn Wii de GC games kan doen, right? En verder nog een prob, nergens, maar dan ook nergens vindt ik nog iets van Memorycards van GC terug, die gaan denk ik toch niet met het flashgeheugen van de Wii werken, niet?

operator
11-01-2007, 03:21
Om GC games te spelen op je Wii heb je inderdaad een GC-controller nodig. Voor €10 vind je er al in MediaMarkt (hoogstwaarschijnlijk ook in andere winkels).

Fallschirmjaeger
11-01-2007, 13:18
Memorycards heb je ook nodig. Als je online zoekt, zullen er wel een paar te vinden zijn. Officiële kosten wel nog altijd zo'n €30 voor 251 blocks.

Belgatom
11-01-2007, 13:37
Baten Kaitos gekocht in de Fun - Oostende voor €20 nieuw. De visuals zagen er goed uit in de filmpjes die ik bekeek en als de Jeff zegt dat dit de moeite waard is, dan wil ik het wel eens proberen.

Maar eerst eens tijd vinden om Zelda verder te spelen.

Sintendo
11-01-2007, 17:15
Meest overlooked Cube game en misschien zelfs de beste, is naar mijn mening Super Monkey Ball 1. Het concept is gewoon geniaal en de levels zijn zeer goed ontworpen. Bovendien wordt de geweldige singleplayer (die je ook in multiplayer kan spelen) aangevuld met enkele zeer leuke Party Games. Ideaal voor in multiplayer.

Droggy
11-01-2007, 18:30
Heb overtijd Starfox adventure gekocht in de mediamarkt voor 20 euro voor op de Wii. Het grappige van de zaak is wel dat ik nog altijd geen GC controller heb. Ik vind ze veel te duur, je vind ze bijna nergens voor 20 euro of minder. Dat is dan ook nog wel het maximum bedrag dat ik er voor over heb.

Droggy
12-01-2007, 12:54
Bestaan er eigelijk action RPG's op de game cube. Iets zoals Secret of mana, Illuison of time, dus niet zo van die "turn based" toestanden als FF.

jefpet
12-01-2007, 13:45
Bestaan er eigelijk action RPG's op de game cube. Iets zoals Secret of mana, Illuison of time, dus niet zo van die "turn based" toestanden als FF.

Euhm... Gij wa raar
Tales of games zijn aRPGs.

Droggy
12-01-2007, 15:13

Euhm... Gij wa raar
Tales of games zijn aRPGs.

Ik ken de series niet, het leek me in de pics Turn based te zijn. Al die termen zo verwarrend. Ik heb ook nooit een GC gehad en heb me er dan ook niet zo mee bezig gehouden. Buiten Zelda TWW die ik ook geleend heb en uitgespeeld.

Wolf
14-01-2007, 22:46
Is er een Engelse versie van die Fire Emblem?

Heb me een cube aangeschaft op eBay, tijd om eens wat in te halen :). Te beginnen met Wind Waker en Twilight Princess.

jefpet
14-01-2007, 23:29
Natuurlijk Wolf, screen gewoon via google gezocht
Mijn PAL kopie €20 betaald via ebay. (achterkant box en handleiding Nederlandstalig)

Wolf
16-01-2007, 12:15
Ik ben benieuwd naar wat het gaat geven, zelda op de cube :).

Intred
16-01-2007, 12:37
2/3 niet slecht voor een cube newb :p (heb baten kaitos en fire emblem)
Beiden voor 5 euro of zo het stuk gekocht eens in de carrefour en in de auchan :p

Heb ze 1 keer gespeeld en nu liggen ze stof te vangen. Achter de examens heb ik ook al geen tijd, nu ja, ze blijken klassiekers te zijn en die zijn tijdsloos dus ik herneem ze wel eens dit jaar.