PDA

View Full Version : Hoeveel vraag je als webmaster voor een banner?

richba5tard
22-01-2007, 13:28
Ik heb de vraag gekregen van een fabrikant hoeveel het zou kosten om frontpage advertising the hebben op een site die ik draai.

De doelgroep komt heel goed overeen met wat de fabrikant verkoopt, het is dus geen onnozel ringtone ofzo.

Als ik in adsense kijk wat een gemiddelde adverteerder betaald om op mijn site te adverteren, is dit +- 1.55$ per 1000 views. 1.55$ * kwart miljoen bezoekers de maand klinkt wel fijntjes, of is dit teveel om te vragen?

Iemand nuffige fips?

Kolb
22-01-2007, 14:41
387.500 dollar? Immens.

Nuja, nogal vrij moeilijk om een beeld te kunnen scheppen. Ik zou de site eens willen zien, welke sector ed.

BuiZe
22-01-2007, 14:52
Vermoedelijk betreft het www.hwbot.org :)

Kolb, niet vergeten delen door 1000?

Kolb
22-01-2007, 15:29
Ah ok, ja dan lijkt het me een vrij logisch bedrag.

Ge kunt het open spelen met dat bedrijf en zeggen dat dit +/- overeenkomt met de markt. Dan kan je hem een aantal opties voorstellen, zoals een plan dat voor hem goedkoper uitkomt op bv. jaarbasis, maar dan ben je wel een jaar zeker dat je een vast bedrag binnen krijgt.

250 000 uniques/maand? Dat is wel een heel schoon getal.

jmke
22-01-2007, 16:59
250.000 hits, niet unique visits :)

richba5tard
22-01-2007, 17:36
Geen hits maar pageviews. :)

laatste 30dagen:
47milj hits
250k pageviews
200k unique pageviews (geen idee wat verschil is)
37k unique visitors

CPM is cost per mille (views), niet bezoekers afaik.

- edit -

Dus ik zou 200*1.55$ moeten doen ipv 255?

jmke
22-01-2007, 20:48
37000; wow da's al wreed hoog, dat dien dedicated server der snel staat:)

richba5tard
22-01-2007, 20:56
Contract is getekend, deze donderdag wordt ie geinstalleerd. =)

Kolb
22-01-2007, 21:50
En geen verdere details voor de mede webmasters ;)

BuiZe
22-01-2007, 22:07
Zou dezelfde applicatie in PHP geschreven niet vlotter draaien?

richba5tard
22-01-2007, 22:23
De presentatie zou in php alvast veel minder geheugen zuipen, da's een feit. Of dat het even eenvoudig is om mooie grafieken tevoorschijn te toveren in php weet ik niet.

Een redelijk belangrijk deel ervan (de botservice die fora scant) is wel heel moeilijk te implementeren in php denk ik. Evenals statistieken berekenen zou ik niet in php willen doen. :)

Potenza
22-01-2007, 23:30
Een geheel nutteloze post hoor, maar shit da's veel geld voor weinig moeite.

jmke
22-01-2007, 23:35
HA FUCKING HA weinig moeite my ass.

eender zielig weinig geld voor zoveel moeite, enkele honderde uren programmeer en test werk + investering in €2000 server + hosting kosten. zekers gegeven ja!

DJ-EviL
23-01-2007, 01:02
HA FUCKING HA weinig moeite my ass.

eender zielig weinig geld voor zoveel moeite, enkele honderde uren programmeer en test werk + investering in €2000 server + hosting kosten. zekers gegeven ja!
ik denk dat het sloeg op het plaatsen van een bannertje :(

jmke
23-01-2007, 07:36
ik denk dat het sloeg op "weinig moeite";

richba5tard
23-01-2007, 11:25
En geen verdere details voor de mede webmasters ;)

Contract van server colocation, niet van de banner. ;) De firma in kwestie blijft corresponderen voor verdere afhandeling, ik veronderstel dat het bedrag dus min of meer ok was.

@Potenza: in hwbot.org zit +- 800 uur manwerk, een server van 2000 euro en een hosting contract dat een aanzienlijk deel van mijn maandelijks loon wegsnoept. Als je veel geld wilt verdienen met weinig moeite te doen, dan word je best niet 'webmaster'.

Bavo
23-01-2007, 14:32
De presentatie zou in php alvast veel minder geheugen zuipen, da's een feit. Of dat het even eenvoudig is om mooie grafieken tevoorschijn te toveren in php weet ik niet.

Een redelijk belangrijk deel ervan (de botservice die fora scant) is wel heel moeilijk te implementeren in php denk ik. Evenals statistieken berekenen zou ik niet in php willen doen. :)

Welke architectuur/tech gebruikt ge voor al dat momenteel?

richba5tard
23-01-2007, 15:15
java 1.5 (klassieke jsp + struts + spring + apache torque) op tomcat 5.0 + mysql 4.

Geheugen bijkopen bij huidige hosting kost 10$ per 32mb geheugen per maand. Vandaar de verhuis naar een dedicated server. ; )

Bavo
23-01-2007, 15:20
java 1.5 (klassieke jsp + struts + spring + apache torque) op tomcat 5.0 + mysql 4.

Geheugen bijkopen bij huidige hosting kost 10$ per 32mb geheugen per maand. Vandaar de verhuis naar een dedicated server. ; )

Geen slechte keuze qua raamwerk en een schaalbare archtitectuur, het kan idd wel zijn dat je iets meer geheugen nodig hebt dan hetzelfde op PHP. De vraag is wel of het je waard is die codebase op PHP te gaan onderhouden. Neen dus :)

Mocht je opnieuw beginnen ik zou je wel Spring MVC aanraden daar ipv Struts, en Hibernate voor persistentie. Alhoewel je met pure JDBC misschien in dit geval aan performantie kan (kan, want Hibernate heeft goede caching opties en lazyloading etc) winnen.

Uw site lijkt me een mooi gebruik van Java tech algemeen.

richba5tard
23-01-2007, 15:36
Tja, ik ben er een kleine 3 jaar geleden aan begonnen als een schooltaak. Dat in gedachte genomen is de keuze van de ouderwetse jsp/struts/torque niet slecht geweest. :)

Spring mvc en hibernate hebben me wel al overtuigd, maar moest ik opnieuw beginnen zou ik toch ferm hard twijfelen tussen hibernate en ejb3. Geen vette container moeten draaien vs. annotations kunnen gebruiken ipv xml descriptors. Moeilijke keuze.

Apache torque is enorm snel om te ontwikkelen en heel licht in gebruik, enkel transaction mgmt is een pijnpunt, maar daar trek ik me geen hol van aan omdat ik toch geen kritieke data beheer. :)

Bavo
23-01-2007, 15:49
Hibernate3 werkt probleemloos met annotaties uit de JPA, dezelfde dus als die van EJB3. Dat mag geen probleem zijn. Daarbij werkt EJB3 persistentie (JPA met een implementatie zoals Hibernate/Toplink/JDO) ook buiten een J2EE container.

Alles is nu JPA, specifieke features van uw ORM tool moet je wel met eigen annotaties aanspreken buiten JPA om, wat uw portability doodt, uiteraard.

richba5tard
23-01-2007, 15:54
Spijtig dat de wereld niet even stil kan staan vlak nadat je je bijschoolt. Kutsector. :D

Bavo
23-01-2007, 16:05
Een goeie implementatie in oude tech is meer waard dan conceptuele oefenkennis van de nieuwe, don't bother ;-)

frenzal
23-01-2007, 22:42
omdat het voor mij toch niet zo duidelijk is wat ge juist doe, wil ik even bevestiging of dit klopt:

Je hebt een tool geschreven die forums kan afscannen op benchmark results en hw info die daar gepost worden (in een bepaald formaat?). Gebruikers moeten de forum zelf toevoegen maar de rest gaat vanzelf. Van alle statistieken die verzameld worden maak jij op de site grafieken, rankings, etc.. Right?

richba5tard
23-01-2007, 22:55
Right, er zit nog wat meer in maar da's de essentie waarrond hwbot is gemaakt.

Potenza
23-01-2007, 22:58
Als ik spreek over weinig moeite heb ik het niet over de site an sich maar over het kleine extraatje van een banner. Dat minitieuze verschil maakt dat je plots een mooie som geld binnenkrijgt. Voorts alleen maar respect voor je harde werk hoor :-)

Karel
19-02-2007, 13:38
Damn, ik genereer 30 miljoen pageviews per maand. Misschien moet ik toch ook maar eens over een banner gaan nadenken ;).

piotke
20-02-2007, 00:53
Voor uw servers groot en klein, moet ge bijd epiot zijn :)

http://piotke.madshrimps.be/XEON/

http://piotke.madshrimps.be/xeon_hwBot/

jefpet
20-02-2007, 11:13
Damn, ik genereer 30 miljoen pageviews per maand..

URL?

Wolf
20-02-2007, 20:59
Unieke bezoekers is zelfs geen betrouwbaar cijfer, het zegt 'iets'.

47 miljoen hits zegt niets over je site. Er kunnen evengoed 20 afbeeldingen staan, dat telt op zich al voor 21 hits.

deev´
20-02-2007, 21:15
Een beetje deftige counter houdt daar toch rekening mee, niet?

Random
21-02-2007, 08:39
Als je er rekening mee wíl houden. De webmaster heeft nu eenmaal baat bij opgeklopte cijfers.

Websitestatistieken à la "aantal unieke bezoekers", "aantal pageviews", ... zeggen heel weinig. Je vermeldt er best het statistiekpakket bij zodat er kan nagegaan worden hoe die dingen berekend worden. Sommige pakketten tellen bv. het aantal 'unieke' bezoekers per maand door de unieke bezoekers van elke dag bij elkaar op te tellen, andere tellen effectief het unieke aantal per maand. Als je een site bent met een trouwe community kan dat een factor 10 schelen. Als je een site bent die meestal maar 1x bezocht wordt, komt het +/- op hetzelfde neer. Dat is niet vals spelen ofzo, de definitie van wat een bezoeker precies is, is gewoon verschillend.

Karel
22-02-2007, 13:05
URL?

http://cq2.mct.nu

jefpet
22-02-2007, 13:22
Ohja even Castle Quest vergeten :)

Wolf
22-02-2007, 22:10
CQ is dan ook gebaseerd op honderden keren klikken per spel, elk pijltje in de map is een afbeelding, dat nog de header img en een paar icoontjes en je zit al aan enkele duizenden hits per kwartiertje spelen.

Hoeveel bezoekers je hebt maakt trouwens niet uit, het gaat meer om hoeveel bezoekers waar je iets aan hebt. Een webwinkel met 100 bezoekers die allemaal iets aankopen haalt meer omzet dan een webwinkel met 10 000 bezoekers waar er maar één op de duizend iets aankoopt. Dat is je reinste basiseconomie.

Karel
23-02-2007, 10:47
CQ is dan ook gebaseerd op honderden keren klikken per spel, elk pijltje in de map is een afbeelding, dat nog de header img en een paar icoontjes en je zit al aan enkele duizenden hits per kwartiertje spelen.

Yup, dat is dan ook de reden waarom niemand geïnteresseerd is om een banner te plaatsen op CQ2 en CQ2 nog altijd met free hosting zit :).

Het zijn trouwens wel pageviews he, geen hits. Hits vallen op 45 miljoen. Maar idd, ook pageviews lopen natuurlijk heel snel op. Unieke bezoekers had ik er 35k vorige maand, even veel als richbastard dus.

rooz
23-02-2007, 23:30
geen banners in CQ2 pls :(