PDA

View Full Version : Flitsers!

Teki
04-10-2008, 12:20
Ik ben dan toch maar begonnen men camera geregeld mee te zeulen naar events en feestjes etc. Nu is het daar altijd schijtedonker, en aangezien die 18-200 te groot is voor de standaardflits moet ik dus een nieuwe hebben.

Ineens iets deftigs, aangezien ik toch ga proberen om wat cursusjes te volgen of zelf ineens avondschool fotografie ga volgen.

Nu zal ik het ooit wel kunnen opbrengen om 300Ä uit te geven aan een Speedlight 6/800, maar aangezien dat pakken goedkoper is in Amerika en AziŽ koop ik die daar wel eens.

Het probleem: Ik ga de Teus toer op, een collega heeft gevraagd of ik wat fotootjes wil komen trekken van de discofuif van de scouts, ik moet ze dus nu al hebben.

Na wat rondgebel in de familie blijkt er een verre tante te zijn die ook wat aan fotografie doet, maar enkel een flits heeft voor haar Sony camera.

De deze:

http://www.fotokonijnenberg.be/product/1321313/sony_hvl-f42am_flitser.html

Past dat op mijn Nikon? Aangezien al de rest van fotogerief incompatibel is met elkaar, zal dit ook wel niets worden veronderstel ik?

Teus
04-10-2008, 12:47
TTL is niet cross-compatibel tussen de merken. naast TTL kun je ook in A-mode werken, wat alle oudere flitsen kunnen en een handvol moderne (extra sensor op de flits zelf). als derde mogelijkheid kun je de contactjes afplakken, en flitsen in manuele mode.

daarbij moet je de afstand tot je onderwerp inschatten: GN = afstand in meter x diafragma. http://en.wikipedia.org/wiki/Guide_number . GN van die sony moet je zelf uitzoeken: specs geven GN 42 op iso 100 bij 105mm brandpuntsafstand, wat ferm valsspelen is. als je de zoomkop van de flits afstelt op 35mm ligt je GN pakken lager natuurlijk.

psychodweep
05-10-2008, 11:26
Conclusie: je zal toch een sb600 of sb800 moeten kopen, oftewel kijken naar andere merken die nikon compatibele flitsers hebben zoals Metz enzo.
Als ik jou was, zou ik geen geld uitgeven aan third party flitsers en meteen een nikon sb flitser kopen.

Teki
05-10-2008, 11:42
Mja, hier kost die 600 198€, op de eerste de beste amerikaanse website kost die 170 dollar / 1.6 (ik heb nog USD gekocht tegen die rate) = 106€

Dat die aankoop er ooit komt staat vast, maar niet als ik die voorlopig maar een paar keer moet gebruiken voor een dom feestje waar je toch altijd dezelfde foto's hebt :)

Dermee een tijdelijk alternatief zou welkom zijn maar jah :/

Teus
05-10-2008, 12:07
echte venten hebben geen lichtmeter nodig, en berekenen het diafragma bij het flitsen zelf. dan kan er nog eens een feestje gebouwd worden gelijk de jaren 1900.

psychodweep
05-10-2008, 12:10
Die tijden zijn voorbij, nu staat ie nog maar aan 1,38....
Ga je dan wachten tot je nr de VS gaat ofzo ?

Teki
05-10-2008, 17:41
Daarom dat ik (afin en zowat iedereen met wat beleggingen in het achterhoofd) een paar honder dollar heeft gekocht toen die 1.61Ä waard was) heeft gekocht.

Mijn collega's zitten zowat over de hele aardbol, tis maar een mailtje sturen om iets mee te pakken :)