View Single Post
Old 21-06-2009, 12:30   #30   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Million dollar baby'

Frankie Dunn (Clint Eastwood) is altijd al met de bokssport bezig geweest. Eerst als verzorger en nadien als trainer zag hij vele jonge mannen tot professionele boksers uitgroeien. In zijn gym traint hij mannen terwijl zijn vriend Scrap (Morgan Freeman) ervor zorgt dat de boel proper blijft. Net voor zijn poulain Big Willie Little (Jay Baruchel) een gooi kan doen naar de wereldtitel slaat het noodlot voor Frankie toe: deze boksker waar hij zoveel jaren als trainer heeft ingestoken laat hem staan voor een nieuwe manager. Gedesillisioneerd keert Frankie naar de gym terug, waar zich een nieuw gezicht vertoont: Maggie Fitzgerald (Hilary Swank) is een vrouw en zou graag hebben dat Frankie haar traint, maar deze weigert categoriek. Frankie traint naar eigen zeggen geen meisjes...

Een nieuwe film van Clint Eastwood is toch altijd wel iets om naar uit te kijken. Zeker nu 'Million dollar baby', Clints nieuwste, met vier oscars (beste film, beste regie, beste vrouwelijke hoofdrol en beste mannelijke bijrol) aan de haal ging. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen en 'Million dollar baby' sloeg er voor het grootste deel in ze ook in te lossen, iets wat niet altijd van oscarwinnaars kan gezegd worden. Eastwood heeft een authentiek menselijk drama gemaakt dat zich in de bokswereld afspeelt. De manier waarop Eastwood het milieu schetst is bijzonder levensecht: op bepaalde momenten kon ik het zweet van de boksers in frankies trainingzaal gewoon ruiken. Het is niet de glamour en de glitter van de grote bokswedstrijden die op televisie getoond worden maar wel een verhaal in de marge. Er zitten zekere elementen in die je ook in andere boksfilms als 'Rocky' en 'Raging Bull' kan terugvinden, maar dit is, zeker qua verhaal, toch iets heel anders.

De hele film straalt de vakkundigheid en de zorg uit die we inmiddels van Eastwood gewend zijn. De regie is sober maar uitstekend (al blijf ik erbij dat Martin Scorsese nog net iets beter werk afleverde, maar dit terzijde), de fotografie van Tom Stern met zijn prachtige licht/donker contrasten een lust voor het oog en de vertolkingen zijn eerste klas. Vooral Eastwood zelf is groots, al mogen de prestaties van Morgan Freeman en Hilary Swank niet over het hoofd gezien worden. De manier waarop het verhaal gebracht wordt laat er weinig twijfel over bestaan dat hier een boek aan de basis heeft gelegen maar dat stoort allerminst. De opbouw van de film is overeenstemmend, logisch en chronologisch, een tikkeltje voorspelbaar tot het laatste kwart, waar Eastwood nog een verrassing van formaat in petto heeft.

In het laatste kwart gebeurt er iets (wat precies ga ik U hier niet vertellen) waardoor de film van toon verandert. Dat levert enkele sterke scènes op maar als geheel vond ik de conclusie van de film niet zo bevredigend. Het is wel origineel om een prent als 'Million dollar baby' het slot te geven dat Eastwood hier doet, maar af toe vond ik de stijl van het laatste stuk te veel naar dat van een tragische week-endfilm. Een andere bron van ongewilde hilariteit was de voice-over van Morgan Freeman die zeker in het begin van de film omwille van het overduidelijk 'oude rakker'-toontje mijn lachspieren in werking deed treden. Toch, het zijn maar twee kleine minpuntjes in een voor de rest erg fijne film. Of 'Million dollar baby' echt zijn vier oscars waard is, dat laat ik aan U over om te beslissen. Clints beste film tot op heden is het zeker niet, wel een knap gemaakt, zij het lichtjes overroepen drama dat een bioscooppubliek zeker zal weten te bekoren.

3 sterren op 4

Trailer

Maniac is offline