![]() |
![]() |
#1 link |
Senior Member
|
aankoop laptop schoonmoeder
ok mijn schoonmoeder heeft een nieuwe laptop nodig
ze heeft momenteel een hp 17" met een i5 cpu , ram geen idee , hdd 512 die zo goed als volzit met win 10 budget maakt eigenlijk niet zoveel uit , vermoed liefst max 1200 ze gebruikt haar laptop misschien wel 4h per dag , vooral office etc in principe kan die met zo goed als elke laptop overweg , ik wil vooral geen model aanraden waar een klein irritant iets niet goed aan is ik wil er min 1tb in ( heb ooit een laptop gekocht voor mijn vrouw van hp met een i7 cpu in promo , je kon daar niet aan de hdd zonder heel de laptop helemaal te demonteren , en er is geen num lock indicatie ARGH ) iemand iets aan te raden ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 link |
Senior Member
|
neenee hoor geen gedoe met upgraden, batterij is ook al kapot trouwens
ik heb de laptop maar even in handen gehad systeemherstel gedaan na een virus trouwens edit ; hij mag ook 800 kosten e edit : ik zal het nog even wat verduidelijken ze zit in tal van verenigingen en heeft nog een soort bijberoep eigenlijk kan ze die ook geen dag missen bedoeling is een nieuwe zodat ze kan verder werken en uiteindelijk alles in stappen kan overzetten op termijn zou ik de oude wel eens een groot onderhoud geven en eventueel pimpen met een ssd zodat ze een reservemachien heeft nog een pittig detail , staat zo goed als 500 gb data op en ze heeft nog nooit gebackupped :/ heb ze verplicht een externe ssd laten kopen voor nu Last edited by Bonbon; 27-03-2022 at 08:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 link | |
Senior Member
|
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 link |
Senior Member
|
Dan steek je die er toch zelf in? Volgens mij ga je die 1Tb enkel terugvinden in het hogere segment. Wat heeft ze allemaal op haar laptop staan dat ze zoveel ruimte nodig heeft? Foto's e.d. zou je beter online of op nas met mirror opslagen. Je weet dat in tegenstelling tot bij een traditionele harde schijf je doorgaans nul data nog van een ssd kan halen als ze mankeert?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 link |
Senior Member
|
https://www.lenovo.com/be/nl/laptops...6/p/82L500CMMB
nie twijfelen, gewoon bestellen onder uw budget, 16g ram, 1tb ssd, nieuwste gen cpu, heel goe monitor panelke (nie onbelangrijk om vele uren bureauwerk op te doen) en tof modelleke (vriendin eeft er ene) overkill voor simpel bureauwerk maar tvoldoet en tzal jaren meegaan
De emmer der vernedering is vol. Last edited by jelliuz; 27-03-2022 at 23:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 link |
De Verschrikkelijke
|
Ik zie evenmin het nut in van zo'n grote, plaatselijke SSD in een laptop. Toestellen die de helft van de prijs kosten, zoals er al eentje werd gelinkt, zijn ruimschoots voldoende voor het omschreven gebruik. Cloudopslag is niet langer de toekomst, het is nu al interessanter op allerlei niveaus. Enkel in een ruime desktop zijn extra schijven voor data nog te verantwoorden. Je geeft bovendien aan al een externe SSD te hebben?
Moet het eigenlijk 17" zijn, of volstaat 15"? Zal het toestel vaak verplaatst worden, of is het een veredelde desktop?
![]() |
#10 link |
Senior Member
|
Ik heb mijn ma een Dell 2 in 1 laten kopen. super degelijk. ze kan het scherm nooit kapot plooien, kan het gebruiken als tablet etc.. https://www.dell.com/nl-be/shop/dell...laptop/cn54317
combineer dat met lifetime online storage en je hebt meer tot uw beschikking voor minder toch? https://www.pcloud.com/nl/lifetime-s...BoCBDQQAvD_BwE het mag gerust geld kosten vind ik ook omdat dat ding toch graag 10 jaar meegaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 link |
Supercapitalist
|
Bwa, die 1TB SSD is nu ook de kost niet meer. Hoe ze in godsnaam ooit aan 1 TB gaat geraken is mij ook een vraag maar kom (ik heb bv 300GB aan foto's en films, en dat is allemaal minstens 1080p & ettelijke duizenden 24MP foto's)
Kun je er net zo goed een aparte SSD aan hangen als het echt moet, heb je nog een backup ook. Als het budget geen probleem is kun je makkelijk voor een stevige laptop gaan, met wat design en extra features. In de praktijk gaat dat allemaal niet nodig zijn. Die ideapad 3 of een HP (https://www.coolblue.be/en/product/8...nb-azerty.html) zullen ook hun werk wel doen. Zowel die ideapad als die HP zijn ok qua bouwkwaliteit, maar uiteraard geen premium apple/dell xps/lenovo x serie feel. Meer dan goed genoeg voor de schoonmama. Zelf ook zo een gekocht voor haar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 link |
Senior Member
|
merci voor de input mannen
welja ze heeft 300gb fotos en filmkes nu dat gaat in de toekomst alleen maar groeien ik wil dat alles op de laptop blijft staan en de backup kan dan op de externe ssd edit: een nas is allemaal goed en wel maar ik ben wel het aanspreekpunt dan he , een externe schijf moet ik niets voor uitleggen |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 link |
De Verschrikkelijke
|
Maar een eenvoudige cloud-based opslag is voor een leek tegenwoordig exact hetzelfde, toch? Het verschil tussen een plaatselijke online folder (Google Cloud, One Drive,...) zou voor je schoonmoeders zelfs niet uitgelegd moeten worden, het gebruik is exact hetzelfde.
Zo kan je én een goedkoper toestel kiezen én hoef je niet wakker te liggen van back-ups op een externe SSD én kies je voor een veel veiliger back-up scenario.
![]() |
#15 link |
Supercapitalist
|
Ik doe ook beiden, maar ik heb een gratis 1TB onedrive en FTP server.
Als je elk jaar ~65EUR moet betalen daarvoor heb je al snel de prijs van een externe SSD/HDD terug. Laptops, wifi, 300GB backuppen, dan ben je al 2 dagen bezig. Onedrive & Google cloud software is nu wel ok om dat te configgen, maar dat gaat Bonbon moeten instellen. Het scheelt uiteraard niets met een automatische backup naar externe schijf. Dat is ook eerst even instellen en gaat de grootmoeder ook niet kunnen. Om daarna ergens een append/delete vinkje aan te kruisen en ergens de data kwijt te spelen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 link | |
De Verschrikkelijke
|
Quote:
Het enige struikelblok kan inderdaad de prijs zijn, al is 1TB One Drive snel gefikst via een 365-licentie via werk/onderwijsinstelling of eentje die je deelt met anderen waardoor het ronduit goedkoop wordt.
![]() |
![]() |
#17 link |
Senior Member
|
google drive moet wel lukken , komt wel op 100 euro per jaar
dan ga ik toch eerder voor een 1 malige kost van externe ssd van 100 ish euro , uiteindelijk mag dat zelfs een externe hdd zijn ook enkele opties die hier gepost zijn , zijn zeker aan te nemen , ik zit hier in een situatie waar ik wel een beetje wil helpen , maar niet de ITer van de familie wil worden die alles altijd maar oplost en komt instellen ik heb zo al genoeg printervragen gekregen in mijn leven :/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 link |
Psychokieke
|
Kan je geen Office365 Personal nemen?
69,00 €/jaar https://www.microsoft.com/nl-be/micr...t-365-products Office + 1tb onedrive opslag + .. Ik zou ZEKER voor een cloud backup optie gaan, het maakt niet uit welke provider zolang er maar een backup is. Als een SSD stuk is dan heb je niets meer. Recoveren is haast onmogelijk of enorm duur.
![]() |
#19 link | |
Supercapitalist
|
Quote:
![]() Maar schoonmoeders en simpel... ge zijt per definitie de helpdesk. Zelf windows explorer openen is vaak teveel, hoeveel keer ik al mensen heb moeten helpen die geen flauw benul hadden waar hun filmpjes en foto's opgeslagen werden. Nuja, tvalt allemaal te doen uiteraard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 link | |
Supercapitalist
|
Quote:
Mijn foto's van de laatste 10 jaar wil ik ook niet verliezen, dus die staan op 2 SSD's en in cloud & op FTP. 2 SSD's die tegelijk stukgaan is heel extreem, een hdd die van de ene moment op de andere het leven geeft ook, vaak zie je dat een beetje aankomen. Failure rates zijn heel laag geworden ook. Elk jaar 69 EUR betalen, tov een externe hdd of ssd? Moest ik zoveel storage niet hebben zou ik ook gewoon de extra ssd nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
Thread Tools | |
|
|