![]() |
![]() |
#1 link |
Senior Member
|
Excel incrementeel artikelnummer
Nog een Excel uitdaging:
Ik heb een lijst met 'artikelen', af en toe voeg ik eentje toe. Dat artikel krijgt dan een bepaalde categorie, en een bepaald 'artikelnummer'. Dat artikelnummer wordt automatisch gegenereerd op basis van de categorie, en dan een cijfer. Dat cijfer is het hoogste nummer dat al bestond voor een artikel binnen die categorie, + 1. Daar heb ik een formule voor, maar natuurlijk elke keer dat ik een artikel toevoeg, worden de bestaande artikelnummers voor die categorie ook verhoogd. Dus ik zoek een manier om, eenmaal een artikelnummer gegenereerd is, die waarde vast te leggen, en nooit meer te laten updaten door de formulie die er achter zit. Bestaat zoiets? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 link |
*snore*
|
=TEKST.SAMENVOEGEN(K3;TEKST(AANTAL.ALS(INDIRECT("K" & 2):INDIRECT("K" & RIJ()-1);K3);"000"))
Sorry voor de crappy NL excel, maar is dat geen oplossing? (Ga ervan uit dat categorie in kolom K staat en begint op rij 2.) Nu, excel als een DB gebruiken, is dat geen voer voor traantjes? Ik ben maar een simpele jurist, maar toch... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 link |
Punk in drublic
|
Hoe vaak voeg je een artikel toe? Want als dat sporadisch is dan is het eenvoudiger en veiliger om dat manueel te doen. De 'dynamische' manier die je beschrijft lijkt mij geen goede oplossing om een db aan te leggen. Zoals Matthias en BR zeggen, excel is daar niet geschikt voor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 link |
Datanuke.be
|
Ik zou toch eens kijken naar (free, open source) alternatieven.
Gaat je veel zorgen besparen... Trouwens: boekhouding moet ofwel op papier, ofwel in traceerbare software, als ik me niet vergis. Je Excel file kan veel te gemakkelijk (en traceless) aangepast worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Thread Tools | |
|
|