Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 16-06-2021, 19:54   #841   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Vrienden, zijn er hier liefhebbers op zoek naar nog wat decoratie in bierthema? Na kelderopruiming mogen deze weg.
Old 11-09-2021, 10:51   #842   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Gisteren de nieuwe Indulgence van Het Anker geproefd. Iets waar ik ondertussen elk jaar enorm naar uitkijk. Na de smaakexplosie van de Funken, is de Anno 1521 ronduit meh. Zeker geen verkeerd bier, maar het doet het 'Indulgence'-label geen eer aan. Dat de omschrijving 'om rijkelijk uit te schenken' bevat deed dat al wat vermoeden natuurlijk. Een eerder bittere, vlotte doordrinker zonder een eigen smoel. Het bier zit tussen de Hopsinjoor en Tripel, zonder beter te zijn dan één van beide. Nope, fail.

Waar ik dan weer wel bijzonder van gecharmeerd ben geweest afgelopen zomer zijn de twee Trappist-aanvullingen van Rochefort en Chimay. Allebei brachten ze een stevig, uitgesproken blond bier op de markt. Hoewel ze sterk verschillen van smaakprofiel, brengen ze allebei veel bitterheid en kruidigheid. Vooral de Tripel Extra van Rochefort is heel eigenzinnig, de groene Chimay drinkt vlotter weg. Me gusta.

Ah, en Wannes kent niks van bier want Duvel in een bevroren glas is heiligschennis. Bier schenkt ge in een droog glas. Altijd.
Old 11-09-2021, 11:43   #843   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
is de Anno 1521 ronduit meh. Zeker geen verkeerd bier, maar het doet het 'Indulgence'-label geen eer aan.
Ik moet hem zelf nog proeven, maar het is natuurlijk ook moeilijk om een one off bier onmiddellijk zo te brouwen als je in gedachten had. Het idee met de noten was goed, maar hoeveelheden inschatten op die schaal is niet evident.

Daarom ben ik ook zeer benieuwd naar de microbrouwerij die Het Anker gaat opstarten in Batteliek. Veel ruimte voor experimenten in kleine batchen.

Chimay staat hier ook nog op het lijstje. De Rochefort Extra Tripel vond ik niet slecht, maar toch ook niet op dezelfde hoogte te zetten met de gevestigde andere trappisten zoals Westmalle.
Old 11-09-2021, 12:56   #844   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Het Anker heeft de lat ondertussen ook wel eigenhandig hoog gelegd, natuurlijk. Het concept blijf ik geweldig vinden. Deze is echter de eerste die me compleet koud laat. De Hopscure was ook niet erg speciaal, al was het wel opvallend om een donker bier blond te laten smaken. Gerijpt is die trouwens stukken beter. De Anno 1521 is ronduit gewoon. Niks noten.

Batteliek wordt inderdaad interessant, meer plaats om nog uitbundiger te experimenteren.
Old 13-09-2021, 15:50   #845   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Is die Funken nog te vinden eigenlijk? Ik zou daar zeker wel nog een fleske of twee van willen inslaan.
Old 13-09-2021, 17:17   #846   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Hier in Kalmthout bij de plaatselijke brouwer staan er nog wel een stuk of 10. Daar ga ik er vroeg of laat nog een paar van inladen. Voor u ook een paar Santa mijne man?
Old 15-09-2021, 14:45   #847   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mr. Santa View Post
Is die Funken nog te vinden eigenlijk? Ik zou daar zeker wel nog een fleske of twee van willen inslaan.
In de brouwerijshop ook nog meer dan voldoende hoor

Last edited by Turtle; 15-09-2021 at 14:49.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2021, 16:20   #848   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
De Anno 1521 is ronduit gewoon. Niks noten.
Ondertussen zelf ook gedronken en ik vond hem niet slecht, maar idd zonder grote smaakexpressie.
Desondanks zeker goed genoeg om enkele flessen van in te slaan.

Ik heb even gepolst bij de brouwers en het is vooral voor Het Anker zelf een speciaal bier dit jaar, omdat men voor het eerst andere gist dan de huisgist heeft kunnen gebruiken door de nieuwe installatie. Gisten met elkaar laten kennis maken in je leidingen heb je liever niet
Hierdoor is de 1521 eerder (hop)bitter ipv het zoete/fruitige dat zo typisch is voor de Gouden Carolus (tripel).

Last edited by Turtle; 07-01-2022 at 14:24.
Old 15-09-2021, 16:38   #849   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Noice, merci voor de info. Ik had al iets in die aard gehoord, wat me niet helemaal kon overtuigen omdat een Hopsinjoor ook erg bitter/droog is.
Old 15-09-2021, 16:39   #850   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ja maar daar zit extra hop bij, 1521 is een "gewone" tripel, maar dan met andere gist.

Ik vermoed dat ze nog vragen/opmerkingen hebben gekregen, want ondertussen is er daarover ook een FB-post verschenen

Last edited by Turtle; 16-09-2021 at 13:04.
Old 15-09-2021, 19:27   #851   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Helder, merci. Dat maakt het al een interessanter bier om in de toekomst op verder te borduren. De vele vragen en opmerkingen zullen daarnaast ook wel wat te wijten zijn aan de smaakkloof tussen de Funken (een écht degustatiebier) en deze (een heel gewone doordrinker).

EDIT: dit weekend staat de tweede fles Anno 1521 die ik kocht op't menu, misschien dat ik er nu wilder van zal zijn.

Last edited by Potenza; 15-09-2021 at 20:43.
Potenza is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2021, 19:50   #852   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Vervalt bier?
Heb hier nog wat Westvleteren 12 in de kelder staan. Die is vervallen in mei 2021. Hoelang kan ik daar nog van drinken?
Old 04-11-2021, 20:28   #853   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ja Kolb dat is slecht hoor. Niets meer mee aan te vangen.
Maar kom, doe de moeite niet, ik zal eens passeren (PM uw adres plz) en het hier thuis bij mij in de pompbak gieten. Als ik kan helpen dan doe ik dat.

Groetjes,
Dodgy uw vriend.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2021, 01:35   #854   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kolb View Post
Vervalt bier?
Heb hier nog wat Westvleteren 12 in de kelder staan. Die is vervallen in mei 2021. Hoelang kan ik daar nog van drinken?
Veilig om te drinken, maar de smaak kan veranderen owv oxidatie. Vooral hoppige smaken. Licht en hitte maakt het sneller slecht.

edit: ik bedoel, kunt best in een pompbak gieten zo ver mogelijk van uw eigen kippen als je nog de eieren wilt kunnen eten, stuurt maar naar hier op.
Alex is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2021, 06:20   #855   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Vervaldatums zijn verplicht vanuit de EU, maar hebben (zeker bij zware donkere) bieren weinig nut.
Als uw flesjes koel en uit de zon bewaard blijven, gaat dat nog perfect te drinken zijn.

Naar mij moet je ze niet sturen, ik heb nog staan
Old 05-11-2021, 08:38   #856   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Als ik pils neem dan check ik de datum, dat wordt vrij snel echt slecht.
Bij zwaardere bieren (met gistresidue?) is het zoals wijn, is een evoluerend smaakproces. Er zijn cafes die u ervoor doen betalen een oudere Orval te drinken.

Enige dat inderdaad belangrijk is is licht (zonlicht is dodelijk zelfs voor vervaldatum, en warmte).
acku is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2021, 09:31   #857   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ze staan donker, dus dat zit goed.
Gisteren eentje opgedronken, ik smaak geen verschil.
Wel niet mijn favo bier, dus zal nog wel even duren voordat de rest op is.
Old 05-11-2021, 15:34   #858   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Er zijn cafes die u ervoor doen betalen een oudere Orval te drinken.
Een Orvallen biertje
Alex is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2022, 18:10   #859   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Aww yiss, Cuvée Sauvage is tijdelijk terug te degusteren in Batteliek! Iemand daar al geweest van de Mechelen-crew? Ikke nog nie
Old 08-05-2022, 18:14   #860   link
Bonbon
Senior Member

Bonbon's Avatar

batteliek staat op todo list
Bonbon is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules