![]() |
![]() |
#842 link |
De Verschrikkelijke
|
Gisteren de nieuwe Indulgence van Het Anker geproefd. Iets waar ik ondertussen elk jaar enorm naar uitkijk. Na de smaakexplosie van de Funken, is de Anno 1521 ronduit meh. Zeker geen verkeerd bier, maar het doet het 'Indulgence'-label geen eer aan. Dat de omschrijving 'om rijkelijk uit te schenken' bevat deed dat al wat vermoeden natuurlijk. Een eerder bittere, vlotte doordrinker zonder een eigen smoel. Het bier zit tussen de Hopsinjoor en Tripel, zonder beter te zijn dan één van beide. Nope, fail.
Waar ik dan weer wel bijzonder van gecharmeerd ben geweest afgelopen zomer zijn de twee Trappist-aanvullingen van Rochefort en Chimay. Allebei brachten ze een stevig, uitgesproken blond bier op de markt. Hoewel ze sterk verschillen van smaakprofiel, brengen ze allebei veel bitterheid en kruidigheid. Vooral de Tripel Extra van Rochefort is heel eigenzinnig, de groene Chimay drinkt vlotter weg. Me gusta. Ah, en Wannes kent niks van bier want Duvel in een bevroren glas is heiligschennis. Bier schenkt ge in een droog glas. Altijd.
![]() |
#843 link | |
Senior Member
|
Quote:
Daarom ben ik ook zeer benieuwd naar de microbrouwerij die Het Anker gaat opstarten in Batteliek. Veel ruimte voor experimenten in kleine batchen. Chimay staat hier ook nog op het lijstje. De Rochefort Extra Tripel vond ik niet slecht, maar toch ook niet op dezelfde hoogte te zetten met de gevestigde andere trappisten zoals Westmalle.
![]() |
![]() |
#844 link |
De Verschrikkelijke
|
Het Anker heeft de lat ondertussen ook wel eigenhandig hoog gelegd, natuurlijk. Het concept blijf ik geweldig vinden. Deze is echter de eerste die me compleet koud laat. De Hopscure was ook niet erg speciaal, al was het wel opvallend om een donker bier blond te laten smaken. Gerijpt is die trouwens stukken beter. De Anno 1521 is ronduit gewoon. Niks noten.
![]() Batteliek wordt inderdaad interessant, meer plaats om nog uitbundiger te experimenteren.
![]() |
#847 link | |
Senior Member
|
Quote:
![]()
Growing old is inevitable, growing up is optional Last edited by Turtle; 15-09-2021 at 14:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#848 link |
Senior Member
|
Ondertussen zelf ook gedronken en ik vond hem niet slecht, maar idd zonder grote smaakexpressie.
Desondanks zeker goed genoeg om enkele flessen van in te slaan. Ik heb even gepolst bij de brouwers en het is vooral voor Het Anker zelf een speciaal bier dit jaar, omdat men voor het eerst andere gist dan de huisgist heeft kunnen gebruiken door de nieuwe installatie. Gisten met elkaar laten kennis maken in je leidingen heb je liever niet ![]() Hierdoor is de 1521 eerder (hop)bitter ipv het zoete/fruitige dat zo typisch is voor de Gouden Carolus (tripel).
Growing old is inevitable, growing up is optional Last edited by Turtle; 07-01-2022 at 14:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#850 link |
Senior Member
|
Ja maar daar zit extra hop bij, 1521 is een "gewone" tripel, maar dan met andere gist.
Ik vermoed dat ze nog vragen/opmerkingen hebben gekregen, want ondertussen is er daarover ook een FB-post verschenen ![]()
Growing old is inevitable, growing up is optional Last edited by Turtle; 16-09-2021 at 13:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#851 link |
De Verschrikkelijke
|
Helder, merci. Dat maakt het al een interessanter bier om in de toekomst op verder te borduren. De vele vragen en opmerkingen zullen daarnaast ook wel wat te wijten zijn aan de smaakkloof tussen de Funken (een écht degustatiebier) en deze (een heel gewone doordrinker).
EDIT: dit weekend staat de tweede fles Anno 1521 die ik kocht op't menu, misschien dat ik er nu wilder van zal zijn. ![]()
Punt. Last edited by Potenza; 15-09-2021 at 20:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#854 link | |
Soupe du jour
|
Quote:
edit: ik bedoel, kunt best in een pompbak gieten zo ver mogelijk van uw eigen kippen als je nog de eieren wilt kunnen eten, stuurt maar naar hier op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#855 link |
Senior Member
|
Vervaldatums zijn verplicht vanuit de EU, maar hebben (zeker bij zware donkere) bieren weinig nut.
Als uw flesjes koel en uit de zon bewaard blijven, gaat dat nog perfect te drinken zijn. Naar mij moet je ze niet sturen, ik heb nog staan ![]()
![]() |
#856 link |
Unbanned
|
Als ik pils neem dan check ik de datum, dat wordt vrij snel echt slecht.
Bij zwaardere bieren (met gistresidue?) is het zoals wijn, is een evoluerend smaakproces. Er zijn cafes die u ervoor doen betalen een oudere Orval te drinken. Enige dat inderdaad belangrijk is is licht (zonlicht is dodelijk zelfs voor vervaldatum, en warmte). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Thread Tools | |
|
|