Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 10-05-2021, 07:41   #28741   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Als ze echt de letter van de wet toepassen kunnen ze wel heel Oscar Romero om kwart na acht opschrijven, die passeren allemaal via brusselse straat langs vlasmarkt, waar markt is!
Zullen niet anders kunnen dan dat gedogen, want dat lijkt op een zerg-rush
acku is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2021, 09:07   #28742   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Kan goed zijn, ik passeer al jaren niet meer door het stad 's ochtends.
kar is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2021, 10:25   #28743   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by DarthJabbaBoulet View Post
Het "jama meneer kwist nie da da nie mocht" is best een geldig excuus bij uitzonderingen die niet duidelijk worden aangegeven.
Ja nee, zo werkt het niet. Als het gepubliceerd is als ministrieel besluit of opgenomen in het lokaal politiereglement ofzo, maakt het weinig uit of het een "uitzondering" is of niet. In dat geval zijt ge geacht de regels te kennen en te volgen, en is het geen excuus dat ge het niet wist.

De vraag is vooral of alle regels wel op de juiste wettelijke manier zijn vastgelegd, zoals daar in dat artikel van kar uit De Tijd staat uitgelegd.
Old 10-05-2021, 10:35   #28744   link
rooz
he/him

rooz's Avatar

Dus eigenlijk moet ik elke dag het Staatsblad lezen?
rooz is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2021, 10:48   #28745   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Nee, alleen als je iets gaat doen wordt er verwacht dat je je eerst gaat informeren of dat mag.

Het algemeen rechtsbeginsel is "nemo ius ignorare censetur", wat letterlijk vertaald betekend: "niemand wordt geacht de wet niet te kennen".
kar is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2021, 10:49   #28746   link
Jaak
she/her

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by rooz View Post
Dan toch maar aangedaan nadat ik aangesproken werd door enkele obese koeien die plots erg ge´ntimideerd waren door mijn adem.
https://www.signal.be/nl/toothpaste/...gold-50ml.html
aanrader
zelf nooit klachten gekregen
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2021, 10:54   #28747   link
rooz
he/him

rooz's Avatar

Sorry Parodontax gang
rooz is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2021, 12:22   #28748   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

DarthJabbaBoulet's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mr. Santa View Post
Ja nee, zo werkt het niet. Als het gepubliceerd is als ministrieel besluit of opgenomen in het lokaal politiereglement ofzo, maakt het weinig uit of het een "uitzondering" is of niet. In dat geval zijt ge geacht de regels te kennen en te volgen, en is het geen excuus dat ge het niet wist.

De vraag is vooral of alle regels wel op de juiste wettelijke manier zijn vastgelegd, zoals daar in dat artikel van kar uit De Tijd staat uitgelegd.
Niet zo duidelijk van mij. Ik had het over het ontbreken van borden.

50 in bebouwde kom is ook een gepubliceerde regel. Het is aan de gemeente om op elke invalsweg die borden te plaatsen. Geen bord -> ik wist niet dat ik maar 50 mocht, dus ik reed 70 -> geldig excuus in zogoed als elke rechtzaak.

Als de stad ervoor kiest om de mondmasker zone te bepalen dmv borden, dan dienen die borden op elke mogelijke toegangsstraat tot die zone te staan.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
DarthJabbaBoulet is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2021, 13:22   #28749   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by DarthJabbaBoulet View Post
50 in bebouwde kom is ook een gepubliceerde regel. Het is aan de gemeente om op elke invalsweg die borden te plaatsen. Geen bord -> ik wist niet dat ik maar 50 mocht, dus ik reed 70 -> geldig excuus in zogoed als elke rechtzaak.
Da's nu wel omdat de wegcode omschrijft dat de bebouwde kom is aangegeven door middel van een verkeersbord. Als dat verkeersbord er niet staat, weet ge niet dat het bebouwde kom is.
Als er in de wegcode zou staan dat ge in de Patattenhofstraat tussen huisnummers 30 en 40 maar 30 km/u moogt rijden zonder dat het verduidelijkt wordt met een bord, dan hebt gij u daar in principe ook aan te houden.

't Is uiteraard wel good practice om als overheid zo'n situaties niet te creŰren, daarom zal zoiets in de praktijk quasi nooit voorkomen.
Maar als bijvoorbeeld in het politiereglement staat dat ge op markten een mondmasker moet dragen, moet ge u daar volgens mij aan houden ook al staat er geen bord.
Old 10-05-2021, 13:38   #28750   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Quote:
Maar als bijvoorbeeld in het politiereglement staat dat ge op markten een mondmasker moet dragen, moet ge u daar volgens mij aan houden ook al staat er geen bord.
En hoe kan je zoiets weten als je daar nog nooit geweest bent?
je kan toch moeilijk alle politiereglmenten van elke stad doornemen?
Een bord dat het aanduidt maakt het simpel voor iedereen, maar dan moet dat bord wel op elke toegang staan naar die markt.
A-star is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2021, 13:45   #28751   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

DarthJabbaBoulet's Avatar

Quote:
Da's nu wel omdat de wegcode omschrijft dat de bebouwde kom is aangegeven door middel van een verkeersbord. Als dat verkeersbord er niet staat, weet ge niet dat het bebouwde kom is.
Als er in de wegcode zou staan dat ge in de Patattenhofstraat tussen huisnummers 30 en 40 maar 30 km/u moogt rijden zonder dat het verduidelijkt wordt met een bord, dan hebt gij u daar in principe ook aan te houden.
Natuurlijk, maar er staat geen specifieke melding in de wegcode over een specifieke gemeente of straat, net zoals er geen melding van een specifieke gemeente staat in de corona 'code'.

De gemeentes mogen afwijken hiervan en dienen dat geldig aan te geven. Niet aangegeven => gelden de algemene regels. AKA geen mondmasker op straat.

Quote:
Denk het niet

Quote:
Geen verkeersbord, dus geen boete voor snelheidsovertreding
Een autobestuurder uit Middelkerke krijgt van de politierechter geen boete voor een fikse snelheidsovertreding in Leffinge. De vrouw werd geflitst in de bebouwde kom maar er stond geen verkeersbord dat aanduidt dat je de bebouwde kom binnenrijdt.

di 26 jun 2018 19:42
Het bord was waarschijnlijk gestolen. En daarom gaat de vrouw vrijuit. De toegelaten snelheid - 50 km per uur - stond wel op het wegdek geschilderd maar volgens de rechter telt dat niet. Snelheidsbeperkingen moeten met een bord aangeduid worden.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.

Last edited by DarthJabbaBoulet; 10-05-2021 at 14:06.
DarthJabbaBoulet is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2021, 14:13   #28752   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Opnieuw, dat komt omdat er in de wegcode effectief staat dat afwijkingen van snelheidsbeperkingen en de start van de bebouwde kom moeten aangegeven worden door borden.
Niet omdat er een of ander onbuigbaar juridisch basisprincipe is dat elke regel in het dagelijks leven moet verduidelijkt worden door middel van een bord.
Old 11-05-2021, 18:38   #28753   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Blikseminslag gehad daarnet, op eerste zicht niks kapot behalve spots slaapkamer (halogeen). Die blijven branden, of we schakelaar nu aan/uit doen of proberen dimmen. Blijven gewoon branden op 100%. Idee waar dit aan kan liggen?

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2021, 18:43   #28754   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Ik denk door de blikseminslag
frenzal is online now   Reply With Quote
Old 11-05-2021, 18:47   #28755   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Wilde gok: teleruptor die blijft hangen.
Zo der info over de installatie is het moeilijk natuurlijk.
Screamer is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2021, 19:17   #28756   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Tja ken er ook geen kl van. Zijn halogeenspotjes in slaapkamer, die kunnen gedimd worden. Er zit in de plafond voor elk spotje zo'n transfo. In zekeringskast zit daarvoor zo'n Eltako dimmer (https://www.eltako.com/fileadmin/dow...e_EUD12NPN.pdf). Als ik knop aan/uit doe in slaapkamer, hoor je de relais 'klikken' (en zie je ook rood lampje even flikkeren, zelfde als bij andere spots in huis) maar ze blijven gewoon branden. Blijven duwen, snel na elkaar aan/uit... niks helpt, lampen blijven aan. Als ik zekering van 'verlichting boven' uitzet dan gaan ze uit, als ik die weer aanzet, gaan ze meteen terug 100% aan en niet te wijzigen. Strange. Denk dat die Eltako kapot is.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2021, 19:23   #28757   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Zou je de boel na een blikseminslag niet sowieso beter eens laten nameten door een professional?

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules