Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 05-03-2022, 13:22   #1   link
Rufus
PimpMeister

Pc vraag

Naar aanleiding van ons aanstaande emigratie en het afwegen of iets meenemen het waard is of dat je dat beter vervangt (elke kubieke meter betaal je) ben ik aan het rondzien of dat onze pc vervangen misschien nuttiger is.
Ik heb in land van bestemming iets gevonden dat niet al te duur is maar heb geen idee of dit deze tijd nog het investeren waard is:
Belangrijkste specs
Intel® Core™ i5-11400F processor
512 GB SSD
16 GB RAM DDR4 SDRAM
NVIDIA GeForce GTX 1660 SUPER
NVIDIA GeForce GTX 1660 SUPER
6 GB GDDR6 SDRAM

Is een I5 het nog waard deze tijd en is het een upgrade tov mijn huidige? Is die beeldkaart degelijk? Het zou een setup zijn die ik klaar koop (geen zelfbouw door tijds en kennisgebrek op dit moment.)
Prijs 949 euros.
Mijn huidige setup:
Intel(R) Core(TM) i5-6400 CPU @ 2.70GHz 2.70 GHz
Radeon RX480
16 GB ram

De ssd enzo is niet superbelangrijk want die kan ik ook deels overzetten (dat is compact .

Qua games hetgeen ik nu heb draait bepaalde games traag. Mount en Blade 2 bv is amper te draaien en speel ik momenteel met de gratis versie van Geforce Now.
Old 07-03-2022, 10:06   #2   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Dat is een degelijke midrange samenstelling. Wat mij betreft is €949 is daar nog altijd relatief veel geld voor, maar het is wat het is. De prijzen zijn al maanden hoog, dat gaat niet snel veranderen. Prefab-samenstelling zijn zelfs interessanter, daar kunnen de prijzen nog enigszins gedrukt worden tegenover de onderdelen-markt die overspoeld wordt door scalpers. Hou wel rekening met de typische besparingsposten bij zo'n kant-en-klare modellen (kast, PSU, geluidsproductie,...).

De i5 11400F (Rocket Lake) is alvast stukken recenter dan wat je nu hebt. Intel doet al jaren niets spannends meer, maar het is wel telkens een stapje vooruit. Tegenover jouw Sky Lake - die enkele jaren ouder is - zou dat best wel wat snelheidswinst opleveren.

De GPU is niet fantastisch, wel voldoende. De 1660 Super is een oudere kaart die door de extreme schaarste terug interessant werd, al betaal je er belachelijk veel voor. Het blijft echter één van de weinig beschikbare kaarten die nog geen orgaan kost. Bij gebrek aan alternatief zit dat dus wel oké, bovendien mag je op zo'n 35% betere prestaties rekenen.
Old 07-03-2022, 10:46   #3   link
Rufus
PimpMeister

Merci. Het is een prefab en in Zweden is alles iets duurde dan hier. Pc hier is ouder dan 10 jaar denk ik en dat verhuizen kost dan ook nog is extra. Daarom dat ik is wou zien wat een niet al te dure config (in mijn ogen dan toch) het effectief waard is. Alvast merci voor de input.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules