Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 03-04-2022, 21:30   #6061   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Vastgoed is sowieso zot nu. Zijn aan het kijken in Spanje voor huis, wat vijf jaar geleden 300K kost, kost nu makkelijk 450K’ Aanbod is zo pover dat zelfs oude brol voor zotte prijzen wordt verkocht, onderhandelen is onbestaande enz. In Belgie moet je pak over vraagprijs bieden om aelfs maar kans te maken, en een appartementje in Gent kost tegenwoordig meer dan een villa in Ronse. Zotte wereld.
Maar waarom zou je terug een huis kopen in Spanje als je al een huis had in Spanje en het verkocht hebt? Da's toch een teken dat je op lange termijn eigenlijk geen huis in Spanje wil?
Of is't puur om te verhuren, dan wel natuurlijk.

Het klopt wat je zegt. Immo was al énorm duur puur door specualtie en nu komt daar nog eens een zwaar verhoogde kost bij door basismaterialen. Let maar op wat derivaten als primer, verf en EPDM gaan doen binnekort.
Ik zou nu niets meer kopen eerlijk gezegd, heb een groot deel geld puur in nikkel en mangaan gestoken.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2022, 08:32   #6062   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Omdat het huis dat we toen hadden niet zo goed was gelegen, teveel verkeer en vonden er ons niet echt thuis. Zijn ondertussen meer dan 7j verder, kennen streek en immo pak beter, budget is ook anders en weten nu heel goed wat we willen. We gaan het ook verhuren maar wie denkt dat je voor opbrengst een huis in spanje moet kopen is een kalf. het brengt wel op maar nooit zoveel als vaste maandelijkse huur, want veel kosten. we kopen dit in eerste plaats voor onszelf en als het beetje opbrengt nog zo leuk. Staan nu op een quasi nieuwbouw, zeer rustig gelegen. Ideaal voor een oude man als ikzelf.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2022, 08:44   #6063   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by TheLegacy View Post
Als de prijs voor eender welke type hout grondstof op 2 maand tijd een CONCREET 5-voud wordt, wat denkte dan, dat ze u die installatie voor niks willen geven omdat gij het zijt? Care dat gij een bleitingske doet door de 20% prijsstijging, zij gaan het nie voor u betalen. Winstmarge lol, sinds een dik half jaar is het zweten voor bouwbedrijven als ze hun prijzen niet corrigeren/indexeren.
Om even verder advocaat van de duivel te spelen:
Als ik nu een bepaalde auto koop, dan wordt die pas geleverd ergens/eind 2023. Ik heb nog geen enkele fabrikant horen zeggen dat ik waarschijnlijk 20-30% extra ga moeten betalen. Waarom is dit bij een huis wel het geval? Is dat omdat de marges kleiner zijn, bouwmaterialen een groter deel van de totale kost is of nog iets anders? Een serieuze vraag trouwens.

Minder serieuze vraag want ik denk dat ik het antwoord weet: gaat iedereen die nu intekent op een projectgrond waarbij er pas volgend jaar wordt gestart dan een korting krijgen van 20-30% als de prijzen van het bouwmateriaal normaliseert?
Horla is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2022, 10:18   #6064   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

't is dat ge bij een huis ook niet meer weg kunt ofwel bouwt ge ofwel niet. Een auto zou ge nog kunnen weigeren als ze u die factuur sturen.
Moer is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2022, 13:35   #6065   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Moer View Post
't is dat ge bij een huis ook niet meer weg kunt ofwel bouwt ge ofwel niet. Een auto zou ge nog kunnen weigeren als ze u die factuur sturen.
Dit, plus bij auto's verdienen ze dat terug door onderhoudscontracten, daar zit de marge, bijlange niet (meer) bij de aankoop (verplicht bij erkende garage gaan voor knderhoud etc).

Daarnaast zoals Moer zegt; wa gade doen, onder een brug wonen als ge weigert te betalen?
Old 05-04-2022, 23:18   #6066   link
FuNeo
darcore 460

FuNeo's Avatar

Send a message via MSN to FuNeo
dunno (or care) waar het allemaal blijft steken de extra prijzen, maar het is érgens in "de ketting".
als pure winst. that's what money's about isn't it.
waarde terugkrijgen wat ge geeft (qua materialen, tijd, kennis, ...).
en liefst een beetje meer. tot het soms wat gortig wordt uit pure hebzucht.

overal een beetje.
't meeste aan de bron.
en hoe langer de ketting, hoe slechter voor de eindafrekening.

tis niet opeens 5 keer moeilijker geworden om eenzelfde hoeveelheid <anything> te produceren (aan de bron) hé.
_en de prijzen gaan idd voornamelijk omhoog op lange termijn. zo werkt inflatie en al_

as for "ela, betaal eens gewoon uw rekeningen aan de arme aannemers".
massive respect voor pakweg onze elektricien die er keihard voor werkte en serieuze meerwaarde bood qua advies ed.
met plezier.
echter geen druppel respect voor veel anderen waar ik in aanraking mee gekomen ben...
en meestal zijn dat de grootste rekeningen - met de grootste marges.

Assertief zijn tegen zo'n mannen is geen luxe, maar pure noodzaak als ge een eerlijke prijs wilt - eerlijk voor beide kanten.
ook meermaals weet gehad van dergelijke prijs increases, en dat was bvb alles behalve transparant.
ben er zeker van dat ze er nog wat bijlapten
(of hoe verklaart ge anders dat ik er nog kon over onderhandelen - zij betaalden die extra kosten "die ze lieten vallen" dan voor mij ofzo? was gewoon deeltje van hun extra marge.)

(signed, iemand met nieuwbouw trauma's)

Last edited by FuNeo; 05-04-2022 at 23:30.
FuNeo is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2022, 05:09   #6067   link
Rufus
PimpMeister

Deze nacht eerste nacht doorgebracht in ons huis in Zweden. Zalig die rust. Willen nog wel aanpassingen doen maar voorlopig kunnen we er in wonen.
Old 06-04-2022, 06:45   #6068   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Pics!

Waarom naar Zweden verhuisd?
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2022, 19:09   #6069   link
Rufus
PimpMeister

Rust, minder stress,....
Voorlopig door al het geregeld is dat wel nog niet aan de orde.
Je kan altijd hier kijken: https://instagram.com/een_nieuw_leve...d=YmMyMTA2M2Y=
Old 14-04-2022, 21:34   #6070   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

schoon uitzicht! wat zijn de plannen qua werk?
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2022, 22:21   #6071   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by frenzal View Post
schoon uitzicht! wat zijn de plannen qua werk?
Voorlopig nog ouderschapsverlof. Dan eender wat van werk zoeken en mijn Zweeds opkrikken. Als het niveau hoog genoeg is terug een support functie in IT.
Dat we leningvrij hebben gekocht is een plus. Hebben ook door verkoop van ons huis in België een deftige cent opzij staan.
Ons uitkering is niet veel maar zeker genoeg om normaal van te leven. Ik heb nog tot eind oktober lopen en vanaf dan kan ik indien nodig nog verder normaal loopbaanonderbreking opnemen.

Tot nu toe nog geen seconde spijt gehad van de beslissing
Old 14-04-2022, 22:40   #6072   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

wapeisde?

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.

Last edited by lapino; 15-04-2022 at 05:34.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2022, 00:12   #6073   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

13 in een dozijn.
Old 15-04-2022, 00:16   #6074   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Rufus View Post
Voorlopig nog ouderschapsverlof. Dan eender wat van werk zoeken en mijn Zweeds opkrikken. Als het niveau hoog genoeg is terug een support functie in IT.
Dat we leningvrij hebben gekocht is een plus. Hebben ook door verkoop van ons huis in België een deftige cent opzij staan.
Ons uitkering is niet veel maar zeker genoeg om normaal van te leven. Ik heb nog tot eind oktober lopen en vanaf dan kan ik indien nodig nog verder normaal loopbaanonderbreking opnemen.

Tot nu toe nog geen seconde spijt gehad van de beslissing
Spreek je wat Duits? Want dan is Zweeds toch iets gemakkelijker. Ga tegenwoordig elke 6 maander naar Zweden omdat ik voor een Zweeds bedrijf werk van Oxlösund onder Stockholm.

Bewonder dat wel, je leven zo omschakelen om naar een nieuw land te gaan. Geniet ervan en ook van de rust intussen. Moet voor de kinderen wel een aanpassing zijn, hoe oud zijn ze en hoe gaat het op de nieuwe school?
Old 15-04-2022, 06:11   #6075   link
Rufus
PimpMeister

7 en 9 en die doen het verbazend goed. Zijn positief en gaan graag naar school.
Was wel nog maar hun eerste week en dat maar 4 dagen. Goede vrijdag is hier een feestdag en volgende week is het een week paasvakantie. Gisteren is er een klasgenootje van de jongste hier komen spelen en de oudste is gaan spelen en savonds was het påskfest van de kommun voor de kinderen.
Hopelijk blijft het zo. Mijn vrouw praat alleen maar Zweeds met de lokale bevolking. Bij mij gaat dat iets trager
Effe aangepast jongste is vandaag jarig

Last edited by Rufus; 15-04-2022 at 06:30.
Rufus is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules