Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 26-11-2012, 14:11   #1   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Eigendom in buitenland kopen

Iemand ervaring mee? Valkuilen of andere zaken waar je zeker rekening mee moeten houden? Zijn aan het kijken om een huis(je) te kopen in Spanje of Griekenland, eigenlijk meer als belegging met als bonus dat we daar zelf ook genot hebben van tijdens vakantieperiode.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 14:31   #2   link
flexium
Sr member, jr poster

Wat ik 'als roddel' al gehoord heb van de Spanjaarden hier op mijn werk: de huizen die door buitenlanders in Spanje worden gekocht, worden meteen gekraakt. Je moet dus ook beveiliging bijrekenen of er zelf intrekken.
Geen idee wat daar van waar is...
flexium is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 14:36   #3   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

om te verhuren dan?
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 14:40   #4   link
Waze
Banned

Huisje kopen of bouwen? Nu die vastgoedzeepbel in Spanje ontploft is, staan daar heel wat (semi-)afgewerkte huizen te koop die ze niet verkocht krijgen. Er zijn daar dus wel koopjes te doen.

Tip: koop dat zeker niet 'op afstand'. Ga eens naar daar, paar keer op hotel gaan in de streek waar je wil gaan kopen etc.

edit: En als je het gaat verhuren: zwaar opletten en bij voorkeur enkel aan mensen die je persoonlijk kent (zo komen er wel genoeg eens 'polsen' dan hoor.) Bij verhuurmaatschappijen weet je niet wie je erin krijgt en die kijken er zelf ook niet al te zeer naar om als er ergens iets kapot is ofzo.

Last edited by Waze; 26-11-2012 at 15:29.
Waze is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 16:16   #5   link
T-BoNe
Senior Member

T-BoNe's Avatar

Af en toe hebben wij wel een project te plaatsen in een buiten verblijf van onze klanten. Is meestal altijd Spanje. De meest gehoord problemen (welk in mijn ogen valkuilen zijn) zijn steeds de vakmannen en de aannemers. Onze klanten zoeken vakmannen die naar daar willen komen (uit Belgie) voor plaatsing elektriciteit, muren, ramen, deuren. Simpelweg omdat de vakmensen daar traag werken, nooit op tijd daar zijn of in het midden van een werf stoppen en nooit meer komen opdagen.

Andere problemen die ik hoor zijn general contractors die om de haverklap failliet gaan. Heb een klant met een appartement waar de funderingen liggen en na 2 jaar ... liggen de funderingen daar nog steeds. Steeds excuses en plots geen enkele taal meer kunnen dan Spaans.

De beste tip die ik kan geven is zelf naar daar gaan en contact zoeken met (vlaamse) huis eigenaars die hun "oude dag" daar door brengen en die u vast en zeker kunnen begeleiden welke firma's betrouwbaar zijn en welke niet.

Een gouden tip (daarom dat wij daar op regelmatige basis installeren) installeer een systeem zodanig dat je ten alle tijde uw woning status (elektriciteit, verwarming, toegang) kunt controleren want zoals reeds aangehaald hierboven, in de buiten wijken is kraken daar een grote plaag. De meer luxeuze streken (La Caleta etc..) hebben daar minder last van.
T-BoNe is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 16:32   #6   link
Waze
Banned

Quote:
Originally Posted by T-BoNe View Post
Een gouden tip (daarom dat wij daar op regelmatige basis installeren) installeer een systeem zodanig dat je ten alle tijde uw woning status (elektriciteit, verwarming, toegang) kunt controleren want zoals reeds aangehaald hierboven, in de buiten wijken is kraken daar een grote plaag. De meer luxeuze streken (La Caleta etc..) hebben daar minder last van.
Of gewoon een degelijke alarminstallatie installeren en smeedwerk voor de ramen e.d.? Zoals elke gewone mens daar?
Old 26-11-2012, 16:53   #7   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Voorlopig denk ik dat Calpe meeste kans maakt, gewoon omdat we daar wel wat mensen kennen die een eigendom hebben. Ik weet dat inbraken echt wel een probleem zijn ginds, kennis heeft het al serieus zitten gehad. Dus alarm zal zeker nodig zijn, maar denk vooral regelmatig beweging voorzien. Mensen die we daar kennen hebben daar bejaard koppel dat als bijverdienste gewoon elke dag naar al die huizen gaat en daar eens rondgaat en ook wat klein onderhoud doet.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 26-11-2012, 17:13   #8   link
Waze
Banned

Calpe? Ga dan zeker eens kijken in Moraira, niet zo gek ver daar in de buurt en véél interessanter dan dat toeristische Calpe. Kunt ook eens 'Cumbre del Sol' googelen, daar zijn nog koopjes te doen (VAPF is daar de promotor dacht ik.)

Last edited by Waze; 03-04-2013 at 15:04.
Old 26-11-2012, 17:31   #9   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Die VAPF is wel beetje te duur hoor, zit je al meteen boven de 300.000 euro. Budget zou maximaal 200.000 euro zijn (all-in).

Old 26-11-2012, 17:51   #10   link
Waze
Banned

Zou ge dan niet beter voor een appartement gaan in die regio? Er zijn ook héél veel Duitse firma's trouwens die daar de verkoop/verhuur verzorgen maar daar ken ik de gegevens dan weer niet van.

Weet alleszins dat er héél wat onafgewerkte huizen staan in de Cumbre die je (als je zelf een beetje handig bent, of iemand van hier kent) zelf kan afwerken. Kan niet genoeg benadrukken hoezeer ik zou wegblijven uit Calpe (idem voor Altea of Denia), maar dat is mijn mening natuurlijk. Maar soit, ze slaan u daar tegenwoordig toch overal om de oren met de bordjes se vende. Auto inspringen en eens rondtoeren lijkt me echt het beste: de huizen in de brochures lijken ook vaak niet op hetgeen er (nog) staat.
Old 26-11-2012, 17:55   #11   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Welke streek zou je dan wel aanraden? Zijn nog maar aan het rondkijken he, verre van concrete plannen.

Old 26-11-2012, 17:59   #12   link
Waze
Banned

Ik zou echt eens in Moraira - Teulada - Benissa gaan kijken. Dat ligt qua vogelvluchtafstand 'vlakbij' Calpe, maar is toch wel 45 min(?) rijden ofzo. Het voordeel is dat je je daar nog 'echt' in Spanje voelt (voor zover dat nog mogelijk is) en niet ergens op een of andere Duitse of Engelse camping. Je hebt daar ook pakweg een strand of 4-5 (zand, keien... wat je maar wil) waartussen je kan kiezen
Old 26-11-2012, 19:02   #13   link
acku
raising bots

acku's Avatar

Heb zo het gevoel dat het hele avontuur u meer stress gaat opleveren dan het gaat wegnemen. Kunt ge niet beter gewoon met al uw geld op een goeie vakantie gaan af en toe?
Qua investering is het ook allesbehalve gegarandeerd. Er zijn er al zoveel. Tegen dat de economie terug aantrekt ('als') zit ge nog met een massa anderen die willen gaan verzilveren.
acku is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 19:06   #14   link
sn1p3r
bashir_be

sn1p3r's Avatar

Als belegging zou ik dat niet riskeren. Als buitenverblijf lijkt het me leuk.
Old 26-11-2012, 19:12   #15   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Probleem is dat redelijk kapitaal te beheren heb, waarmee we jaarlijks voldoende intrest moeten genereren om opvang van bejaard iemand te betalen (reken maar 2000 euro/mnd). Er komt wat geld vrij uit kasbons en aangezien beleggingen met jaarlijks opvraagbare rente geen zak meer opbrengen dacht ik aan een huis in buitenland. Als je dat pakweg 20x kan verhuren aan 750 euro/week, is dat 15.000 'opbrengst'. Daar kosten af en moet toch meer opbrengen dan bijv kasbons nu, als je rekening houdt met kapitaal van +- 200.000 euro.

Old 26-11-2012, 19:16   #16   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

te weinig gain voor de pain als je het mij vraagt

zeker als het een "gegarandeerd" rendement nodig heeft
Old 26-11-2012, 19:42   #17   link
Avalanche
Senior Member

Avalanche's Avatar

20 weken verhuren is inderdaad nogal optimistisch.

En die kosten lopen ook meer op dan je denkt... huurders gaan niet bepaald zorgzaam met het interieur om.
Avalanche is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2012, 20:02   #18   link
LukeSoloSalade
Whatabautist

LukeSoloSalade's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Probleem is dat redelijk kapitaal te beheren heb, waarmee we jaarlijks voldoende intrest moeten genereren om opvang van bejaard iemand te betalen (reken maar 2000 euro/mnd). Er komt wat geld vrij uit kasbons en aangezien beleggingen met jaarlijks opvraagbare rente geen zak meer opbrengen dacht ik aan een huis in buitenland. Als je dat pakweg 20x kan verhuren aan 750 euro/week, is dat 15.000 'opbrengst'. Daar kosten af en moet toch meer opbrengen dan bijv kasbons nu, als je rekening houdt met kapitaal van +- 200.000 euro.
24.000€ interest/opbrengst genereren met 200.0000 euro. Dat is 12% hee.
Heb je dat ooit gehaald met een kasbon ?
Gecertificeerd frituur snack expert
LukeSoloSalade is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2012, 21:03   #19   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Heb een tijd geleden met het gedacht gezeten om een huis te kopen in Mantova, vlak langs het water. Prachtige locatie en, in verhouding met hier, goedkoop maar héél veel werk aan.
Eens daar gesproken met o.a. de burgemeester en iemand van ruimtelijke ordening omdat het een historisch pand is en die konden het me zelfs afraden. Werkmensen opvolgen vanop afstand, zelfs al huur je iemand daarvoor in, is bijzonder moeilijk. Verhuren achteraf is moeilijk en men kon aanraden om toch minstens elke maand langs te komen om de werken op te volgen. Gemiddeld kost een renovatie daar zo'n 18 à 24 maanden ook...

Spreek nu dan nog van Italië. Werkvolk is daar misschien gelijkaardig aan Spanje maar van kraken is er in Mantova geen sprake. Enkel slechte huurders én vooral het hele project klaarkrijgen is een nachtmerrie.

Huis was/is trouwens magistraal, met de deur op een overdekt brugje. http://maps.google.be/maps?hl=nl&tab=wl
EDIT: link werkt blijkbaar niet, dit is het adres: 9 Via Pescheria, Mantova, Lombardia, Italië

Last edited by Dodgy; 27-11-2012 at 21:10.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2012, 18:49   #20   link
Fieldy
Rispel Raspel

Fieldy's Avatar

Hier is uwe link : http://goo.gl/maps/PMIk4

Ge moet daarvoor wel op de schakel klikken. URL kopieren uit uw adresbar is niet genoeg.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules