Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 02-12-2012, 23:12   #21   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Merci.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2013, 18:22   #22   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Zijn ondertussen nog altijd aan het bekijken wat we gaan doen met aankoop in buitenland. Iemand hier die mensen kent die een eigendom hebben in Spanje en dat ook (deels) verhuren? Ervaringen?

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2013, 18:29   #23   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Op basis van wat ik in Berlin-thread lees zou ik daar iets kopen
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2013, 21:48   #24   link
Waze
Banned

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Zijn ondertussen nog altijd aan het bekijken wat we gaan doen met aankoop in buitenland. Iemand hier die mensen kent die een eigendom hebben in Spanje en dat ook (deels) verhuren? Ervaringen?
Als ge groepen Duitsers of Fransen wilt die pakweg vanaf het balkon in het zwembad plassen: zeker doen.

Nee serieus: enkel verhuren aan kennissen en dan nog enkel met duidelijke afspraken op papier.
Waze is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2013, 21:51   #25   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Zal inderdaad enkel prive verhuurd worden, vraag me gewoon af of zoiets echt te doen is.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 28-03-2013, 21:57   #26   link
Waze
Banned

Als je maar duidelijke afspraken maakt en alles goed vooraf overdenkt.

Je kan bv. altijd kamers afsluiten om persoonlijke spullen / privacy te bewaren, vragen om zelf voor het beddengoed e.d. te zorgen (meeste mensen die iets huren komen toch met de wagen) etc.

Verhuurfirma's (zelf ook geen ervaring mee) zijn niet altijd transparant in wat ze wel/niet doen (opkuis, onderhoud...)

edit: Ook altijd handig om een advocaat aan te stellen als gestor, die dan zorgt voor het beheer van de woning 'op papier' (betalen van gas en elektriciteit, verzekeringen van huis en evt. auto) als je er zelf niet bent.

Last edited by Waze; 28-03-2013 at 22:02.
Waze is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2013, 22:03   #27   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Wat zijn redelijke verhuurprijzen? Rekening houdend dat we zelf bepalen wie wel (maw moet niet per se duur zijn). Pakweg villa in Calpe, 3slpk, zwembad, wifi etc. Hoeveel verhuur je zoiets/week?

Old 02-04-2013, 18:04   #28   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Google zegt mij vanaf €600/week
Old 03-04-2013, 14:32   #29   link
tragezot
Ne coureur

Quote:
Originally Posted by T-BoNe View Post
Af en toe hebben wij wel een project te plaatsen in een buiten verblijf van onze klanten. Is meestal altijd Spanje. De meest gehoord problemen (welk in mijn ogen valkuilen zijn) zijn steeds de vakmannen en de aannemers. Onze klanten zoeken vakmannen die naar daar willen komen (uit Belgie) voor plaatsing elektriciteit, muren, ramen, deuren. Simpelweg omdat de vakmensen daar traag werken, nooit op tijd daar zijn of in het midden van een werf stoppen en nooit meer komen opdagen.

Andere problemen die ik hoor zijn general contractors die om de haverklap failliet gaan. Heb een klant met een appartement waar de funderingen liggen en na 2 jaar ... liggen de funderingen daar nog steeds. Steeds excuses en plots geen enkele taal meer kunnen dan Spaans.

De beste tip die ik kan geven is zelf naar daar gaan en contact zoeken met (vlaamse) huis eigenaars die hun "oude dag" daar door brengen en die u vast en zeker kunnen begeleiden welke firma's betrouwbaar zijn en welke niet.

Een gouden tip (daarom dat wij daar op regelmatige basis installeren) installeer een systeem zodanig dat je ten alle tijde uw woning status (elektriciteit, verwarming, toegang) kunt controleren want zoals reeds aangehaald hierboven, in de buiten wijken is kraken daar een grote plaag. De meer luxeuze streken (La Caleta etc..) hebben daar minder last van.
Inderdaad. Mijn vader werkt de laatste 10 jaar zo al een vijftal maanden per jaar in het Zuiden van Frankrijk. Ons bedrijf heeft in de provence/cote d'azur al verschillende villa's van Belgen compleet verbouwd. Wij werken samen met allerlei aannemers die dan met camions naar ginder rijden. Dat is duur, maar het werk raakt ten minste gedaan. Bovendien is het soort mensen dat pakweg in Cannes een villa heeft niet het soort dat inzit met de kostprijs maar wel verwacht dat alles in orde is. Is ook het plan om die tak in de toekomst uit te breiden wat dat is werkelijk een gat in de markt.

Maar zoals hier al gezegd is: (mooie) eigendom in het buitenland is vaak miserie. Al meermaals in een verbouwing toegekomen waar blijkt dat de bedden beslapen zijn of de wijnkelder is leeggezopen. Zelfs toen we daar waren, is m'n vaders portefeuille met een 10000euro (lonen en geld voor de leveranciers) gestolen. 't Crapuul uit de buurt weet dat er geld zit. Een goed anti-inbraak systeem is onontbeerlijk. Maar dan nog, je hebt dan een betrouwbaar iemand nodig die kan komen controleren. Niet aangenaam als je 2000km verder een sms'je krijgt dat het inbraakalarm is afgegaan. We zijn al meermaals gevraagd of we daar ons niet permanent willen vestigen om de boel in de gaten te houden. Want alweer, onbetrouwbaar volk ginder.

Daarom dat buiten de aankoopprijs de kosten van een tweede eigendom in het buitenland ferm kunnen oplopen. Twee keer over nadenken. Met het geld dat een tweede eigendom kost, kun je véél op reis gaan.
tragezot is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2021, 11:36   #30   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Mensen met een eigendom in het buitenland, wat zijn jullie ervaringen na de ettelijke jaren die sinds de start van deze thread gepasseerd zijn?

Ik had het gevoel dat ik een nieuwe uitdaging nodig had, dus mijn vrouw en ik hebben de voorzichtige beslissing genomen om een vakantiehuisje te kopen. Het is een investering, en tegelijkertijd geeft het mij een project om mee bezig te zijn (ik ben elke maand een week thuis, dus ik kan er gemakkelijk al eens wat tijd in gaan steken, zeker als ik er dan nog een week verlof achter plan). Bij onze eerste vluchtige zoektocht al direct een heel charmant huisje met een mooi tuintje tegengekomen, voor "geen geld", in een dorpje van maximum 20 huizen. Het heeft al gediend als verhuurhuisje, dus het staat min of meer op orde (mits op termijn wel wat vernieuwingen). We waren direct verkocht, dus het idee werd snel al realistischer in ons hoofd. In de eerste plaats is het huisje gewoon voor onszelf, om altijd even weg te kunnen vluchten van de stad en de drukte. Maar enkele weken per jaar verhuren aan vrienden of familie moet zeker ook wel kunnen, moest daar vraag naar zijn.

Hoogstwaarschijnlijk wordt het Frankrijk. We zijn alletwee zot van Normandië, maar dat is gemakkelijk al 5 uur rijden, dus je verliest al snel veel tijd om gewoon eens een weekend over en weer te rijden. Daarom is een huisje ergens halverwege de afstand ook wel een optie. Zoals tragezot zegt, ik heb ook wel wat schrik van inbraak/gekraak, dus hoe makkelijker we er raken, hoe beter, lijkt me. Als jullie toch verder een huis hebben, werken jullie dan met een firma ter plaatse die gaat controleren ofzo? Of zorg je dan dat het huis het hele jaar door bezet is? En hoe regelen jullie sleutels/opkuis bij verhuur eigenlijk? Gaan jullie zelf altijd over en weer om die af te geven, of wordt dat ook door een lokaal persoon geregeld (niet dat dat direct ons plan is, maar ik ben daar wel benieuwd naar)?

Ik moet eerlijk zeggen dat een gezellig huisje in België ook goed zou zijn, maar de prijzen liggen hier gewoon véél hoger. Eigenlijk wil ik gewoon een afgelegen plekje op deze aardbol waar ik tot rust kan komen, weg van de bewoonde wereld. Zo'n plekje waar je van droomt, maar waarvan je ook wel weet dat het in de realiteit niet praktisch is om permanent te wonen.

Wat zijn ondertussen jullie ervaringen? Wat zijn de verborgen kosten? Zijn er zaken die jullie te weten gekomen zijn na de jaren ervaring die jullie liever van in het begin geweten hadden?

Mod: Voor alle duidelijkheid, het is nog verre van realiteit. Het is een gedacht dat al een tijdje speelt, maar we altijd op de lange baan geschoven hebben door de kinderen, maar nu toch wel weer duidelijk in beeld gekomen is. Maar voor we écht beginnen dromen en zoeken, wil ik toch even met de voeten in de realiteit gezet worden.

Last edited by HeLLBirD; 03-01-2021 at 12:03.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2021, 12:02   #31   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Je moet me maar eens pm sturen. Kort samengevat : hebben tijdje ons huisje in Spanje (Calpe) gehad maar vrij kort nadien verkocht. Was leuk om dat te hebben, maar was beetje combinatie van miskoop (druk verkeer, wat niet duidelijk was bij aankoop) en te weinig kunnen gaan en andere prioriteiten. Maar eerlijk gezegd na paar jaar ferm spijt van dat we het niet hebben gehouden, was in die tijd mooie prijs voor wat we hadden. Voorbije jaren nog vaak naar de regio geweest (Calpe/Benissa/Moraira) en is echt tweede thuis geworden. Twee jaar terug bijna mijn droomhuis daar gekocht maar op laatste moment afgehaakt, en nog altijd spijt van dat ik niet heb doorgezet. Maar dat is vaak zo bij dat soort aankopen.

Zijn ondertussen (redelijk passief) aan het uitkijken naar opnieuw aankoop, maar Covid heeft dat wat verhinderd. Krijgen ons huurappartement niet makkelijk verkocht, en dat terwijl prijzen in Spanje aan het zakken zijn (thx Brexit!). En schoonzus woont nu in ons appartement, dus nu verkopen is ook niet zo evident. Maar anderzijds hebben we een mooie spaarboek staan die ook geen zak opbrengt en heb nu niet meteen grote investeringen te doen in België dus daarom zou buitenverblijf wel terug leuk zijn. Zeker rekening houdend met Corona, een hotel zit er niet meteen in komende jaren.

Maar goed, evengoed kan je huren en heb je al die 'miserie' niet van onderhoud. Want onderschat dat niet, een investering is dit écht niet. Wij haalden met onze huur voldoende om de kosten te dragen, maar meer was dat ook niet. Mi moet je zoiets vooral kopen voor jezelf. Al wat het opbrengt is leuk maar het mag geen 'must' zijn.

Mijn broer woont ondertussen paar jaar in Zuid-Frankrijk (tegen Montauban), dus mocht je vragen hebben over aankoop in Frankrijk enz, dan kan ik je gerust zijn gegevens eens bezorgen. Hij heeft daar al 3 eigendommen dus kent de regels, wetgeving enz op zijn duimpje.

Last edited by lapino; 03-01-2021 at 12:08.
Old 03-01-2021, 12:13   #32   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Als je het huisje niet verhuurt is het een hele dure manier om altijd naar dezelfde plaats op vakantie te gaan en een vrij slechte investering. Wel/niet verhuren lijkt me niet iets om lichtjes over te gaan.

Ik verhuur een airbnb in Antwerpen, sleutel overdracht is niet nodig met een smartlock (nuki.io) en ik heb 2 mensen waarop ik kan rekenen voor te kuisen. Dat lijkt me wel essentieel in het buitenland, je gaat geen uren heen en weer rijden om een beetje te dwijlen.

Kosten waar je misschien niet aan denkt bij het verhuren btw/toeristenbelasting, eventueel overhead van een btw nr aan te vragen en boekhouder te betalen. Misschien is dat niet nodig als je in het buitenland verhuurd. En alle vaste kosten: internet/gas/electriciteit/water/jaarlijkse belasting.
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2021, 15:15   #33   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ik heb het huis in Italië laten verbouwen. Ten eerste omdat ik 2 linkerhanden heb en ten tweede omdat er veel meer restauratie dan verbouwen was. Veel ambachtelijk werk ook.
Was wel veel werk aan maar het gebouw was van begin 16de eeuw met een laatste verbouwing ook meer dan 100 jaar geleden.
Veel moeite moeten doen om iedereen te vinden en uiteindelijk alles laten leiden door een architect voor een vaste prijs. Die man was goud waard en érg bezorgd om de originele staat van dat huis te restaureren.
Mijn ervaring is dat je de juiste mensen moet vinden ter plaatse waar je op kan rekenen. Geen 'agentschap' of zo maar iemand die je persoonlijk kan vertrouwen en op kan rekenen. Waarschijnlijk betaal je daar meer voor maar so be it.

Onderschiet niet de hoeveelheid werk die daar inkruipt! Je zegt van maar een uur of 5 te moeten rijden maar hoe ga je dat doen? Je bent een week vrij en dan ga je die daar spenderen? Wat dan met je gezin?
Denk dat je dat allemaal een beetje aan het romantiseren bent.

Ik geef toe dat je je soms wat verplicht voelt om steeds naar dezelfde plaats op reis te gaan maar langs de andere kant heb ik dikwijls het gevoel van "Aaah, we kunnen nog eens naar daar". De kinderen kijken er ook steeds naar uit maar dat is meestal omwille van de boot.

We hebben het de eerste 2jaar niet verhuurd, maar dan toch gemerkt dat er dingen in verval geraken. Eigenlijk is het beter voor een woning dat erin geleefd wordt.
De zoon van de architect hierboven houdt zich daar voor ons mee bezig heel het jaar. We verhuren dan ook enkel aan familie en dichte vrienden van ons én mensen die door hem aangebracht zijn. Er bestaat geen website of info voor, allemaal mond aan mond reclame.
Ter compensatie mogen zij elk jaar een paar weken vakantie in nemen en gebruik maken van de boot om naar Venetië of het Garda meer te varen.

Qua kosten heb ik verwarming wel onderschat. Zeker als je iets oud koopt Hellbird loopt dat erg op in de winter. Isolatie is bij ons bijvoorbeeld fantastisch in de muren maar de ramen zijn beschermd en dus 1 laag. Een extra raam erachter aan de binnenzijde mochten we niet steken. Ook het dak laat veel koude binnen, alhoewel we dat waar mogelijk geïsoleerd hebben.
Water en jaarlijkse belasting is niet veel in Italië.
Old 03-01-2021, 19:32   #34   link
Ja-Rune
Eigenaar, he/they/cis

Ja-Rune's Avatar

Krijg je daar eigenlijk vlot een hypotheek voor? Wij denken al een tijd aan iets in Zeeland. Dicht bij, maar toch een beetje vakantiegevoel, met het oog op verhuur en nadien daar te gaan wonen. Maar qua hypotheek weet ik het niet goed. Als je dat bij de Belgische bank doet heb je onderpand nodig (hebben we wel), maar misschien is dat dan beter bij een bank in holland, of in jullie geval Spanje/Italië/weet ik het, houdt dat steek?

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
ik kan u verzekeren, het gras groeit.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2021, 19:58   #35   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Denk het niet, een gewone lening wel of als je een IPT/VAPZ hebt of iets dergelijks kan het wel met een bullet-lening. Mijn persoonlijk idee is dat je voor een tweede verblijf niet leent, als je het niet zo kan betalen, doe het dan niet. Was ook reden waarom we 2j geleden huis in Benissa niet hebben gekocht, moesten stukje bijlenen omdat we anders naar ons gevoel te weinig reserve op rekening gingen overhouden en dus maar niet gedaan. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Old 03-01-2021, 20:21   #36   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ik zou ook niet beginnen met daarvoor te lenen. Zeker niet als je als eerste woonst nog een lening lopende hebt. Geen idee hoe dat zou werken trouwens bij de bank, een goeie rentevoet ga je niet krijgen denk ik met de zin "Euh ja wij willen een fixer upper kopen in't buitenland".
Geen idee van de kosten die er nog gaan komen is de bank daar niet voor te vinden vrees ik.

Wat Lapino zegt, ik zou dat kopen en verbouwen met geleend geld niet doen. Als je de reserve niet hebt, doe je het best niet.
Old 03-01-2021, 20:53   #37   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Bedankt voor de tips alvast. Het is net om niet te romantiseren dat ik hier eens kom polsen.

Voor alle duidelijkheid, het is echt het prille begin van het idee. We moeten alles nog eens goed bespreken, kijken wat de mogelijkheden zijn, bezien wat we precies willen en van plan zijn. Voor hetzelfde geld beslissen we binnen een paar maand toch niets te doen en zoek ik toch een ander project. Maar het helpt om alles te kaderen door de verhalen van jullie mee te pikken.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2021, 15:22   #38   link
Fieldy
Rispel Raspel

Fieldy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ja-Rune View Post
Krijg je daar eigenlijk vlot een hypotheek voor? Wij denken al een tijd aan iets in Zeeland. Dicht bij, maar toch een beetje vakantiegevoel, met het oog op verhuur en nadien daar te gaan wonen. Maar qua hypotheek weet ik het niet goed. Als je dat bij de Belgische bank doet heb je onderpand nodig (hebben we wel), maar misschien is dat dan beter bij een bank in holland, of in jullie geval Spanje/Italië/weet ik het, houdt dat steek?
Collega van mij heeft een vakantiehuis in Wemeldinge gekocht en is een lening bij een Nederlandse bank aangegaan. (Maar meer weet ik ook niet)
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2021, 21:56   #39   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

Hangt er vanaf hoe ver je in je huidige hypotheek zit van je eigen woning maar daar kan je ook gewoon terug het maximum bedrag terug bijlenen.
Moer is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2021, 08:30   #40   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Wat is het hoofddoel? Investering of vaste stek om vaak naartoe te gaan?
Besef dat je dat maar een tiental weken per jaar verhuurd zal krijgen. Je rendement zal doorgaans 1 à 2% zijn, en zeker niet de 5% à 7% waar die spaanse/franse immokantoren mee goochelen.

Last edited by Bourgi; 05-01-2021 at 08:40.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules