Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 30-01-2013, 16:17   #1   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Ierland

Deze zomer willen we eindelijk in Ierland geraken. Na veel wikken en wegen lijkt een rondreis met onze eigen auto het plezantst. We zouden een ferry in Noord-Frankrijk nemen om een tiental dagen door Ierland te trekken. Qua overnachtingen hopen we op eenvoudige en relatief goedkope B&B's. Het idee is om veel te zien aan een schappelijke prijs. Een stress-vakantie door een propvol schema wensen we dan weer te vermijden.

- Iemand ooit al met zijn eigen wagen naar daar gegaan? Heen en weer lijkt dit een €800 te kosten - of kan dit voordeliger?
- Wat zijn algemene aandachtspunten voor de reis en het land an sich?
- Er zijn flink wat prefab-routes te vinden op het net, aanraders?
- Is het een haalbaar idee om zonder al te grote kosten telkens overnachting te vinden?

Bombs away!
Old 31-01-2013, 10:57   #2   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Ik ben reeds 4x met eigen wagen naar Ierland gereisd, 4x via een andere route, om uiteindelijk altijd op dezelfde locatie uit te komen: Brandon Bay, Dingle Peninsula, County Kerry.

2x Calais - Dover ferry, door Engeland rijden, en dan Pembroke - Rosslare ferry of Holyhead - Dublin ferry (om iemand op te pikken aan Dublin airport). Deze route(s) zijn niet echt aan te raden, meestal planden we het zo in dat we 's nachts door Engeland reden, maar dat zijn lange en vermoeiende ritten. Op de laatste ferry was je dan een viertal uur onderweg, en kon je dus enkele uurtjes slapen op de zeteltjes in de bars ofzo, maar comfortabel was dat toch niet.

Daarna tweemaal vanuit Frankrijk vertrokken (Roscoff - Cork en Cherbourg - Rosslare), en dat is relaxter. Die ferry's varen vooral 's nachts, je kan rustig slapen op de boot, en komt uitgerust op je bestemming aan. Wij waren telkens met 3 personen in een bestelwagen, en de uiteindelijke prijs per persoon voor de hele reis zat ongeveer gelijk, of we via Engeland reden (2 korte ferry's, tol op paar plaatsen) of via Frankrijk (1 lange ferry). Dan was onze keuze snel gemaakt.

De laatste trip betaalden we +- 600 h/t eur voor de ferry, voor 3 volwassenen en een bestelwagen, inclusief slaapcabine voor 4, met Celtic Link van Cherbourg naar Rosslare.

Aandachtspunten voor reizen of het land zijn er niet echt. Prijzen zijn vergelijkbaar met Belgie, rijden (links!) valt best mee, ben je redelijk snel gewoon. Enkel opletten op ronde punten. Er zijn praktisch geen autosnelwegen (tenzij rond Dublin), dus reken wel voldoende tijd om lange afstanden te rijden. Wat wij nogal eens vergaten in het begin was een adaptertje voor in het stopcontact, maar dat koop je ginds ook in de supermarkt. Bevolking is ook vriendelijk en behulpzaam.

Wij zitten altijd op de zelfde plaats en hebben nog niet gek veel bezocht, maar onderstaande vond ik wel de moeite:
- Ring of Kerry met alle bezienswaardigheden (reken toch twee dagen, of je bent overal gehaast)
- Cliffs of Mohair
- Bezoek aan een distillery. Jameson in Cork is zeker een aanrader.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2013, 11:45   #3   link
Fieldy
Rispel Raspel

Fieldy's Avatar

Mijn tante en nonkel gaan de Wicklow way afstappen. Net onder Dublin, heeft wat weg van the highlands in schotland, maar dan met gezellige dorpjes.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2013, 14:05   #4   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

vliegen en auto huren lijkt mij precies goedkoper, desnoods automaat pakken als je niet met links wil schakelen.
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 14:32   #5   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Ondertussen een plaatsje op de ferry geboekt voor net geen €800. Heen en weer met onze eigen wagen (Cherbourg > Rosslare) en telkens een eigen kajuit voor 2 personen om rustig en comfortabel de nacht door te brengen. Voorlopig is het ruwe plan om East-coast wat te verkennen en terug te komen via de West-coast.

Tips? Wat zeker wel en zeker niet doen?
Old 05-03-2013, 15:31   #6   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Send a message via MSN to DM
Zoals Erik zei, doe de Ring of Kerry.

Machtige uitzichten over echt ruwe stukken kust, kleine vissersdorpjes hier en daar (De regio rong Dingle vooral),...

Oh ja, en schapen die u vanop een rots vies aankijken en dan rond uw auto rond huppelen

Glens of Antrim is ook wel de moeite, maar dan zit ge al dicht tegen de Noord-Ierse grens aan.

Als dat geen probleem is, de Giants Causeway is redelijk mooi, maar ook wel vrij overhyped.
Vlakbij hebt ge de Bushmills brouwerij.

Last edited by DM; 05-03-2013 at 15:43.
DM is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2013, 17:24   #7   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Wat is eigenlijk de reden dat je met je eigen auto wil gaan? Vliegtuig + huurwagen is toch een pak goedkoper?
Old 05-03-2013, 18:21   #8   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

@DM: thanks, allemaal genoteerd.

@Jonah: dat was het originele plan, financieel is er echter weinig verschil. Een huurauto zou ons flink wat extra geld kosten omdat ik deze zomer net geen 25 ben (ik verjaar in oktober, mijn vriendin is een jaar jonger). Alle verhuurders rekenen een flinke meerprijs voor chauffeurs onder de 25 of 26 jaar. Doorgaans komt er een €25 (of meer) per dag bij. We willen 10 dagen over een auto kunnen beschikken, de rekensom kan je zelf maken.

Quote:
Drivers under 25, i.e. drivers aged 21,22, 23 or 24 are subject to an insurance surcharge of 25 Euro per day and drivers 70 or over are subject to an insurance surcharge of 25 Euro per day. All drivers under 25 and over 70 are liable for the first 1,200 Euro of damage to the car (excess). The surcharge is paid when collecting the car and is not included in the quoted price.
Daarenboven vind ik het gewoon fijn om zo'n trip met mijn eigen wagen te doen. Die ken ik door en door, is praktisch en biedt desnoods ruimte tot slapen (Volvo break). Gegeven dat het niet stormt, kijken we ook wel uit naar die zeereis met de ferry.
Old 21-08-2013, 12:27   #9   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Ik speel ook met het idee om een week of drie naar Ierland te trekken. De ruwe schets is om het vliegtuig te nemen naar Dublin, daar een fiets te huren om hopelijk langs een ietwat scenic route naar Galway te rijden, daar wat rond te hangen en vervolgens een weekje door Connemara National Park te trekken. Onderweg probeer ik zoveel mogelijk Keltische kruisen, Tau kruisen, kerken, dolmens, menhirs en filmlocaties mee te pikken. Iemand ervaring en/of tips voor die route? Of verleg ik beter mijn fiets- en wandelroutes naar de dingen die hier in de thread zijn vermeld?

Last edited by eye; 21-08-2013 at 12:32.
eye is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2013, 13:25   #10   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ja lap, nu ben ik hyped voor de Wicklow Way.
Ziet er mij een iets betere optie uit als eerste grote hike itt West Highland Way. Eindigen in Dublin is ook een serieuze plus.
Old 21-08-2013, 21:19   #11   link
KingSix
Senior Member

KingSix's Avatar

ejo mag ik mee?

Ik ben doorgaans stil en ik betaal mijn eigen shit

win win
KingSix is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2013, 21:53   #12   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

halverwege zelfmoord = geld terug
Old 22-08-2013, 10:23   #13   link
Holly Martins
a real pantload

Holly Martins's Avatar

Je beseft toch dat epo nu luidop achter zijn computer zit te lachen?

Kingsix pls
Holly Martins is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2013, 20:43   #14   link
KingSix
Senior Member

KingSix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Holly Martins View Post
Je beseft toch dat epo nu luidop achter zijn computer zit te kakken?
fixed
KingSix is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2013, 11:44   #15   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Bon, zoals in de start van deze thread verteld ben ik de laatste twee weken van juli door Ierland getrokken. De mooiste reis die ik tot hiertoe heb gedaan, op alle vlakken. Zodoende, een paar tips!

> Wij zijn met onze eigen auto gegaan. Dat is niet echt goedkoop (2 personen, overzet van Cherbourg naar Rosslare en terug voor €800), en het stuk door Frankrijk is saai en dankzij de péages best duur. Toch zou ik het onmiddellijk opnieuw doen, je eigen auto hebben is een plezier en een gemak, je kan immers al wat je wil meesleiren. Bovendien is die ferry een half cruiseship (de Oscar Wilde) en dat draagt enorm bij tot het algemene reisgevoel. Een kajuit (douce, WC, twee bedden) kost weinig extra en maakt het nog fijner. Na 20 uur varen kwamen me uitgerust en fris toe in Ierland, nice.

> Plan absoluut niet te veel op voorhand. Behalve een Michelinkaart en enkele boekjes hadden we niets meegenomen of vastgelegd. Enkel een B&B voor de eerste avond, maar zelfs dat was niet nodig geweest. Wij vonden het alleszins waanzinnig hoeveel B&B's je daar vindt. Zolang je een vervoermiddel en wat cash hebt, kan je dagenlang en stessloos rondreizen in Ierland. Bovendien ben je nooit verder van Dublin dan 3 uur autorijden.

> Over die B&B's: het merendeel is erkend door Tourism Ireland - je herkent ze aan de Shamrock (de typische groene klaver) en een sterrenscore (meestal 3, soms 4). Die hebben we altijd genomen, vooral dan omdat je zeker bent van de prijs (telkens €60 of €65 voor één nacht, twee personen, full Irish breakfast) en een instantie hebt waar je terecht kan bij problemen. Niet erkende B&B's kúnnen beter en/of goedkoper zijn, maar er is geen enkele garantie. Wij hebben alleszins nooit klachten gehad over de B&B's.

> Vraag vooral aan locals wat de moeite is om te bezoeken. Sommige stukken zijn waanzinnig toeristisch, niet altijd met rede. Een mooi voorbeeld zijn de Cliffs of Moher. Een klassieker, waar je echter voor alles moet betalen. Zodoende hebben wij de "Cliffs of Nowhere" bezocht (enkele kilometers zuidelijker), op aanraden van locals. Zo heten ze uiteraard niet echt, ze hebben zelfs geen naam. Maar ze zijn gratis, gevarieerder, rustig en puur. Anderzijds is niet al wat toeristisch is fout, zo is het Killarney National Park doordrenkt van toeristen (vooral Amerikanen, jeuj) maar het is er effectief enorm mooi. Zonder twijfel de moeite.

> Wij hebben best veel kunnen zien doordat we daar met de auto waren. Ierland leent zich daar erg goed toe, mocht ik teruggaan zou ik zonder twijfel opnieuw zorgen voor een auto (overzet of huren). Links rijden is de eerste dag nog spannend, nadien gaat dat best vlot. Enkel opletten voor automatismen (zoals manoeuvreren op een parking).

> Onze route was in grote lijnen (we gingen immers dikwijls op goed gevoel of plotse wegwijzers af) als volgt: Rosslare (aankomst ferry) > Dungarvan (tropisch en mooi kustdorpje, veel palmbomen) > Cork (tof stadje) > Glandore (prachtige baai) > Skibbereen (klein en gezellig, veel geschiedenis) > Mizen Head (meest zuid-westelijke punt, tof museum met wandeling omtrent de vuurtorens) > Killarney (gezellig stadje met prachtig nationaal park) > Ring of Kerry (het Ierland uit de boekjes) > Tralee (de enige plek die niets was, schrale stad, amper 10 minuten geweest) > Loop Head Peninsula (volledig bezocht op aanraden van locals, o.a. dolfijnen spotten, dik de moeite) > The Burren (uniek stukje natuur, prachtig) > Dublin (leuke maar ietwat gekke stad, enorme contrasten en zeker geen plek om langer dan twee dagen te blijven) > Wicklow Mountains (opnieuw formidabel mooi stukje Ierland) > Wicklow (niets speciaals, typisch dorpje/stadje) > Rosslare (terug naar huis).

> Dat zijn zoals gezegd slechts grote lijnen, ik wil absoluut benadrukken dat je constant toffe dingen tegenkomt langs de weg en massa's tips krijgt. Soms zijn ze de omweg absoluut niet waard (een waterval die meer een beek is, een steencirkel waar men €5 voor vraagt,...), soms zeker wel (heel wat mooie ruïnes, abdijen, prehistorische sites die gratis zijn) en tot slot is niet altijd alles even duidelijk aangegeven (de laatste dag begonnen aan de Braveheart-tour, tot plots alle bewegwijzering ontbrak. Jammer!).

> Wij hebben van tropische temperaturen mogen genieten (geen spat regen, altijd tussen 25° en 35°), wat duidelijk speciaal was. Elke Ier begon over het zotte weer. Ik was uiteindelijk zelfs wat teleurgesteld, geen regen of mist gezien! Normaliter mag je dus rekenen op behoorlijk vochtig weer, daar moet je zeker op voorzien zijn als ik de Ieren mag geloven.
Old 01-09-2021, 13:32   #16   link
Fieldy
Rispel Raspel

Fieldy's Avatar

Wij gaan hier begin oktober voor 5 dagen snel naar Ierland. Het voorlopige plan is de streek rond Westport (Mayo) te doen. Croaghaun Cliffs - Achill Island, Mweelrea, Connemara ofzo. We zijn nu wat aan't zoeken.

Kans is altijd klein, maar iemand hier die dezelfde regio al eens aangedaan heeft?

@Potenza, die cliffs of nowhere, waar situeren die zich ergens op de kaart. Galway is nog niet zo ver. En voor we terug rijden om de vlucht te pakken zouden we wel nog een kleine wandeling kunnen doen. Cliffs of Moher ziet er een beetje het Manneke Pis van Ierland uit.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2021, 20:21   #17   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

How, ferme thread necromancy! 2013

Ondertussen heb ik in 2017 het noordelijke deel van Ierland uitgebreid verkend. Het blijft een magnifiek land dat heel veel vakjes afvinkt van wat ik op reis zoek.

De regio die je omschrijft hebben we rustig doorkruist met de wagen maar niet uitgebreid bezocht. Schitterende streek, dat wel. Het voelde de moeite waard om elke vijf minuten uit te stappen en nog beter van het landschap te genieten of een wandeling te gaan doen. Dat geldt voor de hele, brede regio daar (en veel stukken van Ierland, eigenlijk). Westport - wat wel geen hol voorstelt - wordt dan ook als de toegangsdeur tot 'The Wild West' van Ierland omschreven. Geen cowboys, wel het Ierse landschap uit de boekskes. Croaghaun Cliff en Achill lagen te ver van onze beoogde route. De top van de Mweelrea bereiken is dan weer een fantastische hike, absoluut de moeite waard.

De volledige Connemara is uiterst uitgestrekt en altijd de moeite waard om gewoon wat rond te snorren of wandelingen te doen. Anderzijds vond ik andere klassiekers zoals The Ring of Kerry en The Wild Atlantic Way zeker niet minder. Ga zeker langs Galway als het past, heerlijk stadje dat ondanks de vele toeristen best authentiek is. Veel muziek, prima restaurants.

Cliffs of Moher zou ik niet echt met Manneke Pis vergelijken, ze zijn wel degelijk indrukwekkend (wat niet van het ketje met zijn fluit kan gezegd worden). Het is er vooral te druk en te duur, de hele west- en noordkust is bezaaid met kliffen. Die zogenaamde "Cliffs of Nowhere" werden ons aangeraden na een fijn verblijf bij Pure Camping. Van daar zijn we naar de westkust gereden en die dan gevolgd richting het noorden. Dat op zich was al een schone trip. Redelijk kort voor de eigenlijke Cliffs van Moher lagen die Cliffs of Nowhere, Moher was alleszins in de verte in zicht. Ik kijk eens na of ik nog GPS-data op foto's heb.
Old 02-09-2021, 07:45   #18   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Cliffs of Moher is een van de mooiste plekken die ik al gezien heb (ik ben geen wereldreiziger, maar toch al meerdere malen in Noord-Amerika en Azie geweest, + half Europa). Mijn vriendin kijkt graag naar die top-lijstjes van mooie plekken rond de wereld en daar staat het toch ook af en toe in de top 20. Drukte kan je ook vermijden door er vroeg of laat te zijn, zelfs als je in eerder toeristische periodes gaat - ik zou het dus sowieso niet in zijn geheel skippen.
Dat gezegd zijnde: als je quasi alleen wil zijn in zo'n landschap, dan ga je beter naar Faroe Islands. (Als de meerkost moeilijk ligt: als je met 4 of 5 personen gaat, kan je de kosten voor de auto en een airbnb delen, en is het enkel het eten dat nog relatief duur is.)
Old 02-09-2021, 10:48   #19   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

In september 2013 Connemara rondgewandeld vanuit Galway met een stukje Western Way en heel nostalgisch over. Goed weer gehad (drie dagen regen op 21) en in september was er nog amper een toerist of Amerikaan aanwezig. In oktober zit je waarschijnlijk helemaal goed.

Paar aanraders:
-Wandeling tussen de Maumturks en de Twelve Bens tussen Maum en Leenaun. Het stukje tussen Maum en Lough Inagh zou fenomenaal moeten zijn met helder weer - ik zat in de regenwolken die daar naar verluidt constant hangen. Vanop een afstand ziet die vallei er heel sprookjesachtig uit.
-Korte stop aan de-Quiet Man bridge bij Oughterard is ook de moeite voor een idylissch zicht op die bergen. Ik ben naar Cong in County Mayo getrokken om de nog quasi onveranderde filmlocaties van The Quiet Man aan te doen. Zalig dorpje om in rond te kuieren, Cong Abbey en Ashford Castle aan te doen.
-Aughnanure Castle bij Oughterard is een bezoekje waard. De (doodlopende) baan ten noorden van daar volgen is goed voor mooie uitzichten op Lough Corrib. Aan't eind daar heb je een prachtig stukje Western Way naar Maum.
-Killary Fjord + mosselen in Leenaun.
-Stop in Letterfrack voor Connemara National Park en hike op Diamond Hill. Mooie wandeling, fenomenaal uitzicht en weer dat om de vijf minuten kan omslaan van zon in regen en vice versa. Best nog eng met zware windstoten.
-Kylemore Abbey daar is ook nog leuk.
-Clifden heeft veel pubs en een uitgaansleven. De boglands ten zuiden van daar zijn ook goed voor een wandeling of rit.
-In Cleggan kun je met de boot naar Inisbofin.
-Een rondje op Omey Island, waar je met laag tij naartoe kunt rijden of wandelen, anders waden
-Mensen aanspreken en pubs induiken, geweldige conversaties volgen

Last edited by eye; 02-09-2021 at 11:03.
eye is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2021, 10:53   #20   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Hoe lang zijn die wandelingen zoal? Mijn vrouw wil graag eens naar Ierland of Schotland maar met kinderen van 7 en 9 lijkt me dat toch wat veel stappen.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules