Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 17-05-2021, 11:03   #1   link
Wannes.
Senior Member

Zambia - Malawi - Tanzania

is er iemand hier die al eens op reis is geweest in 1 van die drie landen?

als corona het toelaat gaan we volgende zomer wrsch die richting uit trekken, en ben wat op zoek naar firsthand experiences
Wannes. is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2021, 12:05   #2   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ik heb Namibia, Botswana en Zimbabwe gedaan.
Kennis van daar heeft nu eigen reisbureau --> https://www.atelier-africa.com/nl/
Old 17-05-2021, 12:50   #3   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Safari's doen?

In 2017 in april (shoulder season) Zambia en Botswana geweest. In Zambia in Livingstone verbleven om Victoria Falls aan te doen, dan de oversteek gemaakt naar Botswana voor een driedaagse kamperen in Chobe National Park, fenomenaal. Zou ik erbij aanraden

In Zambia ook in South Luwanga National Park een week doorgebracht. Ook zalig, misschien iets minder wild dan Chobe. Verbleven in budget Marula Lodge, waar dagelijks olifanten tot aan het restaurant kopen en vervetaapjes u gezelschap houden tijdens het chillen tussen game drives.

Grote kans dat we in komende jaren eens bezoek brengen aan vriendin die voor haar doctoraat in Tanzania zit. Zij heeft recent gesnorkeld met walvishaaien, ik geloof op Mafia, en is er nu op gebrand te leren duiken. Pamba is naar verluidt goeie duikbestemming voor haaien, Zanzibar voor koraal en walvissen.
eye is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2021, 13:56   #4   link
Wannes.
Senior Member

aha nice

wij hebben ook al Zuid-afrika, botswana, Namibie en Zimbabwe gedaan. Verspreid over 2 reizen van 1x 5weken en 1x 3weken

Altijd self-drive met een Jeep van Bushlore.
zoiets:

routes en boekingen enzo doen we zelf, we willen niet via een reisorganisatie ofzo werken. Planning is half the fun

Safari hoort er wel bij natuurlijk, maar grootste doel is eigenlijk gewoon cruisen door die landen, camperen op mooie plekken in the middle of nowhere, contact zoeken met locals, wandelen met rangers,... heel low-profile allemaal
Ook wat wegblijven van de hotspots. Zo de plekken waar iedereen naartoe gaat, daar blijven wij weg. Denk dat wij zo bv de enige toeristen in Zimbabwe waren die niet naar de Victoria Falls zijn geweest

ff wat eerste vragen:

we gaan er van uit dat de grensstreek met Congo in Zambia best te mijden valt. Klopt dit? Enige ervaring mee?
Enige ervaring ook met grensovergangen tussen die drie landen? Dat kan soms al eens ingewikkeld zijn qua wachttijden, corruptie, ...

en hoe zijn jullie naar ginder gegaan? Ik zie dat vluchten naar Dar-Es Salaam wel ok zijn via Istanbul. Maar vliegen op Zambia is precies wat minder evident.
Wat was jullie vliegroute?
Old 17-05-2021, 14:27   #5   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Sweeet! Rijd je daar vlot mee? De putten die ik gidsen heb weten pakken had ik niet graag zelf moeten proberen 't Is er nog niet van gekomen, maar ik zou ook liever zelf rondtrekken. In april was't overal bijzonder rustig, amper volk aan Victoria Falls en op al onze verblijfplekken maar enkele andere gasten

Planning toen overgelaten aan een maat die in Congo woont en elke drie maanden wel ergens op't continent aan't reizen is. Zal die maat eens proberen bereiken voor meer info. Onze route was Zaventem > Dubai > Lusaka met Emirates. Luchthaven van Lusaka was iets kleins, maar vlak ernaast werd er een groot nieuw Chinees ding neergepoot dat intussen wel al lang af zal zijn.
eye is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2021, 14:55   #6   link
Wannes.
Senior Member

Quote:
Originally Posted by eye View Post
Sweeet! Rijd je daar vlot mee? De putten die ik gidsen heb weten pakken had ik niet graag zelf moeten proberen 't Is er nog niet van gekomen, maar ik zou ook liever zelf rondtrekken.
ja hoor, die jeeps zijn basically gewoon tanks. die gaan over alles op en over..
In het ergste geval moet je je banden wat aflaten en met je versnelling in low-range rustig erdoor gaan. Er zijn grenzen, maar die liggen bijzonder ver. Zelfs op de grootste kutwegen op bergflanken in Zimbabwe ging het zonder problemen.

Enige wat wel lastig is dat je elke paar dagen elke vijs die je kan vinden in de opbouw (tenten, laadbak vanachter etc..) opnieuw moet aanspannen. Die trillen los en anders valt heel het zaakje uit elkaar na een week

Quote:
In april was't overal bijzonder rustig, amper volk aan Victoria Falls en op al onze verblijfplekken maar enkele andere gasten
Wij zitten vast aan de zomervakantie helaas. Niet dat het dan superdruk is in die landen ofzo, maar toch. Met een hoop dikke duitsers in safari-shorts naar een olifant kijken neemt wel wat weg van het avontuur-gevoel
Ik heb zo 1 keer in een file(!) gestaan in Etosha (natuurpark namibie) om naar een waterput te gaan kijken.. weg sfeer

Quote:
Onze route was Zaventem > Dubai > Lusaka met Emirates. Luchthaven van Lusaka was iets kleins, maar vlak ernaast werd er een groot nieuw Chinees ding neergepoot dat intussen wel al lang af zal zijn.
ja via dubai ook albekeken, maar dat is met een layover van een volledige dag... ik hoop dat het beter kan.
Wat we ook willen bekijken is vliegen op Johannesburg rechtstreeks vanuit bxl, en dan een interne vlucht met een of andere afrikaanse maatschappij van een paar uur. In Johannesburg hebben we een apartement van een vriend dat we kosteloos kunnen gebruiken dus dat zou nog meevallen. en het is ook een coole stad om wat in rond te lopen
Old 18-05-2021, 09:34   #7   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

In mijn hoofd is er een kans op twee dat lokale bandieten u als onwetende blanke beroven of vermoorden
mij niet gezien!
acku is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2021, 10:01   #8   link
Wannes.
Senior Member

alleen in je hoofd

net zoals overal moet je opletten in de steden, vooral 's nachts.
Maar voor de rest? niets aan de hand. Afrikaanse vriendelijkheid is legendarisch
Old 18-05-2021, 16:26   #9   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

Namibie wil ik graag nog eens doen dus ik ga de thread ook volgen voor tips. Ben jaloers op uw selfdrive posts. Paar jaren terug kenya/tanzania gedaan wat geweldig was, maar Tanzania voor paar dagen met gids/gedeelde jeep. Ook al waren we krap met de dagen dat we hadden zou ik dat zeker niet meer doen.

Serengeti ga je misschien moeilijker hebben self-drive om te spotten / hotspots te vinden, tenzij je de achtervolging inzet op andere jeeps die op de spotters radio zitten, maar dan zit je helaas met al't volk dat op de ene leopard staat te staren. Vroeg intrekken en goed opzoeken voor algemene tips Voordeel anders is dat je wel makkelijk weg kan blijven van de andere jeeps. Als je het rustiger wilt zou je evt langs Kenya Masai Mara kunnen doen. Toerisme is daar de voorbije jaren in elkaar gestuikt.

Ook al wil je de hotspots ontwijken, ngoro ngoro is toch wel een heel speciaal gebied en zou ik niet willen missen. Heb je zeker geen spotters voor nodig. Wildlife van ver en dichtbij te zien overal. Je kan op de crater rim kamperen, komen veel zebras langs

Tarangire is wat rustiger, veel olifanten
Alex is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2021, 20:33   #10   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

NamibiŽ is echt de max. Eťn van de mooiste reizen die ik ooit heb gedaan. Hoogtepunt was toch wel met zo'n mega-oud vliegtuig (flying dutchman) naar de Sossusvlei vliegen en daar gebied verkennen met jeep. Andere top-ervaring was bezoek aan sloppenwijk. Was incentive reis met werk maar met goede klant/vriend naast programma met local bezoek gebracht aan die wijk, bij lokaal gezin gaan eten, schooltje bezocht. Was echt fenomenaal. En bij terugkeren naar hotel foto-op met paar van die Himba vrouwen, die stonden te bellen met hun gsm

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2021, 08:29   #11   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Andere top-ervaring was bezoek aan sloppenwijk.
Old 19-05-2021, 08:56   #12   link
rooz
Senior Member

Hopelijk toch de verplichte foto gemaakt met een paar arme negertjes
rooz is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2021, 09:01   #13   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Was incentive reis met werk
acku is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2021, 09:06   #14   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Shrimp gonna be shrimp. Lees eens goed. Hebben dit gedaan buiten het 'programma' om, met behulp van lokale gids en tenzij je erbij was, weet je ook niet wat we daar hebben gedaan. En neen, het was niet een lokale prostituee bezoeken en mijn vrouw laten gangbangen door een bende zwarten.

Tip: was misschien iets met een hoop materiaal voor lokale school die we zijn gaan afgeven

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 19-05-2021, 09:09   #15   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Lees eens goed.
Allez Pino, ge kunt nu toch onmogelijk ontkennen dat "Andere top-ervaring was bezoek aan sloppenwijk." op z'n zachtst ongelukkig geformuleerd is.
Old 19-05-2021, 09:11   #16   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Dat is wel juist ja.

Old 19-05-2021, 11:22   #17   link
Wannes.
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Alex View Post
Serengeti ga je misschien moeilijker hebben self-drive om te spotten / hotspots te vinden, tenzij je de achtervolging inzet op andere jeeps die op de spotters radio zitten, maar dan zit je helaas met al't volk dat op de ene leopard staat te staren. Vroeg intrekken en goed opzoeken voor algemene tips Voordeel anders is dat je wel makkelijk weg kan blijven van de andere jeeps. Als je het rustiger wilt zou je evt langs Kenya Masai Mara kunnen doen. Toerisme is daar de voorbije jaren in elkaar gestuikt.

Ook al wil je de hotspots ontwijken, ngoro ngoro is toch wel een heel speciaal gebied en zou ik niet willen missen. Heb je zeker geen spotters voor nodig. Wildlife van ver en dichtbij te zien overal. Je kan op de crater rim kamperen, komen veel zebras langs

Tarangire is wat rustiger, veel olifanten
thanks dat zijn plekken die ik zeker ga bekijken.

maar safari dingen staan vrij laag op het lijstje. Ik hou van beesten, daar niet van, maar als ik 5 olifanten heb gezien heb ik het wel gehad.
De aantrekking zit voor mij meer in het land zelf, de landschappen, de mensen, de weidsheid/leegheid en de vrijheid die je daar hebt.
Elke dag koken op open vuur onder een afrikaanse sterrenhemel, de kakafonie aan dierengeluiden als je 's morgens in je tent wakker wordt, dagenlang geen mens tegenkomen. zalig

dan heb je ook deze versies van 'sloppenwijken bezoeken'. random gehucht ergens in Botswana aan de rand van een zoutvlakte. Al ff aan het rijden dus tijd om de benen te strekken en de kinderen uit te laten... een voetbal bijhebben doet dan wonderen

Old 20-05-2021, 10:34   #18   link
piotke
Senior Member

Niet van mij, maar mensen die op een gemeenschappelijk forum zaten.
Tripje door Afica met een defender:

https://www.africa360.be/
piotke is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2021, 08:26   #19   link
Wannes.
Senior Member

het begint concreet te worden

Met wat gelobby het werk zover gekregen dat ik deze zomer 2 maanden kan vertrekken.. geen evidentie om dat gedaan te krijgen in een Japanse firma waar werken het hoogste goed is, maar ik heb m'n diplomatische skills nog niet verloren

eerst vlucht naar Johannesburg, daar dag of 2 de vlucht verteren in appartement van vriend en dan korte vlucht naar Lusaka. Van daar self-drive jeep huren voor +- 35 dagen en overland naar Dar Es-Salaam, via Malawi, taking in all the sights.
dan weekje chillen en stof van ons lijf spoelen op strand in Tanzanie en terug naar huis

Mini sabbat na paar jaar werken als ne zot.. gaat goed doen
Old 15-10-2021, 09:07   #20   link
rooz
Senior Member

enjoy!
rooz is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules