Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

View Poll Results: Heb je uw zaad reeds succesvol geplant?
Ja, heb zelf 1 of meer kinderen 55 60.44%
Half, al was het niet dat van mij. Geschenkje uit andere relatie 2 2.20%
Bijna! We werken eraan. 4 4.40%
Nee, we kiezen momenteel bewust geen kinderen 6 6.59%
Nee, ben er nog niet aan toe gekomen / Geen vrouw zou me willen 11 12.09%
NOOIT VAN MIJN LEVEN WIL IK DIE KUTBLIJTERS 13 14.29%
Voters: 91. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 05-07-2021, 21:14   #41   link
Wannes.
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Exact hetzelfde hier qua tijd en invulling. YouTube is zelfs max 20 min en de rest is Netflix. Ze zijn wel nog maar 7 en 9, als ze ouder worden gaan we dat moeilijker kunnen handhaven denk ik.
ja idd. 10 en 11 hier, dat gaat wrsch niet erg lang meer duren. De oudste is zowat de enige in z'n klas zonder eigen gsm of console ofzo.
Maar het is belangrijk om zo lang mogelijk kind te blijven, er komt nog tijd genoeg om te schermen
Wannes. is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2021, 23:32   #42   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Die schermtijd is wel iets waar ik zelf ga moeten aan werken

Voorlopig is de dochter maar 2,5 dus momenteel boeit het haar nog niet zoveel. Ik vraag me wel af wat ik ga gebruiken als argument om haar van het scherm weg te houden als ik zelf 10-15u per dag op schermen zit te turen.

Het goeie voorbeeld geven is moeilijk als ge als IT-er van thuis werkt en 60-70 uur per week klopt.
Old 06-07-2021, 01:07   #43   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Iedereen die hier limieten oplegt keek vroeger ook geen tv etc als klein manneke?
Ik leg iig geen limieten op aan mijn kinderen. We geven wel aan op welke momenten ze overdrijven en beter eens iets anders doen.
Ik vraag me ook af van waar die "screens are bad hmmmkay" houding vandaan komt. Zit daar wetenschap achter of is dat allemaal buikgevoel en hoort dat gewoon zo?
Talos is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2021, 06:33   #44   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Talos View Post
Iedereen die hier limieten oplegt keek vroeger ook geen tv etc als klein manneke?
Ik leg iig geen limieten op aan mijn kinderen. We geven wel aan op welke momenten ze overdrijven en beter eens iets anders doen.
Ik vraag me ook af van waar die "screens are bad hmmmkay" houding vandaan komt. Zit daar wetenschap achter of is dat allemaal buikgevoel en hoort dat gewoon zo?
Daar is onderzoek naar gedaan. Kinderen die van jongs af meer scherm kijken zouden minder fantasie hebben of zoiets.
Hier zelfde probleem. Zelfs al opmerking gehad van mijn dochters als ze moesten stoppen op hun tablet dat ik ook altijd op mijn gsm bezig ben
Als ik mijn oudste laat doen hangt die heel de dag in de zetel voor de TV.
Old 06-07-2021, 06:50   #45   link
Wannes.
Senior Member

Quote:
Jawel ik keek tv vroeger, maar met limieten
Enkel na 6u was dat als ik mij goed herinner, en veel langer als een uur za dat niet geduurd hebben.

En vroeger ging het enkel maar over tv. Nu zijn die schermen overal. Auto, vakantie, restaurant, winkel… overal zie je klein mannekes met hun neus in een scherm. de wetenschap is daar duidelijk over. En het buikgevoel ook trouwens
Old 06-07-2021, 07:46   #46   link
Horla
Senior Member

Quote:
Onze dochter zat in het zesde leerjaar en had voor haar verjaardag een bureau gekregen om te studeren op haar kamer. Ik heb er toen ook een computer geplaatst aangezien 90% van het huiswerk tegenwoordig via bingel/smartschool is. Na een week kreeg ik een rapport dat ze op sommige dagen uren op de computer zat en had ik haar al eens "betrapt" dat ze huiswerk aan het maken was samen met een aantal vriendinnen op de videochat. Sindsdien is het: vertrouwen is goed maar controle is beter.

Concreet: een limiet van 1u20/dag waarbij ze extra uren kan vragen. Sinds twee weken heeft ze ook een smartphone (op de proclamatie bleek ze opeens de enige van haar klas te zijn die geen gsm had terwijl iedereen nummers uitwisselde om contact te houden). Het is mijn oude smartphone met een gratis sim kaart die we nog hadden liggen trouwens. Daar heb ik op ingesteld dat ze van 20u tot 7u30 er niet op kan.

Zowel Microsoft als Google hebben goede familiesettings moet ik zeggen.

Zelf hadden we trouwens als klein manneke ook limieten op het tv kijken maar die werden voornamelijk afgedwongen door de zenders zelf. In de jaren 90 had je gewoon geen kanalen die altijd kinderprogramma's uitzonden. Wij keken zelfs nog veel op de Nederlandse kanalen aangezien die kinderprogramma's veel beter waren. Mijn kinderen doen elk twee sporten + scouts dus ze zijn actief genoeg maar zeker de jongste (8) vraagt quasi elke dag na het eten om nog even op de tablet te spelen. Dat is dan max. voor zo'n 45 min aangezien hij een half uur voor bedtijd moet stoppen.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2021, 08:41   #47   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Quote:
Originally Posted by Rufus View Post
Daar is onderzoek naar gedaan. Kinderen die van jongs af meer scherm kijken zouden minder fantasie hebben of zoiets.
Precies een onderzoek uit de jaren 80. "Films zijn slecht voor de fantasie. Rockmuziek zet aan tot geweld en satanisme." ... Jaja, alles is te 'bewijzen'.

Ik geloof daar niet veel van. Mogelijks hebben die kinderen wél een andere vorm van fantasie, maar het is zeker niet zo dat mijn game-verslaafde zoon van 6 gelijk een zak patatten in een hoekje zit als hij geen scherm voor zich heeft. Die speelt net zoveel en zo fantasierijk als andere kinderen. Alleen bootst hij wat meer zaken na die hij gezien heeft in die spelletjes, en zal mijn achtjarige dochter wat meer (pony)school spelen. Dat is puur gebaseerd op de eigen interesses. Om nog maar te zwijgen over de, echt bijna cliché, verschillen tussen geslacht.

Maar goed, los van dit alles, ontbreekt de optie: 'We willen kinderen maar kunnen er biologisch niet krijgen.'. Je leest zo vaak in wetenschappelijke magazines dat de kwaliteit van sperma erop achteruit gaat en van die zaken, dus dat lijkt me wel een interessant statistiekje. Ik neem aan dat dit op dit forum ook moet voorkomen dan? Maar dat is misschien een beetje te persoonlijk om eerlijke antwoorden te krijgen?

Mod:

Schermtijd is een moeilijke. Hangt enorm af van kind tot kind. Mijn dochter heeft voorlopig geen limieten nodig, die speelt hoogstens een uurtje op een dag. Mijn oudste zoon daarentegen kan 's morgensvroeg om 6u al op zijn switch lite zitten gamen, en er 's avonds om 19u pas mee stoppen, zonder dat je die hoort. De jongste zoon heeft ook nog geen limiet nodig, maar dat is dan misschien eerder omdat hij nog niet genoeg van de games verstaat om er zoveel plezier uit te halen.
Algemene regel is alleszins: Geen computer/consoleschermen op maandag, dinsdag en donderdag. Op woensdagmiddag enkel tijdens het uur een half dat zus naar de muziekschool is. De vrijdag na school mag tot het avondeten. Zaterdag en zondag is vrij in te vullen, maar we houden het als ouder wel in het oog. Gelukkig spelen ze allemaal nog altijd liever buiten met de buurkinderen dan dat ze voor het scherm zitten (enkel de oudste zoon durft soms wat mokken, maar die trekt dan ook het meest op mij )

Last edited by HeLLBirD; 06-07-2021 at 08:50.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2021, 09:07   #48   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

Quote:
tverschil is dat die kutkoters nu simpelweg kunnen kiezen naar wat ze kijken en in een schoon algoritmebubbelke belanden, vroeger waart ge afhankelijk van wat de kabel u schonk he. mijn neef kijkt naar niets anders dan enzo knol en mijn nicht naar een russisch familievlog. kga eerlijk zijn ge merkt dat
Old 06-07-2021, 09:15   #49   link
Cage
throwing a wobbly

Cage's Avatar

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Na een week kreeg ik een rapport dat ze op sommige dagen uren op de computer zat en had ik haar al eens "betrapt" dat ze huiswerk aan het maken was samen met een aantal vriendinnen op de videochat. Sindsdien is het: vertrouwen is goed maar controle is beter.

Concreet: een limiet van 1u20/dag waarbij ze extra uren kan vragen. Sinds twee weken heeft ze ook een smartphone (op de proclamatie bleek ze opeens de enige van haar klas te zijn die geen gsm had terwijl iedereen nummers uitwisselde om contact te houden). Het is mijn oude smartphone met een gratis sim kaart die we nog hadden liggen trouwens. Daar heb ik op ingesteld dat ze van 20u tot 7u30 er niet op kan.

Zowel Microsoft als Google hebben goede familiesettings moet ik zeggen.
Over wat voor soort rapport heb je het dan? Track je dan ook de websites waar ze op zit?

En wat is er mis met huiswerk maken met vriendinnen?
Cage is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2021, 09:18   #50   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by HeLLBirD View Post
Precies een onderzoek uit de jaren 80. "Films zijn slecht voor de fantasie. Rockmuziek zet aan tot geweld en satanisme." ... Jaja, alles is te 'bewijzen'.
Tijdens de lockdown is er op de vrt een documentaire geweest die ging over een onderzoek dat keek naar studeren via een 'scherm' vs met persoonlijke interactie. Daaruit bleek dat er een enorm verschil was tussen de hersenactiviteit als er uitleg werd gedaan door een fysiek persoon en een uitleg via een filmpje waardoor je via een filmpje uiteraard veel minder leerde. Ze toonden testen met kleuters die op een tv-scherm konden volgen waar een onderzoekster in de kamer ernaast een knuffel verstopten die ze vervolgens moesten zoeken. Heel bizar om te zien dat het grootste deel van die kinderen de knuffel vervolgens niet vonden, ook al hadden ze 5min eerder op tv kunnen zien dat de knuffel onder de bank lag.

Ter info: vanaf er iemand naast de kleuter zat, mee keek naar het filmpje en mee duiding gaf was het verschil in hersenactiviteit opeens veel kleiner en 'leerden' ze een stuk vlotter.

Spijtig genoeg vind ik de documentaire niet meer terug want onze maatschappij gaat meer en meer naar digitaal leren terwijl dit duidelijk niet efficiënt is.
Old 06-07-2021, 09:21   #51   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Japisee View Post
mijn neef kijkt naar niets anders dan enzo knol en mijn nicht naar een russisch familievlog. kga eerlijk zijn ge merkt dat
De reden waarom ze hier niet op youtube mogen (en dat eigenlijk ook niet meer opzetten).
Je kan dan nog starten met een onschuldig filmke, maar ze zitten zo snel op hyperkinetische brol om dan in dat algoritme te blijven.

Voorlopig wel nog geen problemen met schermen hier (hout vasthouden).
Wordt altijd mooi gevraagd, de jongste is het meestal beu na een half uur, de oudste mort nooit lang als we zeggen dat het genoeg is geweest.
Ik let er zelf ook wel op om zo weinig mogelijk op mijn gsm/pc te zitten als de kinderen erbij zijn. Mijn vrouw heeft daar wat meer moeite mee.

Ik moet wel toegeven dat het een handig hulpmiddel is om ze soms rustig te houden tijdens het thuiswerken.
Gelukkig is mijn vrouw leerkracht en hoeft dat nooit te lang te duren

Quote:
Ter info: vanaf er iemand naast de kleuter zat, mee keek naar het filmpje en mee duiding gaf was het verschil in hersenactiviteit opeens veel kleiner en 'leerden' ze een stuk vlotter.
Is dat niet gewoon omdat dat, je weet wel, kleuters zijn?
TV is gewoon afleiding, niet om iets (bewust) van te leren.
Old 06-07-2021, 09:25   #52   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Cage View Post
Over wat voor soort rapport heb je het dan? Track je dan ook de websites waar ze op zit?

En wat is er mis met huiswerk maken met vriendinnen?
Ingebouwd activiteitenrapport van Microsoft als je een familieaccount aanmaakt. Voorbeeld van een deel van het rapport dat voor de limiet heeft gezorgd (lego star wars is zo hoog omdat ze beide onder dezelfde account spelen - xbox is sowieso met perioden, hij heeft sinds mei niet meer aan gestaan):

De bedoeling van huiswerk is om te kijken of je de les snapt, niet om te kijken of je samen met vriendinnen het kan. Alhoewel het in het geval van mijn dochter eerder zij is die de antwoorden aan haar vriendinnen geeft dan omgekeerd.

edit met extra duiding: citrix receiver draaide op de achtergrond omdat ik hem eens had gebruikt voor het werk, bang & olufsen is muziek afspelen. Zoals je ziet is het niet extreem gedetailleerd.

edit2: beide kinderen hebben een e-reader die dagelijks ook veel gebruikt wordt. De dochter heeft als opdracht in de kangoeroeklas zelf een boek geschreven en staat als taalvaardig gekend (heeft zichzelf ook in de kleuterklas leren lezen).

Last edited by Horla; 06-07-2021 at 09:28.
Old 06-07-2021, 09:25   #53   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

Niet dat ik geloof dat games slecht zijn en k zal nu wel echt als een oude zaag (die niet eens kinderen heeft) klinken.
Maar een boek lezen dwingt toch sowieso tot meer fantasie gebruiken dan games of films waar alles al is voorgekauwd? Het vraagt intellectueel wat meer inspanning maar net daarom zal het u brains toch meer ontwikkelen, alleen al wat betreft taalvaardigheid.
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 06-07-2021, 09:49   #54   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

Fallschirmjaeger's Avatar

Quote:
Tijdens de lockdown is er op de vrt een documentaire geweest die ging over een onderzoek dat keek naar studeren via een 'scherm' vs met persoonlijke interactie. Daaruit bleek dat er een enorm verschil was tussen de hersenactiviteit als er uitleg werd gedaan door een fysiek persoon en een uitleg via een filmpje waardoor je via een filmpje uiteraard veel minder leerde. Ze toonden testen met kleuters die op een tv-scherm konden volgen waar een onderzoekster in de kamer ernaast een knuffel verstopten die ze vervolgens moesten zoeken. Heel bizar om te zien dat het grootste deel van die kinderen de knuffel vervolgens niet vonden, ook al hadden ze 5min eerder op tv kunnen zien dat de knuffel onder de bank lag.

Spijtig genoeg vind ik de documentaire niet meer terug want onze maatschappij gaat meer en meer naar digitaal leren terwijl dit duidelijk niet efficiënt is.
Heb al gelijkaardige documentaires gezien op den Duitsen tv, maar dan met tieners.

Hierbij krijgen ze een stuk tekst te lezen op een scherm en op papier en volgt een tracker hun ogen om te zien hoe ze die lezen.

Op het scherm sprongen ze blijkbaar kriskras erdoor en werd de helft geskipt. Op papier lazen ze schoon in volgorde van de woorden.

Achteraf kon men met moeite vertellen was de essentie van de tekst op het scherm was, terwijl men deze op papier moeiteloos kon meedelen.
Old 06-07-2021, 11:10   #55   link
flexium
Sr member, jr poster

Quote:
Originally Posted by HeLLBirD View Post

Maar goed, los van dit alles, ontbreekt de optie: 'We willen kinderen maar kunnen er biologisch niet krijgen.'. Je leest zo vaak in wetenschappelijke magazines dat de kwaliteit van sperma erop achteruit gaat en van die zaken, dus dat lijkt me wel een interessant statistiekje. Ik neem aan dat dit op dit forum ook moet voorkomen dan? Maar dat is misschien een beetje te persoonlijk om eerlijke antwoorden te krijgen?
Hier zo'n geval.
Door 'het leven' pas laat in een relatie gekomen waar kinderen een optie waren.
Die beslissing is dan nog eens versneld moeten genomen worden omdat bij m'n vriendin is vastgesteld dat ze in vroegtijdige meno-pauze aan het gaan is. We hebben toen sneller dan we dachten de knoop moeten doorhakken, omdat de biologische klok hoogdringend aan het tikken is.
Zo zijn we in het medische-begeleide-zwangerschaptraject-wereldje terecht gekomen. Bij de onderzoeken is er dan nog ontdekt dat mijn sperma een autoimmuun-reactie op zichzelf doet, waardoor ook van mijn kant een natuurlijk zwangerschap heel onwaarschijnlijk zou zijn.
Het is nog geen IVF, maar we zijn sinds januari dus bezig met hormoonbehandelingen voor m'n vriendin, en inseminatie-pogingen. Totnogtoe met één succesvolle bevruchting die helaas maar 6weken heeft standgehouden.

Het is niet zo vreselijk als sommige verhalen die we van anderen hoorden, maar wel echt geen aanrader.
flexium is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2021, 11:12   #56   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
De reden waarom ze hier niet op youtube mogen (en dat eigenlijk ook niet meer opzetten).
Je kan dan nog starten met een onschuldig filmke, maar ze zitten zo snel op hyperkinetische brol om dan in dat algoritme te blijven.

Voorlopig wel nog geen problemen met schermen hier (hout vasthouden).
Wordt altijd mooi gevraagd, de jongste is het meestal beu na een half uur, de oudste mort nooit lang als we zeggen dat het genoeg is geweest.
Ik let er zelf ook wel op om zo weinig mogelijk op mijn gsm/pc te zitten als de kinderen erbij zijn. Mijn vrouw heeft daar wat meer moeite mee.

Ik moet wel toegeven dat het een handig hulpmiddel is om ze soms rustig te houden tijdens het thuiswerken.
Gelukkig is mijn vrouw leerkracht en hoeft dat nooit te lang te duren

Is dat niet gewoon omdat dat, je weet wel, kleuters zijn?
TV is gewoon afleiding, niet om iets (bewust) van te leren.
YouTube for kids.
Die shit werkt degelijk en houd de meeste brol buiten.
Old 06-07-2021, 12:09   #57   link
Wannes.
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Rufus View Post
YouTube for kids.
Die shit werkt degelijk en houd de meeste brol buiten.
Maar dat werkt wel enkel op de YouTube app, nee?
Als ze gewoon via browser naar YouTube gaan werkt het niet en kunnen ze helemaal niets kijken.
Old 06-07-2021, 12:12   #58   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Idd kids werkt maar half.

De mijn missen het ook niet. Waarom brol klikgenerende filmkes kijken op YT (met reclame) ipv Netflix/Ketnet/Studio100/Disney?
Old 06-07-2021, 12:24   #59   link
Wannes.
Senior Member

Enkel Netflix/Disney hierzo. Reguliere TV hebben we niet

Wat ook wel doen is proberen zorgen voor wat kwaliteit en ‘classics’
Dus Buster Keaton, Mr Hulot, studio gibhli, wereldcinema-stuff, etc
Niet alles moet flashy en easy zijn. Leren kijken is ook deel van groot worden
Old 06-07-2021, 12:28   #60   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Betreft schermtijd

De onze van 11 en 9 hebben geen limiet qua hoeveelheid. Dat managen zou ingewikkeld zijn (met een klok?), vaak contra-productief worden (bvb geen Karrewiet?) en het verkeerde signaal geven (schermen zijn slecht). Wat ze kijken wordt steeds op voorhand gevraagd en afgesproken. Het is gericht kijken, waar we gewoon een paar factoren evalueren: is er meerwaarde in verhaal (brengt het iets bij), veroorzaakt het een emotie (verbreding spectrum), is het actueel relevant, is het iets uit hun leefwereld die ze kunnen delen met anderen, is het historisch relevant etc. Simpelweg, het moet een functie hebben. Zo kijken we als ouders ook video (TV, streaming, FB, YT etc), enkel gericht.

Zo hebben we paar vaste waarden in de dag: Karrewiet, Hoodie, de regels van Floor
En paar zaken die we samen bekijken: Futurama, Friends, Cobra Kai, Rick and morty etc
En paar zaken die zij volgen: Avatar, Seven Deadly Sins, One Punch Man, Hilda etc
En dan films die we samen doen: Gezinskomedies, avonturenfilms, filmklassiekers (Harry Potter, Studio Ghibli, LOTR reeks etc)

En paar zaken die ze zelf kiezen om de week: Marvel CU etc
En paar zaken die we onder supervisie erg beperkt toestaan om hun niet te isoleren met hun vrienden: Tiktok, Youtube Failarmy / People are Awseome bvb
En games die we samen kiezen: Zelda, Animal Crossing, Among us, Fall guys, Smash Bros, Mario Bros etc

En paar zaken op de banlist: Studio 100, Buurtpolitie, Nickolodeon, Cartoon network etc en van gaming alles dat hyper-verslavend is zoals Fortnite of gewoon tijdrovende DLC zoals zowat alle mobile games.

Totnogtoe werkt dat mooi. De zoon van 11 gaat daar vlotter met mee (heeft ruim een derde van IMDB top100 gezien bvb) dan de dochtervan 9 die iets meer digital native is. Als het scherm heeft is ze er mee weg, en moet ik dus ook wat loslaten zodat ze zelf kan ontdekken. Hij volgt mij meer in keuze's.

Buiten dat spenderen ze hun eigen tijd aan lezen, buiten spelen, tekenen en lego (wel vaak gerelateerd aan wat ze hebben gekeken). En dan sport met ons (hockey, lopen) en chiro.

Last edited by acku; 06-07-2021 at 12:32.
acku is online now   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules