Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 22-07-2021, 13:35   #1   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Ijsland rondtouren met een 4x4 - river crossings

Heeft iemand hier dat al gedaan?

Alles is geboekt, inclusief onze rental car (Suzuki Vitara of gelijkwaardig), upgraden zal niet meer kunnen in de zomerperiode. Zou ook prijzig zijn, van wat ik online lees zou er nog eens 3K EUR bijkomen qua huurkost om 2 weken met een super jeep te rijden ipv een gewone 4x4 SUV-achtige.

Voorbije dagen nog wat extra zitten lezen over onze routes, en ik lees enerzijds dat veel mensen met een gewone 4x4 best veel van de routes / river crossings gewoon doen (ook al ben je nooit verzekerd en kost het zeer veel als het foutloopt, en elk jaar loopt het een paar keer fout). Anderzijds lees ik ook wel wat mensen die die mensen zot verklaren (oa. omdat het dus met enige regelmaat wel eens foutloopt); en ook de car rental companies zijn erg voorzichtig in wat ze aanbevelen (en raden vooral veel af).

Wij hebben wel een paar F-routes op de planning, waaronder de F26 (da's degene waar we het meest ongemak gaan hebben als we moeten terugkeren of als het foutloopt). Ik vind het daarom wat moeilijk om in te schatten hoe groot de risico's zijn en wat we beter wel en niet riskeren. Ik heb sowieso al enkele uren nagelezen over de do's en don'ts voor zo'n crossings in het algemeen - maar op papier is iets anders dan wanneer je daar met een specifieke auto alleen voor zo'n rivier staat (en ja, ik weet het, tip 1 = wachten tot er anderen komen). Gewoon al op de vraag "hoe diep mag het water komen voor een river crossing met een Suzuki Vitara" vind ik niet direct een duidelijk antwoord (ik snap uiteraard wel dat er altijd randfactoren zijn - maar is het per definitie een slecht idee om in water van 50cm te rijden, of is dat best OK als de rivier niet te ontstuimig is, de ondergrond voldoende stevig en je verder alle gebruikelijke aanwijzingen volgt).

In elk geval - mensen met nog concrete tips of persoonlijke ervaringen, het is welkom.
Old 22-07-2021, 14:21   #2   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

En van mijn beste kameraden is een doorwinterde 4x4-rijder en heeft IJsland al twee keer bezocht. Stuur me gerust een PM om zijn gegevens, desgewenst.
Old 22-07-2021, 14:55   #3   link
Wannes.
Senior Member

Het is al 12jaar geleden (shit ), maar ik heb ook IJsland doorkruist met een landcruiser (wel wat zwaarder dan een vitara). Ook die route die jij vermeld denk ik, als ik ff snel op kaart kijk lijkt die toch erg hard op wat wij hebben gedaan.

Toen al, en het is er alleen maar veel toeristischer op geworden, was het langs de wegen duidelijk aangegeven als een rivier crossing gevaarlijk was. Ook word je sowieso veronderstelt ff binnen te wippen in een Ranger station om te melden waar en wanneer je de wildernis ingaat, en daar kan je vragen naar de omstandigheden.. en die mensen zullen je ook pro-actief waarschuwen als je plannen gevaarlijk zijn.

Zo was het 12jaar geleden dus, en ik denk dat het sindsdien enkel maar beter geregeld is?

Ik heb alleszins nooit last gehad.. we wisten lang op voorhand welke crossings te mijden, en degene die wat behendigheid nodig hadden waren altijd voorzien van een duidelijk bord met instructies.
En 9 van de 10 kon je gewoon doorvlammen op een wolk van testosteron, no issue
Wannes. is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2021, 15:39   #4   link
Rufus
PimpMeister

Wij hebben een Vitara. Geen 4x4 maar zelfs dan zie ik mij daar nog geen rivier van 50 CM mee inrijden imo.
Old 22-07-2021, 20:01   #5   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
En van mijn beste kameraden is een doorwinterde 4x4-rijder en heeft IJsland al twee keer bezocht. Stuur me gerust een PM om zijn gegevens, desgewenst.
PM!

De ground clearance van die wagen is 18cm blijkbaar. Na online veel zoeken, vind ik de term "wading depth" - maar die is niet gekend van de Suzuki Vitara (wel de Grand Vitara, op 50cm). Ik ga ervan uit dat meer dan 18cm niet onmiddellijk een probleem is (op youtube filmpjes van Dacia Dusters die 50-60cm diep rijden, die heeft 21cm clearance). Reisbureau gaf aan dat deze genoeg was voor de F35 en F26 - maar er zijn toch zo'n dag of 7 waar we een vrij spectaculaire wandeling willen doen waar we dus wat andere F-roads voor moeten doen, en ook de F26 heeft blijkbaar al een redelijke kans op een crossing van > 30cm.

Zelfs als ik er 3K EUR voor zou over hebben, er zijn er momenteel geen beschikbaar. Tis duidelijk dat 60-70cm geen optie is; en dat 20cm bij veilig rijden geen groot probleem kan opleveren ; maar wat met 30 / 40 / 50cm - en wat in geval van sub-optimale omstandigheden (toch een beetje stroom, geen effen/solide ondergrond, ...)? Als het weer wat tegenzit (teveel zon of teveel regen), is de helft van de dagen van ons reis ("ah, jammer, nu moeten we terugkeren, 2-4h rondrijden en hopen dat we nog ergens een andere mooie wandeling vinden voor nog een uurtje te vullen").

Eerlijk gezegd een beetje aan het balen dat de reismaatschappij daar niet onmiddellijk een stuk meer duidelijkheid over verschafte. Maar bon, we'll see how it goes. Thanks voor de antwoorden.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules