Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 09-08-2021, 22:50   #1   link
Dorfmeister
O_o

Trekkings

Sinds een tweetal jaar geleden, zijn trekkings een nieuwe hobby van mij en probeer ik toch jaarlijks een trekking te doen. In 2019 deed ik de West Highland Way in Schotland, vorig jaar de Westweg in het Zwarte Woud en dit jaar is het de bedoeling om de Laugavegur te hiken in IJsland.

Aan ambitie ontbreekt het niet en een heleboel trekkings staan op de short- en long list: Alta Via I (of II) in de Dolomieten, Wadi Rum en Petra in Jordanië, de Toubkal in Marokko, GR20 in Corsica. Ook (een deel van) de GR16 en GR56 prijken op het verlanglijstje.

Nu is m'n vraag of andere Shrimpers ook trekkings doen en/of er tips zijn voor (minder bekende) trekkings. Dat mag in eigen land zijn, maar ook Europa of er (net) buiten.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2021, 07:34   #2   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

'kzou ook wat meer langere hikes willen doen maar 'tis hier meestal maar één dag omdat mijn vrienden watjes zijn.
Over een paar weken wel een tweedaagse in de Vallée des Merveilles gepland om hen wat warm te maken.

Beste hike tot nu toe was vier dagen op de Kumano Kodo trail.
Tweedaagse in Oze National Park op de tweede plaats.

Favoriete ééndaagse:

Vulkanenroute op La Palma
Zugspitze in Duitsland
Malerweg in Duitsland (daar kan je ook meerdaagse doen btw)
Dees of volgend jaar Hardergrat op het programma.

Ik breng ook meestal een souvenir mee:

[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier

Last edited by onbewust; 10-08-2021 at 07:54.
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2021, 07:47   #3   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Nog een vraagske voor de ervaren hikers: camelbak, interessant of meme?

Ik ben zo wat tegen allerlei gear kopen om zo voorbereid mogelijk te zijn maar water dragen suckt altijd. -_-
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
Old 10-08-2021, 08:09   #4   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dorfmeister View Post
Sinds een tweetal jaar geleden, zijn trekkings een nieuwe hobby van mij en probeer ik toch jaarlijks een trekking te doen. In 2019 deed ik de West Highland Way in Schotland, vorig jaar de Westweg in het Zwarte Woud en dit jaar is het de bedoeling om de Laugavegur te hiken in IJsland.

Aan ambitie ontbreekt het niet en een heleboel trekkings staan op de short- en long list: Alta Via I (of II) in de Dolomieten, Wadi Rum en Petra in Jordanië, de Toubkal in Marokko, GR20 in Corsica. Ook (een deel van) de GR16 en GR56 prijken op het verlanglijstje.

Nu is m'n vraag of andere Shrimpers ook trekkings doen en/of er tips zijn voor (minder bekende) trekkings. Dat mag in eigen land zijn, maar ook Europa of er (net) buiten.
Dolomieten zijn zwaar de moeite maar Via Alta is een ramp in augustus. De Meir is er niks tegen.

Verder nog gedaan:

-Triglav in Slovenie
-Rila Bergen in Bulgarije
-Gran Sasso national park in Abbruzo
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 10-08-2021, 08:18   #5   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ik ga vooral 'wandelen' met de vriendin maar ook dat waren enkel eendaagse tochten. En nu met de kleine zal het nog een paar jaar duren voor we die kunnen verder zetten.

Toppers voor ons waren:
zugspitze in oostenrijk
mt rainier in de VS
belle hutte in la bresse (vogezen)
het bos rond scherpenheuvel/averbode

wat betreft cammelback: ik heb er zo eentje van de decathlon die ik al enkele jaren gebruik. Eerlijk gezegd vind ik het geen meerwaarde bieden tov een drinkfles op de zijkant van de rugzak.
kar is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2021, 08:22   #6   link
Wannes.
Senior Member

Een van mijn schoonste qua natuur en mensen was de St Paul trail in Turkije
Van Antalya naar de zwarte zee.. dikke 500km in totaal, maar wij zijn pas in de bergen begonnen. Eerste stuk vanaf antalya is niet zo boeiend

Prachtige hike door een stuk van Turkije waar je amper toeristen ziet
Wannes. is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2021, 08:24   #7   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

Quote:
Originally Posted by onbewust View Post

Ik ben zo wat tegen allerlei gear kopen om zo voorbereid mogelijk te zijn maar water dragen suckt altijd. -_-
Ik doe dat liever niet , omdat ik dat te snel leegtutter.

Liever goed geïsoleerde thermosfles en dan af en toe kleine stop.
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 10-08-2021, 08:40   #8   link
Wannes.
Senior Member

Quote:

nah
gewoon grote plastieken fles in zijzak van rugzak
Old 10-08-2021, 08:47   #9   link
ToVoT
...

Dit jaar in juni binnenlands gebleven.
Een groot stuk van de GR57 gedaan met de tent.
Ik vond het toch fijn om te doen, en het is zo dichtbij.
Transardennaise zou ik 1 van dees ook nog willen doen.

Het moeilijkste vind ik de rugzak. Groot gedeelte had ik bijna 15kg mee. Gemerkt dat rond de 12kg voor mij de sweet spot is.
ToVoT is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2021, 10:03   #10   link
Fieldy
Rispel Raspel

Fieldy's Avatar

Ik gebruik altijd een camelbak (of decathlon variant). Zeker geen flesjes aan de zijkant. Ben er niet gerust op dat dat er nooit uit zou vallen (veters strikken, bukken en het is weg), en ik wil nooit afval achter laten. In de rugzak zit het ook altijd maar in de weg. We hebben ook zo'n kinderstoel rugzak en die constant aan of uit doen is gewoon een te groot gedoe voor een flesje, zo'n slurfje is dan kei handig. Ik ben het ook gewoon van het mountainbiken.

Voor de rest zeker geen hardcore hiker hier, hopelijk wel als de kinderen wat groter zijn. Wel hebben we meerdere eendagstochten gedaan op de coastal paths van Wales (Barafundle beach -> Broadhaven, Llangranog, St Davids head) en Cornwall (Bedruthan Steps, Kynance cove, Portloe, Tintagel) en die zijn echt absoluut de max.

Last edited by Fieldy; 10-08-2021 at 11:56.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2021, 15:34   #11   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Camelback is toch een must op meerdaagse tochten? Zak met 3l in uw rugzak VS sleuren met flessen die je moet pakken en open draaien...
Old 10-08-2021, 15:47   #12   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ben terug van een niet-trek vakantie in de noordelijke apennijnen in Toscane. Verdomd knap daar. Supergroen en niet toeristisch.
Old 10-08-2021, 16:35   #13   link
Wannes.
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Camelback is toch een must op meerdaagse tochten? Zak met 3l in uw rugzak VS sleuren met flessen die je moet pakken en open draaien...
tzal persoonlijke voorkeur zijn..zo constant een tutter om aan te sabberen, not for me

ik zal bv nooit 3liter meesleuren, tenzij ik echt zeker ben geen water onderweg tegen te komen en het is >30graden. Anders kom ik prima toe met anderhalve liter in een grote waterfles

grote fles aan ene kant van de rugzak, met extra riempje vastgemaakt. Aan de andere kant een stokbrood en off we go.

edit:
like so: (in oude reisfotos snollen is plezant)

Last edited by Wannes.; 10-08-2021 at 16:41.
Old 10-08-2021, 19:27   #14   link
Dorfmeister
O_o

Merci voor de tips. Hier zitten een aantal trajecten bij die ik nog niet kende.

Quote:
Originally Posted by Jack Carver View Post
Dolomieten zijn zwaar de moeite maar Via Alta is een ramp in augustus. De Meir is er niks tegen.

Verder nog gedaan:

-Triglav in Slovenie
-Rila Bergen in Bulgarije
-Gran Sasso national park in Abbruzo
Oorspronkelijk wilde ik deze zomer deze reis doen, maar door de kleurenbingo heb ik uiteindelijk geopteerd om naar IJsland te gaan.

De Dolomieten wil ik absoluut eens doen, maar ik ben er nog niet uit of dat ik het dan als trekking wil doen (Alta Via I of II) of via dagwandelingen. Het laatste heeft wel als voordeel dat je een groter deel van de Dolomieten kan bezichtigen en niet beperkt bent tot één gebied. Bovendien is het dan ook vrij gemakkelijk om de grens over te steken met Slovenië naar de Julische Alpen.
Old 02-09-2021, 08:09   #15   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Quote:
Over een paar weken wel een tweedaagse in de Vallée des Merveilles gepland om hen wat warm te maken.
Ja gasten, 'twas de moeite.

Voor de bronze age gravures moede het niet doen dat was nogal teleurstellend eigenlijk.
Maar voor de rest wel een schone tweedaagse, veel klimmen en dalen op rotsen, mooie zichten, geitjes en marmotjes gespot. =)
https://www.alltrails.com/trail/fran...-grand-capelet

Overnachting in Refuge des Merveilles was ook wel middelmatig, achteraf gezien had ik liever gebivakkeerd.

Baisse du Basteau souvenirke van een slordige 11kg:

Last edited by onbewust; 02-09-2021 at 08:26.
Old 02-09-2021, 09:04   #16   link
rooz
Senior Member

Quote:
nice, mag ik eens proeven?
rooz is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2021, 22:59   #17   link
Wannes.
Senior Member

Tijd gevonden om in de herfstvakantie de GR-141 te doen
Cirkel van 6 dagen aan de Sierra Nevada

Zalig, veel te lang geleden dat ik een stevige wandeling heb gedaan
Old 09-09-2021, 11:14   #18   link
Dorfmeister
O_o

Sinds gisteren terug van een kleine drie weken IJsland waarbij ik de eerste week de Laugavegur heb gewandeld. Damn man, wat een omgeving

Officieel gaat het van Landmannalaugar naar Skogar (of omgekeerd), maar ik heb tot Þórsmörk gewandeld. De eerste dag tot Hrafntinnusker was echt magisch en moet één van mijn mooiste wandelingen ooit zijn. Ongerepte natuur met fantastische plekjes langs gierende wind op een bergtop de ene moment en op de andere moment een ongeëvenaarde rustpauze bij een groene heuvelrug waar een kleine geiser de omgeving trakteert op stoom.

Van Hrafntinnusker naar Álftavatn is een al bijna even fantastische dag door de mooiste panorama's die ik op één dag heb gezien. Een blik op de veelkleurige ryolietbergen is adembenemend, maar vooral het vergezicht op het meer nabij Álftavatn is van een tranende schoonheid.

Van Álftavatn naar Emstrur is wat monotoner in die zin dat de bergen plaatsmaken voor een desolate Marsvlakte en daardoor wat monotoner aanvoelen. Net wanneer je denkt dat het wat saai begint te worden, duikt er een natuurmonument op zoals een imponerende waterval die de wandeling opnieuw kleur geeft. In Emstrur bevindt er zich ook een kloof waar ik kippenvel kreeg toen ik ze zag.

De laatste etappe van Emstrur naar Þórsmörk gaat verder op het elan van de vorige dag met een verraderlijke afdaling op los vulkanisch zand. Hier wandelde ik het eerste gedeelte alleen (als in: zonder gezelschap) door mist en dat gaf toch wel een zwaar LOTR-gevoel. Gaandeweg verandert het landschap ook van rotsig vulkaanlandschap naar groen bos, al zou ik het zelf eerder omschrijven als hoge heide. De koudste rivieroversteek (één van de vier) van de trail is hier ook te vinden.

Een fantastische trekking die ik hartelijk kan aanbevelen, maar het hangt ook sterk af van het (erg) veranderlijke IJslandse weer hoe je deze trekking beleeft. Met regen en mist is dit volgens mij een zware teleurstelling en bovendien kan je nergens schuilen. Het eerste argument is van toepassing op iedere trekking, maar hier volgens mij nog meer dan ooit.
Old 09-09-2021, 14:11   #19   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

heb die ook gedaan maar dan in omgekeerde richting, dan komt de climax op het einde

gedaan in de zomer van 2011, wat toen de mooiste zomer ooit was in ijsland, dus hoeresjans gehad

echt adembenemend inderdaad
Old 17-09-2021, 20:41   #20   link
Fieldy
Rispel Raspel

Fieldy's Avatar

Iemand die een goeie GPS app kan aanbevelen? Ik heb hier ondertussen Outdooractive, Wikiloc, AllTrails en Viewranger staan, maar dat heeft allemaal te veel toeters en bellen waardoor ik mijn weg kwijt geraak.

Ik heb 10 gps tracks van mogelijke wandelingen. Ik wil die uploaden in de app, en eventueel een goeie kaart offline gebruiken. Maar zoiets simpel is precies teveel gevraagd.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules