Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

View Poll Results: Hoe worden de familiale inkomsten verdeeld?
Alles in een pot 31 58.49%
Eigen geld en gezamenlijke rekening voor vaste kosten 18 33.96%
Iets anders/nvt/ik wil gewoon stemmen 4 7.55%
Voters: 53. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 17-08-2021, 10:22   #1   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

[threadsplit] huiselijk budget

Even een financiële vraag gebonden aan het bouwen van een nieuwbouw. Onze lening is in orde en bedraagt 34% van ons gezamenlijk inkomen. We hebben ondertussen alle offertes voor onze afwerking ontvangen en zorgvuldig geselecteerd wat we nodig hebben en wat we niet nodig hebben. We staan ongeveer 25.000 euro in het rood en zullen hier vermoedelijk voor moeten lenen.

We hebben een financiële oefening gedaan waarbij we ons gezamenlijk inkomen hebben genomen en alle maandelijkse kosten hebben afgetrokken (eten en drinken, water, gas, elektriciteit, autolening 400 per maand, schoolopvang, brandstof, pensioensparen, lening van het huis). Hierbij komen we uit op een overschot van €1350 per maand. Een voorlopige simulatie van een lening van 25.000 euro op 8 jaar komt op een afbetaling van 289 per maand (kan natuurlijk nog iets goedkoper), m.a.w we gaan een budget van €1050 per maand overhouden.

Van dit maandbudget van €1050 zullen er vermoedelijk nog kosten van af gaan zoals kleren, activiteiten,... In mijn optiek denk ik dat dit een haalbaar gezinsbudget is per maand als we er een extra lening bij doen voor onze afwerking + eindejaarspremie en vakantiegeld moet je er nog bij op tellen. De rest wordt opgespaard, we proberen toch wel €400 a €500 per maand te sparen maar dit is afhankelijk van onze uitgaven.

Wat denkt shrimp?
Old 17-08-2021, 10:39   #2   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

het is wat krap, zitten uw jaarlijkse kosten er ook in meegerekend (KI, verzekering, enz..)?

Maar ik zou het wel gewoon doen, die afwerkingen dat je nu niet neemt zal je achteraf beklagen en uw loon zal na tijd normaal alleen maar stijgen. Kijk wel bij de nieuwbouw of er geen besparingen mogelijk zijn door achteraf (zelf) te doen, bv keukentoestellen. Ik denk dat ik meer dan 1000 euro heb bespaard door mijn ovens achteraf zelf te kopen en in te steken.
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2021, 10:43   #3   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

KI en verzekeringen zitten daar idd niet in. KI is normaal gezien heel erg goedkoop (door een EPB van 25 of minder hebben we 50% korting op het KI en daarnaast genieten wij nog van een vermindering daarvan). Die afwerkingen die we nu doen, gaan we idd laten doen omdat het in het bouwproject goedkoper is dan achteraf te laten doen.

We gaan ook kijken of het mogelijk is dat de toestellen uit ons lastenboek kunnen weggelaten worden en het budget daarvan naar het meubilair gaat, en we zelf onze toestellen aankopen bij bvb Loeters. Moeten dat nog bekijken, bedankt voor de tip
Old 17-08-2021, 10:59   #4   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
Even een financiële vraag gebonden aan het bouwen van een nieuwbouw. Onze lening is in orde en bedraagt 34% van ons gezamenlijk inkomen. We hebben ondertussen alle offertes voor onze afwerking ontvangen en zorgvuldig geselecteerd wat we nodig hebben en wat we niet nodig hebben. We staan ongeveer 25.000 euro in het rood en zullen hier vermoedelijk voor moeten lenen.

We hebben een financiële oefening gedaan waarbij we ons gezamenlijk inkomen hebben genomen en alle maandelijkse kosten hebben afgetrokken (eten en drinken, water, gas, elektriciteit, autolening 400 per maand, schoolopvang, brandstof, pensioensparen, lening van het huis). Hierbij komen we uit op een overschot van €1350 per maand. Een voorlopige simulatie van een lening van 25.000 euro op 8 jaar komt op een afbetaling van 289 per maand (kan natuurlijk nog iets goedkoper), m.a.w we gaan een budget van €1050 per maand overhouden.

Van dit maandbudget van €1050 zullen er vermoedelijk nog kosten van af gaan zoals kleren, activiteiten,... In mijn optiek denk ik dat dit een haalbaar gezinsbudget is per maand als we er een extra lening bij doen voor onze afwerking + eindejaarspremie en vakantiegeld moet je er nog bij op tellen. De rest wordt opgespaard, we proberen toch wel €400 a €500 per maand te sparen maar dit is afhankelijk van onze uitgaven.

Wat denkt shrimp?
En ik besef net dat we de kinderbijslag zijn vergeten erbij te tellen. Dus €1050 + €280 = € 1330 per maand
Old 17-08-2021, 11:10   #5   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Als jullie anders 500a600 per maand gaan sparen om dan binnen de zoveel tijd die spaarcenten in te zetten om het echt naar wens af te werken, lijkt lenen om het nu naar jullie goesting af te werken mij een no-brainer (als de bank dat ziet zitten). Jullie willen ook niet binnen vijf jaar nog eens in een bouwwerf zitten, lijkt me? Of vijf jaar in een onafgewerkt huis leven? Of het resterende budget na de extra lening voldoende is, kun je enkel zelf weten. Voor de meeste gezinnen zal dat wel voldoende zijn, lijkt me.
logion is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2021, 12:00   #6   link
Rufus
PimpMeister

Man toch 1330 per maand over. Ik wou dat ik dat kon zeggen
Ik zou het zeker doen. Onze lening is bijna 50% van onze lonen en wij komen rond en kunnen zelfs nog af en toe sparen. En zijn zeker geen grootverdieners.
Old 17-08-2021, 12:14   #7   link
rooz
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Rufus View Post
Ik zou het zeker doen. Onze lening is bijna 50% van onze lonen en wij komen rond en kunnen zelfs nog af en toe sparen.
Dat is toch gestoord en ongelooflijk stressvol?
rooz is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2021, 12:33   #8   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Quote:
Originally Posted by logion View Post
Als jullie anders 500a600 per maand gaan sparen om dan binnen de zoveel tijd die spaarcenten in te zetten om het echt naar wens af te werken, lijkt lenen om het nu naar jullie goesting af te werken mij een no-brainer (als de bank dat ziet zitten). Jullie willen ook niet binnen vijf jaar nog eens in een bouwwerf zitten, lijkt me? Of vijf jaar in een onafgewerkt huis leven? Of het resterende budget na de extra lening voldoende is, kun je enkel zelf weten. Voor de meeste gezinnen zal dat wel voldoende zijn, lijkt me.
Dat is idd het plan, rond de 500 per maand proberen te sparen
Old 17-08-2021, 12:34   #9   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Quote:
Originally Posted by Rufus View Post
Man toch 1330 per maand over. Ik wou dat ik dat kon zeggen
Ik zou het zeker doen. Onze lening is bijna 50% van onze lonen en wij komen rond en kunnen zelfs nog af en toe sparen. En zijn zeker geen grootverdieners.
Veel moed. Wij zijn ook geen grootverdieners.
Old 17-08-2021, 14:02   #10   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by rooz View Post
Dat valt goed mee. Gewoon bepalen wat belangrijk is. Ik loop niet met een GSM van 1000 euro rond en koop ook geen nieuwe om het jaar ofzo bijvoorbeeld. Onze 2 meiden komen ook niets tekort en hebben meer dan ik vroeger had.
Old 17-08-2021, 17:37   #11   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

Quote:
Originally Posted by rooz View Post
Hangt er vanaf hoeveel er nog overblijft he. As ge samen 5k hebt en geen auto moet kopen is dat denk iets anders dan as ge samen maar rond de 3 zit.

Ier ist 750 huur, 750 vwce (bovenop 10k reserve cash) 750 om van te leven.

Zou toch van geen kinderen willen grootbrengen met dat budget. Ben wel ant zien om toch eens een app. te kopen, en dan zou k ook wel tegen de 1000 kunne afbetalen en maar 500 meer investeren. Zou toch moeten lukken.
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 17-08-2021, 18:02   #12   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Ben blij dat wij bijna af zijn van afbetalingen en budgetten enz, maar als ik dit zo lees en terugkijk op de 'hadden we maar...' zaken van de voorbije 20j dan kan ik alleen maar zeggen : leen of spendeer nu méér, want later dingen veranderen is onmogelijk of kost 3x zoveel.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2021, 19:37   #13   link
Rufus
PimpMeister

Zitten rond de 4 denk ik. Ik een 2000 mijn vrouw een 1800-2000 (4/5) hangt sterk af van de kilometervergoeding. Hebben ook nog een lening voor onze wagen lopen. Denk dat lening Een 1865 per maand is.
Old 17-08-2021, 20:41   #14   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

1865€/maand alleen aan leningen? Dat lijkt me toch écht veel Rufus.

Hopelijk heb je erg goeie tarieven kunnen bemachtigen.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2021, 20:51   #15   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
Wat denkt shrimp?
You need a budget

Gezien je in het rood gaat zou ik de oefening toch veel ruimer doen.
Jaarlijkse verzekeringen/belastingen er in betrekken (/12), voorzie budget voor de kinderen, voorzie budget voor herstellingen/witgoed, voorzie budget voor uitstapjes/kado's, bedrag puur sparen, enz.
Tzijn allemaal soms kleine dingen, maar het kan wel optellen en dan kan je tijdens de looptijd nog voor verrassingen komen te staan. Als zal je loon, zoals Frenzal zegt, nog wel stijgen.
Of serieus twijfelen als je eens iets groter moet kopen (auto perte totale bv)

Het programma YNAB zou ik aan de huidige prijs niet meer aanraden, maar de vorige versie heeft me hier enorm veel financiële gemoedsrust bezorgd.
Old 17-08-2021, 21:05   #16   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
1865€/maand alleen aan leningen? Dat lijkt me toch écht veel Rufus.

Hopelijk heb je erg goeie tarieven kunnen bemachtigen.
Initieel zaten we met ons woonlening alleen al aan 1500 op 30 jaar. Na herzieningen is dat nu wel al anders. Hebben bij herziening ook nog een 8 bijgeleend voor dringende renovatie van onze gelijkvloers. De 1800 is ook inclusief autolening. En grootse deel bijna 900 euro is van een lening die op 15 jaar staat. Nog een 11 te gaan ofzo als het zover komt. Bezig met (hopelijk) grondige verandering in mijn leven (geen scheiding ).
Om een idee te geven hoe goed we het doen. Juist terug van 2 weken Ardennen in een luxewoning (rond de 1600 euro voor ons alleen). Zaterdag vertrekken we naar Zweden voor een week. Hotel en boot is al 1900 euro. Zonder naft en ander vertier.
Kunnen sparen helpt.
Pc is wel al een 6 a 7 jaar oud

Last edited by Rufus; 17-08-2021 at 21:11.
Rufus is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2021, 07:45   #17   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ben ik de enigste die hier zonder rekenen door het leven gaat? Ik kijk maandelijks een keer het saldo na. De rest is fingerspitzengefühl. En ik ben absoluut geen grootverdiener.
Old 18-08-2021, 08:05   #18   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

heb dat 5 jaar geprobeerd en was altijd blut
als ge van u eigen iemand zijt die gewoon alles duur vindt en aan veel zaken geen geld kan geven ( kleding, supermarkt) lukt dat mss wel ja
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 18-08-2021, 08:17   #19   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Ieder zijn eigen manier natuurlijk, als ik geen spreadsheet zou maken zou ik eerder omgekeerd denken en nooit iets durven uitgeven.
Ik vind veel leningen ook wel stresserend, ook al is het financieel slim om nu veel te lenen zou ik er toch graag vanaf zijn. 2/3de loon aan leningen btw lol
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2021, 08:18   #20   link
Ja-Rune
Eigenaar, he/they/cis

Ja-Rune's Avatar

Yep, heb ook dat probleem. Ik keek het zelden na. Wij hebben met ons getweeën een prettig inkomen en lage lasten en toch lijken wij altijd blut te zijn. Allee lijken, dat was gewoon zo.
Sinds enkele maanden maken we effectief een budget op en slagen we er toch net iets beter in om te sparen en geld uit te geven aan nuttige zaken ipv elke week met een ster te gaan eten en nooit eens te rekenen wat al die schuimpjes en krokantjes en Chloé bags en weet ik veel wat eigenlijk kosten.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
ik kan u verzekeren, het gras groeit.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules