Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

View Poll Results: Hoe worden de familiale inkomsten verdeeld?
Alles in een pot 31 58.49%
Eigen geld en gezamenlijke rekening voor vaste kosten 18 33.96%
Iets anders/nvt/ik wil gewoon stemmen 4 7.55%
Voters: 53. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 18-08-2021, 08:22   #21   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kolb View Post
Ben ik de enigste die hier zonder rekenen door het leven gaat? Ik kijk maandelijks een keer het saldo na. De rest is fingerspitzengefühl. En ik ben absoluut geen grootverdiener.
Hierzo! Ik kijk helemaal nergens naar. Denk dat ons gezinsinkomen rond de 5-6k per maand ligt, vriendin is zelfstandige dus daar zit wat speling op. 2 kinderen, auto van het werk, woningkrediet van 1.4k denk.
Ik weet niet wat jullie zien als grootverdiener? Ik ben ook wel vrij zuinig/voorzichtig, ik koop niet zomaar op de wilden boef dingen aan.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2021, 08:41   #22   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by onbewust View Post
Ieder zijn eigen manier natuurlijk, als ik geen spreadsheet zou maken zou ik eerder omgekeerd denken en nooit iets durven uitgeven.
Dat was bij mij zo de eerste jaren, maar toen bleek het af en toe toch krap.
Ondertussen kijken we er veel minder naar, maar we verdienen ook meer ofc. Nu is het meer opvolgen van wat er buiten vliegt ipv tot op de euro budgetteren.
Het feit dat zowat alle mogelijke kosten (na jaren ervaring) wel op de 1 of andere manier gecovered zijn met ons maandelijks loon heeft alle financiële stress weggenomen. We zijn zeker geen grootverdieners, we leven gewoon naar onze stand nu
Old 18-08-2021, 08:51   #23   link
Horla
Senior Member

Bij ons houden we tot op de cent bij hoeveel we uitgeven voor alle gemeenschappelijke zaken (loon wordt bij beiden op eigen rekening gestort en we hebben een gemeenschappelijke rekening voor het gezin). Na de aankoop van ons eerste huis hield ik 50 euro/maand over (ik werkte maar een maand vast toen we het huis kochten vlak voor de kredietcrisis) na aftrek van lening, gemeenschappelijke kosten en gsm/sport/etc. Langs de ene kant zou ik dat niemand aanraden (nu nog gaan we amper 1 of 2x per jaar op restaurant omdat we er geen geld aan willen geven omdat we het zo gewoon zijn en we zijn de laatste 11 jaar amper 2x op vakantie gegaan) maar je leert er wel door budgetteren en sparen. De eerste jaren was het echt wel Aldi/Colruyt merken kopen en grote uitgaven (lees: meer dan 50 euro) inplannen.

Nu zitten we op een berg spaargeld van 100k en hopen we dat als de buurman doodvalt (85-jarige dronkaard) de immomarkt een beetje genormaliseerd is Die berg spaargeld is trouwens het grootste deel van mijn vrouw aangezien die een stuk meer verdient.
Horla is online now   Reply With Quote
Old 18-08-2021, 09:02   #24   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Allemaal grootverdieners hier. (ik ook hoor met onze 5k nu). Maar ik zit in hetzelfde schuifje als kolb (zorgeloos uitgeven) en Horla (door krappe tijden geven we nu nog steeds minder uit dan we eigenlijk zouden kunnen). Ons loon is er zo hard op vooruitgegaan op een paar jaar tijd dat wij beiden elk meer dan 500 in de maand sparen en niet moeten kijken naar onze uitgaven. Maar wij geven van nature ook gewoon weinig uit. Al heb ik het afgelopen jaar wel 1.5k aan boardgames uitgegeven
kar is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2021, 09:15   #25   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Hier ist ook met een half oog af en toe de rekening eens checken en beetje op gevoel geld uitgeven aan de hobby (velos). Lening kan comfortabel gedragen worden door het gezamelijk inkomen en geen idee van vaste kosten maar de rekening zit beeke op constant niveau, dus tzal wel cava zijn.
Geld/werken interesseert mij redelijk geen hol en sinds paar maand 4/5de beginnen werken. Heerlijk.
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2021, 09:53   #26   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Hier ben ik de enige verdiener.
Is elke maand rekenen hoeveel we over houden en of we iets opzij kunnen zetten (nooit bijna).
Mijn vrouw heeft een map waar alle planningen wanneer wat moet betaald worden wanneer (die schrijft liever alles op dan een excel of ander programma te gebruiken. )

Elke 3 maand komt er wat extra bij door de uitbetaling van mijn ambulanciers werk.
Dat beschouwen we als extra geld, die we voor extra dingen gebruiken, ne keer gaan eten, iets voor pc kopen, iets voor haar hobby kopen, tuin dingen, dingen voor de kinderen,.....

Op zich hebben we geen problemen. Maar zou liever wat een grotere buffer willen hebben.
A-star is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2021, 10:34   #27   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Wel eens interessant om te lezen, wij hebben een gezamenlijk loon van ongeveer 5.000 euro/mnd (alles op één rekening, old-school). Dat is mijn netto loon, mijn vrouw haar loon en huuropbrengsten. Afbetaling huis nog +- 750 euro/mnd, nog 5-tal jaar. Kunnen we zo afbetalen ook, maar laten we lopen voor fiscaal voordeel. Twee tieners kosten ook veel geld. Verder geen leningen. Maar wel ferme buffer in geld staan (lees: twv een deftig huis), verhuren nog een appartementje en ik tel mijn jaarlijkse bonus niet mee als loon (+- 25K/jaar netto). Van die bonus kopen we folliekes (in mijn geval...moto's), gaan we op reis, of doen we kosten aan ons huis zoals zwembad/poolhouse enz.

Dus maandelijks houden we niet al te veel over (soms eens 1.500 euro, soms niks), maar sparen is ook niet echt nodig gezien buffer/eigendommen en qua pensioen moet ik me ook weinig zorgen maken (huis schoonouders is al van ons, groepsverzekering die op 65 enkele 100K uitbetaalt enz).

Geef voorbije jaren ook echt wel pak minder uit aan onnozelheden, consoles, tv's en al die andere shit. Ook niet echt tijd/interesse meer voor. Enige waar ik echt wel (teveel) geld aan hang is aan mijn moto's. Kopen/verkopen is niet echt beste investering. Nog maar paar maand geleden nieuwe gekocht en ben alweer aan het kijken voor andere. Maar bon, is dan ook met 'overschot'. Enige nadeel van genoeg 'over hebben' is dat je op de duur ook nét te makkelijk uitgeeft en dan kan het snel gaan. Enige reden waarom hier geen 2 moto's meer in garage staan is omdat madam aan het zagen was over plaatsverlies...

Recent (eindelijk) ook eens wat geld (laten) beleggen, ondertussen al 4,5% netto opbrengst dus daarmee is de volgende moto ook al voor de helft betaald. Hebben we voorbije 10j echt proberen 'sparen' omdat het nog altijd kriebelt voor nog eens huisje te kopen in Spanje, maar hebben daar ook enkele jaren teveel voor laten liggen. Dus op dat vlak wat veranderd, willen dat nog altijd wel doen maar gaan ons niet tegenhouden om bijv nieuwe auto te kopen of zwembad te leggen omdat we 'ooit eens' een huis in Spanje willen kopen. Komt er sowieso wel nog eens van.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.

Last edited by lapino; 18-08-2021 at 10:39.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2021, 11:11   #28   link
rooz
Senior Member

Ik kon ongeveer 60% van m'n loon sparen toen ik samenwoonde, nu ik alleen ga wonen zal dit ongeveer 40% zijn.
Dat bedrag gaat rechtstreeks in ETFs, heb een emergency fund bij andere bank, een duidelijk en automatisch budget waardoor mijn zichtrekening elke maand leeg is en alles betaald/gespaard.
Grootste uitgaven zijn reizen en af en toe eens een veel te duur kledingstuk
Voor de rest ben ik echt wel spaarzaam, ik koop weinig brol die ik niet nodig heb en doe erg lang met de stukken waar ik veel geld voor betaal.

Heb geen eigendom want vind niets die afgewerkt is in mijn stijl voor een prijs die ik alleen kan betalen, renoveren zie ik niet zitten want ik ben echt onhandig.
Maak me daar ook weinig zorgen om, ik ben wel graag flexibel en heb nu echt een zalig appartement gevonden helemaal naar m'n zin en op maat van mijn huidige situatie.
Heb sowieso nog 1,5 villa, 1 penthouse en 1 gigantisch magazijn (om plat te smijten en appartementen op te zetten) te erven samen met m'n broer.
Weet dat dit geen zekerheid is en voor hetzelfde geld wordt iedereen 120 jaar of verliezen ze alles, maar heeft me toch een beetje gemoedsrust dat ik comfortabel kan leven en sparen tot ik 55 ben en dan te chillen in een tropisch land.
Niet van plan om kinderen te maken of te trouwen, gelijkgezinde partner mag zeker mee samen sparen en vroeg op pensioen gaan
rooz is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2021, 11:16   #29   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Nu zitten we op een berg spaargeld van 100k en hopen we dat als de buurman doodvalt (85-jarige dronkaard) de immomarkt een beetje genormaliseerd is Die berg spaargeld is trouwens het grootste deel van mijn vrouw aangezien die een stuk meer verdient.
misschien tijd om te gaan lezen in de threads over beleggen

Hier geen zware inspanning op vlak van budgetten al zou ik het voor de stats wel interessant vinden. Er gaat maandelijks een vast bedrag naar een gezamenlijk rekening waarmee we vlot rondkomen en hebben elks nog individueel genoeg over om te sparen/beleggen/brol te kopen.

Last edited by frenzal; 18-08-2021 at 11:19.
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2021, 11:35   #30   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

'Normaal' inkomen hier, < 4k met twee en klein kind. Eén keer in m'n leven nagedacht over geld, toen ik alleen een huis kocht en moest kiezen hoeveel afbetaling comfortabel zou zijn. Voor de rest geven we geld uit dat we hebben, maar geen geld dat we niet hebben. Moeilijker dan dat moet het niet zijn.
operator is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2021, 11:38   #31   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Allemaal grootverdieners hier. (ik ook hoor met onze 5k nu). Maar ik zit in hetzelfde schuifje als kolb (zorgeloos uitgeven) en Horla (door krappe tijden geven we nu nog steeds minder uit dan we eigenlijk zouden kunnen). Ons loon is er zo hard op vooruitgegaan op een paar jaar tijd dat wij beiden elk meer dan 500 in de maand sparen en niet moeten kijken naar onze uitgaven. Maar wij geven van nature ook gewoon weinig uit. Al heb ik het afgelopen jaar wel 1.5k aan boardgames uitgegeven
Quote:
Originally Posted by kar View Post
De vriendin vandaag aan het wenen omdat er voor haar in de colruyt een gezin aan het winkelen was die niet moesten kijken naar wat ze kochten terwijl wij altijd alleen van de everyday kunnen kopen.

Doet toch soms wel pijn. :-/

eindelijk gedaan met de everyday producten!
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2021, 11:58   #32   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Meer nog, de geneugten van groentjes uit de eigen tuin. Vooral tomaten. Ik snap het niet, waarom smaken tomaten in de winkel altijd naar gewoon water? Die vallen in het niets ivm tomaten uit de eigen serre. Hetzelfde met komkommers.

Ik kan ook echt genieten van niet te moeten kijken naar wat ik koop van eten, ook al geven we dan nog steeds niet veel geld uit. Je moet het kwijt zijn om te appreciëren wat je hebt zeker?
kar is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2021, 13:25   #33   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

eens gaan babbelen over een app van 196k
was natuurlijk al weg, spreken ze direct over 233k voor 6 m² meer.
wel 2 verdiepen hoger maar dat boeit mij niet als ik binnen naar een scherm lig te staren.

verschil tussen huren of lenen zou op 300€ per maand komen.

is het dan echt wel waard te kopen en u eigen zo zwaar in schuld te steken?
alle kosten van zever dat kapot gaat zijn ook voor u, dus t lijkt mij dat ge daar toch elke 10 jaar nog eens 25k in toesteekt.

steek precies liever die 300€/m in ETF ipv nu al mijn laatste toekomstig verdiende euros in een appartement.
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 18-08-2021, 13:55   #34   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Locatie? Want de kans is groot dat het meer waard winst gaat maken dan een ETF.

Ik heb bijvoorbeeld 12 jaar geleden een appartement gekocht in centrum Sint Niklaas. Toplocatie en splinternieuw. Enkele jaren later kom ik mijn vrouw tegen, beetje samenwonen en dan 7 jaar geleden een nieuwbouw gezet.
Aangezien de nieuwbouw dan mijn "tweede woonst" zou zijn zouden we énorm veel subsidies verliezen dus besloten om het appartement dan maar te verkopen.

Op die 5 jaar tijd was de prijs met 70% gestegen. Nu, ik heb wel deftig onderhandeld bij de aankoop maar dan nog... Vastgoed is mijn beste investering ooit geweest.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2021, 14:13   #35   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Mja is niet altijd zo hoor. Wij hebben tiental jaar geleden in Eine (deelgemeente Oudenaarde) appartementje gekocht. Mooi appartement, 2 slaapkamers, zicht op rustig pleintje, grote berging in kelder én heel ruime parkeerplaats. Was toen ongeveer 250K (alle kosten incl). Maar heeft electrische verwarming, houten ramen, geen (inloop)douche maar bad. Wel zeer dure keuken, dure materialen qua afwerking enz. Proberen verkopen vorig jaar, zelfs voor 220K geen kandidaat. Was nu wel slecht immo kantoor ook én invloed covid19. Maar ook daardoor pech, want terras is relatief klein en dat drukt ook op de prijs.

De markt zou nu wel beter zijn, en ook vraag naar dit soort appartementen hoger. Maar twijfel sterk of we ooit ons aankoopbedrag eruit gaan halen. Vastgoed is niet meteen succesverhaal hier. Ons huisje in Spanje indertijd ook met serieus wat verlies verkocht. Ons eigen huis zal wel ferm in waarde zijn gestegen maar hier geraak ik toch niet meer weg dus is maar virtuele waarde. Vrienden van ons zitten dan weer aan ander spectrum. Vijftal jaar geleden (op plan) duplex gekocht in Knokke (Duinenwater). Véél te duur volgens wat ze gingen uitgeven oorspronkelijk, en eigenlijk ook qua oppervlakte veel te veel geld. Hebben toen +- 800K betaald. Buurvrouw naast hen (zelfde app) heeft zonet verkocht aan 1.2Mio euro. Dus die hebben nu al +- 400K winst.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.

Last edited by lapino; 18-08-2021 at 14:16.
Old 18-08-2021, 14:18   #36   link
Jack Carver

Jack Carver's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Locatie? Want de kans is groot dat het meer waard winst gaat maken dan een ETF.

Ik heb bijvoorbeeld 12 jaar geleden een appartement gekocht in centrum Sint Niklaas. Toplocatie en splinternieuw. Enkele jaren later kom ik mijn vrouw tegen, beetje samenwonen en dan 7 jaar geleden een nieuwbouw gezet.
Aangezien de nieuwbouw dan mijn "tweede woonst" zou zijn zouden we énorm veel subsidies verliezen dus besloten om het appartement dan maar te verkopen.

Op die 5 jaar tijd was de prijs met 70% gestegen. Nu, ik heb wel deftig onderhandeld bij de aankoop maar dan nog... Vastgoed is mijn beste investering ooit geweest.
Antwerpen zuid buurt brederode kwelgeest dus das wel de prijs daar en dat zal behoudens een gigantische systeem crash an sich zijn waarde wel houden. Maar dan nog nu al 233k, no way toch dat daar nog 160k kan bijkomen ?
Aan 196k was dat uiteraard een no brainer geweest, maar 40k voor 6m2 extra en 2 verdiepen hoger.

Enfin moest ik morgen 60k erven zou ik het wel doen maar nu loopt dat gigantisch op en is mijn eigen inbreng hoe dan ook beperkt.
Old 18-08-2021, 14:21   #37   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Mja is niet altijd zo hoor. Wij hebben tiental jaar geleden in Eine (deelgemeente Oudenaarde) appartementje gekocht.
Ik schreef dan ook "Locatie?" Wie wil er nu in Eine gaan wonen?
Daarmee bedoel ik, dat is geen plek voor een appartement, daar kopen mensen een huis. In steden koopt men appartementen.

Geen idee wat het huis in Italië waard is (Renovatie/restauratie afgewerkt een paar jaar geleden) op't moment. Nooit van plan om het te verkopen in ieder geval of ik ben mijne steiger kwijt.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2021, 14:23   #38   link
Jack Carver

Jack Carver's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Mja is niet altijd zo hoor. Wij hebben tiental jaar geleden in Eine (deelgemeente Oudenaarde) appartementje gekocht. Mooi appartement, 2 slaapkamers, zicht op rustig pleintje, grote berging in kelder én heel ruime parkeerplaats. Was toen ongeveer 250K (alle kosten incl). Maar heeft electrische verwarming, houten ramen, geen (inloop)douche maar bad. Wel zeer dure keuken, dure materialen qua afwerking enz. Proberen verkopen vorig jaar, zelfs voor 220K geen kandidaat. Was nu wel slecht immo kantoor ook én invloed covid19. Maar ook daardoor pech, want terras is relatief klein en dat drukt ook op de prijs.

De markt zou nu wel beter zijn, en ook vraag naar dit soort appartementen hoger. Maar twijfel sterk of we ooit ons aankoopbedrag eruit gaan halen. Vastgoed is niet meteen succesverhaal hier. Ons huisje in Spanje indertijd ook met serieus wat verlies verkocht. Ons eigen huis zal wel ferm in waarde zijn gestegen maar hier geraak ik toch niet meer weg dus is maar virtuele waarde. Vrienden van ons zitten dan weer aan ander spectrum. Vijftal jaar geleden (op plan) duplex gekocht in Knokke (Duinenwater). Véél te duur volgens wat ze gingen uitgeven oorspronkelijk, en eigenlijk ook qua oppervlakte veel te veel geld. Hebben toen +- 800K betaald. Buurvrouw naast hen (zelfde app) heeft zonet verkocht aan 1.2Mio euro. Dus die hebben nu al +- 400K winst.
Wat was je motivatie om daar te kopen?
Snel ter plaatse in geval van probleem?
Voor dat geld had je toch iets in Gent gevonden ook ?
Old 18-08-2021, 14:26   #39   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Was beetje mix van 'is dichtbij, dus makkelijk als er iets is' en daarbovenop in zelfde blok als onze huisdokter (ex-man van mijn schoonzus), die het absolute aanrader vond. En schoonouders vonden het ideale locatie mochten ze ooit naar appartement moeten verhuizen (wat ze uiteraard niet meer gaan doen maar bon). Weet ook wel dat Gent betere locatie was geweest maar is nu zo. Is zelfde met ons huis hé, zou in St.Martens.Latem ook meer waard zijn. En nogmaals, is heel ruim en mooi appartement. Ook zeer lichtrijk maar was ook beetje 'snel snel' aankoop want hadden huurinkomsten nodig om bejaarde tante haar rusthuis te kunnen betalen. Heeft gedaan wat het moest doen, maar ben verhuren beu.

Lig er niet wakker van, als ik het kan verkopen en verkoopprijs + huuropbrengsten = aankoopprijs, dan ben ik al content.

Old 19-08-2021, 16:22   #40   link
Wannes.
Senior Member

Ik ben fan van het ‘pay yourself first’ principe. Dus sparen in het begin van de maand, niet op het einde
Zo heb ik al jaren geleden m’n besteedbaar inkomen vastgeprikt op 2000€ netto, en alles erboven gaat automatisch naar spaar- en beleggingsrekeningen.
Werkt prima.. en als je dan eens wat meer wilt uitgeven moet je het van de spaarrekening halen, wat toch een extra drempel is waardoor je 2x nadenkt
Wannes. is online now   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules