Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

View Poll Results: Hoe worden de familiale inkomsten verdeeld?
Alles in een pot 31 58.49%
Eigen geld en gezamenlijke rekening voor vaste kosten 18 33.96%
Iets anders/nvt/ik wil gewoon stemmen 4 7.55%
Voters: 53. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 19-08-2021, 18:06   #41   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ik heb een gelijkaardig systeem. Ik het begin van de maand gaan alle vaste kosten er af, wordt er een groot deel overgeschreven naar de gemeenschappelijke rekening voor het huis en en eten enz.., dan een deel naar de spaarrekening en 75 euro per maand naar de 'zotte aankopen-rekening' waar ik spaar om wat zotte dingen mee te kopen waar ik me dan niet schuldig om moet voelen.
kar is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2021, 19:12   #42   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Waarom nog een aparte rekening als je getrouwd bent? Ik snap dat toch niet

Hier is alles 1 pot, met idd een budgetje voor zotte aankopen of persoonlijke dingen (bv games vs handtassen). Dat is voor elk evenveel, het maakt niet uit wat wij apart verdienen.
Old 19-08-2021, 19:12   #43   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Hier ook alles in n pot. Proberen qua sparen ook elke maand iets opzij te zetten, maar lukt soms niet. Augustus/september zijn zo'n maanden waarin dat niet lukt, oa door verlof maar ook omdat er om n of andere reden dan blijkbaar ineens pak facturen aankomen. Vandaag alleen al rekening voor scheren haag (570 euro, en neen, dat is niet te doen door mezelf), kadastraal inkomen (1.100 euro), brandverzekering (676 euro), verzekering auto madam (1.280 euro). Tel daar vaste kosten bij zoals eten, afbetaling enz... Dan gaat het snel.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.

Last edited by lapino; 19-08-2021 at 19:15.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2021, 19:15   #44   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Vandaar dus budgetteren.
Hier wordt elke maand 1/12 van elke verzekering/KI in een "potje" gestoken en daarnaast worden potjes aangelegd voor minder zekere dingen zoals auto-onderhoud, elektriciteitsafrekening, zomerreis enz. Je weet toch dat die kosten komen?
Zelden nog verrassingen of niet kunnen sparen.

Bijkomend voordeel is dat bv terugtrekken vd belastingen een pure "bonus" is. Kan rechtstreeks naar de spaarrekening of zotte aankoop.

Last edited by Turtle; 19-08-2021 at 19:45.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2021, 19:16   #45   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post

Hier is alles 1 pot, met idd een budgetje voor zotte aankopen of persoonlijke dingen (bv games vs handtassen). Dat is voor elk evenveel, het maakt niet uit wat wij apart verdienen.
Uiteindelijk komt dat op hetzelfde neer hoor. Het enige verschil is dat wat overblijft op de aparte rekening voor ons eigen is om op te doen.
kar is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2021, 20:03   #46   link
Wannes.
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post

Mijn geld is mijn geld, haar geld is haar geld, ons geld staat op de gemeenschappelijke rekening.
Wij hebben andere inkomens, andere behoeften/interesses en eigen levens, naast het leven samen.
Er gaat veel geld naar de gemeenschappelijke rekening, maar bijlange niet alles
Wannes. is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2021, 20:57   #47   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Alles in ene pot, en we zijn zelfs niet getrouwd. En wij hebben ook andere inkomens, interesses en levens. Tis maar geld.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2021, 21:23   #48   link
Matthias
*snore*

Bodn is feitelijk de MVP van het forum. Hulde.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2021, 21:36   #49   link
Wannes.
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Talos View Post
Alles in ene pot, en we zijn zelfs niet getrouwd. En wij hebben ook andere inkomens, interesses en levens. Tis maar geld.
Ja tis maar geld dus zolang er genoeg gemeenschappelijk is om alles te betalen wat er moet betaald worden maakt het toch niet wat ieder met zn centen doet?

Ik vind het anders gewoon veel ingewikkelder, niet eenvoudiger.
Wij komen uiteraard goed overeen, maar je gaat sowieso toch beginnen rekenen anders? Wij gaan regelmatig apart op reis, ik koop >100 aan weed per maand, zij koopt regelmatig kunstwerken die ik vaak, sorry schat!, lelijk vind maar wel duizenden euros kosten..
nee dat is vragen om problemen. Gewoon genoeg gemeenschappelijk zetten en voor de rest doet iedereen zn goesting. Peis en vree
Wannes. is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2021, 21:46   #50   link
Bonbon
Senior Member

Bonbon's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wannes. View Post
Mijn geld is mijn geld, haar geld is haar geld, ons geld staat op de gemeenschappelijke rekening.
Wij hebben andere inkomens, andere behoeften/interesses en eigen levens, naast het leven samen.
Er gaat veel geld naar de gemeenschappelijke rekening, maar bijlange niet alles
hier ook zo
Bonbon is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2021, 22:20   #51   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

hier 1 rekening waar mijn loon op toekomt (gewone loon 2500€ + onkosten v/d brandweer).
Elke maand krijgt iedereen een klein budget waarmee we doen wat we willen.
Als de onkosten van de brandweer er zijn (ongeveer 1500€ elke 3 maand), dan gebruik ik daarvan ongeveer een goeie 400€ voor allerlei dingen. De rest daarvan gebruiken we voor gemeenschappelijke dingen.
A-star is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2021, 07:49   #52   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Talos View Post
Same hier, wat kan mij dat schelen dat A meer uitgeeft dan B. Mijn loon is vele jaren 7 of 8 keer meer geweest en dan ben ik een paar jaar thuis gebleven en niets 'opgebracht'.

Vl gemakkelijker en maar 1 afspraak, zijnde dat elke aankoop boven de 500 gevraagd moet worden aan de andere. That's all.
Ik zit nu wel wat in een aparte situatie waar budget niet echt van belang is maar dan nog, toen ik vroeger samenwoonde met iemand was dat ook ineens alles samen, nooit een probleem mee gehad.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2021, 08:11   #53   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Onze inkomsten worden allemaal op n rekening gestort, maar we keren onszelf maandelijks evenveel 'zakgeld' uit, voor de foliekes waaraan je eens meer wil spenderen.

Op die manier koop je tenminste geschenken aan elkaar niet van de gemeenschappelijke pot.
operator is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2021, 09:10   #54   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Zo doen wij het ook.

Loon komt op onze eigen rekeningen, maar we storten alles behalve €250 door naar de gemeenschappelijke. Die €250 per maand is voor hobby's en kledij.

Als er ooit iets misloopt in onze relatie, god verhoede, is die gemeenschappelijke rekening gewoon 50/50. Geen zever over dat een van ons meer of minder verdient.
Fidoh is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2021, 09:36   #55   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

In de hypothese dat ge elk 2k verdient is het toch overbodig om elke maand 3500 op een gemeenschappelijke te zetten?
Bij ons is ook de redenering, elk zijn eigen geld en we storten iedere maand XX euro op de gemeenschappelijke waaruit alle dingen die we samen doen/uitgeven komen. Daar staat nooit meer dan 2 3k op.
Als ik het weer in mijn bol krijg en kwil nen nieuwe velo van paar K dan wordt dat thuis wel keer overlegd maar is geen discussie over. Dat komt toch 100% van mijn eigen rekening. En dan moet ik ook niet gelijk een kindje zakgeld zitten sparen tot ik die velo kan kopen.
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2021, 09:52   #56   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Vl gemakkelijker en maar 1 afspraak, zijnde dat elke aankoop boven de 500 gevraagd moet worden aan de andere. That's all.
Heeft uw vrouw ooit al eens 'neen' gezegd over een aankoop?
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2021, 10:02   #57   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by onbewust View Post
Heeft uw vrouw ooit al eens 'neen' gezegd over een aankoop?
Ja. Ik wou een te grote boot kopen. Achteraf bekeken had ze gelijk ook.

Zij heeft eens een kunstwerk willen kopen dat ik bijvoorbeeld te duur vond.
Old 20-08-2021, 12:11   #58   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Ah, boten en kunstwerken. Dt soort volk.

hebt gij ne sjaal van Burberry Dodgy?
Old 20-08-2021, 12:20   #59   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Ah, boten en kunstwerken. Dt soort volk.

hebt gij ne sjaal van Burberry Dodgy?
Nope, ook geen polo'kes. Geen kinderen op paarden, geen GSM van 800 een geen dikke gamepc...

Wel een boot(je) in Itali en een schilderij in huis.
Old 20-08-2021, 12:25   #60   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

en een bos
Zwoep is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules