Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

View Poll Results: Hoe worden de familiale inkomsten verdeeld?
Alles in een pot 31 58.49%
Eigen geld en gezamenlijke rekening voor vaste kosten 18 33.96%
Iets anders/nvt/ik wil gewoon stemmen 4 7.55%
Voters: 53. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 20-08-2021, 18:30   #81   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
En als uw vrouw geen bedrijf had, had ze dat geld dan in 20 schilderijen gestoken of elke week zonder u goed gaan eten?
Om maar te zeggen, voor de meeste mensen is het huishouden nu eenmaal het enige waar ze veel geld aan te besteden hebben, dus die "shit wat doe ik nu met al dat geld" vraag stelt zich dan gewoon niet.8
Old 20-08-2021, 18:46   #82   link
Wannes.
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Jonah View Post
En als uw vrouw geen bedrijf had, had ze dat geld dan in 20 schilderijen gestoken of elke week zonder u goed gaan eten?
Om maar te zeggen, voor de meeste mensen is het huishouden nu eenmaal het enige waar ze veel geld aan te besteden hebben, dus die "shit wat doe ik nu met al dat geld" vraag stelt zich dan gewoon niet.8
tging ff over erven. Alle respect als uw erfenis zich beperkt tot een servies of genoeg geld voor een nieuwe wasmachine, maar laat ons nu niet doen alsof dat ineens de norm is, zeker niet op dit forum.

Ik wil hier niet zitten verkondigen dat alles in 1 pot steken fout is ofzo, dat zou gek zijn. Wat kan mij het schelen. Ik probeer gewoon de redenering te snappen

En wat ik tot dusver lees is vooral: ' wij zijn 1 geheel want we zijn getrouwd/hebben kinderen, dus we delen alles en alles is van iedereen.'
Op zich is dat mooi en kan je daar weinig op tegen hebben, maar dat werkt voor ons gewoon niet. Praktisch niet, maar vooral eigenlijk gewoon mentaal niet. Wij zitten zo niet in elkaar.
Wannes. is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2021, 18:56   #83   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wannes. View Post

Het zou toch wat van de put gerukt zijn moest ik daar gaan tussenkomen en zeggen dat dat eigenlijk van 'ons' is en dat 'wij' daar over moeten beslissen? Ik zou nogal een stamp in mijn kloten krijgen denk ik, en terecht
Ik ben nog steeds vrijgezel, dus mijn "bijdrage" op dit vlak is dan wel beperkt.. Maar ik ben ook altijd van dat opzicht geweest (en mijn ex'en ook) dat hetgeen je erft van jou is en blijft. Hetgeen je verdient in het dagdagelijkse leven heb ik altijd beschouwd als iets voor de gezamelijke pot (zolang je een langdurige relatie hebt natuurlijk). Geen haar op mijn hoofd dat eraan zou denken om te zeggen wat mijn vrouw met haar erfenis MOET doen of dat ik daar iets van zou opeisen. En dat geldt in beide richtingen zo natuurlijk. Als ze dat in de woning of whatever wilt steken, op haar eigen spaarrekening zou zetten of het naar de kinderen toe gaat, is dat haar keuze, maar dat is het net...het moet haar keuze zijn.
Metal is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2021, 18:57   #84   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Quote:
tging ff over erven. Alle respect als uw erfenis zich beperkt tot een servies of genoeg geld voor een nieuwe wasmachine, maar laat ons nu niet doen alsof dat ineens de norm is, zeker niet op dit forum.

Ik wil hier niet zitten verkondigen dat alles in 1 pot steken fout is ofzo, dat zou gek zijn. Wat kan mij het schelen. Ik probeer gewoon de redenering te snappen

En wat ik tot dusver lees is vooral: ' wij zijn 1 geheel want we zijn getrouwd/hebben kinderen, dus we delen alles en alles is van iedereen.'
Op zich is dat mooi en kan je daar weinig op tegen hebben, maar dat werkt voor ons gewoon niet. Praktisch niet, maar vooral eigenlijk gewoon mentaal niet. Wij zitten zo niet in elkaar.
Ik had het ook over grote bedragen. Dat is mijn punt juist. Voor 1000 euro kan je nog zeggen: ik doe iets tof voor mezelf. Maar ik (En mijn vriendin) zou begot niet weten hoe ik 100 000 euro aan mezelf moet besteden. Het houdt gewoon geen steek voor ons om dat zelf te houden.

En dat geldt eigenlijk ook meestal voor die 1000 euro.
Old 20-08-2021, 19:01   #85   link
rooz
Senior Member

ge kunt een regenjas kopen bv
rooz is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2021, 19:18   #86   link
Wannes.
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Jonah View Post
Ik had het ook over grote bedragen. Dat is mijn punt juist. Voor 1000 euro kan je nog zeggen: ik doe iets tof voor mezelf. Maar ik (En mijn vriendin) zou begot niet weten hoe ik 100 000 euro aan mezelf moet besteden. Het houdt gewoon geen steek voor ons om dat zelf te houden.

En dat geldt eigenlijk ook meestal voor die 1000 euro.
ah right, sorry misbegrepen

Het is een goed teken dat je begot niet weet hoe je 100k aan jezelf zou moeten besteden. Dat is normaal. Zoiets aan jezelf besteden door dingen te kopen zou ook bijzonder dom zijn

met zo'n bedragen kan je eigenlijk maar 1 ding doen, en dat is beleggen/investeren.
Wat mijn vrouw dus gedaan heeft in haar zaak. En moest ze die zaak niet hebben had het wsrch een studio in Bxl geworden, om te verhuren/gebruiken en om dan later naar de kinderen te gaan. Ook weer met het idee dat dat een investering is.

En moesten we het idee van ' alles in 1 pot' hadden gehad, had ik wrsch daar een deel bijgedaan en was die studio een appartement geworden. Same thing

punt is: het maakt eigenlijk niet uit of dat nu op naam van mijn vrouw alleen gebeurd, of op naam van ons beiden. Zoals al terecht gezegd hier vaak: uiteindelijk gaat het toch naar de kinderen, en hopelijk is het tegen dan ook wat meer geworden want we zijn er slim mee omgegaan.

Zolang je elkaar vertrouwt en je bent niet getrouwd met een nitwit is het enige wezenlijke verschil een emotioneel verschil. Ik wil niet alles afstaan aan 'de gemeenschap'.. zelfs al ben ik 50% van die gemeenschap. Dat voelt gewoon niet lekker en ik zie er ook het nut niet van in.
Maar in de praktijk komt het grotendeels op hetzelfde neer: je probeert slim te zijn met je geld, naar best vermogen.
Wannes. is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2021, 19:35   #87   link
kar
Public servant

kar's Avatar

threadsplit pls?
kar is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2021, 11:33   #88   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

[threadsplit] Thuisbudget

threadsplit!
poll incoming

rename gerust naar een betere threadtitel

Last edited by frenzal; 21-08-2021 at 11:38.
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2021, 16:49   #89   link
Horla
Senior Member

Quote:
Maar vraagje voor de ‘alles-in-1-pot’ crew: is dat hetzelfde met erfenissen dan? Een huis wordt dan op beider namen gezet? Of een stevige pot geld gaat dan linea recta naar de gemeenschap?
Ik zou dat raar vinden eigenlijk. Niet omwille van het geld zelf, maar omwille van de geschiedenis die daar dan achter zit. Ineens is dat dan ook van die ander of, erger, verdwijnt het anoniem in een ‘pot’.
Ik heb al 2x een 'voorschot' op mijn erfenis gehad, eens 25k en 12,5k (net als mijn broers en zus trouwens). De eerste maal is dit gewoon gestort/geschonken en een klein jaar scheidde mijn zus en was ze de helft kwijt. De 2de maal hebben ze een document opgemaakt waarin specifiek stond dat het aan hun zoon/dochter werd geschonken en dat de partner er geen aanspraak op kon maken zodat dit niet meer kon gebeuren.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2021, 17:13   #90   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Ja is dat geen nadeel/voordeel (kies zelf maar) van trouwen? Alle inkomsten verworven tijdens het huwelijk zijn sowieso half eigendom van uw partner? Dus ik vraag mij af als ge dan gescheiden rekeningen hebt, en het komt tot een scheiding. Gaat uw partner dan sowieso niet den helft van uw persoonlijke rekening(en) krijgen, of ge dat nu wilt of niet? Denk dat hier wel volk zit die al door een (vecht)scheiding is gegaan.
Talos is online now   Reply With Quote
Old 21-08-2021, 19:34   #91   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Hangt van het stelsel/contract van het huwelijk af.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2021, 22:28   #92   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

Quote:
Originally Posted by Talos View Post
Alle inkomsten verworven tijdens het huwelijk zijn sowieso half eigendom van uw partner? Dus ik vraag mij af als ge dan gescheiden rekeningen hebt, en het komt tot een scheiding. Gaat uw partner dan sowieso niet den helft van uw persoonlijke rekening(en) krijgen, of ge dat nu wilt of niet?
IIRC, rekeningen waar gezamenlijk inkomen op komt worden vermoed gemeenschappelijk te zijn. Dus als het dan tot een echtscheiding komt, is het aan u om te bewijzen welke bedragen niet gemeenschappelijk zouden zijn.

Dus best aparte rekeningen hanteren voor inkomsten die eigen zijn (bv schenkingen, of als je bepaalde inkomensbronnen expliciet uit het huwelijkscontract hebt gebracht, ...), niet beginnen mengen en kan geen kwaad van die rekeningen te vermelden in het huwelijkscontract als zijnde buitengesloten. En rekeninguittreksels om de x jaar bijhouden, net zoals uw eigen inkomsten zoals schenkingen ed.
Alex is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2021, 07:27   #93   link
Styn
Senior Member

Styn's Avatar

Hangt af onder welk stelsel de trouw is natuurlijk, onder het wettelijke stelsel worden alle inkomsten (huur inkomst, loon, ...) als gemeenschappelijk beschouwd, het enige dat daarbuiten valt zijn erfenissen en schenkingen (en bezit van voor de trouw). Maar de inkomsten van eigen middelen vallen dan weer wel in de gemeenschap. (bvb huurinkomst van een appartement dat je bezit voor de trouw.)

Natuurlijk met een huwelijkscontract ofzo valt dat allemaal aan te passen.

Wij gooien alles op een hoop, als we ooit alles in twee moeten delen dan is dat maar zo. Ik heb echt niet het gevoel dat een van ons beduidend harder werkt dan de andere, en we voelen ons daar allebei goed bij...
Styn is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2022, 11:23   #94   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Allez, had dan eindelijk een hippe app die beloofde al mijn rekeningen in een overzicht te gieten en analyses tedoen per categorie, stopt dat met bestaan. The Cake is a lie.

Iemand suggestie voor alternatief? Liefst compatibel met Belfius, en op termijn ook Paypal bvb. Ik wil vooral maandelijkse status zien, en kosten per categorie (waarbij het zelf de meeste zaken herkent, en mogelijkheid geeft dat aan te duiden indien niet)
acku is online now   Reply With Quote
Old 01-02-2022, 11:31   #95   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

Kbc masterrace ierzo
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2022, 11:35   #96   link
Jaak
dubbelaccount van peephol

Jaak's Avatar

Kan alleen beamen: KBC master race.

Ben met mijn woningkrediet en verzekeringen sinds vorig jaar klant bij AXA, en nog gebruik ik de KBC-app boven die bucht van AXA.
Integratie met dienstencheques + openbaar vervoer is ook nice.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2022, 11:39   #97   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

YNAB pwns all, maar dat geldt enkel voor nr4/classic.

Nu is er enkel nog een belachelijk duur subscription cloud based versie voor nieuwe mensen.
Old 01-02-2022, 11:46   #98   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Zoek wel vooral auto-categorisatie, niet perse budgetbeheer an sich. De app moet via big data leren wat welke rekening is zodat ik het niet moet indelen
acku is online now   Reply With Quote
Old 01-02-2022, 11:49   #99   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

KBC +1

Dankzij dat uitstekende online platform zie ik mezelf niet van bank veranderen.

Last edited by Potenza; 01-02-2022 at 12:41. Reason: allez ptnza wa ne kromme zin was me dat nu chance dat ik nalees
Potenza is online now   Reply With Quote
Old 01-02-2022, 12:29   #100   link
Nike123
bot by bavo

KBC is geil maar voor dat budget gebruikte ik Cake.
Is KBC even goed?
Nike123 is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules