![]() |
![]() |
#1 link |
ministerial typist
|
Inschatting kosten webgebaseerde diensten
Hey,
ik zoek enkele kengetallen voor het opbouwen van een financieel model: stel 1 miljoen pageviews per jaar en een platte csv database met 1 miljoen entries vragen - wat zijn de kosten voor 1 pageview? - wat zijn de kost voor de hosting van 1 entry in een database? ik weet dat de informatie te ruw is, maar ik zoek een indicatie van de kost |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 link |
awesome
|
op welk technologie draait je site? Wat gebeurd er met die csv? Is het gewoon een download of moet het in-memory uitgelezen worden door de server?
Is het bijvoorbeeld een statische site dan kun je het op s3+cloudfront hosten en is die cost verwaarloosbaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 link |
Datanuke.be
|
Definieer "pageview".
Maar zoals frenzal zegt, kijk eens naar de prijzen van aws enzo. Daar kan je redelijk gedetailleerd kosten simuleren adhv je verwachtte traffiek. Als er iets van compute nodig is, gaat ge wel wat meer info moeten verzamelen, vrees ik. Also, 1miljoen pageviews valt mee, maar hoe zijn die gespreid? Redelijk constant? Of allemaal op hetzelfde moment? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 link |
Senior Member
|
Client only webapp met edge caching lijkt me idd het goedkoopste qua hosting. Kan de client die database lokaal inladen en zelf querien?
Indien niet, kan het queryen via serverless compute uitgevoerd worden? Sommige cloud vendors hebben een free tier, veel traffiek ga je daar wel niet mee kunnen verwerken maar mits edge caching is dat mss niet nodig. Ik draai al 10 maand een gratis ec2 t3 micro node, al is die free period wel beperkt tot 12 maanden bij aws. edit: mongoDB Atlas M0 gebruik ik ook al tien maanden gratis als document db, kan interessant zijn. Weet niet of er iets gelijkaardigs bestaat voor een RDBMS. Last edited by logion; 15-03-2022 at 07:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Thread Tools | |
|
|