Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 29-10-2012, 09:39   #81   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Allright, mijne coté hier.

Als ik in de commissie zit lijken die van de christelijke mutualiteit de competentste. Dat zegt natuurlijk weinig over wat ze allemaal coveren maar het geeft een indicatie. Ze zijn ook wel de grootste natuurlijk, met de socmut als tweede.

De onafhankelijken zijn gegroepeerd op nationaal niveau dus die werken voor een groot stuk gemeenschappelijk (al gaan ze dat zelf natuurlijk nooit toegeven) en we komen vaak nogal wat fouten tegen dat die maken (dingen die ze niet terugbetalen terwijl ze dat eigenlijk wel moeten doen, dat doet soms toch wel wat vragen rijzen.

Het is echt puur gaan afwegen welke punten gij belangrijk vindt. En dat is inderdaad kleine lettertjes gaan afwegen. Probeer ook eens te kijken of je via het werk niet iets goedkoper kan krijgen (bij ethias bvb).
Zit nu een paar jaar bij het OZ en ik moet zeggen dat zij zeer vlot alles terugbetalen.
Nog niet echt problemen ondervonden.
Old 24-09-2020, 17:35   #82   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Ik ga proberen op mijn werk om er een hospitalisatieverzekering door te krijgen.

Nu heb ik wel zelf al een individuele hospitalisatieverzekering (misschien collega's ook, idunno).

Hoe gaat dat in zijn werk? Stel dat ik er via mijn werk één krijg, zeg ik dan gewoon mijn individuele zonder gevolgen op?

Krijg ik dan geen gigantische premieverhoging als ik mijn collectieve verlies en terug individueel moet gaan?

Iemand?
CSM is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2020, 17:54   #83   link
kar
Public servant

kar's Avatar

ja, overschakelen is geen probleem. premies hangen af van de verzekering, niet zoals bij auto's. enfin de mijne toch.
kar is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2020, 18:46   #84   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by CSM View Post
Krijg ik dan geen gigantische premieverhoging als ik mijn collectieve verlies en terug individueel moet gaan?
Yep, premies hangen af van de leeftijd op instap.
Ze bieden wel bijna allemaal een soort wachtverzekering aan.
Old 24-09-2020, 20:47   #85   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Zoals Turtle zegt, als je uiteindelijk terug privé moet gaan zal je stuk meer betalen.
Ik betaal nog jaarlijks 200 voor mijn hospitalisatieverzekering van toen ik 20 ofzo was, terwijl ik er ook een op het werk heb.
Old 25-09-2020, 10:26   #86   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Ik heb hier ook al enkele jaren DKV Horizon (wachtverzekering, prive) samen met mijn DKV plan via werkgever.

Een wachtpremie heeft trouwens niet enkel nut wanneer je ooit een werkgever hebt zonder hospitalisatieverzekering, maar ook wanneer je op pensioen gaat.
Want dan is het ook bye bye hospitalisatieverzekering van werkgever, en om op die leeftijd nog prive een verzekering af te sluiten is dat quasi niet betaalbaar. (maar pensioen is nog vér weg voor de meesten, en wat de situatie dan gaat zijn kan niemand natuurlijk voorspellen).
Lacroix is online now   Reply With Quote
Old 27-09-2020, 13:54   #87   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Ok, ik heb hier nog een DKV IS2000 van 2009, ik schakel dus over op een wachtpolis en alles ok.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2020, 07:22   #88   link
rooz
Senior Member

Das eigenlijk wel bescheten.
rooz is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2020, 07:40   #89   link
Horla
Senior Member

Ik ben wel nog geen hospitalisatieverzekering tegengekomen van een werkgever die je niet kan overkopen als je op pensioen gaat? Disclaimer: de 2 waar ik ervaring mee heb zijn beide lokale overheden.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2020, 08:36   #90   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ja kan altijd overnemen zonder wachttijd (dat is dan je voordeel) maar meeste herberekenen je premie wel aan je leeftijd omdat de voorwaarden van je werk vervallen.

Ik zou eigenlijk eens moeten nakijken hier, want omdat mijn vrouw leerkracht is, hebben wij een supercheape polis bij Ethias.
Old 28-09-2020, 09:05   #91   link
Kalutica
Fanboy

Kalutica's Avatar

Same hier, je kan de polis gewoon verderzetten. Je moet dan wel het deel dat de werkgever betaald zelf bijleggen maar voor de rest zijn er geen andere voorwaarden.
Old 28-09-2020, 09:47   #92   link
Matthias
*snore*

Is wettelijk verplicht.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2020, 10:22   #93   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Ja kan altijd overnemen zonder wachttijd (dat is dan je voordeel) maar meeste herberekenen je premie wel aan je leeftijd omdat de voorwaarden van je werk vervallen.
Volgens mij herberekent elke verzekering het a.d.h.v. je leeftijd. Het is niet omdat je nu op 25 jarige leeftijd een wachtpremie betaalt, dat je op je 70ste de premie van een 25-jarige zal hebben hoor.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2020, 07:59   #94   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Ja... de 'Wet Verwilghen'. Je hebt inderdaad 60 dagen de tijd om je verzekering privé verder te zetten. Aan dezelfde voorwaarden, zonder wachttijd of vragenlijsten... maar niét aan dezelfde premie.
De premie zal dan opnieuw bepaald worden adhv je leeftijd.

Op een tarievenlijst van IS2000 die ik hier nog heb liggen is de maandelijkse prijs €85 voor een 65 jarige ... en vanaf 66 jaar springt dat naar €240 per maand.

Maar tegenwoordig zijn er weer compleet andere polissen ('Flexi' en 'Select') en volgens die tarieven pdf is het tarief van een 66 jarige maar €69 per maand.
Maar dat werkt tegenwoordig niet meer met instapleeftijd en indexatie precies.. maar elk jaar een nieuw tarief op basis van je leeftijd?
Lacroix is online now   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules