Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 31-12-2009, 15:25   #1   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Belgische overheid verbreedt kopieerheffing naar meer media

De Belgische overheid gaat vanaf 1 februari de kopieerheffing op geheugendragers verbreden naar onder andere usb-sticks en harddisks. Belangenvereniging Tik noemt de heffing oneerlijk en stelt dat het illegaal kopiëren juist zal toenemen.

Federaal minister van Economische Zaken Van Quickenborne heeft in alle stilte middels een ministerieel besluit de Auvibel-belasting aangescherpt en uitgebreid. Het met de thuiskopieheffing opgehaalde geld zou gebruikt worden om auteurs, artiesten en producenten een vergoeding te geven voor het kopiëren van content door consumenten. De verbrede Auvibel-regeling voorziet nu ook in extra heffingen op onder andere extern harde schijven, usb-sticks, settopboxen en geheugenkaartjes.

De nieuwe regeling, die op 23 december in het Belgisch staatsblad werd gepubliceerd, gaat in op 1 april 2010, maar artikel 4 zal al op 1 februari van kracht worden. Juist in dit artikel is de kopieerheffing op de verschillende gegevensdragers vastgelegd. Zo moet er vanaf 1 februari voor een iPod Touch met 64GB aan flashopslag 3 euro extra betaald worden. Een settopbox met een 500GB harddisk is belast met 10,75 euro, terwijl een externe harddisk van 1TB of groter 9 euro moet opbrengen. Ook wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten apparaten met dezelfde opslagcapaciteit: een mp3-speler met 16GB flashgeheugen heeft een Auvibel-taks van 3 euro, terwijl voor een usb-stick met een identieke capaciteit 1,35 euro aan kopieerheffing betaald moet worden.

Belangenvereniging Tik stelt dat de consument opnieuw het slachtoffer is van extra heffingen en dat de verhogingen alleen maar voor een toename van het illegaal kopiëren zullen zorgen. Daarnaast zouden consumenten die op legale wijze muziek kopen, dubbel belast worden, en is de organisatie er allerminst zeker van dat het opgehaalde geld daadwerkelijk bij artiesten terecht zal komen. Tik roept dan ook op om samen met andere belangenverenigingen met Van Quickenborne om tafel te gaan zitten, maar de minister zou tot nu toe afwijzend hebben gereageerd.
BRON: www.tweakers.net

Wat is dit nu weer voor crap?
Anders ook elke auto al een boete invoeren voor elke keer dat je te snel rijdt?
Ahja want iedereen rijdt toch te snel zeker en voor al die keren dat je niet geflists wordt is het toch eerlijk dat je dan al boete betaalt?
Hoeveel mensen, als bv. alle mensen die geen student zijn, kopen niet wel hun muziek via Itunes? Die betalen nu mee taxen voor de leechers.
Hoeveel mensen zetten niet echt iso's van hun DVD's op een harde schijf puur als back up en voor t gemak geen discs te moeten wisselen?
Schandalige excuses om toch maar stiekem te belastingen op te voeren.
En dan maar klagen de de vlaming geen vertrouwen heeft in de politiek en er zoveel antistemmen komen.
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 15:36   #2   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

ge moet maar niet illegaal downloaden hé

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 15:39   #3   link
Anton
lil carl hoefkens

Anton's Avatar

Euh, dan moet je even goed die taksen betalen he vriend.
Anton is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 16:03   #4   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Das het punt nu net.
Als ik morgen een videocamera koop, en ik koop een HDD voor die films op te bewaren, dan betaal ik 9€ extra tax, omdat er veel mensen een HDD kopen voor illegale bestanden op te zetten. Waarom bv. op een fucking gameconsole of een smartphone?
Waar eindigt zoiets?
Dat ze illegaal downloaden willen bestrijden ben ik volledig voor maar er zijn toch andere alternatieven?
Dat ze voor mijn part the piratebay blokeren maakt mij allemaal niks uit maar tegenwoordig betaal je al op alles BTW, recupel, milieutax,... Daar dan nog is zo een zever bij.
Die artiesten zuigen de mensen al genoeg leeg via Sabam en consoorten.
Old 31-12-2009, 16:17   #5   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

kwas maar aant zeveren ze mensen vandaar de

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 16:29   #6   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Het grootste deel van wat SABAM int aan auteursrechten gaat niet eens naar artiesten, maar naar interne kosten iirc.
Dus artiesten zuigen mensen niet leeg, SABAM daarentegen wel.

Wat gebeurt er feitelijk met de opbrengst van die taxen? Gaan die naar de personen de welke hun auteursrechten geschonden worden bij het kopiëren of verdwijnt die gewoonweg in de belgische schatkist?

Vind heel die kopieerheffig iig een grote farce, naar mijn mening worden dit soort zaken beter geregeld op Europees niveau. Mijn hoop is dan dat zo'n malifide organisatie als SABAM minder kans krijgt om op dit niveau te overleven. Toch niet in haar huidige vorm.
Het resultaat is nu dat ik geen DVD/CD's kan bestellen bij Europese webshops, wat ik toch wel schandalig vind. Als dit er nu ook zal komen voor externe hdds en usb sticks :s
Is dit trouwens niet in strijd met het vrij transport van goederen binnen de EU? Of is daarvoor een uitzondering verzonnen en moet ik dus mijn vertrouwen in het Europees Parlement hierzien?
logion is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 16:40   #7   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

Bijna alles wordt gekopieerd met behulp van computers, laten we gewoon computers taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren! taxeren!
DUR0N is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 16:46   #8   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

niet te geloven dat ze taks heffen omdat we onze eigen foto's en filmpjes willen opslaan. buitenlandse shops zullen er goed bij varen.
Old 31-12-2009, 16:48   #9   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Vind het ook nogal belachelijk. Ik heb regelmatig grotere (vaak externe) hdd's nodig voor al mijn eigen gemaakte hd filmpjes en foto's. Ik moet dus taks betalen op mijn eigen creaties? Nice.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 16:57   #10   link
Fieldy
Rispel Raspel

Fieldy's Avatar

Boh, efkes de grens oversteken zeker? Minder btw en geen auvibel tax, da's toch al de moeite.
Fieldy is online now   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 17:03   #11   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Jaarlijkse shrimp inkooptrip naar nederland vote +1
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 18:13   #12   link
Trojan
Karl Marx

Trojan's Avatar

Duitsland vote +1, liefst tijdens een groot feest met veel bier.
Old 31-12-2009, 19:17   #13   link
B0Yke
Senior Member

B0Yke's Avatar

als ze u dan pakken kunt ge tenminste zeggen: jamaar ik heb er toch taks op betaald
B0Yke is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2010, 23:29   #14   link
Ja-Rune
Eigenaar, he/they/cis

Ja-Rune's Avatar

We zouden hiermee eigenlijk kunnen stellen dat we films/muziek/... mogen kopiëren.
Dat is naar mijn mening de boodschap die hier gebracht wordt.

En als men nu zegt dat dat niet zo is, dan zou ik graag weten wat ik koop met het extra geld dat ik uitgeef.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
ik kan u verzekeren, het gras groeit.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2010, 23:38   #15   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Volstrekt belachelijke uitbreiding van een wet die reeds aan het absurde grensde. Onnozel land hier, al een geluk dat ik jaarlijks meermaals in Duitsland vertoef. Geïnteresseerden mogen me altijd PM'en.
Old 03-01-2010, 00:01   #16   link
Ja-Rune
Eigenaar, he/they/cis

Ja-Rune's Avatar

Wat mij daar overigens het hardste aan irriteert is dat ik mijn cd's altijd koop. Ik koop dvd's. Ik koop Blurays. Ik koop games.
Is het dan mijn beloning (voor zover je daarvoor moet beloond worden.. Bedankt schaambal kopieerzakken.) voor mijn onvoorwaardelijke steun aan de industrie? Ik ga nu moeten betalen voor het kopiëren van anderen. Wat dan dus waarschijnlijk nog altijd niet mag.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
ik kan u verzekeren, het gras groeit.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2010, 00:32   #17   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Druk maken is verstaanbaar maar diep in de grond volstrekt nutteloos. Je moet er immers niet vanuit gaan dat men het probleem van piraterij wil oplossen met dergelijke maatregelen, integendeel. Prima excuus om compleet irrationele belastingen te heffen. Kostenloos de staatskist vullen en het klinkt nog ethisch ook - wat wil een minister meer? Wat een goudmijn! Wat evenmin wil zeggen dat men onrechtstreeks een gedoogbeleid hanteert. Dubbelwin dus.

Tussen haakjes, ik koop ook altijd origineel. Geen uitzonderingen. Hi5.
Old 03-01-2010, 00:58   #18   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

En das dan de VLD, geeft die mannen ne micro en het gaat over koopkracht en belastingverlaging
Was die Vanquickenborne ooit geen staatssecretaris voor administratieve vereenvoudiging ofzo iets in die trend?
Ik hoop dat ze de wet niet zo ver gaan drijven as met cd's en dvd's, zodat je dat niet meer kan bestellen in het buitenland. Gaande van pc's, tot mp3 spelers, gameconsoles, usbsticks, sdkaartjes,...
Gaat nog leuk worden heel de miserie daar rond.
Een harde schijf van 50€, waar al 21% BTW op is, krijgt dus nog een 9€ extra tax.
Dat is dus 19,5€ tax op een artikel van 59€? oftewel 33%?
Enja dan moet de lokale hardwareboer failliet gaan omdat ze niet meer kunnen concurreren met grote (buitenlandse) webshops.
Old 03-01-2010, 01:17   #19   link
.fanny
Banned

hoor de leechers hier eens schroomteloos klagen. allemaal al voor miljoenen aan auteursrechten geschonden en dat durft nu nog pijpen dat ze een paar euro's moeten dokken om al die genickte shit op te slaan.

niet te doen.

als er al iemand bestaat die nog nooit geleeched heeft, dan heeft zelfs hij het recht niet om te klagen. 'the culprit is my brother'.

misschien u eens wat zorgen maken over alle mensen die hun bullshit of mid-level jobs in de entertainment industrie dreigen te verliezen door jullie cocksuckers, alvorens groen te worden als er een euro uit uw buidel verdwijnt.

Quote:
Vind het ook nogal belachelijk. Ik heb regelmatig grotere (vaak externe) hdd's nodig voor al mijn eigen gemaakte hd filmpjes en foto's. Ik moet dus taks betalen op mijn eigen creaties? Nice.
zwaar hypocriet. "eigen creaties", foto's die pino maakt tussen de soep en de patatten, homaar, laat daar niet aan worden getornd. creaties van artiesten echter, hun brood op de fucking plank, waarmee ze hun behoeftige familie van levensmiddelen voorzien, dat is niks waard. proficiat dat ge uw hd soms voor iets anders gebruikt dan het opslaan van shit die u niet toebehoort. ik zou een brief schrijven naar de koning als ik van u was.

vreemd toch hoe andermans rechten gemakkelijk 'in de grijze zone' hangen, en dat die van uzelf immer prioritair zijn.

ziet ze hier eens allemaal in paniek schieten, maat. oh nee! teus zijn eigen filmpjes! al die filmpjes waar hij heel zijn leven aan heeft gewerkt! daar wordt nu een tax op gehoffen maat! ni eerlijk maat! den teus zijn filmpjes toch niet! allez nu. breng teus zijn filmpjes terug!

echt gedegouteerd ben ik. schijnheilig volk.

Last edited by .fanny; 03-01-2010 at 01:32.
.fanny is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2010, 01:33   #20   link
Trojan
Karl Marx

Trojan's Avatar

Dus als ik straks beslis om mijn brood zelf te bakken moet ik ook een compensatie geven aan de lokale bakker omdat deze dan minder inkomsten heeft?

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules