Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 25-07-2022, 15:32   #4161   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

Met ewa chance zakt de prijs toch nog wel een stukje niet? Eventueel met een betere positie van de € terug of zou dat geen effect hebben? Vraag is natuurlijk of dat op korte termijn gaat gebeuren.
Ben al een tijdje aan't lonken naar naar 3080 als opvolger.
Maar ik ga sowieso wat moeten bedenken. Over een 6 maanden ingebouw bureaumeubel waar ik de pc wil in integeren. Efficiente heat managment gaat dan wel een ding zijn.

edit: nu we hier toch zijn.
Potenza, wat voor case zou jij pakken om hierin te zetten? PC komt in de kast rechtsonder aan de stoel. Het eerste paneel aan de pijl is de deur die openkan. Rechts kan ook lucht getrokken worden.
Kzou natuurlijk een externe fan kunnen zetten om de warme lucht uit de kast zelf te trekken. Lekker warm aan de voeten natuurlijk ..

Last edited by Moer; 25-07-2022 at 15:42.
Moer is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2022, 14:24   #4162   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Een case in een afgesloten kast plaatsen raad ik alvast nooit aan, al apprecieer ik de visuele verfijning van uw ontwerp. Opgeruimd staat netjes, dat spreekt, maar luchtstroom is alles. Voor mijn eigen PC plan ik bijvoorbeeld een meubeltje op maat, waarbij de case uiterst eenvoudig in een ruim, open schab staat zodat er automatisch voldoende luchtcirculatie rond kan. In jouw ontwerp betekent dat enerzijds overwegen om het kastdeurtje achterwege te laten (of op z'n minst van openingen te voorzien) en anderzijds langs de achterkant/links/rechts afvoer van hete lucht te regelen. Dat kan inderdaad met een extra fan, al is voldoende opening normaliter voldoende. Een goed uitgeruste behuizing krijgt immers wel wat lucht verplaatst, zo lang er effectief voldoende optie is tot aan- en afvoer.

Verder heeft het weinig zin om te investeren in een stil(ler) model. Er zal immers al flink wat geluid gedempt worden door de houten panelen. Kies dan ook voor een model dat alles inzet op het laten bewegen van lucht. De Torrent van Fractal heeft me in dat opzicht enorm gecharmeerd.

Voorts hangt het er allemaal ook wel wat vanaf wat je er in wil proppen. Een omgwtf-gamePC van drieduusd flappen zal zich altijd miserabel heet voelen in een houten kast. Een doorsnee model met goed geselecteerde hardware is dan weer te doen, zonder twijfel. Het allerbelangrijkste is simpelweg dat de hete lucht weg kan, desnoods door niet meer dan achteraan een ventilatierooster te voorzien in de plank erboven.
Old 26-07-2022, 14:26   #4163   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

@ Dodgy: mooi man, je mag me lastig beginnen vallen via PM.
Old 27-07-2022, 07:42   #4164   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Voor geduldige met een iets minder royaal budget: een RTX2060 is een uitstekende keuze wanneer je nog steeds op relatief verouderd materiaal speelt. Aan €290 is die kaart een prima keuze.
Old 27-07-2022, 14:13   #4165   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Een case in een afgesloten kast plaatsen raad ik alvast nooit aan, al apprecieer ik de visuele verfijning van uw ontwerp. Opgeruimd staat netjes, dat spreekt, maar luchtstroom is alles. Voor mijn eigen PC plan ik bijvoorbeeld een meubeltje op maat, waarbij de case uiterst eenvoudig in een ruim, open schab staat zodat er automatisch voldoende luchtcirculatie rond kan. In jouw ontwerp betekent dat enerzijds overwegen om het kastdeurtje achterwege te laten (of op z'n minst van openingen te voorzien) en anderzijds langs de achterkant/links/rechts afvoer van hete lucht te regelen. Dat kan inderdaad met een extra fan, al is voldoende opening normaliter voldoende. Een goed uitgeruste behuizing krijgt immers wel wat lucht verplaatst, zo lang er effectief voldoende optie is tot aan- en afvoer.

Verder heeft het weinig zin om te investeren in een stil(ler) model. Er zal immers al flink wat geluid gedempt worden door de houten panelen. Kies dan ook voor een model dat alles inzet op het laten bewegen van lucht. De Torrent van Fractal heeft me in dat opzicht enorm gecharmeerd.

Voorts hangt het er allemaal ook wel wat vanaf wat je er in wil proppen. Een omgwtf-gamePC van drieduusd flappen zal zich altijd miserabel heet voelen in een houten kast. Een doorsnee model met goed geselecteerde hardware is dan weer te doen, zonder twijfel. Het allerbelangrijkste is simpelweg dat de hete lucht weg kan, desnoods door niet meer dan achteraan een ventilatierooster te voorzien in de plank erboven.
Makes sense! Merci. Tegen dat het zover is kom m'n setup posten.
Moer is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2022, 10:44   #4166   link
radje
wadist

radje's Avatar

met prijzen die nu al tijdje stabiel zijn (als in, de prijzen staan dicht bij de msrp en we zijn ver van scalping prijzen) lijkt het inderdaad wel de moment op een gpu op de kop te tikken. ge kunt altijd nog wachten op verdere daling da klopt maar met wat pech hebt ge de boot gemist en begint het door x of y weer terug te stijgen

ik had een 2060 en heb nu al paar weken die 3080 10 gig en dat ding is echt gestoord. ge kunt in principe meer geld spenderen aan 3080ti of 3090 of wachten op 4xxx reeks maar voor 1080p en 1440p gaming is de 3080 al een monster op zich, meer kracht is overkill en feitelijk deze kaart meestal ook. over future proof gesproken lol

het enigste dat mij in lijk 1 of 2 games zit tegen te houden om niet alles aan max fps op ultra settings te spelen is mijn cpu bottleneck. niet dat het een échte bottleneck is, ik heb een ryzen 5 3600 maar er zijn een paar games op unity die niet goed overweg kunnen met multithreading, waardoor uw cpu gigantisch slecht geoptimaliseerd presteert waardoor daar dan sommige settings naar beneden moeten worden gehaald worden zodat uwe cpu uwe gpu kan volgen, bij wijze van spreken

maar dat is een absolute minderheid en valt op te lossen door er brol toe te voegen lijk supersampling waardoor er meer load naar uw gpu kan gehaald worden. het is echt bizar in die unity games dat optionele ultra-hd opties met waarschuwingen over "alleen voor heel zware systemen" er voor zorgen dat mijn game net béter gaat runnen

y'all motherfuckers are crazy
radje is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2022, 12:44   #4167   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Domme vraag waarschijnlijk maar kan je computer onderdelen kopen met ecocheques?
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2022, 23:29   #4168   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

Een fietscomputer
Alex is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2022, 09:06   #4169   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Nog steeds veel te duur voor wat ik er ooit aan zou kunnen/willen geven, maar het maakt wel glashelder dat Hopper (de opvolger van Ampere) er dadelijk aan komt.
Old 08-08-2022, 09:38   #4170   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Toch nog altijd 1500 euro voor een 3090 Ti, of 1100 euro voor een 3080 Ti bij ons. Vind ik idd nog steeds duur genoeg, dat zijn nog geen prijzen om meteen naar de winkel te hollen voor een kaart, tenzij ge al lang aan het wachten zijt om er één te kopen.
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2022, 15:03   #4171   link
radje
wadist

radje's Avatar

3080ti en hoger zijn zwaar overkill en koopt ge alleen voor 't hobby "we gaan keer ewa geld er in smijten se" aspect, zoals uwen oto pimpen met nen zotte motor ofzo terwijl ge in principe em alleen gebruikt voor werk en winkel. als ge echter één nodig hebt om te gamen omdat uw huidige echt te oud wordt, hebt ge met nen 3070 of 3080 al een kaart die overkill is voor de meeste games aan 1440p120 fps of 4k60fps

de combo van nen redelijke recente ryzen cpu, 3070 en een ssd kaart en het enigste dat u tegenhoudt om letterlijk alles flawless te runnen op ultra zijn bepaalde soorten engines die gewoon dikke brol zijn. en dat is dus de schuld van de software, niet uw hardware

also de meeste ti edities tegenwoordig zijn dikke afrip, het zijn niet meer de tijden van de 1080ti. als ge aan't kijken zijt naar nen 3060ti kunt ge beter nen gewone 3070 kopen, tzelfde voor 3070ti -> 3080

y'all motherfuckers are crazy
radje is offline   Reply With Quote
Old Yesterday, 10:32   #4172   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

VR entered the chat, RIP alles < 3080
logion is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules