Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 21-03-2020, 15:52   #2701   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Quote:
Originally Posted by BlaCkBirD View Post
belangrijk wel te kijken naar aansluitingen, bij ons op het werk hebben ze ook massa samsung schermen gekocht, allemaal VGA, zitten we voor 2de scherm met zo'n koppelstukje die vaak kapot gaat.

+ als je daar 8u op moet kijken, beter iets meer uitgeven imo

los daarvan; toch mij wagen aan een upgradekit:

be quiet! CPU Cooler Dark Rock 4
Crucial P1 1TB M.2 SSD
Ballistix DDR4 Sport LT 2x8GB 3200 Geheugenmodule
AMD Ryzen 5 3600 processor
MSI B450 TOMAHAWK MAX moederbord

kan ik niet veel verkeerd mee doen zeker? volgens internet past die cpu daarop zonder bios upgrade

550 euro, enige waar ik over twijfel is die 1TB SSD, misschien dat ik beter mijn SSD's recupereer?

voeding en case recupereer ik.
Harde schijven zijn iets dat ik altijd blijf hergebruiken, want dat "veroudert" eigenlijk niet in tegenstelling tot bv CPU of GPU. Als je extra opslag nodig hebt kan je altijd bijkopen, maar perfect werkende HDD/SSD's wegsmijten is ook maar verspilling imo.
Old 21-03-2020, 17:29   #2702   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Noobvraag: hoe kun je zien hoeveel HDD/SDD's je kunt aansluiten op een moederbord? Tijdje geleden eens in m'n pc gekeken en ik zag gelijk geen mogelijkheid om er nog een extra aan te sluiten, naast mijn huidige HDD's.
Want mijn huidige schijven zijn ofwel vol, ofwel te klein voor wat het moet doen (een SSD van 250gig is geen bal meer waard nu).

Of bedoel je gewoon extern aan te sluiten?
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2020, 19:10   #2703   link
rooz
Senior Member

Aantal Sata en m2 aansluitingen denk ik.
rooz is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2020, 19:46   #2704   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by rooz View Post
Aantal Sata en m2 aansluitingen denk ik.
Daarbij in rekening houden dat in veel gevallen een M2-aansluiting ten koste gaat van een reguliere SATA-poort. Aantal SATA-poorten staat overigens op de meeste websites vrij duidelijk aangegeven, hoor. 6 stuks is tegenwoordig standaard op ATX-formaat, mATX is eerder 4.
Old 21-03-2020, 21:10   #2705   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Quote:
Originally Posted by HeLLBirD View Post
Noobvraag: hoe kun je zien hoeveel HDD/SDD's je kunt aansluiten op een moederbord? Tijdje geleden eens in m'n pc gekeken en ik zag gelijk geen mogelijkheid om er nog een extra aan te sluiten, naast mijn huidige HDD's.
Want mijn huidige schijven zijn ofwel vol, ofwel te klein voor wat het moet doen (een SSD van 250gig is geen bal meer waard nu).

Of bedoel je gewoon extern aan te sluiten?
Ik heb een "oude" 250GB SSD die ik gebruik als Windows partitie en een nieuwe M2 SSD van 500GB voor games, maar alles hangt af van uw noden natuurlijk.
Old 21-03-2020, 23:21   #2706   link
HeLLBirD

HeLLBirD's Avatar

Bedankt. Niet dat het nu nog nodig is op mijn pc, aan het kijken voor een nieuwe. Maar ik zou misschien dus wel graag de mogelijkheid hebben om mijn huidige HDD over te steken, om die dan naast een nieuwe HDD en grote SSD staan te hebben.
Old 22-03-2020, 17:25   #2707   link
Blowiieh.
Senior Member

Maat van me wilt een pc kopen puur om wat te gamen.
't Is geen die-hard gamer, 't is enkel voor pubg eigelijk. Zijn budget ligt rond de 700€.

Hij had dit zien staan op coolblue:

https://www.coolblue.be/nl/product/8...specifications

Is dat nog de moeite?
Blowiieh. is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 10:08   #2708   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Voor pubg gaat dat volstaan.

Als ik zo raprap een pc samenstel met iets betere onderdelen kom ik in de buurt van die prijs (echter met 16gb ram en 1 TB M2 schijf)

https://www.megekko.nl/wl/XP28KFZM
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 11:05   #2709   link
HeLLBirD

HeLLBirD's Avatar

Vraagje. Heb je in deze tijden nog een dvd-speler nodig? Ik heb de mijne zeker al geen 2 jaar gebruikt. Normaal ripte ik nog mijn gekochte muziekcd's, maar die staan tegenwoordig ook altijd op spotify, dus ik zie daar maar weinig nut meer van in.

Kun je DVD/Bluray tegenwoordig via wifi streamen naar je smart tv (zoals je webpagina's kan casten)? Dan heeft dat misschien nog zijn nut. Had tot nu toe geen wifi op pc, dus heb daar geen idee van.

Bijkomend heb ik volgende samengesteld. Heeft iemand tips?
  • CPU: AMD Ryzen 7 2700X
  • Mobo: Gigabyte X570 Aorus Pro wifi
  • RAM: Corsair Vengeance LPX (2x 16GB)
  • GPU: ASUS Radeon RX 5700-8G
  • SSD : Samsung 970 EVO 1TB M.2
  • HDD : WD(?)
  • PSU: Corsair RM750X
  • Cooling: Be quiet! Dark Rock 4 pro
  • Case: Fractal Design Define R6 Black Tempered Glass

Met wat rondshoppen komt dit op een 1450 euro.

Geen idee of bijvoorbeeld mobo overkill is met die CPU, of dat ik beter wat meer geld steek in een betere CPU en dan wat minder in de cooling ofzo. Belangrijkste is dat CPU en MOBO toekomst gericht zijn.
Ook op cooling-vlak is er zoveel keuze (watercooled is ook een optie), maar ik ken daar dus niets van.
GFX-kaart mag mid-tier zijn (wel nogal fan van ASUS), die vervang ik waarschijnlijk toch binnen x-aantal jaar.
Ook bij de case een vraag. Ik heb nu al een Define R6 en ben daar meer dan content van, maar zou een Meshify C ook niet passen?

Eerste keer dat ik zelf een comp volledig zelf in elkaar zou steken (heb wel al zo goed als alles zelf wel al vervangen, dus zou in principe zou dit moeten lukken). Zijn er nog zaken die ik op dat gebied best bij bestel (anti-statische wristband/cooling paste/kabeltjes...)?

Mod: Vergeet die dvd-speler maar, ik ga gewoon die van mijn oude pc oversteken als blijkt dat ik hem toch nodig heb.

Last edited by HeLLBirD; 23-03-2020 at 12:40.
Old 23-03-2020, 14:16   #2710   link
rooz
Senior Member

Zou ik een mugen 5 kunnen installeren zonder mijn mobo uit pc te halen?
rooz is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 14:36   #2711   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Hangt van je case af, heb je een cutout achteraan? Grotere coolers hebben vaak een backplate om ze te verstevigen, als je achteraan je moederbord kan is je kans groter op slagen.

Hou er wel rekening mee, Mugen 5 is redelijk heftig om te blijven houden in te schroeven.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 15:15   #2712   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Hellbird,

- waarom een 2700x en geen 3600? Die is 10% sneller in games. Kleine meerprijs voor toch een mooie winst.
- die cpu koeler is overkill, lees een paar posts terug het voorstel van potenza: Scythe Kotetsu. Koelpasta zit al daarbij.
- mobo is misschien wel overkill. Ge kunt misschien beter voor een MSI B450 MAX gaan en een usb wifi adapter bijkopen voor 15 eur.

Last edited by Bourgi; 23-03-2020 at 15:21.
Old 23-03-2020, 16:02   #2713   link
HeLLBirD

HeLLBirD's Avatar

Heb ondertussen al via PM antwoord gekregen van Potenza ook.

- CPU koeler is ondertussen vervangen door die Scythe Kotetsku (mark II).
- Mobo ben ik nog aan het twijfelen tussen die MSI B450 MAX of de Gigabyte B450 I Aorus Pro Wifi. MSI heb ik nu zitten en heel content van, maar die andere lijkt me net iets meer extra's te bieden (zoals wifi en meer usb enzo)? Of heb ik het mis.
- Voor de CPU is de 3600 zeker mogelijk. Als die beter zou zijn, waarom staat die dan goedkoper? Of is dat gewoon de 7 tegenover de 5? Ik heb budget over, dus een betere R7 zou eventueel ook gaan, zoals R7 3700X. Of is het hier ook de meerprijs niet waard?

Bedoeling is dus echt wel dat de basis van de computer zeker nog eens zeven jaar mee kan (dus processor en CPU). Ik speel op mijn zeven jaar oude computer nog altijd spellen op ultra-settings, weliswaar wel op het randje. Zou dus graag weer hetzelfde bereiken, door kleinere upgrades doorheen de jaren (GFX en dergelijke).

Voor de rest ziet het ernaar uit dat ik eigenlijk volledig dezelfde computer aan het kopen ben als toen, qua setup en merken. Wel grappig. Moet zijn dat Potenza toen ook goede tips gegeven heeft.

Last edited by HeLLBirD; 23-03-2020 at 16:16. Reason: n
Old 23-03-2020, 16:24   #2714   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Het feit dat uw oude basis zolang meekon is grotendeels omdat intel jarenlang heeft zitten slabakken en AMD tot voor hun Ryzen architectuur niet veel soeps was. (+Ongetwijfeld zal Potenza u een goed beestje aanbevolen hebben indertijd)

Ik heb liever dat er terug versnelling wordt gemaakt en dat iedere cpu iteratie een aanzienlijke upgrade is tov de vorige. Zo gaat een pc uiteraard geen zeven jaar mee op ultra settings.

Last edited by Bourgi; 23-03-2020 at 16:39.
Old 23-03-2020, 19:56   #2715   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

@ Blowiieh: geen slechte koop, maar zelf samengesteld is zoals Bourgi duidelijk maakt niet noodzakelijk duurder en zeker kwalitatiever. Vooral de kast en PSU (350W is krap voor zo'n systeem) zijn traditionele bespaarposten. Maar als't vooruit moet gaan en het gewoon moet draaien, is het geen echte miskoop. Tenzij er iets mis gaat, want de klantendienst van Medion is niks waard.

@ rooz: de uitsparing die Bourgie aanhaalde is niet relevant, op een AM4-bord blijft de originele backplate behouden. Op papier is het dus slechts 4 vijzen aanschroeven, ik raad echter altijd aan om die tien minuten extra te nemen en het MoBo er helemaal uit te vissen. Makkelijker, minder kans op schade, geen gesmos met koelpasta,... you name it. En dat een Mugen 5 wat weegt maakt niet uit, je legt op z'n minst de kast plat als je wil wisselen zonder het bord er uit te vijzen.

@ Hellbird: jama dan zetten we onze conversatie hier verder, hé. Wordt wat onnozel anders.

Opgelet met het moederbord daar, de B450 I AORUS PRO WIFI is Mini-ITX. De Tomahawk B450 is ATX, een flink verschil in formaat. Mini-ITX is enkel interessant als je werkelijk iets compact in elkaar steekt, anders is ATX, eventueel mATX altijd een betere keuze. Het aantal voorzieningen is net veel minder. Waar haal je meer USB? Mocht Wifi een wens zijn, is de B450 Gaming Carbon Pro van, opnieuw, MSI een topper.

De R5 3600 is niet tout-court beter. De extra kracht van de R7-reeks zit in betere multi-tasking, iets waar games nog steeds onvoldoende voor geoptimaliseerd zijn. Dat geldt zelfs voor een R7 3700X, de meerprijs is absoluut onvoldoende tegenover de snelheidswinst. In games (!).
Old 23-03-2020, 20:05   #2716   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Dat gezegd zijnde, als je echt zo toekomstgericht mogelijk wil samenstellen (wat doorgaans een vals idee is, zoals ik hier al vaak heb uitgelegd), kan je gerust een R7 3700X overwegen. Gesteld dat games steeds beter leren profiteren van die extra cores kan je daar op termijn wel baat bij hebben.

Maar zelfs dan is een beperkte upgrade binnen een drietal jaren altijd beter, wat mij betreft. Zeker aangezien AMD heel bewust inzet op een zo lang mogelijke levensduur van het AM4-platform. Nu betalen voor extra prestaties die je er op z'n minst de eerste jaren niet uithaalt in de hoop dat je dat op termijn wel zal doen is, eh, dom.

Dan is extra budget veel zinvoller gespendeerd aan scherm + GPU anno 2020. Daar heb je echt en heel direct iets aan.
Old 23-03-2020, 20:25   #2717   link
Blowiieh.
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
@ Blowiieh: geen slechte koop, maar zelf samengesteld is zoals Bourgi duidelijk maakt niet noodzakelijk duurder en zeker kwalitatiever. Vooral de kast en PSU (350W is krap voor zo'n systeem) zijn traditionele bespaarposten. Maar als't vooruit moet gaan en het gewoon moet draaien, is het geen echte miskoop. Tenzij er iets mis gaat, want de klantendienst van Medion is niks waard.
Thanks!
Old 23-03-2020, 20:32   #2718   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Nog wel een dingetje om rekening mee te houden (op lange termijn) is dat de nieuwe Xbox en PS5 beiden met 8 CPU cores komen. Eens de gamedev tooling de nextgen consoles volgt, zullen nieuwere games wss meer multitasking kunnen leveragen. Maar voor gaming anno 2020 is zo'n 8 core 3700x idd overkill.
logion is online now   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 20:45   #2719   link
Blowiieh.
Senior Member

Mkay, de info doorgespeeld en hij wilt liever een zelfgebouwde build. Leuk, lang geleden dat'k nog eens een computer gebouwd heb.
Budget is ook wat gestegen: 900€ mag het kosten.

https://azerty.nl/basket/?code=YTo4O...k0OTtpOjE7fQ==

Dit is wat'k heb. Lijkt me wel goed zo.
Old 23-03-2020, 20:58   #2720   link
HeLLBirD

HeLLBirD's Avatar

Quote:
Originally Posted by logion View Post
Nog wel een dingetje om rekening mee te houden (op lange termijn) is dat de nieuwe Xbox en PS5 beiden met 8 CPU cores komen.
Daarmee dat ik dus twijfel. De spellen/game engines zullen zich volgens mij daaraan aanpassen de komende jaren. En dat hoeft niet per sé lang te duren.

Voorlopig zit ik nu met:
  • CPU AMD Ryzen 5 3600
  • Mobo MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
  • RAM Corsair Vengeance LPX (2x 16GB)
  • GPU ASUSRadeon RX 5700-8G (ik bekijk nog eens de andere merken)
  • SSD Samsung 970 EVO 1TB M.2
  • PSU Corsair RM750X (650 scheelt maar 4 euro, dus dan maakt het niet uit, toch?)
  • Cooling Scythe Kotetsu Mark II
  • Case Fractal Design Define R6 Black Tempered Glass

Ik heb nu inderdaad wat budget over (nu "slechts" 1300 euro, da's nen gsm tegenwoordig), dus ik twijfel nog tussen betere CPU, of betere GFX-kaart.
Of ik laat het gewoon zo. Zolang ik de komende 3-4 jaar alles in ultra settings kan draaien zonder update, ben ik al heel content. Budget over, is budget over ...
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules