Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Reply

Thread Tools
Old 02-01-2022, 12:07   #2101   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Na Terraforming Mars nog een paar keer met de dual layered boards gespeeld te hebben, toch maar gezwicht voor deze.
Blijft duur voor een expansion met hoofdzakelijk enkele extra kaarten, maar die triple layered player boards zijn een massieve upgrade tov die dunne, gladde vd originele.

Dat de meeste modules gewoon toe te voegen zijn aan de basis zonder extra uitleg is ook wel een plus.
Old 04-01-2022, 09:12   #2102   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Vier spellen cadeau gekregen voor kerst en nieuwjaar: Paper Dungeons, Fleet: The Dice Game, Warps Edge en de Oceania uitbreiding voor Wingspan.
Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2022, 09:29   #2103   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

die paper dungeons is enorm leuk.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is online now   Reply With Quote
Old 04-01-2022, 09:55   #2104   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Fleet The Dice Game is ook een aanrader, een van mijn favoriete roll & writes
Old 06-02-2022, 18:32   #2105   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Vorige week compleet door het lint gegaan, en LOTR LCG revised core box gekocht (nadat ik ook al een volledige collectie AH LCG en een paar dozen Marvel Champions LCG heb staan - ja ik ben onverantwoord).

Ondertussen een weekje de core campaign + Dark of Mirkwood (campaign van in totaal 5 scenario's) paar keer doorgespeeld, en kan nu redelijk goed de drie recente LCG's vergelijken

1) Arkham Horror: nog steeds met grote voorsprong mijn favoriet. Veruit de beste verhaallijnen, meest inventieve scenario's met telkens opnieuw totaal mechanismen, en het feit dat je investigators zich kunnen rondbewegen in verschillende locaties maakt het een echt bordspel. Meeste voldoening ook als je een scenario beeindigt: je unlockt nieuwe story elementen, er zijn keuzes te maken, en je krijgt XP waardoor deck building ook het interessantste is en blijft.

2) LOTR: tot mijn verbazing amuseer ik mij hier een pak meer mee dan met Marvel Champions, ondanks het feit dat ik enkel de core box heb. De art is fantastisch (veel mooier dan de krantenstrip tekeningen van Marvel) en helpt je goed inleven in het scenario. De gameplay zelf is echt FUN met leuke kaarten en allies en vijanden. Minder stress en frustratie dan in pakweg AH, ondanks dat het ook extreem moeilijk wordt bij momenten.
Nadeel vind ik vooral het bijna compleet gebrek aan story en campaign elementen (hopelijk is dat in de latere campaigns beter uitgewerkt). De beperkte campaign kaarten die ze hebben toegevoegd in de revised coreset zijn niet de moeite; ze geven min of meer een goeie en een slechte kaart bij, en zorgen vooral voor meer administratie.

3) Marvel Champions: best wel leuk spelletje, maar grijpt me niet echt vast. Leuk om eens rap een scenariootje te spelen, maar door compleet gebrek aan story, campaign en progressie is het vooral een tussendoortje. De art vind ik veruit de minste van de 3 spellen. Grootste afknapper is het einde van een scenario: eindigt altijd met een rekensom ("als ik nu aanval doe ik 3 schade, dan deze kaart nog eens 4 schade, dan jij 3 schade en dan deze ally 3 schade, da's samen 13 schade dan staat hij op nul"), de vijand op nul levens, en spel plots gedaan. Niets plot, niets gevolg, niets afwikkeling. Complete anticlimax imo.

Heb zin om nog wat LOTR bij te kopen, maar aangezien ze net met een revised edition zijn uitgekomen misschien beter wachten tot de campaigns ook in revised format heruitgebracht worden.
ExReey is online now   Reply With Quote
Old 07-02-2022, 07:31   #2106   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Drie recente aankopen:

- Marvel Champions core set
- Great Western Trail 2nd edition
- Hallertau

Beetje teleurgesteld in de kwaliteit van GWT. Ik dacht dat er zo wat "rook effecten" op de cover stonden, bleek die doos gewoon vuil in de shrink wrap te zitten... Player boards allemaal redelijk warped. Een hoop kaarten met krassen op. Jammer.
Old 07-02-2022, 08:35   #2107   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Quote:
Originally Posted by ExReey View Post
Vorige week compleet door het lint gegaan, en LOTR LCG revised core box gekocht (nadat ik ook al een volledige collectie AH LCG en een paar dozen Marvel Champions LCG heb staan - ja ik ben onverantwoord).

Ondertussen een weekje de core campaign + Dark of Mirkwood (campaign van in totaal 5 scenario's) paar keer doorgespeeld, en kan nu redelijk goed de drie recente LCG's vergelijken

1) Arkham Horror: nog steeds met grote voorsprong mijn favoriet. Veruit de beste verhaallijnen, meest inventieve scenario's met telkens opnieuw totaal mechanismen, en het feit dat je investigators zich kunnen rondbewegen in verschillende locaties maakt het een echt bordspel. Meeste voldoening ook als je een scenario beeindigt: je unlockt nieuwe story elementen, er zijn keuzes te maken, en je krijgt XP waardoor deck building ook het interessantste is en blijft.

2) LOTR: tot mijn verbazing amuseer ik mij hier een pak meer mee dan met Marvel Champions, ondanks het feit dat ik enkel de core box heb. De art is fantastisch (veel mooier dan de krantenstrip tekeningen van Marvel) en helpt je goed inleven in het scenario. De gameplay zelf is echt FUN met leuke kaarten en allies en vijanden. Minder stress en frustratie dan in pakweg AH, ondanks dat het ook extreem moeilijk wordt bij momenten.
Nadeel vind ik vooral het bijna compleet gebrek aan story en campaign elementen (hopelijk is dat in de latere campaigns beter uitgewerkt). De beperkte campaign kaarten die ze hebben toegevoegd in de revised coreset zijn niet de moeite; ze geven min of meer een goeie en een slechte kaart bij, en zorgen vooral voor meer administratie.

3) Marvel Champions: best wel leuk spelletje, maar grijpt me niet echt vast. Leuk om eens rap een scenariootje te spelen, maar door compleet gebrek aan story, campaign en progressie is het vooral een tussendoortje. De art vind ik veruit de minste van de 3 spellen. Grootste afknapper is het einde van een scenario: eindigt altijd met een rekensom ("als ik nu aanval doe ik 3 schade, dan deze kaart nog eens 4 schade, dan jij 3 schade en dan deze ally 3 schade, da's samen 13 schade dan staat hij op nul"), de vijand op nul levens, en spel plots gedaan. Niets plot, niets gevolg, niets afwikkeling. Complete anticlimax imo.

Heb zin om nog wat LOTR bij te kopen, maar aangezien ze net met een revised edition zijn uitgekomen misschien beter wachten tot de campaigns ook in revised format heruitgebracht worden.
Ik heb zelf 10 jaar lang LOTR gespeeld en verzameld. Nu speel ik Marvel Champions. LOTR is fantastisch en de art is erg mooi, maar na 100 scenario's begon er wat sleet op te komen. Narratief is het wel sterker dan Marvel Champions, als je naar campagnes op zoek bent zijn de saga expansions van LOTR echt de moeite. Anderzijds: de campaign boxes van Marvel Champions, zeker de twee meest recente, hebben toch ook wel wat meer in dat departement te bieden. Zeker de Galaxy's most wanted campaign box heeft een aantal echt originele en toffe scenario's, en biedt de mogelijkheid om (zoals in AH geloof ik) kaarten tijdens de campaign te 'kopen' en aan de campaign pool toe te voegen. De laatste campaign box geeft je dan weer de optie om een soort van side quests te doen voor extra kaarten.

Ik volg je zeker waar je stelt dat een doorsnee spelletje Marvel Champions vaak uitkomt op 'ik kan deze beurt zoveel damage doen, dus dan kan ik winnen', maar in LOTR zitten er ook wel veel van dat soort scenario's in. Ik betrap er mezelf ook op dat ik erg veel mechanismes uit LOTRO scenario's terugvind in Marvel Champions.

Persoonlijk ben ik blij van mijn overstap van LOTR naar Marvel Champions omdat ik Champions makkelijker bovenhaal voor een solo campagne en omdat de hero packs met pre built decks komen (prima om meteen aan het spelen te gaan - Marvel Champions is wat packaging betreft vind ik echt het beste bij FFG), maar LOTR heb ik wel steeds met veel plezier gespeeld. En het is echt LOTR, niet gewoon een standaard LCG met een LOTR laagje erover.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2022, 14:46   #2108   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by ExReey View Post
Naast dat het beginner friendly is, vind ik dat net het USP voor Marvel Champions. Je hebt weinig setup nodig, de meeste villains kan je op 5-10 minuten uithalen en beginnen spelen. Als wij een spelletje Arkham Horror willen uithalen, zijn we snel 2-3 uur bezig. Tijdens het weekend is dat meestal al een uitdaging, laat staan op een doorsnee weekdag waar je pas rond 19-20:00 kunt beginnen. Bij MC is het gewoon een Villain nemen, modules selecteren en je bent vertrokken.

GMW is mss iets voor u, want The Collector bvb moet je meer doen dan enkel hem plat krijgen. Die expansion is helaas wel weggesmeten geld, want de makers hadden serieus gezopen tijdens het samenstellen van de villains en hoe die werken. Ik ben nog altijd niemand tegengekomen die deze expansion boven de rest zet en nog maar een handvol personen die zich ermee geamuseerd hebben.

MTS is wel de max trouwens en bij bvb Hela moet je iets tactischer te werk gaan dan haar hitpoints op 0 krijgen.
Old 07-02-2022, 14:51   #2109   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
Zeker de Galaxy's most wanted campaign box heeft een aantal echt originele en toffe scenario's
Old 07-02-2022, 15:50   #2110   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Denk dat het probleem van de meeste mensen het verschil in difficulty is tussen GMW en de andere expansies (laatste 2 scenario's van MTS nog niet gespeeld, Hela dus ook niet). Maar de markt waar je met credits o.a. kanonnen voor je space ship kan kopen vond ik wel leuk en thematisch, ook omdat het schip echt een rol speelt in een aantal scenario's. Die twee scenario's in het museum van de Collector waren thematisch ook dik ok.

Enfin, ik heb er mij mee geamuseerd, dat is het enige wat telt voor mij.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2022, 16:19   #2111   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Laatste maanden zijn erbij gekomen:

- The Hunted. Vervolg op The Hunters dat ik in december gekocht had. Wat een topspel is dat toch. Qua storytelling door gamemechanics kan dit wel tellen.
- Blackbeard: The Golden Age of Piracy (nog niet gespeeld)

Vandaag toegekomen:

- D-Day at Omaha Beach. Na The Hunters, hoe fantastisch ook, had ik nood aan een spel met minder dobbelstenen. Deze is een solitaire war game met een kaart-systeem ipv dobbelstenen. Net aan de rulebook begonnen, het klinkt alvast leuk.

Er is wel een hele wereld voor me open gegaan. Ik heb het duidelijk voor de meer klassiekere manier van bordspellen en wargames, dan voor het gemiddelde spel op kickstarter of in de winkel. Zalig ook hoeveel pure solitaires er in dat genre zijn. Ik denk dat ik mijn volgende 10 spellen al weet.

Mod: LOTR lcg zit me ook wel nog aan te staren, nu met die revised edition. Geen idee of het me iets doet, ik ben geen fan van pure deckbuilding alleen (op dat vlak is Arkham wl goed). Maar Deathknight is altijd al lovend geweest over LotR, dus ik zou het eigenlijk gewoon een kans moeten geven.
Marvel Champions interesseert me dan weer niet. Superhelden zijn sowieso niet echt mijn ding, maar die van Marvel Universum al helemaal niet. Dus hoe goed dat spel ook mag zijn, dat zal hier niet binnenkomen. Nog een geluk dat er toch nog ets is dat ik niet moet kopen.

Last edited by HeLLBirD; 07-02-2022 at 17:21.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2022, 18:37   #2112   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
Denk dat het probleem van de meeste mensen het verschil in difficulty is tussen GMW en de andere expansies (laatste 2 scenario's van MTS nog niet gespeeld, Hela dus ook niet). Maar de markt waar je met credits o.a. kanonnen voor je space ship kan kopen vond ik wel leuk en thematisch, ook omdat het schip echt een rol speelt in een aantal scenario's. Die twee scenario's in het museum van de Collector waren thematisch ook dik ok.

Enfin, ik heb er mij mee geamuseerd, dat is het enige wat telt voor mij.
De market place is een betere uitwerking van wat er in RotRS zat, iets wat ze helaas terug overboord gegooid hebben met MTS (waarom zitten daar eigenlijk victory points in?).

Het punt van kritiek is niet zozeer de difficulty (alhoewel, lol), maar vooral dat het vrij ongebalanceerd is. En het schip speelt een rol, maar laat ons eerlijk zijn, de keuze die je theoretisch hebt, is in realiteit geen keuze en gebruik je het elke ronde voor hetzelfde omdat je anders toch overlopen wordt.

Dat is mijn grootste puntje van kritiek bij Marvel Champions. Er zitten eigenlijk geen keuze momenten in het spel. Gelijk in GMW, die Badoon Hunter? Bij elke villain kom je die tegen, dus je bent quasi verplicht om hem telkens te verslaan. En als je hem verslaat, wordt de volgende villain nog moeilijker omdat hij telkens een bijkomende kaart toevoegt aan de encounter deck. Het concept van Evaden bestaat niet, dus je kan er niet voor kiezen om hem te negeren, tenzij je hem pas in de laatste 2-3 rondes tegenkomt, maar hoe groot is de kans ...

MTS vond ik echt plezant, zeker omdat er wat nieuwe mechanics inzitten. Veel meer bookkeeping, bvb bij Ebony Maw and Proxima, maar dat nam ik er graag bij. Bij Hela zit er eindelijk een scenario in waar je meerdere approaches kan uitproberen om te zien wat er werkt.

Loki vond ik iets minder, omdat het een beetje een soep wordt na verloop van tijd en je dingen vergeet omdat hij continu van shape verandert. Maar het is wel heel thematisch en origineel gevonden.

Soit, OT .
Old 12-02-2022, 11:53   #2113   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by wjw View Post
Wij zijn ook met Kings Dilemma bezig, maar met corona en drukke schema's is het toch moeilijk om met regelmaat 5 mensen rond dezelfde tafel te krijgen. De timing van de release van Kings Dilemma viel volgens mij quasi samen met de eerste lockdowns.
Eerste sessie met 4 smaakt alvast naar meer.
Beetje zonde van de intimiderende rulebook van 40blz, want uiteindelijk is het heel simpel
Ook op zoek naar een 5e man denkik. Lijkt me nog beter voor de discussies en moderator (die nu eigenlijk niet van huis wisselde).
Old 14-02-2022, 14:06   #2114   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Court of the Dead en de nieuwste Descent gekregen voor mijn verjaardag

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is online now   Reply With Quote
Old 18-02-2022, 07:31   #2115   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Ik was al sinds juli op zoek naar Nusfjord, maar dat leek nergens meer te vinden te zijn in Europa. Lookout Games had mij laten weten dat ze mogelijks een reprint voor 2023 overwegen. Ondertussen dat spel twee keer zien passeren in board game sell groups op Facebook, maar daar wordt als zot op geboden. +70 euro is standaard. Ik heb nog overwogen het op Amazon.com te kopen, maar met de import en VAT zit ge ook snel boven de 70 euro.

Gisteren was ik wat random aan het browsen op Spelonk en ineens zie ik op de homepage bij "Nieuwe producten" Nusfjord verschijnen! Wel met schade, kleine deuk in de voorkant van de doos. Maar 35 euro! Instabuy! Als ik een kwartier later was geweest dan was het al weg denk ik.

Last edited by Cakeman; 18-02-2022 at 08:48. Reason: Er zit een deuk in de doos, geen deur.
Old 18-02-2022, 08:34   #2116   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Nusfjord is heel leuk! Ik heb deze al geruime tijd in de collectie, samen met de twee expansion decks (die ook metalen munten bevatten).
Old 21-03-2022, 14:35   #2117   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Weer wat nieuws gekregen voor de verjaardag: Excavation Earth en Concordia met de Solitaria expansion
Old 21-03-2022, 21:51   #2118   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

HeroQuest is vandaag toegekomen (de nieuwe versie). Kijk ik naar uit om binnen enkele jaartjes met de kinderen te spelen.

Daarnaast zijn er nog bijgekomen de laatste twee maanden:
U-Boat Leader
Field Commander: Napoleon (wat een topspel)
The Dark Summer: Normandy 1944

Ik ben HeLLBirD, en ik heb een probleem.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2022, 23:02   #2119   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Quote:
Originally Posted by HeLLBirD View Post
HeroQuest is vandaag toegekomen (de nieuwe versie). Kijk ik naar uit om binnen enkele jaartjes met de kinderen te spelen.

Daarnaast zijn er nog bijgekomen de laatste twee maanden:
U-Boat Leader
Field Commander: Napoleon (wat een topspel)
The Dark Summer: Normandy 1944

Ik ben HeLLBirD, en ik heb een probleem.
Is er eigenlijk een verschil met de HeroQuest van 20j geleden? Andere campaign?
ExReey is online now   Reply With Quote
Old 21-03-2022, 23:17   #2120   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

T is vooral veel duurder en een "game system" nu

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Thread Tools

Posting Rules