Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 21-11-2012, 10:45   #1   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

De Moestuinthread

Nog geen shrimpers met een moestuintje?
Ik zou daar graag mee starten. Eerste onderzoek leerde mij een systeem kennen waarbij men groenten samen zet in bakken. Zo hielden ze elkaar insect/slak vrij en kon je werken met kleine hoeveelheden, waardoor er elke week wel nieuwe dingen volgroeid zijn. (Elke week beetje nieuwe sla ergens planten zodat je elke week verse hebt bv)

Maar ik ken daar dus niks van en hou met moeite een plant in leven op mijn appartement
Old 21-11-2012, 10:55   #2   link
Fraeco
Mega Shrimper

Fraeco's Avatar

Send a message via MSN to Fraeco
Mijn schoonzus is daarmee begonnen sinds ze een huis gekocht heeft. En zonder er al te veel moeite in te moeten steken heeft die toch meestal verse groentjes vanuit haar tuintje staan.

Courgetten groeien als onkruid. Pompoenen had ze vorige maand ook staan, deze zomer sla, ... Maar 't is wel allemaal op de klassieke methode. Gewoon groenten in't zand. Niets met bakken of weetikveel wat.
Most people don't even know what sysadmins do, but trust me, if they all took a lunch break at the same time they wouldn't make it to the deli before you ran out of bullets protecting your canned goods from roving bands of mutants.
Fraeco is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 11:00   #3   link
l33td00d
Senior Member

l33td00d's Avatar

Wil daar graag mee experimenteren op kot. Ik drink graag muntthee, en als ik dat zelf kon kweken zou dat financieel alles wel aangenamer maken + het lijkt mij wel plezant.
l33td00d is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 11:03   #4   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Munt = onkruid.

Had zo op mijn appartement eens een bak met munt en een meter verder een bak met andere kruiden.
Tegen dat het zomer was, waren beide bakken munt

@Fraeco: die bakken lijken me handig om gewoon vol te duwen met (weet ik veel wat voor speciale) grond en meststoffen.
Old 21-11-2012, 11:19   #5   link
Blondje
*

Thuis ook altijd een grote moestuin gehad, met aardappelen voor een jaar mee rond te komen en al. In principe is daar idd niets moeilijk aan. Gewoon zien op welke moment je wat moet planten of zaaien en hoe ver die dingen uit elkaar moeten staan.
Ga gewoon regelmatig naar de markt en zie wat er van plantjes te krijgen is. Sla smijten ze met momenten naar uwe kop (bij wijze van spreke, bv 12 plantjes voor 1 euro, en dan kunt ge nog een combinatie van verschillende soorten pakken).
Dingen als courgette en pompoen groeien idd gelijk niets en ge moet daar ook niet naar omkijken. Best wel ergens zetten waar dat kan 'woekeren' want pakt best veel plaats in.
Het ene is natuurlijk al wat arbeidsintensiever dan het andere (boontjes moet ge regelmatig oogsten, tov prei is planten en gewoon uitdoen wanneer ge nodig hebt en anders voordat het begint te vriezen, al kunt ge tegen de eerste vorst wel beschermen met de bladeren die ge van uwe gazon harkt in de herfst.)
Je kan ook met vrienden of buren ruilen. Als gij veel sla hebt ruilen tegen bv worteltjes ofzo.

Als ge wilt bemesten gewoon tegen het einde van de winter een lokale boer aanspreken en vragen of die een paar kruiwagens mest kan missen. Is goedkoper en volgens mij ook gezonder dan die chemische brol die ge kunt kopen in de aveve ofzo en voor het grootste deel toch wegspoelt met de regen nog voor uw groenten er 'plezier' aan hebben. Wij hebben nooit moeten bijmesten en altijd mooie lekkere groentjes en fruit gehad.

Vaste planten die elk jaar terug komen kunt ge best langs de kanten van uw tuin zetten. Bv frambozenstruiken, rabarber, kruiden als munt, bieslook, thijm,... Ook asperges blijven een paar jaar op dezelfde plaats. Buiten dat ge dat in het seizoen elke dag 1 of 2 keer moet oogsten is dat eigenlijk ook een heel makkelijke groente om te telen. Anderen in het midden zodat ge kunt afwisselen elk jaar. Een aantal dingen moogt ge niet elk jaar op dezelfde plaats zetten, zoals aardappelen enzo.

Als ge geen vaste serre hebt voor tomaten en paprika gewoon van die semi-flexibele buizen van 3m ofzo halen in de gamma en in een boog in de grond steken en ne grote doorzichtige plastiek over spannen. Werkt even goed en is een pak goedkoper.

Als ge nog iets wil weten vraag je het maar, 20j ervaring (h)

(Ohja, de kleine letterkes: vuil uittrekken is een hel, maar er zijn wel wat manieren om dat te beperken zoals karton, gehakseld hout ofzo leggen. En anders liefst niet wachten tot het hoger dan uw groenten staat)
Blondje is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 11:32   #6   link
Fieldy
Rispel Raspel

Fieldy's Avatar

Het boek van Groenland is gericht op mensen die beginnen te tuinieren. Met hoofdstukken over moestuin en kruidentuin.

Quote:
Als ge wilt bemesten gewoon tegen het einde van de winter een lokale boer aanspreken en vragen of die een paar kruiwagens mest kan missen. Is goedkoper en volgens mij ook gezonder dan die chemische brol die ge kunt kopen in de aveve ofzo en voor het grootste deel toch wegspoelt met de regen nog voor uw groenten er 'plezier' aan hebben. Wij hebben nooit moeten bijmesten en altijd mooie lekkere groentjes en fruit gehad.
Neem een compostvat en composteer daar uw groenafval in. Gebruik dat als voeding voor uw bodem. Ge gaat toch niet aan een boer vragen om wat stront te leveren?
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 11:51   #7   link
Blondje
*

Ja, dat was ik vergeten. Wij deden beide. Composteren maar ook als de hele tijd omgeploegd werd extra koeiemest ofzo. Waarom niet? Met de compost die ge maakt krijgt ge gene grote tuin volledig bemest hoor!
Als ge kippen hebt kunt ge die ook zetten op de delen waar op dat moment geen groenten maar enkel onkruid staat. Gewoon met wat draad afspannen. Zij pikken het onkruid op, woelen wat in de grond en zorgen voor beetje extra meststoffen. En ge hebt er eikes van. Spijtig dat ik het niet heb met die beesten, anders zou ik nog overwegen er zelf ook te zetten als we verhuisd zijn.
Old 21-11-2012, 11:59   #8   link
verstap
Junior Member

Quote:
Originally Posted by Fieldy View Post
Neem een compostvat en composteer daar uw groenafval in. Gebruik dat als voeding voor uw bodem. Ge gaat toch niet aan een boer vragen om wat stront te leveren?
Het stro zorgt er anders wel voor dat uw grond luchtig wordt, bij klei/leem gronden is dat wel van belang. Bij eigen compost heb je een risico dat dit nogal ÚÚnzijdig is (vnl afgereden gazon) en daarnaast de zuurtegraad van je grond negatief gaat be´nvloeden. (teveel afval van hagen en takken).
verstap is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 12:03   #9   link
Rufus
PimpMeister

Kippestront is superslecht voor uw moestuin.
Dat is zeer zuur en ik garandeer je dat er dan een lange tijd niets op zal groeien.
Old 21-11-2012, 12:04   #10   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

En wat je verstaat onder "stront" of "mest", want dat verschilt ook nogal qua herkomst/structuur en samenstelling.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 12:05   #11   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by Magnum_ View Post
En wat je verstaat onder "stront" of "mest", want dat verschilt ook nogal qua herkomst/structuur en samenstelling.
Een kip die rondloopt en kakt op de grond.
Old 21-11-2012, 12:17   #12   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

Work in progress
Omploegen en egaliseren is grotendeels gedaan. Als de winter is gepasseerd komt de rest.

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 12:33   #13   link
sn1p3r
bashir_be

sn1p3r's Avatar

Ik wou dat ik een tuintje had om dat te doen, helaas..

Er bestaat wel een goeie app (apple store), 0,89€ dacht ik, genaamd My Potager. Zeker eens bekijken mijn gedacht

(Heb het een tijd gehad omdat ik er aan dacht een balkon-moestuintje te maken, maar uiteindelijk heb ik net niet genoeg plaats)
Old 21-11-2012, 12:46   #14   link
vAmP
Se˝or

vAmP's Avatar

Quote:
Originally Posted by Magnum_ View Post
De kans is groot dat een lokale paardeneigenaar je wel kan bevoorraden. Het aandeel mest/stro is bij een hobbyeigenaar vaak beter voor een moestuin dan bij een boer.
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 13:36   #15   link
Blondje
*

Quote:
Originally Posted by Rufus View Post
Dat is zeer zuur en ik garandeer je dat er dan een lange tijd niets op zal groeien.
Dan hebben wij toch superkiekes, want geen last van dat er niets groeit waar zij gelopen hebben. 't Is nu ook niet dat die op stukjes van 4m▓ lopen he, eerder 30m▓, en als ge ze regelmatig verzet doet dat blijkbaar geen kwaad. Ze hebben ook wel hun vast 'kot', en daar groeit idd niet zo veel .
Old 21-11-2012, 13:41   #16   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Mijn schoonvader die heeft dat voor heel de familie. Van basic dingen als wortelen tot asperges en van die rode pepers.

Zelf zou ik daar nooit de tijd voor kunnen opbrengen. Die kruidentuin alleen al hier is constant aan't overwoekeren omdat we daar geen tijd voor maken.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 14:49   #17   link
flexium
Sr member, jr poster

Voor mensen met enkele een terras:
http://lifeonthebalcony.com/how-to-t...into-a-garden/
flexium is online now   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 15:23   #18   link
piotke
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Rufus View Post
In de winter lopen de kippen in de moestuin rond, en het jaar erop geen probleem hoor.....

Zelfs als ik de grond vanuit de kippenren uitschep en in de moestuin schep krijg ik ook de grootste verassingen die meteen doorschieten.

Zo had ik dit jaar alle grond uit de kippenren afgeplagged, en in de serre gekapt. Een week later stond het vol met tomatenplanten...
piotke is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 15:50   #19   link
Rufus
PimpMeister

Misschien is een 20tal kippen teveel
Old 21-11-2012, 16:05   #20   link
l33td00d
Senior Member

l33td00d's Avatar

Heeft er niemand hier info als ge iets wilt groeien op een oppervlakte van pakweg 60x100cm, binnen? Wiet fora hun info is niet echt handig want die willen gewoon zo optimaal mogelijk wiet kweken ipv verse kruiden.
l33td00d is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules