Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 18-11-2010, 15:49   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Harry Potter and the deathly halllows: part 1'

Nu Dumbledore dood en Voldemort (Ralph Fiennes) terug is, zijn Harry Potter (Daniel Radcliffe) , Ron (Rupert Grint) en Germione (Emma Watson) opgejaagd wild. Gesteund door hun vrienden proberen ze een veilig onderkomen te vinden bij de laatste tovenaars die nog niet ten prooi zijjn gevallen aan de duistere macht van Voldemort.

Laat ons een koe een koe noemen: na 'The prisoner of Azkaban' was de rek een beetje uit de Harry Potter reeks. Afleveringen 4, 5 en 6 voelden aan als inwisselbare opvulvertellingen. De grote achterliggende verhaallijn leek niet langer vooruit te gaan, en de eeuwig terugkerende partijtjes quidditch begonnen ook te vervelen. toen bekend raakte dat Warner Bros. ervoor opteerde om het laatste boek in de reeks op te splitsen in twee afzonderlijke films gingen mijn wenkbrauwen dan ook stevig omhoog. Dit rook naar goedkope geldklopperij, een manier om het hondstrouwe publiek (waartoe ook ik behoor) nog een keertje extra langs de kassa te doen passeren. Ka-ching!

Mijn scepsis bleek echter nergens voor nodig: 'Harry Potter and the deathly hallows: part 1' is qua verhaal de best gevulde Potter sinds het derde deel. Als waarschijnlijk een van de laatste mensen op deze aardkloot die niet weten hoe de saga precies aan zijn eind komt was ik aangenaam verrast door de vaart, de vlotheid en de hoeveelheid aan narratieve elementen die de overkoepelende plot naar zijn kookpunt stuwen. Eindelijk gebeurt er nog eens echt iets, eindelijk gaat de zaak vooruit. Na 145 minuten had ik absoluut niet het gevoel een lange film gezien te hebben. Een compliment, want de vorige episodes durfden nogal eens aanslepen.

Maar ook de grafische verscheidenheid van deze zevende telg maakt indruk. Naast de gebruikelijke rijkelijke decors heeft Yates gekozen voor een opvallende hoeveelheid aan knappe buitenlocaties. De sets ogen bijzonder sfeervol. Ook zit er een prachtig stukje in de film waarbij een oud verhaal verbeeld wordt aan de hand van een Indisch schimmenspel. 'Harry Potter and the deathly hallows: part 1' ademt veel meer dan de vorige delen echte magie uit. De toon is bleker en somberder dan voorheen. Er staat dan ook flink wat op het spel: de wereld wordt overspoeld door donkere magie, oude vrienden gaan bij bosjes het hoekje om en wanneer de drie vrienden beseffen dat het aan hen is om het hoofd aan Voldemort te bieden en op een gevaarlijke zoektocht te gaan dreigt hun vriendschap onder de zware druk te breken.

Zware kost dus, maar gelukkig biedt het verhaal ook wat ruimte voor humor, zij het in kleinere hoeveelheden dan voordien. De grappen treffen wel vaker doel, waardoor het geheel amusanter blijft. Toch hangt er de hele tijd een zware last over de film. Als J.K. Rowling 'The road' had geschreven, dan zou het waarschijnlijk lijken op de bijna apocalyptische sfeer die 'The deathly hallows' evoceert.

We zijn dan ook mijlenver verwijderd van de onschuldige jeugdfilm die Harry Potter nu bijna 10 jaar geleden aan mij introduceerde. De films zijn met hun publiek mee gegroeid. De finale richt zich uitdrukkelijk tot tieners die wel tegen een akelige, macabere scène kunnen. Het geweld is opgeschroefd. Van de kinderlijke naïviteit van de eerste film schiet niets meer over.

Daar dit de aanleiding vormt tot de waarschijnlijk epische conclusie die volgend jaar op ons losgelaten wordt, brengt het script veel elementen uit de vorige films samen. Mensen die nun nog willen instappen zullen de boot missen (of minstens eerst de andere 6 films erdoor moeten jagen) en ook voor wie niet met meer dan gemiddelde belangstelling de reeks heeft gevolgd zal het soms niet eenvoudig zijn om alle figuren en elementen nog vlot te kunnen plaatsen. Maar 'Harry Potter and the deathly hallows: part 1' gaat tenminste opnieuw ergens naartoe.

De schare aan topacteurs die zich door de jaren heen bij het canon van de Potterpersonages hebben aangesloten zorgt voor een weelderige cast aan bijrollen. Het blijft jammer dat Daniel Radcliffe en in mindere mate Rupert Grint niet over het naturel lijken te beschikken om zich te kunnen meten met Emma Watson, maar ach, ze zitten na al die jaren zo vastgeroest in hun rol dat hun wat houterige acteerprestaties me niet echt stoorden. Uit verschillende stukken blijkt wel duidelijk dat Rowling de mosterd ging halen bij andere auteurs als Tolkien. Enkele clichés zijn dan ook niet te vermijden.

De conclusie is echter dat Harry Potter terug rockt, dat de aanzet naar de grote finale een knappe, entertainende film is die zowel de fans van de reeks als de reguliere filmliefhebber zal bekoren. Wie nog niet mee op de Hogwarts Express sprong komt een trein te laat, maar wie zich reeds een tijdje laat meevoeren doorheen de fantasie van J.K. Rowling zit met 'Harry Potter and the deathly hallows: part 1' gebeiteld voor een spannende avond cinema.

3 sterren op 4

Trailer

Last edited by Maniac; 18-11-2010 at 22:35.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 02:27   #2   link
.fanny
Banned

nog geen enkele harry potter gezien gewoon. stel u voor.
.fanny is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 07:34   #3   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Zwaar van genoten als aanloop naar de epische finale.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 07:47   #4   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

Quote:
Originally Posted by .fanny View Post
same

zal voor binnen een jaar of 10 zijn..de klein mannen met een koek op de mat voor de tv, den ouwe met een fles wijn en een bedenkelijke frons in de zetel

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 07:50   #5   link
Awoujol
Ancien

Awoujol's Avatar

Quote:
Originally Posted by .fanny View Post
Same en heb niet echt het gevoel iets te missen.
Awoujol is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 09:24   #6   link
Vantham
Senior Member

Vantham's Avatar

ik denk dat ik deze niet ga kijken en wacht op de finale, ze gaan dan toch specials doen waarbij de beide films na elkaar vertonen, en daar ga ik wel naartoe gaan
Old 19-11-2010, 09:46   #7   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Send a message via MSN to DM
Dit weekend gaan kijken, niks dan lovende commentaar gelezen tot nu toe
DM is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 10:02   #8   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Vorige week al tickets gekocht voor vanavond, kijk er al naar uit. Wou het boek nog herlezen deze week, maar ben nog niet echt ver geraakt door tijdsgebrek .
Old 19-11-2010, 10:12   #9   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Dit weekend met neefje gaan kijken, alleen klote dat het de nl gedubte versie zal zijn

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 10:38   #10   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Zie gast, leer die bengels gewoon eens om naar Engelstalige films te gaan kijken
Old 19-11-2010, 13:12   #11   link
Fieldy
Rispel Raspel

Fieldy's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Dit weekend met neefje gaan kijken, alleen klote dat het de nl gedubte versie zal zijn
Quote:
Originally Posted by Maniac View Post

We zijn dan ook mijlenver verwijderd van de onschuldige jeugdfilm die Harry Potter nu bijna 10 jaar geleden aan mij introduceerde. De films zijn met hun publiek mee gegroeid. De finale richt zich uitdrukkelijk tot tieners die wel tegen een akelige, macabere scène kunnen. Het geweld is opgeschroefd. Van de kinderlijke naïviteit van de eerste film schiet niets meer over.
Misschien is't niet duidelijk genoeg dat die film niet geschikt is voor kindjes die nog geen ondertitels kunnen lezen. En dat dit dus eigenlijk geen kinderfilms meer zijn. (Hoe komen ze er zelfs nog op om die te dubben)
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 13:22   #12   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Er zit zelfs een schrikmoment horrorfilm waardig in de film, dus zéker geen kinderen meenemen onder de 10-12 zou ik zo zeggen.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 13:56   #13   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fieldy View Post
Misschien is't niet duidelijk genoeg dat die film niet geschikt is voor kindjes die nog geen ondertitels kunnen lezen. En dat dit dus eigenlijk geen kinderfilms meer zijn. (Hoe komen ze er zelfs nog op om die te dubben)
Was niet zozeer op HP gericht, maar ik zie dat lapino zijn kinderen ook naar bvb de Nederlandstalige versie van How to tame a dragon liet zien
Zoveel humor en taalgrapjes gaan toch compleet verloren in gedubde versies ?

Niet als commentaar op lapino hoor, misschien eerder commentaar op gedubde films in het algemeen.
Ik mag er niet aan denken dat ik vroeger Aladdin of The Lion King in het Nederlands moest zien.
Old 19-11-2010, 14:04   #14   link
Fieldy
Rispel Raspel

Fieldy's Avatar

Kinderen kunnen pas vlot ondertitels lezen vanaf het 3de studiejaar he. Als ge 8 euro wilt wegsmijten moet ge vooral 6 jarigen mee nemen naar een anderstalige film . Daarbij, die taalmopjes zitten er in voor de volwassenen. Voor de kinderen is het om de slapstick te doen.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 15:00   #15   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Misschien omdat ik nog de Disney films zag met zalige soundtracks
Old 19-11-2010, 16:34   #16   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Ben ook wel van mening dat kinderen gerust kunnen genieten van engelstalige/franstalige tekenfilms vanaf een 6-7 jaar. Wij keken vanaf onze 5-6 jaar altijd naar cartoons op de franstalige en britse omroepen (samen met de nederlandstalige omroepen) en hebben zo veel toffe dingen gezien én snel engels en frans geleerd. Mijn broer en ik verzonnen zelf altijd een beetje de verhalen bij de beeldjes als we niet konden volgen, al zijn de meeste tekenfilms wel superduidelijk en goed te volgen zonder dat je veel van de taal snapt.

Terug on topic: blijkbaar moet ik de laatste 5 à 10 minuten van de film geslapen hebben (was al 1.00 uur en ik was moe, lag zeker niet aan de kwaliteit van de prent) want ik heb even de korte inhoud erop nagelezen en het slot kan ik me toch niet herinneren...

Dilemma. Opnieuw gaan zien of wachten op de dvd? Zal wel voor de laatste optie gaan Kut microslaapjes!
Old 19-11-2010, 16:38   #17   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
ik heb even de korte inhoud erop nagelezen en het slot kan ik me toch niet herinneren...
Ik vraag me soms af of je notities neemt tijdens of direct na de film.
Old 20-11-2010, 10:12   #18   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Nooit. Dan zou ik ook niet meer naar een film kijken zoals iedereen die hier meedicussieert denk ik. Ik kan me niet voorstellen dat julli met pen en papier in de aanslag zitten voor het scherm.

Het gebeurt wel dat ik een review schrijf meteen nadat ik thuis kom, maar ook dat gebeurt zelden. Daar gaat toch gewoonlijk minstens een nachtje over.
Old 20-11-2010, 10:51   #19   link
Intred
Senior Member

Intred's Avatar

Als alle films uit zijn zal ik ze wel eens bekijken achter elkaar. Ik heb enkel de eerste helft gezien van de eerste film en dat is het dan zowat.
Old 20-11-2010, 11:04   #20   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Ik ben ergens wel blij dat ik zowel de boeken als de films gestaag heb gelezen en bekeken. Mijn vriendin had er tot vorige zomer nog niets van gezien - laat staan gelezen - waarop we alle films die tot dan toe verschenen waren hebben bekeken. Ondanks mijn positieve herinneringen was dat aanvankelijk serieus doorbijten. Vooral de eerste is nog zo braaf en kinds dat ik er niet echt veel aan had. Vanaf nummer 3 worden de films pas aangenaam, wat maakt dat ik me kan voorstellen dat eens je start met de volledige reeks, je (ten onrechte) afhaakt bij nummer 2.

Zodoende, u weze voorgelicht!

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules