Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 2 25.00%
3.5 sterren 1 12.50%
3 sterren 1 12.50%
2.5 sterren 2 25.00%
2 sterren 1 12.50%
1.5 ster 1 12.50%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 8. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 02-05-2022, 17:10   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'The Northman'

Op het moment dat de jonge vikingprins Amleth (Oscar Novak) een ontgroeningsritueel afrondt ziet hij hoe zijn vader (Ethan Hawke) brutaal vermoord wordt diens bastaardbroer Fjölnir (Claes Bang). Ternauwernood kan Amleth vluchten. Jaren later is de volwassen Amleth (Alexander Skarsgård) een anonieme plunderaar met maar één doel voor ogen: wraak nemen, zijn plaats als koning heroveren en zijn moeder (Nicole Kidman) redden uit de klauwen van de man die zijn vader vermoordde.

Er zijn films die je een welgemikte shot actie verschaffen, er zijn films die je een brutale klap in het gelaat geven en dan is er 'The Northman', een onversneden brok Shakespeariaans machismo waarbij het testosteron en het bloed uit elk hoekje pellicule druipt. Geen gezever, mijn cojones waren twee keer zo groot na het bekijken van Alexander Skarsgårds aardedonkere wraaktocht. 'The northman' is geen film voor doetjes. Robert Eggers lijkt wel het bastaardzoontje van 'Conan the barbarian' en 'The revenant' te hebben gebaard, en dat is absoluut als een compliment bedoeld. Voorts doet 'The northman' met zijn magisch-realistische stijl ook sterk denken aan de folk horror van 'Midsommar' en de middeleeuwse fantasie van 'The Green Knight'. Maar bovenal is het een uitgepuurde, kneiterharde brok vikinggeweld die perfect het woeste en onverbiddelijke van Ijsland belichaamt.

'The northman' grijpt meteen de aandacht. Uit de beelden spreekt met een imponerende visuele kracht. Sommige details lijken een zekere historische accuraatheid te verraden, maar de fantastische elementen duwen de prent dan weer meer in de richting van de glorieuze epen uit de Noorse mythologie. Wat Eggers ook voor ogen had, het resultaat is een erg gestileerde actiefilm met een visie en plot die even rechtlijnig is als het hoofdpersonage. Hier geen zoetsappig geromantiseer, wel onverbiddelijke taferelen waarbij het bloed onverbloemd uit alle mogelijke menselijke holte gutst en bijlen met een aantal welgemikte slagen in rompen worden geplant. 'The northman' speelt zich af in een meedogenloze wereld waar enkel de wet van de sterkste telt.

De vertolkingen zijn overtuigend. Alexander Skarsgård mag, ongetwijfeld tot groot jolijt van de fans, het grootste deel van de tijd zijn indrukwekkende borstkas ontbloten en volledig loos gaan, terwijl bizarre bijrolletjes van Willem Dafoe en Björk het unieke karakter van de prent verder in de verf zetten. Technisch valt er verdomd weinig op 'The Northman' aan te merken. Dit laat zich bekijken als kwaliteitsvol escapisme met een zekere gravitas. Het heeft een eigen smoel en lijkt zich niet al te veel aan te trekken van de conventies van de gemiddelde historische actieprent. Ik had vooral achteraf het gevoel een échte film met een duidelijke visie te hebben gezien, iets wat mijn tijd waard was, vol beklijvende beelden en met een beestige ontknoping. Kortom: 'The Northman' lost de verwachtingen in. Stevige prent!

3 sterren op 4

Last edited by Maniac; 03-05-2022 at 09:32.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2022, 20:28   #2   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
Op het moment dat de jonge vikingprins Amleth (Oscar Novak) een ontgroeningsritueel afrond ziet hij
afrondt

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2022, 04:53   #3   link
radje
(no homo (homo))

radje's Avatar

eggers heeft drie filmen gemaakt (witch, lighthouse en nu northman) en in alle drie was hij én de schrijver én de regisseur én de producer. alle drie zijn ze 1 voor 1 instant topfilmen waarvan meeste regisseurs maar 1 van in hun leven maken

het is nog wat vroeg maar we kunnen gelukkig al praten over het feit dat het géén m night smhamdfiojssmoifjdingdong situatie is en als hij nog 1 of 2 filmen maakt van hetzelfde niveau komt hij toch ontegensprekelijk tussen de kubricks en lynches van deze wereld

ik heb the lighthouse en vooral the witch al dood gezien dus dat gaat met deze film waarschijnlijk niet anders zijn.

edit: hij was volgens wiki blijkbaar geen producer voor the witch

y'all motherfuckers are crazy
radje is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2022, 04:56   #4   link
radje
(no homo (homo))

radje's Avatar

the witch was trouwens gemaakt op een budget van 4 miljoen: om maar te zeggen dat je voor geen geld van de wereld een visie, talent en stijl kan kopen maar dat je het gewoon moet hebben

batman v superman aka migraine in a box van snyder was 260 miljoen euro lol

Old 03-05-2022, 08:54   #5   link
eye
Senior Member

Dan hoop ik toch dat hij voor zijn Nosferatu een totaal andere richting inslaat dan The Northman
eye is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2022, 09:32   #6   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
afrondt
Thanks, stonden nog wat typo's en fouten in. Aangepast.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2022, 15:54   #7   link
Cage
throwing a wobbly

Cage's Avatar

Volledig akkoord met deze review.
Wat een trip. Ik heb er van genoten. Hij mocht nog zotter gaan imo.

Edit; Ik wist dat Skarsgard een goede acteur was maar damn, bij sommige scenes kreeg ik oprecht kippenvel.
Fysiek echt insane intense performance. Zo een gigantische schouders dat hij altijd als een soort van dier voorover gebogen stond.

Last edited by Cage; 13-05-2022 at 20:42.
Cage is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2022, 23:52   #8   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Send a message via MSN to DM
Ook gezien. Topfilm inderdaad
DM is online now   Reply With Quote
Old 14-05-2022, 00:52   #9   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ik moest al lang slapen want morgen om 8 uur staat er hier een schilder maar door alle hype hier toch veel te laat beginnen kijken naar The Northman. Ik had van Eggers nog geen enkele film gezien omdat de periode van The Witch mij niet echt interesseerde en ik nog altijd niet verst hoe het leuk kan zijn dat er 2 mannen in een vuurtoren wonen.

Maar, ik kon niet stoppen met kijken naar The Northman. Alles was Maniac zegt is waar maar de film is ook gewoon mooi. Prachtig gemaakt, zalige fotografie, etc. De regisseur weet ook perfect wat voor tempo hij in de film moet steken. Een soort van beeldvormige versie van Aaron Sorkin. Zeer talentvolle man zonder twijfel.
Heb zin om nu The Witch toch eens een kans te geven maar ik moet echt wel in mijn bed.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2022, 00:03   #10   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

Ook gezien

Idd zalig dat zoiets nog gemaakt wordt en er regisseurs volledig hun ding kunnen.

Eerste uur was er wel wat inkomen en had ik een licht wordt het dit nu gevoel, maar vanaf halfweg voel je ineens nog een tandje bij komen en dan weet je dat het goed gaat worden. Zo ongeveer vanaf het moment dat ze een kruising tussen baseball en rugby beginnen spelen.

De symboliek met de dieren zat in de witch ook al. Naakte deernes rond een vuurkring ook.

Zal de volle 5 man in de zaal, waarvan 2 hem zeker totaal niet begrepen had en voor iets anders gekomen was, maar ik heb mij echt geen seconde verveelt.

Soit, echte classics die ik eeuwig kan herbekijken zullen dit voor mij nooit worden, daarvoor zijn sommige fantasy elementen mij net iets te weird en mysterieus. Maar 't was zeker leuk voor nekeer.

Wel jammer dat dit post metoo is en we dus Anna Taylor Joy haar prammen niet in volle glorie mochten aanschouwen
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2022, 08:59   #11   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

wat een topper!

Na de film was er een oud menske dat vond dat er teveel bovennatuurlijke zaken in de film zaten...

Kweni ze. Dat was echt geen groot deel van de film medunkt.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2022, 10:13   #12   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Ook gezien, zalige film.

Goede verwijzingen naar de Noorse mythology toe met de wat hardere aspecten uit die tijd. Zoals het leven van een slaaf en het plunderen van dat dorp in het begin.

Ze moeten niet klagen dat er teveel verwijzingen in zitten naar het spirituele, dat was gewoon deel van het alledaagse leven.
begets Destruction as Destruction begets...
Prumpy is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2022, 10:34   #13   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

inderdaad he!

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2022, 13:15   #14   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Misschien had ze het over Skarsgard zijn six pack.
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2022, 22:04   #15   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Ja goeie film. Dat Eggers nog lag mag mogen en kan kunnen.
Old 19-05-2022, 07:24   #16   link
Wannes.
Senior Member

Halfuur voor't einde afgezet, kon echt niet boeien
Wannes. is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2022, 07:34   #17   link
radje
(no homo (homo))

radje's Avatar

Quote:
Originally Posted by eye View Post
Dan hoop ik toch dat hij voor zijn Nosferatu een totaal andere richting inslaat dan The Northman
hij heeft al in meerdere interviews laten weten dat zijn eerste ervaring met een studio en groot budget niet echt aangenaam was en dat hij zot werd van al de moeiallen. ook gezegd dat hij gewoon terug gaat gaan naar kleinere producties waar hij totale controle heeft wat voor iemand zoals eggers wel nodig lijkt.

niet dat ik het een slechte film vond, ik vond hem geweldig maar ik heb het liefst een contente eggers zodat hij filmen blijft maken en niet een cynische en apathische klootzak wordt, daar hebben we al genoeg van in de wereld van film en regisseurs.

en van de drie filmen is het wel de minste. vvitch > lighthouse > northman maar ik zou the northman nog altijd kiezen boven lijk 95% van de rest van bestaande filmen ik snap nog altijd niet goed hoe iemand die zo weinig ervaring heeft al zo'n visie kan hebben, grellig

Old 25-05-2022, 09:36   #18   link
Mr. Santa
Gevaar voor de Veiligheid

Mr. Santa's Avatar

Meh, ik weet nog niet goed wat ik ervan moet denken.
Ik vond het nogal... langdradig? Die half-mystieke-half-echte shizzle voelde er voor mij wat tussen geplakt, en de over-the-topness is soms net iets te veel over the top.
Aan de andere kant is het wel een onversneden rauwe brok testosterone en durft het ten minste eens wat anders te doen.

Ik denk dat ik het nog efkes moet laten bezinken en/of een tweede keer bekijken. Maar The Witch vond ik direct na de eerste kijkbeurt alvast beter zonder dat dubbele gevoel.
Old 25-05-2022, 09:38   #19   link
Mr. Santa
Gevaar voor de Veiligheid

Mr. Santa's Avatar

En wtf was er mis met Nicole Kidman, wree uncanny valley gevoel.
Old 25-05-2022, 13:56   #20   link
Horla
Senior Member

Dat is toch al een aantal jaar? Gewoon wat teveel aan haar gezicht laten werken.
Horla is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules