Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 0 0%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 1 100.00%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 1. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 26-06-2022, 21:40   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Jurassic World: dominion'

Een sprinkhanenplaag van prehistorische proporties bedreigt de wereldwijde voedselbevoorrading. Intussen trachten Owen Grady (Chris Pratt) en Claire Dearing (Bryce Dallas Howard) hun gekidnapte ersatzdochter terug te vinden.

Herinneren jullie nog de laatste beelden van 'Jurassic World: fallen kingdom'? Dino's die hun reservaat, eiland of wat dan ook hadden verlaten en de wereld gingen overheersen? Een logisch punt dat er eigenlijk al sinds de originele 'Jurassic Park' zat aan te komen, maar waar de studio wel een reboot en vijf films voor nodig had gehad om er te raken? Wat was ik klaar om de velociraptors, bronto- en stegosaurussen en de altijd cool tyrannosaurus rex chaos te zien veroorzaken op de continenten! Maar wacht! Véél te gewoontjes, moeten de scenaristen van 'Jurassic World: dominion' hebben gedacht. Wij hebben een veel beter idee...

Sprinkhanen!

Echt, welke idioot heeft ooit bedacht dat een franchise die over dinosaurussen gaar gebaat zou zijn bij een climactische episode waarin onnozele sprinkhanen het gevaarlijkste zouden zijn? 'Jurassic World: dominion' slaat echt nergens op, en voor een reeks waarin gekloonde dinosaurussen altijd het unique selling point waren wil dat wat zeggen. Het scenario is zo zwak en zonder interne logica dat het verbijsterend is dat het ooit groen licht heeft gekregen. In essentie komt het erop neer dat een stinkend rijke wetenschapper een soort Jurassic Park van den Aldi heeft gebouwd in de dolomiten waar de dino's veilig kunnen rondbanjeren, en dat de rest van de wereld moet trachten samen te leven met de prehistorische beesten. Een brontosaurus moet blijkbaar worden opgesloten in de Italiaanse bergen, maar het is volstrekt normaal dat velociraptors vrij rondlopen in de Sierra Nevada. Uh-uh.

Vraag mij ook niet precies hoe Owen en Claire er precies belanden, want dat is vooral een opeenvolging van deus ex machina's en scènes die sterk doen denken aan andere en betere films als 'Jaws', 'Mission impossible: fallout', 'Indiana Jones' en zelfs 'The shining'. Werkelijk, het is lang geleden dat ik zo', zwak scenario en dito script verfilmd zag. Uiteraard biedt deze te lange film wel de occassionele spannende momenten, is het een fijn weerzien met Sam Neill, Laura Dern en Jeff Goldblum -de enige dino's die echt overtuigend tot leven komen- en kan 'Jurassic World: dominion' binnen een individuele scène een zeker plezier verschaffen. Maar het is veel te weinig om te voorkomen dat deze blockbuster er even onbeholpen als onbehouwen zijn ecologische boodschap tracht in te rammen en 'Jurassic World: dominion' eigenlijk geen film is maar een opeenvolging van weinig coherente scènes die we eerder en beter hebben gezien. Voor wie enkel een film met wat beelden van dino's verwacht zal het misschien voldoende zijn, maar als aangekondigde climax in een reeks kan ik dit niet anders dan matig vinden.

2 sterren op 4

Last edited by Maniac; 26-06-2022 at 21:46.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2022, 09:42   #2   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Moet daar geen minteken voor uw score? Want 2/4 is echt wel veel te genereus .

Ik had dat van die sprinkhanen op voorhand gelezen en na de film gezien te hebben was dit nog het minst idiote aan het verhaal. (Dat zegt meer over het verhaal dan over die sprinkhanen).

Tjokvol cringe verwijzingen naar de eerste Jurassic Park, hoofdpersonages die plots veranderen in heuse stuntmannen/vrouwen zonder enige aanleiding, tijdsdimensies die voor geen meter kloppen en sommige CGI was gewoon zwak en zag er goedkoop uit. Laura Dern, Sam Neill en Jeff Goldblum worden erin gedropt zonder ook maar enige aanleiding en doen alleen maar dienst om de fans van het eerste uur te plezieren. (En die kus-scene, jezus zeg, precies een seizoensfinale van Thuis).

Wat best wel zonde is, want in de premise zaten genoeg elementen om er een coole film van te maken of het verhaal veel meer uit te diepen. Hier en daar zie je wel wat spatjes terug, gelijk die stropers verhaallijn, maar het was wellicht te lastig om daar allemaal iets deftig mee te doen, dus hebben ze alles maar weer verplaatst naar een benepen omgeving.

Ik zou het nog een 1/4 geven omdat dino's op groot scherm nog altijd cool blijven (alhoewel mighty T-Rex comes to save the day nu ook wel serieus afgezaagd begint te worden).
Old 02-07-2022, 09:53   #3   link
Lion
N°1 Music Spammer

Lion's Avatar

Komaan, je weet toch op voorhand dat zo'n film koude kak gaat zijn. Na de originele poten van afhouden.
Lion is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2022, 10:04   #4   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

K moet eerlijst zeggen dat ik bij jurrasic world in de cinema wel op het puntje van mij stoel zat en legit mat was toen kinepolis het nodig vond een pauze in te lossen. (En daarna was het ntrlk flauwe kak).

Fallen Kingdom op Netflix gezien en moet zeggen, k was toch weer mee, terwijl het alles had wat ik normaal haat in films (terughalen van oude cast, kinderen, lame bad guys ...)

De nieuwe ga ik ook pas achteraf zien (als ik mijn 4k 65" oled heb).

Maar dinos en zo een groot scherm is gewoon cool.
Moesten ze in imax gewoon 5u dinos in een wij projecteren en af en toe wat raptors die iets doodbijten of nen t Rex die eens kwaad wordt, ik zou er ook naar gaan zien.

Gelijk dat beesten op zondagnamiddag al dat niet met David attenrbrough ook altijd blijft werken.

Dus kwee ni alle argumenten van verhaal en scenario. Precies minder relevant zolang ge coole dinos hebt ofzo.

Zelfs deel 1. Een fossiel van een mug met nog wat dna? Really? En dan al die soorten? Naah.

De sterkte van die film was net dat het leek alsof ge zelf door dat park reed. Wat er opt einde allemaal fout liep en dat opt einde alles goed kwam? De humor was letterlijk ook pipi kaka.

Dus alz kwil de film zeker niet verdedigen en k ga er zelf ook geen 15 euro aan geven.

Maar k snap toch niet goed dat sommigen hier het wel doen en dan komen zagen en zich ergeren aan zaken die ge 1 al wist op basis van de voorgangers en de trailers en 2 eigenlijk totaal niet relevant zijn voor de franchise imo
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2022, 13:15   #5   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

ge hebt nu effectief ook prehistoric planet he, narrated door den david. veel schonere graphics dan wat ze in deze AAA kaktrilogie hebben kunnen produceren, fuck ik word er zo kwaad van dat de jurassic park wereld maar ene keer goed (boek niet meegeteld) is uitgewerkt in dertig jaar
Old 02-07-2022, 14:18   #6   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack Carver View Post
Maar k snap toch niet goed dat sommigen hier het wel doen en dan komen zagen en zich ergeren aan zaken die ge 1 al wist op basis van de voorgangers en de trailers en 2 eigenlijk totaal niet relevant zijn voor de franchise imo
Dat is een beetje goedkoop, want dan mag je eigenlijk geen enkele film slecht vinden. Ik heb geen probleem met pop culture en ik hoef heus niet altijd Oscar worthy material te zien, maar er mag wel nog een klein beetje moeite gedaan worden. Films gelijk Terminator 2 of Die Hard lopen nu ook weer niet over van de magistrale dialogen, diep uitgewerkte personages of verrassende plotwendingen, maar dat zijn wel goedgemaakte en entertainende actiefilms.

Dominion heeft geen enkele van dat alles imo. Een pak van de scènes zijn gekopieerd uit de eerste film, scenario-gewijs doen ze gigantische bokkensprongen waardoor het serieus begint te vervelen en echt spannend maken ze het ook niet echt.

Jurassic Park en Jurassic World zijn eigenlijk de beste imo. Er is veel gekapt geweest op JW, maar ik vond dat best wel een entertainende film. Fallen Kingdom vond ik dan weer veel beter dan JP2, ook al was de opzet eigenlijk krak hetzelfde. Maar met 3 hebben ze zich voorbij gelopen en is het niet gelukt om een passend slot te breien aan de trilogie. Denk dat ze veel teveel hooi op hun vork genomen hebben, want dino's in the wild had toch iets veel beter kunnen opleveren dan weer alles af te laten spelen in een afgesloten park.
Old 02-07-2022, 14:22   #7   link
Jack Carver

Jack Carver's Avatar

Eum ja Duh dat zijn classics van 30 jaar oud die wel goeie kritieken en vette trailers hadden.
Maar als je ziet hoe hollywood geëvolueerd is laatste jaren en hoeveel genetische brol er uit komt (fast en Furious, marvell, star wars, ...) en je zag dan de trailers en reviews van deze wist je toch heel goed wat je kon verwachten?
Tuurlijk mag je dat dan slecht vinden, vraag mij dan alleen af hoe je iets anders kon verwachten?
Old 03-07-2022, 10:21   #8   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Dat is het punt niet. Soms wil een mens eens gewoon het verstand op 0 zetten en een popcorn flick zien. En dat zijn niet altijd films die overlopen van originaliteit en fantastische dialogen met uitgediepte personages. Maar daar is dan ook niets mis mee, af en toe leuke beeldekens zien met nen toffe soundtrack eronder kan ook eens entertainende zijn. En dan zullen reviews ook vernietigend zijn en niet al te positief.

Maar zelfs als je dat allemaal mee neemt in de beoordeling, schiet JW gewoon tekort, om redenen die ik hier al 2x heb neergepoot. En daar mag best wel commentaar op gegeven worden.
Old 03-07-2022, 11:05   #9   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Heb je betaald voor een cinematicket?
eye is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2022, 11:24   #10   link
Jack Carver

Jack Carver's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bjorn View Post
Dat is het punt niet. Soms wil een mens eens gewoon het verstand op 0 zetten en een popcorn flick zien. En dat zijn niet altijd films die overlopen van originaliteit en fantastische dialogen met uitgediepte personages. Maar daar is dan ook niets mis mee, af en toe leuke beeldekens zien met nen toffe soundtrack eronder kan ook eens entertainende zijn. En dan zullen reviews ook vernietigend zijn en niet al te positief.

Maar zelfs als je dat allemaal mee neemt in de beoordeling, schiet JW gewoon tekort, om redenen die ik hier al 2x heb neergepoot. En daar mag best wel commentaar op gegeven worden.
Noem mij 1 film met een 5,9 op imdb en 38 metacritic die dat nog kan bieden?

Zelfs andere matige big budget crap zit daar nog wat boven.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules